Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Lynn

Lynn

03-11-2016 om 20:27

Straks Nieuwsuur: ouders met zorgenkinderen vaak onterecht beschuldigd van kindermishandeling

Straks om 22.00 uur op NPO 2.

De uitzending

http://nos.nl/uitzending/19884-nieuwsuur.html

Vanaf minuut 10.

Vogel

Vogel

05-11-2016 om 12:32

Tja.

Toen ik voor de aanvraag van het PGB nog jaarlijks bij Jeugdzorg moest opdraven, kreeg ik altijd een hele vragenlijst. Met daarin de vraag of ik mijn kinderen al mishandelde. Omdat het hebben van een zorgkind een groot beroep doet op je ouderlijke vaardigheden, en het dus ook vaker fout gaat.

mirreke

mirreke

05-11-2016 om 13:02

Vogel

ik neem aan dat dat een cynische opmerking is?

"Omdat het hebben van een zorgkind een groot beroep doet op je ouderlijke vaardigheden, en het dus ook vaker fout gaat."

Je kunt het nog verder doortrekken: opvoeden is moeilijk. Het gaat vaak fout. Dus alle ouders verdacht.

Of nog verder: persoonlijke relatie zijn moeilijk. Het gaat vaak fout: iedereen die in zijn persoonlijk leven te maken heeft met anderen is verdacht. (want we hebben naast kindermishandeling ook oudermishandeling, partnermishandeling, burenruzies, mensen die verhaal gaan halen bij hun baas, verkeersruzies, noem maar op).

Inderdaad, relaties onderhouden is soms lastig. Daar horen ruzies bij. Dat is alleen maar goed, is een van de manieren waarop je leert grenzen te trekken en ook je eigen grenzen leert herkennen. Het is een van de vele manieren waarop mensen met elkaar omgaan.

En soms hebben mensen hulp nodig bij het onderhouden van die relaties. Gewoon een beetje hulp. Dan hoef je niemand in het beklaagdenbankje te zetten, geen gezinnen overhoop te halen, maar bied je hulp, en geen commentaar of oordeel...

Zo zou het moeten zijn!

Vogel

Vogel

05-11-2016 om 19:14

@mirreke

Nee, niets cynisch aan.
Dit gebeurde echt, met deze uitleg erbij. Heb me er altijd over verbaasd dat ze dat d.m.v. zelfevaluatie te weten willen komen.

De transitie van de jeugdzorg schijnt een hoop nadelen te hebben, maar wij zijn er alleen maar op vooruitgegaan, met een fantastische casemanager die heel goed meedenkt en meer doet dan dat hele jeugdzorg in de jaren daarvoor.

Ik neem aan dat je het wel met me eens bent dat ouders van een zorgkind zwaarser belast worden dan ouders van kinderen die zich normaal ontwikkelen.

Hulp ggz net als in onderwijs

Gelijk aan de leerkrachten in het basisonderwijs, heb je bij ggz casemanagers die een kind ( en gezin) daadwerkelijk helpen. Maar er zijn ook casemanagers die zich aan de letter/ beleid houden of de letters zo interpreteren dat het belang van het kind eronder gaat lijden.
Voor ouders en kind is het maar de vraag wie hen wordt toegewezen. Net als in onderwijs, kan je het treffen of juist niet. Maar diegene bepalen wel wat er zwart en wit wordt neergezet in de dossiers, net als in het onderwijs. Ook daar wordt het voor een ouder moeilijk om inspraak te bereiken wat er opgeslagen wordt.

Zelfevaluatie

Die vragenlijsten tbv zelfevaluatie vind ik van dezelfde orde als de ggd-vragenlijsten op vo-scholen.

Interprataties:
Een zorgkind heeft bij analyse van een zorg, een stevige achterstand tov de nadh-kinderen. Maar de nadh-kinderen kunnen net zo eenvoudig onder de aandacht van toezicht terecht komen. Het komt door de interpretaties van de regels en het beoordelingsvermogen van een casemanager.

Check:
In geval dan het gezin in de aflevering van NPO2, had men eenvoudig bij de huisarts kunnen kortsluiten of hun zorg terecht was. De huisarts kent het gezin het best.

Nou

Veilig Thuis staat op: er zijn zorgen, er is een gezondheidsvraag, er is een conflict met hulpverlening.
Dat zijn al twee vragen. Men belt de huisarts die, ook al is het een vakman, een kind echt niet dagelijks ziet. Dus als er een vraag is naar 'ondervoeding' dan zal de huisarts dat ook serieus nemen en minimaal open laten. De situatie van een kind kan nou eenmaal ook veranderen.
Een conflict met de hulpverlening is an sich al een zorg waar men op aanslaat. Dat moet even uitgezocht en men slaat de hulpverlening nou eenmaal hoger aan dan ouders. Dat is een gegeven. Als hulpverlening meldt dan is het serieus.
Dat zij melden omdat ze het oneens zijn met de ouders en dat ouders daarin gelijk kunnen hebben spreekt nou eenmaal niet vanzelf.
En daar ga je dan.
Daarom denk ik dat al die pogingen om de zaak te 'containen' niet gaan werken.
Die meldingsdrift moet gewoon afgeschaft. Stoppen daarmee. Bij iedereen afschaffen. Beschikbaar blijven, daar niet van, er zullen dan heus nog zorgelijke situaties spontaan gemeld worden, maar dan is er mogelijk echt iets aan de hand. Ook niet zeker hoor.
Maar dat de crux zit in de melding dat is voor mij zo klaar als een klontje.
Deze en gene gebruikt melding om de eigen zin door te drijven en dat is een machtig middel maar wel vernietigend voor hulpvragende gezinnen die toch al zwaar belast zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.