Emmawee
13-02-2009 om 21:42
Stenen en takken (jongens en spelen)
Mijn jongens (alle jongens?) lopen graag met takken te slepen en te zwaaien. Of ze lopen met stenen te sjouwen. Geweldig en goed, maar ik loop automatisch te mekkeren dat het gevaarlijk is, pas op! kijk uit!enzovoorts. Ik krijg visioenen door van doorgeprikte ogen enzo.
Maar wat zijn nou eigenlijk de risico's? Wat moet je nou echt verbieden en wat kun je ook wel laten gaan? Hoeveel schade kunnen takken nu daadwerkelijk aanrichten en hoe groot is dat risico? Waarom doe ik (en vele andere ouders) zo dramatisch over takken en stenen?
En wie vindt dat hij / zij daar juist heel relaxed en verstandig mee omgaat en kan mij een beetje bijpraten?
Groeten, Maw.
Plien
13-02-2009 om 22:22
Geen tips
Want ik ben daar net zo streng in als jij. En wat de risico's zijn? Euh, nou, in de handen van mijn 2 banjers zijn die best groot, geloof me . Ze zijn echt niet expres vervelend maar kunnen onbedoeld, in het vuur van het spel, vreselijk onhandig en stom doen met bijvoorbeeld een tak. Of, zoals laatst: een glazen bierfles die zoon nummer 1 vond, kapotgooien op de stoep, waarna zoon nummer 2 een behoorlijk bloedende vinger had die nog niet zo makkelijk te stelpen was. Toen zijn we wel heel boos geworden trouwens, zoiets is gewoon echt gevaarlijk en het had erger kunnen aflopen. Ze hebben dan ook allebei een forse preek gekregen.
Takken hebben punten, scherven zijn enorm scherp en met stenen kun je ook iemand erg pijn doen of schade veroorzaken door ermee te gooien. Dus nee, hier mag het ook niet. Waarbij ik overigens echt niet de illusie heb dat ze zich daar de hele tijd aan houden als wij even niet kijken . Behalve dat glas dan, daar zijn ze nu geloof ik wel goed van doordrongen.
tonny
13-02-2009 om 22:48
Glas is gevaarlijk
maar die stokken en stenen, ze moeten gewoon leren wat je daarmee (niet) kunt en een paar blauwe plekken en schrammen horen erbij, daar leren ze van! Niet té voorzichtig hoor! Aan begrijpen gaat grijpen vooraf.
tonny
B'Elanna
13-02-2009 om 22:50
Ik was niet blij
Onze zoon heeft ook eens lekker met stenen gesjouwd en vond dat hij moest voetballen of zo. toen zat er een deuk in een heel heel heel dure nieuwe garagedeur die wij moesten betalen......
reina
14-02-2009 om 09:15
Welnee
Takken sjouwen, stenen verzamelen, lekker laten doen. Alles kan gevaarlijk zijn als er niet goed mee omgegaan wordt, maar dat hoort bij groot-worden. (Ik heb in mijn jeugd heel wat takken verzameld en er hele ondergrondse hutten mee gestut, ook daartegen werd gewaarschuwd, maakte het alleen maar spannender
Guinevere
14-02-2009 om 11:07
Alles mag, maar
Hier ligt ook meestal een verzameling prachtige takken en stenen naast de voordeur, of in de garage. Ik zie er persoonlijk ook de lol niet van, maar goed, jongens zijn nu eenmaal "anders".
Toen mijn zoon op zijn 2e begon met zijn takken- en stenenhobby, heb ik hem er onmiddelijk van doordrongen dat je moet uitkijken met die dingen. Dus: er wordt NIET mee gegooid, nooit. En je houdt takken uit de buurt van gezichten. Dat gaat tot nu toe (al 4 jaar) goed. Ik moet wel zeggen dat ik doorgaans een brave zoon heb, dat kan uitmaken. Bij mijn dreumes maak ik me nu al zorgen wat hij allemaal gaat uitvreten, dat is een geboren dondersteen.
EsmeePF
14-02-2009 om 14:59
Hangt ervan af
In het speeltuintje hier in de straat of in de achtertuin mogen ze van mij gerust met stenen en takken sjouwen, maar ik wil niet dat ze er mee in de straat tussen de auto's door gaan lopen zwaaien. Met een steen of tak kunnen ze m.i. een hoop schade aanrichten aan een auto.
Emmawee
14-02-2009 om 21:39
Jongens en spelen
Die toevoeging is door forumbeheer gedaan. Ik vond het nl. ook leuk vroeger. Ik kan de lol ervan dus bijzonder goed inzien. Invoelen zelfs. Heerlijk aanrotzooien met grote takken, stenen in het water gooien, helemaal fijn.
Ik vind mezelf eigenlijk ook helemaal niet streng hiermee (zoals Plien zegt), eerder een beetje onduidelijk. Ik roep pas op en kijk uit, maar vraag me gelijkertijd af wat ik ze nou precies wil wijsmaken. Als ik het gevaarlijk zou vinden, zou ik het moeten verbieden. Ik heb eigenlijk het idee dat er niet echt een groot risico op ongelukken is. Ja, een schram en kras en een blauwe plek. Maar die oogbeschadiging waar ik steeds bang voor ben... zou dat nou echt zomaar kunnen gebeuren? En hoe groot is dat risico? Hoe vaak gebeuren er nou echt ongelukken met takken en stenen? En is dat meer / minder dan met 'veilig en goedgekeurd' speelgoed?
Ik denk dat ik me maar ga beperken tot de instructie: takken laag en vóór je houden. En bij stenen: wel sjouwen, niet gooien... alleen in het water, dat mag wel.
Ondergrondse hutten heb ik vroeger trouwens ook bezocht, Reina! Niet gebouwd, helaas. Heel spannend was dat. Die hut was niet van ons en er stond een bank in en een bed! Ik was als de dood dat we door de huteigenaren betrapt zouden worden...
Groeten, Maw.
Pippin
14-02-2009 om 22:43
Je moet het wel leren
Mijn kinderen spelen ontzettend vaak met stokken en stenen. Al vanaf de peuterleeftijd. Ik zie er echt geen kwaad in. Je moet ze het natuurlijk wel leren. (niet gooien, niet in de buurt van auto's, niet op iemand richten, enz...) Zo mogen ze van mij ook traplopen, fietsen en knippen. Dat zijn ook levensgevaarlijke activiteiten.
Pippin
Plien
15-02-2009 om 00:37
Nou ja
Streng, ja zo noem ik dat. Ik hoop dat ze in hun oren knopen dat je moet uitkijken met wat je doet. Tuurlijk wil ik ze niet beperken in hun spel, er wordt in de bosjes bij ons huis dan ook heel wat afgesjouwd. Prima. Maar in het rond lopen zwaaien met takken vind ik wat anders. Dat komt hard aan en hoe hard hebben ze gewoon vaak niet in de gaten. Met een schaar mogen ze hier ook knippen, maar niet in het rond zwaaien, ik denk dat je het daarmee wel kunt vergelijken. Als ik zoiets zie ben ik ook heel streng, dat mag gewoonweg niet, punt.
Theodora
15-02-2009 om 09:17
Regels opstellen
Zowel thuis als op de bso hebben we daar gewoon regels voor. Op de bso hebben ze geloof ik vooral stenen en daar hangt een hele lijst met wat wel/niet mag. Ik weet niet meer exact hoe het geformuleerd was.
Ik ben namelijk meer van de benadering Reina: het hoort er bij. Maar dan wel graag veilig. Dus we bespreken wat de risico's zijn en hoe je er veilig mee kunt omgaan.
Als je dat doet, Emmawee, hoef je verder niet meer constant als moeder te piepen. Bevalt hier prima! Als ze te wild worden gewoon even de regels in herinnering roepen. Is ook veel concreter dan algemene kreten van "kijk uit, het is gevaarlijk".
Irene
17-02-2009 om 21:43
Oh ja
Hier waren ze laatst met de straat bezig. Toen de werkmannen weg waren lag er nog een enorme berg bakstenen. Met een heel stel jongentjes uit de buurt hebben ze daar toen een mooi bouwwerk van gemaakt. Een buurman kwam met de zeer nuttige regel dat de muren niet hoger mochten worden dan de schouders van de kleinste aanwezige (dat was onze tweede zoon).
De volgende dag waren de werkmannen niet heel blij maar toen ze aan het eind van de dag vertrokken was er nog maar een klein bergje stenen over. Alle jongens uit de buurt weer aan de slag. Toen ik later kwam kijken bleken ze een heel stuk straat weer afgebroken te hebben! (andere hadden ze niet genieg stenen). Dat heb ik toen verder maar verboden al hebben we er (achter hun rug) wel erg om moeten lachen.
Verder leggen we hier ook uit waarom dingen gevaarlijk kunnen zijn, als ze dan onbezonnen bezig zijn vragen we gewoon: wat zou er kunnen gebeuren als je zo doet?
mar
18-02-2009 om 21:26
Ook meisjes
bij ons mag in principe alles, zolang er maar niemand in gevaar wordt gebracht. Dat is natuurlijk een beetje ruim, maar houdt bv in dat je wel in het bos met een tak mag gooien en aan een meer een steen in het water, maar niet op straat met takken en stenen gooit. Kijk om je heen of er andere mensen zijn of spullen die stuk kunnen gaan.
Bij ons liggen altijd takken of bamboestokken in de tuin. Tot groot enthousiasme van de buurkinderen. Als er gewoon mee gespeeld wordt, is het allemaal prima. Als ze er "vervelend' mee rond gaan zwaaien wordt er wat van gezegd.
Stenen kunnen natuurlijk op je teen vallen, maar andere zware dingen kunnen ook vervelende gevolgen hebben.
Ik denk dat je ook een beetje naar je kind moet kijken wat het kan en aankan. Zo lopen wij met dochter in de bergen op plekken waar de gemiddelde nederlander niet aan zou beginnen. Maar zij weet daar feilloos wat wel en niet kan en kan haar eigen kunnen goed inschatten (en als ze aan het touw moet is dat zonder tegenstribbelen)
Emmawee
18-02-2009 om 21:38
Fijn zo!
Regels inderdaad, dat is een beetje waar ik naar op zoek ben. Van die mooie positief geformuleerde richtlijnen, waarbij het heel duidelijk is wanneer die overtreden worden. Alleen maar 'pas op, kijk uit roepen' vind ik dus echt niet fijn, merk ik. Zo'n regel als 'niet hoger dan' vind ik prachtig! En vandaag hoorde ik mezelf zeggen: 'als je een schaar gebruikt, moet je neus altijd naar de schaar wijzen'. Die vond ik ook wel bruikbaar.
De vraag 'wat denk je dat er kan gebeuren als je dit of dat doet', vind ik ook mooi.
Ja, ik kan weer verder! Bedankt.
Maw.