Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
black eye

black eye

11-06-2015 om 13:31

stelling straf....

Stelling: 'Als je iets verbiedt moet je ook straf geven als het toch gedaan wordt"
Wanneer wel, wanneer niet? Waarom wel waarom niet?

Katniss

Katniss

11-06-2015 om 13:43

Onderzoekje?

Wat vind je zelf? Of is dit een onderzoek?

black eye

black eye

11-06-2015 om 16:37

nee geen onderzoek, eigen dilemma

Gewoon, interessant. Ik heb zelf een situatie aan de hand gehad waarin mijn zoon bekende een aantal dingen te hebben gedaan waarvan hij hij heel goed weet dat ik die absoluut niet wil hebben. Het gaat dan om het gebruik van middelen.
Ik was blij dat hij het vertelde en mij de mogelijkheid gaf om hem nogmaals op serieuze manier uitgebreid voor te lichten. Dat was voor dat moment genoeg denk ik. Maar ja....wat als hij het toch blijft doen?
Als ik hem iets verbied en het heeft geen consequenties dat hij het toch doet, is de kans dat hij het weer doet aanwezig.
Als hij me zelf vertelt dat hij het toch gedaan heeft en ik geef hem daarom straf is de kans groot dat hij het mij niet meer vertelt....maar wel doet.
Niet straffen geeft mij het gevoel in contact te blijven met hem waardoor de mogelijkheid een beroep te doen op zijn gezond verstand. Maar als steeds keer op keer blijkt dat hij zich niet beheerst wat moet ik dan?
Ik kan hem toch niet vastbinden en in een kooitje stoppen.
Maar hem iets verbieden en er geen conseqenties aan verbinden dat hij het toch doet± hoe serieus neem je je zelf als ouder dan? En belangrijkste: hoe serieus neemt hij me?

Angela67

Angela67

11-06-2015 om 16:44

laten gaan dan

is de enige optie.
je kunt precies dit zeggen tegen hem wat je hier schrijft.
als zoon nog zo "kinderlijk" is dat hij je niet serieus neemt als je hem niet straft, dan moet het gesprek dus daarover gaan. Leeftijd is oudere puber?
Als hij na dit gesprek zegt je wel serieus te nemen maar toch te beslissen iets anders te doen dan is dat zijn verantwoordelijkheid.
gr Angela

De straf

Is de schade die hij zichzelf aandoet met middelengebruik.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-06-2015 om 19:09

Ik geloof niet zo in straf

Maar wel in consequenties.

Maar het ligt er ook aan hoe oud het kind is.
En wat het vergrijp is. En hoe hij voor de rest functioneert.

Consequentie kan ook zijn geschonden vertrouwen, of het stemmetje van zijn moeder in zijn achterhoofd bij de dingen die hij doet.

Juline

Juline

11-06-2015 om 22:15

Geen straf

Hij vertelde nu alles eerlijk tegen je. Ik denk dat je dat wel kan vergeten als je nu straf gaat geven. Dan zal hij een volgende keer stiekem gebruiken en weet jij niet wat hij allemaal doet. Dan liever regelmatig een goed gesprek.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-06-2015 om 08:13

Ja en bovendien

Heeft straf geven alleen maar nut bij zaken die je zelf (al dan niet via via) kunt controleren. Voor de rest moet of loslaten of voorkomen.

Yeti

Yeti

12-06-2015 om 10:12

hier ook geen straf

'Als ik hem iets verbied en het heeft geen consequenties dat hij het toch doet, is de kans dat hij het weer doet aanwezig.'

Je kunt kinderen en mensen niet domweg dingen verbieden. Zo ver reikt je 'macht' niet. Je zult je dus moeten beperken tot waar jouw invloed nog geldt: het gebruik van drugs verbieden (in het algemeen) ga je nooit redden. Het gebruik van drugs in jouw huis kun je wel verbieden. Daar ben je zelf lijfelijk bij aanwezig, en je kunt iemand de toegang tot je huis weigeren (in het meest extreme geval). Dat is een consequentie, geen straf.

Katniss

Katniss

12-06-2015 om 11:00

Geen straf

Ik geef zelden tot nooit straf maar in zo'n geval zou ik er wel een consequentie aan verbinden. Voor onbepaalde tijd, maximaal tot volwassenheid, direct na school naar huis en niet meer afspreken met bijv. een vriendje. Het is immers mijn taak om haar ongeschonden groot te brengen, dus dan kun je dit soort dingen niet op hun beloop laten. Zelfs een jointje kan tegenwoordig levensgevaarlijk zijn.

Monk

Monk

12-06-2015 om 11:26

Lastige

Hoe oud is het kind?
Als het een kind is dat langzaam aan het "los(sl)gaan" is, vraag ik me af of je echt heel veel zal bereiken met de angst het kind te verliezen en daardoor net de plank mis te slaan.
Als het incidenteel is kun je volstaan met een goed gesprek, voorlichting, maar als het een jongeman is die momenteel meer opstandigheid in zijn leven heeft en negatief met thuis bezig is, dan zou ik persoonlijk liever eens mijn licht opsteken bij mijn huisarts/opvoedingsdeskundige voor wat tips voor een juiste benadering.
Want door geen consequenties te laten volgen geef je ergens het sein: ik wil het niet maar ga maar door.
Door hem wel consequenties te geven die hij vervolgens dwars niet nakomt bereik je ook niet wat je wilt.

Fiorucci

Fiorucci

12-06-2015 om 12:16

katniss

Een jointje,levensgevaarlijk?

Katniss

Katniss

12-06-2015 om 12:21

Fio

Vroeger was dat idd niet zo'n ramp maar ook in de joints gooien ze tegenwoordig chemische rotzooi. Waar je dus dood aan kunt gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-06-2015 om 17:32

Nee niet straffen

Je zoon heeft zijn 'overtredingen' opgebiecht. Dat is goed! Nu kun je het bespreken. Als je straf geeft, kun je er op rekenen dat hij het wel laat om nog eens iets op te biechten.

Wat een jointje betreft heb ik ook begrepen dat het minder veilig is als uit 'onze' tijd, maar ik zou niet meteen in de stress schieten. Wijs hem op de gevaren en probeer er geen drama van te maken. Dat werkt averechts.

Katniss (ot)

"maar ook in de joints gooien ze tegenwoordig chemische rotzooi. Waar je dus dood aan kunt gaan"

Bron?

Waarom kan je 'dus' doodgaan van "chemische rotzooi"?

En ik altijd maar denken dat het grote gevaar van die dingen zit in het hogere gehalte werkzame stof in de huidige nederwiet in vergelijking met vroeger. Ik heb werkelijk nog nooit gehoord/gelezen van iemand die dood is gegaan door ''chemische troep' in een joint.
Wel van mensen die zich onder invloed van spacecake uit hotelramen kieperden en aan de gevolgen daarvan bezweken, maar dat had met chemische toevoegingen weinig uit te staan - en het ging niet om joints.

Maar goed, ik heb er geen verstand van. Ooit éen keer geprobeerd, maar aangezien ik niet rook werd dat een enorm fiasco.

Groeten,

Temet

Katniss

Katniss

13-06-2015 om 23:11

Temet

Ik dacht het ooit eens gelezen te hebben, maar kan er inderdaad niets over vinden op Google.
Wat ik wel weet is dat het bij mijn laatste joint (ik was geen frequente gebruiker, een keer of 5 gedaan) helemaal mis ging. Ik kwam in een soort psychotische toestand en heb het daarna nooit meer gedurfd.

black eye

black eye

14-06-2015 om 11:32

nou ja...gevaarlijk

om in het voorbeeld van mijn zoon te blijven: zij hadden heel veel wiet in de joint gestopt 1 gram, en zoon vertelde dat hij erna op bed ging liggen, hij was namelijk al niet fit ervoor. Daarna is hij gaan hallucineren; hij zag alle,mal tekeningen op het plafond verschijnen. Dat is best heftig vind ik. Niet dat het beangstigend was, maar als het dat wel was...kunnen er toch gekke dingen gebeuren.

Katniss

Katniss

14-06-2015 om 11:46

Wel gevaarlijk

Lees je maar eens in over de risico's. Tijdens die hallucinaties kun je vreemde dingen doen.

Dit gevonden

http://www.girlscene.nl/p/4148/wiet_en_hasj_de_feiten_en_risicos_

Katniss: ik heb inderdaad ook eens gelezen dat er chemische troep in gestopt wordt. Ik meen mij te herinneren dat dat een jaar of 2 tot 5 geleden is. Volgens mij zijn er toentertijd ook een aantal incidenten geweest met toeristen waaraan we het huidige pasjesbeleid hebben gekregen.

On topic. Ik denk dat het vertellen van een puber belangrijker is dan een straf. Juist door de gevaren te vertellen weet hij hopelijk voor een volgende keer dat hij beter zoiets niet kan doen. Dan maar iets minder stoer.

Black eye: is er daarna alsnog een straf gekomen of is het hierbij gebleven?

black eye

black eye

15-06-2015 om 23:39

geen straf

nee, we hebben geen straf gegeven. Ik vond het in dit geval belangrijker om het contact open te houden. Maar waar ik mee zit is met wat ik moet als hij het toch weer doet. Heeft straffen dan zin, want ik kan hem toch niet eindeloos controleren en dan doet hij het misschien stiekem.
Voorlopig zal hij het wel laten. Maar ik had al toegezegd dat hij deze vakantie voor het eerst enkele dagen alleen met vriend wegmag. Maar ja.... nu voelt dat toch moeilijker. Kan ik niks meer checken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-06-2015 om 00:10

Dat kun je ook niet

Bij jongens van deze leeftijd kun je alleen maar hopen dat het verstand zijn werk gaat doen. Ik weet aardig goed hoe het dagritme van mijn oudste eruit ziet, en ik hou ook wel een beetje bij wat zijn schooltijden zijn enzo, maar als hij op vrijdagmiddag besluit om naar de Mac te gaan of zegt dat ie dat gedaan heeft kan ik er alleen maar op vertrouwen dat hij de waarheid spreekt. Ik gun hem ook die vrijheid, totdat ik overduidelijk merk dat het mis is gegaan. Maar wanneer en hoe merk je dat? Bijna niet, toch?!

Uiteindelijk komt het toch vaak neer op praten, praten, praten. En wel duidelijk grenzen meegeven. En dan hopen dat ze zich daar ook aan houden als jij niet in de buurt bent.

Ik ben tegen alcohol en drugs en dat weet hij ook. Ik zal dat ook nooit goedpraten, maar zolang hij niet straalbezopen of knetterstoned thuiskomt, moet ik het vooral doen met goed vertrouwen en een 6th sense feeling.

Yeti

Yeti

16-06-2015 om 10:11

risico's

'Lees je maar eens in over de risico's. Tijdens die hallucinaties kun je vreemde dingen doen.'

Maar dat was de vraag niet. TS weet heus wel wat de risico's zijn, het gaat erom of ze met straffen haar wijsheid op haar puber kan overbrengen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.