Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Stel je voor, je was even oud als je kind

, neem puberleeftijd in gedachten, zouden jullie dan met elkaar kunnen opschieten?

Laatst heb ik dat gedachtenexperiment eens gedaan.

Met mijn oudste heb ik niet zo heel makkelijk contact, maar als we tegelijk pubers waren geweest, dan hadden we vast een click gehad. Allebei steeds maar verliefd en zo, eindeloos gezemel over jongens bijvoorbeeld.

Met de jongste ga ik heel makkelijk om. Maar ik denk dan ze mij, als ik haar leeftijd had gehad, ontzettend vervelend had gevonden. Zij is veel nuchterder, en ook niet zo uitbundig als ik op die leeftijd was.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Leuk nadenkertje!

Daar ga ik eens goed over nadenken. Ik was met 15 jaar al heel erg met de liefde bezig. Mijn dochter helemaal niet. Maar ze is wel heel erg eigenzinnig, zoals ik. Een eigen stijl, individueel en lak aan trends. En net zoals mijn broer en ik, geen lid van een kliek, maar wel overal welkom.

Mijn zoon had me maar een domme griet gevonden.

Evanlyn

Evanlyn

05-12-2012 om 15:50

Dikke vriendinnen

Mijn oudste zou mij zeker op sleeptouw hebben genomen. Het zou het best gewerkt hebben als zij een jaar oduer was dan ik, want ze neemt grag de leiding en dat zou ik als ik ouder was geweest misschien niet gepikt hebben.

Op mijn zon was ik vast verliefd geworden, zucht....wat een schoonheid!

Kaaskopje

Kaaskopje

05-12-2012 om 17:22

Wat een leuke vraag

Daar heb ik echt nog niet over nagedacht.
Mijn jongste dochter is toch wel een beetje van het populaire type. Ze vindt mindere goden toch iets eerder 'not done' om mee bevriend te zijn dan de oudste. Het moet lekker gek en vrolijk zijn voor haar en al te veel gepraat over zieleroerselen vindt ze niet prettig. Mijn oudste dochter is juist wel van de 'diepe' onderwerpen en heeft zelf niet zoveel met de populaire types. Ze maakt graag plezier, maar het moet niet te oppervlakkig zijn. Ik denk dat ik als puber qua karakter makkelijker met mijn oudste bevriend had kunnen raken dan met mijn jongste. En met mijn jongste had ik dan weer wat meer kunnen zwijmelen over leuke jongens. Dat interesseert mijn oudste niet of nauwelijks. Ik denk overigens dat als ik vroeger zo was geweest als ik nu ben, ik ook makkelijker met de populaire types aansluiting had kunnen vinden. Ik kan de knop nu iets makkelijker op licht en luchtig en lang leve de lol zetten dan tijdens mijn puberteit. Toen was ik veel onzekerder over hoe ik overkwam op jongens en in het algemeen dan nu.

Zusenzo

Zusenzo

05-12-2012 om 23:54

Haha nee

Mijn dochters horen bij de populaire meiden, ik was een erg schuchter typje en had niets met gillende keukenmeiden Geniet er nu dubbel en dwars van. Mijn zoon lijkt veel meer op mij, daar zou ik wrs wel een klik mee hebben gehad maar dan een stille, met je neus in de boeken klik.

Oei

Even denken. Met oudste zoon zou ik een klik hebben denk ik. We zijn beide rustig van karakter, geen thrill- of ruziezoekers, gemakkelijk in de omgang. Ja, dat zou wel werken denk ik. Ik denk dat ik van middelste zoon een beetje bang zou zijn geweest. Vol bravoure, initiatiefrijk, altijd bezig, sportief, very goodlooking. Huu, ik zou alleen durven kijken denk ik, niet aanspreken
Jongste zoon zou even als oudste wel aansluiten denk ik. Sportief, grappig. Op die leeftijd (12) had ik hem wel leuk gevonden.

Gelukkig kijk je als moeder toch anders tegen je kinderen aan

Ik denk

dat we de grootste lol samen zouden hebben en heel actief buiten van alles en nog wat zouden uitvreten, daarna binnen tutten maar het zou ook een moeilijke aan-uit relatie zijn geweest denk ik. We zijn nu namelijk ook gek op elkaar maar worden ook gek van elkaar

Haas

Haas

06-12-2012 om 12:43

Oef

Ik denk niet dat ik dan met mijn dochter had kunnen opschieten. Terwijl we nu wel een goede band hebben.

Ik was als puber van 15 half punk, veel in de weer met lijm, posters en spuitbussen op straat, blowde, liep weg van huis, in aanraking met politie/justitie/jeugdzorg.

Dochter is serieus met studie, beetje nerd, redelijk populair, goed in haar sport, kleed zich zeer klassiek.

Ik denk niet dat we elkaar een blik waardig zouden keuren als we allebei 15 waren.

Leuke vraag!

Ik zou geloof ik een redelijke hekel (ja echt!!) hebben aan mijn oudste dochter. Die is alles wat ik op haar leeftijd niet was: sociaal, uitbundig, populair, met zo'n hele trits vrienden om haar heen. Ik was echt meer een miesmuisje en volgens mij zou ze me gewoon helemaal niet zien staan.
Met mijn zoon zou ik het beter kunnen vinden geloof ik. Die heeft het soort humor wat ik toen ook al leuk vond. Misschien zou ik wel verliefd op hem zijn geworden
En mijn jongste dochter is eigenlijk nog te jong om te zien wat voor puber het zal worden. Maar als ik nu haar leeftijd zou hebben (10 jaar) zouden we denk ik goed vriendinnetjes kunnen zijn. Ze lijkt erg op mij op die leeftijd.
n@nny

Jaloers

Als ik dertien was, net zoals mijn oudste dochter, dan zou ik stikjaloers op haar zijn omdat ze op zo'n leuke school zit (theaterschool). Daar had ik ook wel naar toe willen gaan op die leeftijd. Acht uur per week zang, dans en toneel, leerlingen die ontzettend leuk met elkaar zijn en waar je kan zijn wie je wil, enthousiaste docenten.

Voorbeeld: de mentor had een surprise gemaakt voor een leerlinge die fan is van One Direction. Hij had een gedicht gemaakt op de melodie van de tekst van een OD-liedje, dat hij liet uitvoeren door jongens uit de vierde, die dat lied in de klas kwamen zingen. Niet alleen een briljante suprise, ook zo leuk dat die vierdeklassers de moeite nemen om dat in te studeren en uit te voeren voor tweedeklassers.

Verder herken ik veel van mijzelf in mijn dochter. We zouden dikke vriendinnen kunnen zijn of juist helemaal niet, omdat we best op elkaar lijken. Ik zou niet weten hoe dat uit zou pakken.

skik

mama 5

mama 5

08-12-2012 om 13:34

Pfff

Nou, dat vind ik wel een moeilijke vraag.
Op bepaalde punten lijkt mijn dochter van 16 wel op mij. Dromerig, ongeorganiseerd, niet populair, een beetje een nerd. Ik geloof dat ik haar wel leuk zou hebben gevonden, als puber. Ik weet niet of zij mij leuk zou hebben gevonden. Mijn dochter is best kritisch.
Mijn zoon zou mij echt niet leuk gevonden hebben. Ik was veel te serieus en te veel aan het leren.

Maaike

Maaike

08-12-2012 om 23:34

Leuk!

Leuke vraag!

Ik heb nog geen puber, maar een jongere zoon die meisjes maar stom vindt.
Hij is wel prachtig om te zien en ook lief en grappig, maar verlegen.
Ik was ook lief en verlegen en zou hem heel leuk hebben gevonden, maar daar niets mee hebben durven doen.
We zouden elkaar dus genegeerd hebben in de klas.

Ik ben heel benieuwd hoe hij als puber zal zijn!

Mijn dochter

Mijn dochter is sprekend mijn zus van vroeger. Zelfde hobby's, beetje verlegen, zachtaardig, een paar heel goede vriendinnen maar geen hordes, hoort niet bij het populaire kliekje en kan zich bijzonder verbazen over pesten. Ik hoorde ook niet bij de populaire kliek (wat bij ons gelijk stond aan de kinderen van rijke ouders) maar had altijd wel een grote vriendengroep en was meer van de ruwe sporten en de harde muziek. Toch kon ik het met mijn zus uitstekend vinden. Of ze een vriendin was geworden als het mijn zus niet was durf ik niet te zeggen, denk het eigenlijk niet. Dus of mijn dochter mijn vriendin zou zijn vraag ik me af. Maar we kunnen het erg goed vinden samen. En wat handig is: als ik haar niet begrijp vraag ik het aan mijn zus, die denkt net zo als dochter.

koentje

koentje

12-12-2012 om 11:05

Zeker weten van niet

mijn zoon is net mijn tweelingbroer van vroeger...☺
We kwamen voor elkaar op maar vlogen elkaar ook geregeld in de haren. Iets met hem doen? Dacht het niet!

Aïda

Aïda

14-12-2012 om 09:56

Nee en ja

Nee ik zou zeker geen vriendin met mijn oudste dochter zijn.. Die is zo anders dan ik was/ben. Ik zou me mateloos aan haar geërgerd hebben in mijn pubertijd. Nee geen goede combinatie..
Met mijn middelste dochter zou ik hele goede vriendinnen zijn geworden, ze lijkt veel op mij, en dat zoek ik ook in een vriendin. Lekker open, recht voor zijn raap, zeggen waar het opstaat. Lekker even boos zijn en daarna samen een hamburger gaan eten bij de mac.. Ja dat zou een goede combi geweest zijn..

Dus het is maar goed dat ik nu hun moeder ben, dan heb ik ze allebei om me heen, en heb ik ze allebei lief, en leren ze me beiden hoe het soms ook anders kan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.