Niki73
18-12-2015 om 16:32
Stappen waarin kinderen vaardigheden aanleren?
Wie heeft voor mij het complete lijstje van de stappen waarin kinderen nieuwe vaardigheden aanleren? Voordoen, samen doen, enz
Nimbo
19-12-2015 om 00:03
kleine stapjes
Na het kijken, laat je een kind het beste het laatste gedeelte van de handeling doen.Dat is voor iedere taak iets anders. Het zou voor tanden poetsen kunnen zijn dat het kind de tanden borstel terugzet. En daarna de borstel afspoelen en terugzetten. En zo door.
Natuurlijk wordt iedere stap steeds beloont. En geheel onder de knie, kun je complimenten verminderen/minder enthousiast e.d.
Op het laatst, als het kind alle stappen zelf doet, zijn de rollen omgedraaid: dan blijf je nog steeds kijken en complimenteren. Daarna ga je in stapjes terug: dan loop je af en toe even weg tijdens de handelingen.
Arendje
19-12-2015 om 09:42
Niki73
'Wie heeft voor mij het complete lijstje van de stappen waarin kinderen nieuwe vaardigheden aanleren?'
Bestaat er zo'n lijst dan?
Nimbo
19-12-2015 om 11:14
het stappenplan wat ik globaal beschrijf is een programma wat gebruikt wordt voor kinderen met een beperking; omdat je daar met veel geduld en kleine stapjes aan de gang moet wil je iets aanleren. Het is een officieel beschreven methode vlg. mij.
judith70
19-12-2015 om 13:10
Early intervention
Bedoel je Kleine Stapjes van de Stichting Downsyndroom? Dit boekwerk geeft in hele Kleine Stapjes de ontwikkeling van een kind van 0 tot een ontwikkelingsleeftijd van 4. Dus van " Laat een blokje los" tot "maakt een toren van 6 blokjes
Zus
19-12-2015 om 13:23
Belonen
In post 2 schrijft Nimbo 'Natuurlijk wordt iedere stap steeds beloont. En geheel onder de knie, kun je complimenten verminderen/minder enthousiast e.d.'.
Persoonlijk heb ik daar een beetje moeite mee. Vaardigheden worden meestal geleerd op een 'natuurlijke' manier. Kind ziet dat ouders het (welke vaardigheid dan ook) doen, dan kijken ze hoe ouders het doen. Vervolgens proberen ze het zelf of moet je ze aansporen om het zelf te proberen. Daarbij geef je feedback. Dat feedback bestaat uit wat goed gaat benadrukken en eventueel benoemen wat er niet goed aan gaat. De beloning bestaat eruit dat het kind de vaardigheid beheerst zonder dat pa of moe zich ermee bemoeit verder. Belonen voor iets wat gewoon geleerd of gedaan moet worden zou kunnen leiden tot alleen maar iets willen leren als je er voor beloond wordt. Ik zou het alleen het af en toe inzetten voor zware gevallen (als een kind bang is o.i.d.).
Niki73
05-01-2016 om 13:31
Traag vaardigheden leren
Sorry voor mijn late reactie. Ja, MarSy, zoiets bedoelde ik, maar ik heb het wel eens uitgebreider lijstje gezien. Ook nog iets met controle, feedback etc.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.