koaaltje
03-06-2013 om 11:39
Sport prestatie of plezier?
Beetje vreemde titel, maar dit is het "probleem"...
Dochter van 17 valt positief op in haar handbal team. Nu is ze gevraagd om komend seizoen een team hogerop te gaan, maar zal dan waarschijnlijk de enige zijn uit haar team, dat voor de rest bij elkaar lijkt te blijven.
Omdat ze het afgelopen jaar enorm naar haar zin had wil ze eigenlijk geen afscheid nemen van dit team, maar qua sportieve prestaties, wil ze eigenlijk hoger op.
ZE zit enorm in dubio, en blijft mij maar vragen: "wat moet ik doen".
Normaal wordt er vanuit de vereniging ingedeeld, en heb je niet zo veel te willen. Vanwege wat omstandigheden, lijkt het er nu op dat zij haar voorkeur mag aangeven...en nu weet ze het niet meer.
Uiteindelijk zal zij zelf moeten beslissen, maar toch vraag ik naar ervaring en of tips....
Iemand ooit zo iets aan de hand gehad, en wil deze ervaring delen??
Temet
03-06-2013 om 15:14
Wat brengt het mee?
Als enorme onsportieveling heb ik hier geen ervaring mee, maar toevallig hoorde ik laatst van een vriendin van mij dat haar dochter, die kennelijk erg goed kan hockeyen, had afgezien van een plaats in het eerste team. Dan zou haar vrije tijd namelijk geheel door hockeyverplichtingen zijn opgeslokt, en daar had ze geen trek in.
De vraag die je dochter zich dus ook moet stellen is: wat komt er kijken bij die stap hogerop? Alleen maar trainen met betere speelsters? Dan kan ze misschien haar oude teamgenoten gewoon blijven zien. Of betekent een stap hogerop ook meer trainen, meer wedstrijden etc, en is dat dan nog leuk?
Toen ik de titel van jouw posting las - prestatie of plezier - dacht ik onmiddellijk 'nou, het plezier natuurlijk' - maar het is geen zuivere tegenstelling. Die prestatie geeft haar ook plezier. Anders was de keuze makkelijk geweest. Nu ben ik geneigd te denken: probeer het gewoon, bevalt het niet, kan je altijd weer terug naar het oude team met de ervaringen van een trapje hoger.
Groeten,
Temet
Ella2007
04-06-2013 om 14:21
Wel doen
Zo te lezen wil ze zelf ook groeien in haar sport. Daar beleeft ze dus plezier aan. En blijkbaar is haar oude team nu een maatje te klein. Dat gaat op een gegeven moment wel tegenstaan denk ik, als je zelf wat fanatieker bent en meer aanleg hebt/bereid bent harder te werken. En idd, het moet wel haalbaar zijn, tijdtechnisch gezien.
albana
05-06-2013 om 08:32
En terug kan altijd nog.........
Jongste is wel eens eens 'hoger' gaan sporten en had een vergelijkbaar dilemma. Voor haar speelde ook nog mee dat haar 'fietsmaatjes' waar ze ook nog vriendinnen mee is niet gingen. En jongste is geen grote fanatiekeling. Ze doet haar best, maar niet meer dan dat...en heeft ook wel eens een 'slechte dag' en hoger betekent ook méér inzet, harder oefenen, meer uren, etc.
Voor jongste hebben we gevraagd of ze nog 'terug' zou kunnen mocht het tegen vallen. Pas op want verenigingen zijn niet altijd blij met zo'n vraag. Hun doel is toch zo hoog mogelijk sporten. Vraag het dus een beetje tactisch. Jongste kon terug. Heeft dat na 2 maand dan ook gedaan. Nu zijn we 2 seizoenen verder en sport ze alsnog hóger, met haar vriendinnen...dat dan weer wel. (die zijn ook hogerop geklommen).
groeten albana
Sasvangent
05-06-2013 om 09:38
Hier
ik heb een dochter van bijna 10 die sport in competitieverband (acrogym dus wel heel wat anders). We hebben er veel twijfels bij gehad en ook weer voor het komende jaar want er kruipt tijd in. De verwachtingen zijn hoog, er wordt doorgetraind tijdens vakanties, er is een verplichte weekstage tijdens de vakantie etc. Vraag dat goed na hoe het zit met wedstrijden, vakantie en stages.
Maar: ik heb een kind dat niet anders wil: ze wil het en ze kan het. Ze wordt ongelukkig van meedoen met in een groep waar het niveau te laag ligt. En die kinderen die in competitie trainen hebben (of creeren?) een bepaalde mentaliteit - of anders haken ze af, dat gebeurd en heeft meestal te maken met te snel doorgroeien/faalangst & perfectionistisch gedrag.
Daarnaast zie ik ook andere voordelen... die kinderen leren erg georganiseerd te zijn mbt. hun schoolvakken. Geen tijd om te treuzelen of je haalt je training niet. Veel kinderen die het erg goed doen op school en toch dik 12 uur per week trainen (en dan nog wedstrijden).
Ik zou zeggen: informeer jullie goed over het aantal uren en verplichtingen. En succes ermee!
Sasvangent
05-06-2013 om 09:39
Terug?
Teruggaan is iets wat ik weinig zie. Of het is van boven- naar onderpartner omdat je te oud / groot wordt maar binnen dezelfde rol, gaan kinderen -bij ons- nooit terug, dan is het meteen volledig stoppen. Dat hangt mss. af van de soort sport.
GS
05-06-2013 om 16:11
Leuk team
Wat geldt voor een team geldt eigenlijk net zo voor bijv je werk. Leuk als de groep leuk is, maar garanties dat de groep hetzelfde blijft omdat JIJ niet weggaat heb je niet! Je moet je keuzes om te blijven dus niet baseren op de samenstelling groep, want die kan veranderen: misschien gaan er wel een paar andere meisjes uit die groep weg (verhuizen, van handbal af, lager team, ander team, hoger team?). Misschien dan niet gelijk nu, dan misschien over een paar maanden of een jaar. Bovendien is het niet gezegd dat het andere team ook niet leuk, zo niet leuker kan zijn.
koaaltje
06-06-2013 om 09:47
Gesprek gehad
Het gesprek is geweest. In alle rust heeft de technisch coördinator van de meiden afdeling aangegeven dat hij haar heel graag naar het 1e (hoogste) meidenteam wil hebben.
De voors en tegens zijn allemaal ter sprake gekomen en ze heeft de tijd gekregen om te beslissen.
Ik denk echter zelf dat ze al besloten heeft om het te doen.
Ze hebben nog 1 wedstrijd met het huidige team, en een afsluiting. Ik denk dat ze alles nog even stil wil houden tot daarna.
Primavera
06-06-2013 om 10:41
Achteraf spijt van niet doen
Mijn kinderen zitten op een totaal andere sport, maar wat ik vaak ben tegengekomen is dat sommige kindeen niet een groep hoger wilden trainen, om het huidige groepje niet te verlaten of omdat de tijden en de hoeveelheid trainingen de ouders niet uitkwamen.
Dat seizoen zelf hadden ze er inderdaad nog wel lol in. Als ze dan echter uiteindelijk na een jaartje ofzo wel naar de hogere groep gingen merkten ze pas wat ze gemist hadden en hoe de oorspronkelijke voorsprong die za hadden eigenlijk was weggevaagd door het jaartje pas op de plaats voor de gezelligheid. Sommigen hebben er dan inderdaad spijt van dat ze die kans hebben laten lopen.
Talent wacht niet altijd tot je tijd en zin hebt om dat te ontwikkelen en andere gegadigden wachten ook niet. Het hangt natuurlijk wel heel erg van de sport af. Maar het is niet gezegd dat het plekje wat er nu voor haar is er later nog steeds zal zijn.
Terug is verder niet altijd mogelijk. Wel na een korte wentijd, maar als iemand maandenlang aan een hoger niveau gewend is is vaak de afstand te groot geworden met de vorige groep om daarmee nog echt aan je trekken te komen.
Gezien de leeftijd van je dochter is het verder zowiezo waarschijnlijk dat de groep waarin ze nu zit niet erg lang bij elkaar zal blijven. Ik weet natuurlijk niet welke school/opleiding ze doen, maar omstreeks de 18 jaar zijn er toch veel jongeren die vanwege studie/werk/liefde, enz verhuizen of veel minder tijd krijgen.
Kortom ik denk dat je dochter er goed aan doet om het wel te doen