Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Dalarna

Dalarna

07-02-2014 om 09:01

Spelletjes (aan tafel) spelen met je kinderen

Het valt mij op dat ik ineens onze spelletjes niet meer kan verkopen via marktplaats. Al drie keer heb ik sinds de zomervakantie een 20tal spelletjes proberen te verkopen maar alleen de thinkfunspellen waren zo weg (dus die puzzelspellen die je alleen kunt doen).

Gisteren was ik in de kringloopwinkel en vond een prachtig spel voor 2,50 en omdat mijn oudste deze week jarig werd en ook een spel kreeg wordt mijn man gek. Het puilt hier uit van de spellen en er moeten toch echt spellen weg maar niet voor de 2 euro die ik ervoor op mp krijg maximaal!

In de kringloop werkte een 'oma' die zei dat al haar kleinkinderen alleen maar computerspelletjes doen thuis en alleen bij oma wel eens een gezelschapsspelletje aan tafel. Zou dat dan de reden zijn? Waar ik 5 jaar geleden nog makkelijk de spelletjes verkocht omdat dat voor jonge kinderen was lukt dat nu echt niet meer.

Jammer!

Trui

Trui

07-02-2014 om 09:09

Hoezo jammer?

Vind je het jammer dat je geen geld ervoor krijgt of vind je dat andere mensen zich moeten vermaken zoals jij je vermaakt?

Hier trouwens (for the record) worden nog wel spelletjes gedaan maar niet zoveel verschillende. Wij zijn van de rummicub, scrabble en memory, dat werk. Afhankelijk van kind en leeftijd trouwens. Twintig spellen zou ik een aparte kast voor moeten laten maken hahaha.

weet niet

Maar wij doen nog wel vaak gezelschapspelletjes, en ook veel verschillende. We hebben dan ook -inderdaad- een hele kast vol. Als onze oppas komt vindt ze het altijd zo leuk dat onze kinderen altijd spelletjes met haar willen doen, dat kent ze niet van haar andere oppaskinderen.

caton

caton

07-02-2014 om 09:40

zelfde probleem

wij spelen vaak spelletjes en we hebben heel veel spellen. Gelukkig hebben wij overburen die ook graag een spelletje spelen en die kinderen hebben die jonger zijn dan die van ons. Wij schuiven het altijd zo door.
Overigens: je klaagt (overdreven gezegd hoor) dat je maar 2 euro voor een spel krijgt, maar je bent zelf toch ook blij als je een spel voor 2,50 bij de kringloop koopt? Waarschijnlijk is dat dus de waarde van een tweedehands spel!

Rafelkap

Rafelkap

07-02-2014 om 09:42

dat zal wel

Wij hebben wel wat spelletjes in huis maar ik houd er zelf niet zo van. Ik houd meer van voorlezen of mee muziek maken met mijn zoontje, soms wil ik nog wel eens dammen (en schaken leren) en kwartetten, maar we doen dit niet zo vaak samen.
Als het aanbod veel is keldert de prijs op marktplaats (ook met ander kinderspul), maar het zal heus wel dat kinderen tegenwoordig liever gamen dan een gezelschapsspel spelen.

Ik haal spellen iid bij de kringloop

voor 1-2 euro, en denk er niet over om ze in de winkel of op marktplaats aan te schaffen tegen erg veel meer kosten.
En spellen die niet bevallen, gaan gewoon weer terug naar de kringloop.

Hoofdprijs

Tja, ik denk bij opmerkingen als 'daar gaat het niet voor weg', altijd: 'dan hou je het toch lekker.' Denk dat je meteen zelf je vraag beantwoord hebt: je kunt ze wel degelijk kwijt, alleen wil je er meer voor dan je ervoor kunt krijgen. Als je zelf een spel koopt bij de kringloop voor 2,50, dan weet je dus wat de verkoopwaarde nu ongeveer is. En dat het vijf jaar geleden wel ging: toen hadden de meeste mensen het iets beter dan nu, was de tweedehandsmarkt nog niet zo ontwikkeld als nu, waren er nog minder tablets en mobiels met internet etc.

Jaina

Jaina

07-02-2014 om 10:44

Misschien

Hier wordt volop spelletjes gespeeld dus ik herken dat beeld niet. Ik heb echter nog nooit een spel gekocht via marktplaats. Ik zou daar wat huiverig voor zijn omdat het zo belangrijk is bij de meeste spelletjes dat alles er ook echt nog bij zit. Natuurlijk kan je wel verhaal halen als dat niet zo is maar dat is veel gedoe. Misschien dat mensen daarom bereid zijn om minder uit te geven voor spellen? Dat ze voor een paar euro het risico wel willen nemen maar dat ze er geen tientje of zo voor neer willen tellen?

Een andere reden zou kunnen zijn dat het om generieke spelletjes als monopoly, mens erger je niet, scrabble enz gaat die iedereen al lang in huis heeft waardoor de marktwaarde ook vrij laag ligt. Of het zijn juist heel onbekende spellen die vooral spelliefhebbers kennen waardoor men aarzelt voor een te dure aanschaf omdat je niet weet of de kinderen het wel leuk gaat vinden. Ik noem maar wat redenen waarom spelletjes misschien minder goed in de markt liggen.

Overigens kan het best zijn dan electronica ook een rol speelt. Tenslotte heeft een dag maar 24 uur en als een kind daarvan 2 uur achter de computer zit en 2 achter de televisie dan blijft er minder tijd over voor het spelen van spellen.

Als het je vooral om ruimte gaat kan je ze misschien anders cadeau doen aan een gezin wat het minder breed heeft of naar de voedselbank brengen als deze ook speelgoed inzamelt of naar een AZC. Voor een paar euro zou ik inderdaad niet de moeite doen van het verkopen.

Katniss

Katniss

07-02-2014 om 10:46

Tja marktplaats

Ik probeer al drie weken een paar ongebruikte snowboots (gekocht in oktober, geen sneeuw, en te klein geworden) te verkopen. Met 5 euro zou ik al heel blij zijn, maar er wordt gewoon niet geboden. Oudste was haar Doc Martens wel binnen een week kwijt voor een mooi prijsje. Er zal dus wel geen vraag zijn naar die spellen. Veel daarvan worden waarschijnlijk al binnen families doorgegeven. Wij spelen hier vooral Wie is het, memory, set, Uno en yahtzee, en dat hebben we al in huis. Anders had ik wel interesse gehad Ik vind het ook niet erg leuk, moet ik bekennen. Jongste wil wel vaak een spelletje spelen, maar met oudste erbij wordt het al snel minder gezellig. Die ziet vaak complotten tegen haar en kan niet tegen haar verlies (vertel me alsjeblieft dat je dat ook nog na je 15e kunt leren!).

Dalarna

Dalarna

07-02-2014 om 13:32

Reacties

Trui: Ik vind het jammer dat mp niets meer opbrengt en juist dat vind ik vreemd in deze tijd. Dat mensen zich anders vermaken zal mij een zorg zijn, het is wel jammer dat kinderen vaak zo individueel bezig zijn. Leren verliezen leer je beter aan tafel dan achter een computerspelletje.

Caton: dit spel was duidelijk van een andere kwaliteit dan wat ik aanbied en ja vroeger waren de mp prijzen toch wel het dubbel van de koninginnedagprijzen.

Emine: dat de mensen het toen beter hadden vind ik raar want je zou verwachten dat mensen graag een spel tweedehands kopen maar ik vermoed dat mensen nog steeds bang zijn om een tweedehands spel of speelgoed te geven aan hun kinderen. Dat zou eens moeten veranderen.

Jaina: dat heb je bij alles op mp en in al die jaren dat wij spullen op mp kopen was er één bekrast spel van de playstation bij en een sukkel die niet wist hoe hij een nieuw scheerapparaat een beetje veilig kon verpakken. Onze spelletjes zijn compleet en prima in orde en dat is ook geen reden waarom het vroeger wel zo snel verkocht werd. Vaak halen mensen spelletjes ook op omdat ze niet door de brievenbus passen.

Katniss: wij hebben dus daarom het coöperatieve spel ontdekt want mijn jongste vond het lastig tegen twee volwassenen en een superslimme broer Maar jij snapt waar het draadje om draait: de devaluatie van mp. Je verkoopt er niets meer of alleen maar voor koninginnedagprijsjes en die 2 euro was voor spellen die echt wel wat meer waard zijn. Gewoon het zelfde fenomeen als een tientje bieden voor een nieuw gewonnen apparaat wat in de winkel 80 euro kost.

ook door crisis

Komt het niet juist ook door de crisis? Veel meer mensen zetten hun spulletjes op MP in de hoop extra geld te verdienen. Het aanbod is gewoon enorm.

Ik had er ook wat spellen op staan, maar voor € 2,00 hoef ik geef vreemde aan de deur (met bijbehorende rompslomp - afspraak maken - niet komen opdagen- enz). Dan geef ik het net zo lief weg. Wij spelen overigens nog volop gezelschapsspelletjes.

Angela67

Angela67

07-02-2014 om 13:44

definitie van markt

Dalarna,
MP is toch juist dé afspiegeling van wat iets waard is? Dat bepalen we namelijk samen.
Overigens heb ik geen idee van aantallen kopers/verkopers/produkten, maar als jij al paar jaar ervaring hebt met dit specifieke produkt dan kun je daar terecht de trend uit afleiden. De waarde wordt bepaald door wat iemand ervoor wil geven.
gr Angela

Jaina

Jaina

07-02-2014 om 14:31

Wat ook kan

Marktplaats is nu veel bekender dan jaren geleden dus misschien is er ook gewoon veel meer aanbod? En als veel mensen natuurlijk hetzelfde soort product verkopen dan wordt het steeds goedkoper want de koper heeft immers de keuze. Of mensen willen sowieso nu minder uitgeven dan vroeger en de meeste kopers willen heel graag hun producten kwijt waardoor ze bereid zijn om in prijs te zakken.

en

Ik geef spelletjes waar ze hier qua leeftijd uitgegroeid zijn en/of die niet leuk gevonden worden altijd gewoon weg. Daarmee verpest ik vast de markt, sorry...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-02-2014 om 14:41

devaluatie van MP

Dat er weinig animo is voor jouw spelletjes, kan denk ik verschillende oorzaken hebben. In vergelijking met een paar jaar geleden, is het aanbod van spullen op MP enorm toegenomen. Ook mensen die hun spullen vroeger gewoon weggaven of weggooiden, doen nu eerst een poging om het via MP te verkopen. Dat Marktplaats 'devalueert' vind ik te kort door de bocht. Marktplaats is een 'prikbord', niet meer en niet minder. Dat is nu zo, en een paar jaar geleden ook. Het is niet Marktplaats die de waarde bepaalt, dat doen koper en verkoper samen. Maar we weten natuurlijk allemaal dat als het aanbod groter is dan de vraag, dat de prijzen dalen. Dat zou met spelletjes best aan de hand kunnen zijn. Ik heb zelf ook ervaring met spullen (kopen en verkopen) waar het aanbod aanzienlijk kleiner si dan de vraag, en dan lopen de prijzen flink op.
Spelletjes passen meestal niet door de brievenbus, en verzending brengt dus aanzienlijke portokosten met zich mee. Een spelletje van 3 euro kost daarmee uiteindelijk al bijna 10 euro. Tenzij je het in de buurt kan vinden en verzending niet nodig is. Ook op de rommelmarkt en in de kringloopwinkels is een flink aanbod aan spelletjes (en geen verzendkosten).
Er is ook een grote groep mensen die spelletjes liever nieuw koopt. Zo schijnt er ook amper markt te zijn voor tweedehands babykleding: men koopt die kleinste maatjes liever nieuw.
Misschien speelt ook mee dat er minder spelletjes 'dan vroeger' worden gedaan, maar ik weet dat nog niet zo zeker. De meeste gezinnen die ik ken hebben 'gewoon' een kast vol met spelletjes.

Dalarna

Dalarna

07-02-2014 om 15:39

Angela

Tja, ik ben er gewoon jaren van uit gegaan dat als je iets wil verkopen je dat via mp moet doen en als je iets wil kopen doe je dat bij de kringloop op koninginnedag. Daar zat altijd een duidelijk prijsverschil tussen van zeker het dubbele. Ach ja ik moet er blijkbaar nog aan wennen.

Bij mij kon je een bananendoos aan spelletjes kopen voor 6,75 aan verzendkosten maar wat heeft iemand aan zoveel spelletjes
Ik probeer het nog een keer en anders gaat het op koningsdag (!) weg!

hier véél spelletjes

(van 999games enzo) en we kopen ze vaak nieuw inderdaad. Het is eigenlijk nooit in me opgekomen om eens op marktplaats te kijken, nu dus even gedaan! En wat valt mij op: er wordt best veel gevraagd voor een spel. Een kaartspel dat weliswaar vrijwel ongebruikt is, voor 8,50 op MP zetten terwijl het in de winkel 10,99 kost schiet natuurlijk niet op. Of 13 euro voor een gebruikte versie van Kolonisten. Vind ik ook veel, daarvoor zou ik ons beduimelde exemplaar niet durven aanbieden.

En verder krijgen we nog wel eens spellen, voor verjaardagen of zomaar, wat iemand nog had staan en waar niks mee gedaan werd. En ik heb ook wel eens een gloednieuw spel op de vrijmarkt gekocht voor €4,-. En gisteren net nog een zooi spelletjes waar we niks mee deden naar de speelgoedbank gebracht...

Yaron

Yaron

11-02-2014 om 20:26

Marktplaats

Hier worden best veel spelletjes gespeeld, maar ik heb er nog nooit aan gedacht om die tweedehands te kopen. De meeste van onze spellen zien er ook echt gebruikt uit, zo zou ik ze niet willen kopen of verkopen.
Wat Marktplaats betreft, ik koop en verkoop al 11 jaar via mp, maar de laatste jaren gaat het verkopen veel moeizamer dan in het begin, kopen is ook gemakkelijker doordat er veel keus is, betaal je veel minder.

Ik heb echte spelletjeskinderen

Mijn man en ik zijn vand e bord- en kaartspellen, en heerlijk, onze kinderen zijn ook echte spelletjeskinderen. Wij hebben inderdaad een kast vol. Van alles wat. Verder nog een enorme staple "grote bordspellen" op zolder. Mijn kinderen zijn 10 en 6, maar ook met die kleine kunnen we al zeker twee jaar Catan spelen, Bohnanza lukt nu ook (lukte al, maar nu met de kaarten dichtspelen).

Genieten!!!

En ja, ze houden ook zeker van de ipad-spelletjes, vooral het Engels leren en de rekenspellen doen het goed. Maar we spelen nog heel veel gewone bord- en kaartspellen. Superfijn!

Dalarna

Welke spellen wil je graag verkopen en voor hoeveel? Mail me maar even. Ik ben bijvoorbeeld nog op zoek naar het spel dat in Oostenrijk "Fliegenfalle" heet - met een plastic speelbord in de vorm van een spinnenweb, een spin die daarboven zweeft en de vliegen-pionnen op hun weg naar buiten weer naar binnen kan vegen. Volgens mij is het niet meer nieuw te krijgen. Maar andere spellen die ik nog niet heb... wij hebben ook zo'n spellenkast en een paar kinders die echte spelletjes geweldig leuk vinden.

Dalarna

Dalarna

14-02-2014 om 15:55

Genista

Als mijn kinderen er mee uitgespeeld zijn vraag ik me af of het nog wel wat voor die van jou zijn?

Waarom loopt deze zin nu niet?

Tijgeroog

Tijgeroog

14-02-2014 om 16:34

Dalarna (ot)

"Het nog wat voor die van jou zijn"

Het is onderwerp van dit stuk zin, en enkelvoud. Dus de persoonsvorm moet ook enkelvoud zijn, en dat is in jouw zin meervoud. Maak er "het nog wat voor die van is" van, en het klinkt veel beter. Of allebei meervoud: "ze nog wat voor die van jou zijn."

Dalarna

Dalarna

14-02-2014 om 20:10

Tijgeroog

Ik vond 'is' ook al niks eigenlijk maar ik had ook geen idee hoe ik het net zo kort anders kon zeggen

LOL Tijgeroog! En Dalarna

Hahaha Tijgeroog, ik had het niet duidelijker kunnen uitleggen

Dalarna, dat ligt eraan, natuurlijk. Als je er vanaf wilt omdat ze jouw kinderen er te oud voor zijn geowrden en het niveau ontgroeid, dan zullen mijn kinders er inderdaad niet veel aan vinden. Maar als ze ze gewoon zo vaak gespeeld hebben dat ze ze daarom niet meer interessant vinden, en voor mijn koters zijn ze nieuw, dan hebben we er natuurlijk wel wat aan.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

15-02-2014 om 16:50

hier ook

er worden heel veel bordspellen gespeeld, met en zonder onze 2 kids van (bijna)4 en 6.5. Heerlijk. Nieuwste hit is flashpoint, cooperatief brandweerspel. De jongste moet je nog wel wat helpen met de keuzes voorspiegelen, maar gaat in de familieversie heel goed mee! Dochter (wordt in mei 7) kan de familieversie prima zelf, al moet je soms nog even die consequenties voorspiegelen. Echt leuk is dat dus met ze. En zo passen we andere 'volwassen' spellen soms ook aan. Maar ook een hoop kinderspellen hebben we. Ahum..ja....onze kast puilt dus ook meer dan uit Heb ze tot nu toe nog niet verkocht, er zijn er een paar bij waar ze nu echt uit gaan raken, maar die zijn zo vaak gespeeld dat ik het geld er sowieso uitgehaald vindt en dan verkoop ik ze of op de rommelmarkt of ik geef ze een keer verder.

Groetjes, Sneeuwitje

Dalarna

Dalarna

15-02-2014 om 18:14

Genista

Ik heb Cameleon, domikant, point blank, triazzle, spectrangle, mollenmania, wobble, bumaparena, kokokolder, labyrinthe, familie poen, Caesar & Cleopatra, de bezeten fles en dobbelduel in de kast wat weg moet

Dalarna

Ik moet zeggen dat ik ze allemaal niet ken Maar als je ze aan een ander kwijt kunt, doe het dan vooral. Want ik log nu vooral even in om te vertellen dat ik de komende dagen een stuk minder online ben door onvoorziene omstandigheden.
Ik wens je een goede verkoop.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.