Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Speelgoed doorgeven - hoe doen jullie dit

Wij krijgen veel speelgoed van een ouder neefje voor onze zoon (net 3). Dit weekend kreeg ik weer 3 grote dozen vol. Heel aardig natuurlijk, en allemaal ook degelijk spul, maar ik vraag me af of ik dit zomaar aan onze moet zoon geven? De vorige keren is het speelgoed gewoon bij het speelgoed gezet. Nu is hij ouder en ik wil voorkomen dat hij nieuwe dingen minder waardeert. Ik roteer zijn speelgoed dus zou gewoon af en toe iets nieuws erbij kunnen zetten, maar eigenlijk vind ik het een beetje verwend dat hij soms 3 a 4 keer per jaar een nieuwe lading speelgoed krijgt (en dan tel ik andere kados van grootouders nog niet mee).

Hoe doen jullie dat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

16-02-2010 om 17:21

Niet weggeven (geen echt antwoord op je vraag)

Ik heb er zelf weinig last van, want wij zijn 'de oudsten' qua kinderen en krijgen weinig van anderen. Wij hebben veel kwalitatief goed speelgoed wat pas leuk is als je er 'meer' van hebt, allemaal in de loop der jaren opgespaard door de diverse verjaardagen van de kinderen.

Maar ik ben niet van plan dat weg te geven. Ik hou het gewoon zelf. Mijn moeder heeft ook het beste speelgoed van ons van vroeger gehouden. En jongens jongens, als ik zie hoe geweldig dat is als we daarheen gaan! Onze kinderen gaan er dolgraag heen en beginnen meteen te spelen. Hoe anders is dat bij mijn schoonvader, die eigenlijk niet veel heeft, en waar ze weinig anders kunnen doen dan televisie kijken (of buiten spelen, en dat is daar weer wél geweldig, maar dat kan niet altijd).

Ik kan het echt iedereen aanraden: hou je mooiste speelgoed zelf, geef het niet weg als je kinderen het ontgroeid zijn. Uiteraard moet je er de ruimte voor hebben, maar zo gek veel hoeft dat niet te zijn (bij ons staat het ook weggemoffeld achter de schuine wand). Hoe vaak ik zelf ook al geen kleine kinderen op bezoek heb gehad die ik blij kon maken met het speelgoed dat onze kinderen al ontgroeid waren!

Dit is dus geen antwoord op je vraag, maar daar heb ik ook geen ervaring mee. Ik ben er eigenlijk wel blij om. Ik moet er niet aan denken dat ik van alle kanten speelgoed toegestoken zou krijgen, precies om de reden die jij noemt en ook omdat er zo veel speelgoed is wat echt ábsoluut mijn smaak niet is.

Is doorgeven of teruggeven een optie? Dat je ze er even mee laat spelen en het dan weer teruggeeft, of weer doorgeeft aan bijvoorbeeld een tweedehandscircuit.

Margje

Henriette123

Henriette123

16-02-2010 om 20:37

Gaven het gewoon als verjaardagskado

Eerlijk gezegd pakten wij speelgoed waarvan wij wisten/dachten dat onze kinderen het wilde hebben gewoon in voor hun verjaardag/sinterklaas. Kinderen wisten soms wel dat iets 2de hands was, maar vonden het geen enkel probleem.
Speelgoed waar we niets mee konden gaven we gelijk weg, dit wist de gever overigens wel.
Ook kregen ze het speelgoed wel eens zomaar, bijvoorbeeld aan het begin van een vakantie.

Poppy

Poppy

16-02-2010 om 21:17 Topicstarter

Margje

Ik ben zelf ook van plan om bepaalde dingen te bewaren. Duplo, boeken, leuke spelletjes die tijdloos zijn. Maar goed, mijn schoonzus bewaart niet veel. Neefje heeft een gigantische speelkamer met ontzettend veel speelgoed dus ik snap wel dat ze dingen wegdoet, anders groeit het dicht.

Teruggeven is dus geen optie, schoonzus was blijer met het feit dat ze weer in een kamertje kon dan ik was met het speelgoed.

Ik heb het trouwens zelf mogen kiezen, dus wat me niet aanstond heb ik al laten staan.

Poppy

Poppy

16-02-2010 om 21:21 Topicstarter

Als kado

Zoon is pas op kerstdag jarig, wat hier in Engeland ook nog eens een dag met kados is. Dat is dus helaas 1 kado-geef moment in het jaar. Dat is nu te lang om op te wachten. Ik had schoonzus wel aangegeven dat ik het prima vind als zij het gebruikte speelgoed als kado zou geven, maar ze kocht liever iets nieuws!

Poppy

Poppy

16-02-2010 om 21:23 Topicstarter

Zelf doorgeven

Als ik zoon er eerst nog mee laat spelen zit ik nog steeds met het "verwen" probleem. En als ik het doorgeef zonder zoon er mee te laten spelen dan had ik het net zo goed niet kunnen nemen.

Misschien toch maar de volgende keer nee zeggen of kieskeuriger zijn. Maar boeken vind ik (bijna) altijd goed en het meeste spul is mooie houten puzzels of spelletjes. Als het nou allemaal troep was dan was het makkelijker geweest.

Inge M

Inge M

16-02-2010 om 21:54

Zomerverjaardag

Als zoon met kerst jarig is, zou ik de verjaardagscadeaus vervroegd geven. Dan meld je hem dat hij voortaan zijn verjaardagcadeaus een half jaar eerder krijgt (mooie timing voor zomercadeaus, vakantie e.d.).
En dan krijgt hij met kerst de kerstcadeaus.
Dan heb je twee gelegenheden per jaar. En anders stel je nog een verrassende kinderdag in, elk jaar een datum die jou uitkomt.
Boeken zijn prima voor tussendoor.

Tja

daar heb je in Nederland marktplaats.nl en gratisoptehalen.nl voor. Alles wat ik niet mooi genoeg vond om te bewaren deed en doe ik weg. Er zijn bovendien goede doelen zat die staan te springen om wat speelgoed.

Dus als je te veel hebt dan zou ik een doos pakken en alles waar hij geen interesse meer in heeft of wat je te onhandig groot/te lawaaierig/te veel vindt in doen en weggeven.

Gewoon weggeven of verkopen, heeft een ander er ook nog wat aan.

Massi Nissa

Massi Nissa

17-02-2010 om 13:29

Inge

Wat een leuk idee om een verrassingsverjaardag in te stellen!
Groetjes
Massi
PS: on topic geen toevoegingen. Ik bewaar ook wat ik erg mooi vind voor later en verde rouleert er heel veel goed speelgoed in de familie (Duplo, Lego e.d.). Ik zou net als Petal al doet de leuke dingen eruithalen en dan af en toe iets nieuws neerzetten bij de speeltjes. Het gekke is, ik heb hier vaak speelgoed staan waarmee dochter een half jaar lang niet speelt. Tot ze er ineens aan toe is en dan speelt ze er elke dag mee. Uiteindelijk gaat het dan vervelen en kan het weg. Zo ging het hier met puzzels: altijd matig interessant, tot een paar weken terug. Nu puzzelt ze aan een stuk door en ga ik vanmiddag maar eens wat extra puzzels scoren.

Poppy

Poppy

18-02-2010 om 11:38 Topicstarter

Het valt mee deze keer

Heb vanochtend de spullen uitgezocht en eens goed bekeken en het zijn voornamelijk boeken (altijd goed) en puzzels, waarvan de meeste puzzels te moeilijk zijn dus die heb ik weggelegd. De boeken staan in de kast en komen 1 voor 1 wel een keer tevoorschijn. De spelletjes zijn denk ik ook nog ietwat moeilijk dus die heb ik ook weggelegd. Dan is er nog hamertje tik en daar zit zoon zit nu mee te spelen.

Als hier geen 2e kind meer komt dan ga ik een heleboel wegdoen. Tot die tijd blijf ik nog even bewaren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.