mv1z
28-05-2009 om 23:44
Spaakverwonding? Veilig je kind vervoeren op de fiets.
Tot vier weken geleden wist ik niet precies wat dit was, een spaakverwonding. Nu helaas wel.
Vier weken geleden was ik met mijn zoon van 5 bij vrienden. Ze stelden voor om een fietstocht te gaan maken. Ik had al 'ja' gezegd en wilde niet flauw doen toen ik de fiets zag: met fietsstoel maar zonder voetsteuntjes en zonder jasbeschermers.
Ik heb mijn zoon gezegd dat hij zijn voeten op mijn kuiten kon zetten en dat we zo samen fietsten.
We hebben niet ver gefietst maar ver genoeg om wel zijn voet tussen de spaken van het achterwiel te krijgen.
Het was afschuwelijk. Eerst kreeg ik zijn voet niet los, dus fiets en kind vasthouden en het wiel proberen terug te draaien. Gelukkig lukte het na een paar minuten wel maar het leken eeuwen.
Toen zag ik een vreselijk ontvelde voet en mijn zoon gilde van de pijn. Hij heeft 1 uur achter elkaar gegild.
In het ziekenhuis zeiden ze gelijk: 'O een spaakverwonding.' Het was nummer 3 van de ongevallen waardoor kinderen tot 14 jaar in het ziekenhuis behandeld moeten worden. En 80% van deze gevallen heeft gips nodig.
Zo ook mijn zoon. Hij heeft dus een hele nare wond en een breuk in de groeischijf waar de artsen erg voorzichtig mee willen zijn. Voorlopig zit hij dus ook nog in het gips en dit is geen loopgips. Hij zit dus in een rolstoel.
Hij heeft nu niet veel pijn meer, maar wel veel jeuk waardoor hij niet voor 21.30 uur in slaap valt en 's nachts vaak wakker wordt.
Spelen is lastig.. hij schuift op zijn billen over de grond. Schoolreisje kon hij niet mee, avondvierdaagse gaat ook niet lukken..
En hij heeft de wond gezien dus voor hem is het echt traumatisch... (voor mij eigenlijk al).
Ik wil jullie graag waarschuwen hiervoor... en echt.. ik sta te boek als een voorzichtige ouder...het kan iedereen overkomen.. maar je voelt je zóóó schuldig.
Vooral omdat het makkelijk te voorkomen is door een fietsstoel mét voetsteuntjes in combinatie met speciale jasbeschermers. Deze jasbeschermers zijn heel hard en groot zodat er echt geen kindervoetje tussen kan en zijn verkrijgbaar via de fietsenmaker.
Ik hoop echt dat ik met mijn bericht kinderen en hun ouders hiervoor kan behoeden want - echt - het was en is afschuwelijk....
een lieve groet,
moeder van een zoon (mv1z)
MRI
29-05-2009 om 00:07
Ja ,altijd voetsteuntjes!
Van al die spaak verwondingen die ik ken (mijn dochter heeft het ook gehad toen ze bij een ander op de fiets zat) gebeurt het altijd als er geen voetsteuntjes zijn.
Mijn dochter hoefde niet in het gips maar de wond ging ontsteken. Voet werd dik, kind beroerd etc. Meteen aan de antibiotica en elke dag naar de dokter waar ze met een pincet in de wond gingen zitten plukken.
Ik denk er niet graag aan terug.
Altijd voetsteuntjes dus.
MR
Fem
29-05-2009 om 07:32
Mvlz
He bah, wat rot! Blijkt een ongeluk toch maar weer in een klein hoekje te zitten. Je zult je ongetwijfeld superschuldig voelen, want stiekem wist je dat natuurlijk wel. Kop op meid! Niemand is perfect.
Beterschap in elk geval! Ik hoop op een spoedig herstel.
Fem
maggietel
29-05-2009 om 07:45
Mvlz
Heel erg veel sterkte gewenst voor jou en je zoon. Probeer je over je schuldgevoel heen te zetten, daar heeft niemand iets aan. Let er wel op dat ze die groeischijf goed controleren en in de gaten houden, is erg belangrijk. Hopelijk geneest het voorspoedig.
mirreke
29-05-2009 om 09:27
Ja vreselijk
Toen ik klein was heb ik gezien dat een kindje achterop bij zijn moeder met zijn voet tussen de spaken kwam. Het was idd heel naar, echt heel naar. Het kind had een hele erge verwonding, ziekenauto erbij en alles. Het heeft een grote indruk op mij gemaakt, ik was denk ik acht. Ook die moeder, ze was helemaal in paniek. Het was vreselijk.
Sterkte met je zoon, ik kan me voorstellen dat je je zo schuldig voelt, en je kennissen hopelijk ook, laten ze aub nooit meer iemand overhalen om met kind achterop een fietstocht te maken zonder dat de fiets geschikt is voor een kind achterop.
reina
29-05-2009 om 09:43
Au!
Voet-tussen-de-spaken is iets wat vroeger in ons gezin nogal eens gebeurde, ik weet zelf nog hoe zeer dat doet!! Dus hier altijd jasbeschermers en voetsteuntjes gehad toen de kinderen te groot werden voor fietsstoeltjes.
mv1z
29-05-2009 om 23:26
Dank voor jullie reacties
Dank jullie wel voor jullie reacties.
Ik bedoelde inderdaad die dingen Pelle!
Ik heb hier de url van Consument en Veligheid over veilig achterop: http://www.veiligheid.nl/csi/veiligheid.nsf/wwwVwContent/M_B5F11E98FA151714C12575AE002B8018?OpenDocument
Verder zijn mijn zoon en ik vandaag in het ziekenhuis geweest en het ging zo goed dat het gips eraf mocht.
We hebben samen krukken gehaald om weer voorzichtig te gaan lopen. De wond ziet er nog steeds naar uit maar die kan nu gaan genezen aan de lucht (nou ja met een grote pleister). En.. doordat we allebei de wond er naar uit vonden zien hebben mijn zoon en ik vanavond voor het eerst echt over het ongeluk gepraat. Hij herinnerde zich ineens van alles. Hij vertelde bijv. dat ik alleen maar 'O nee, o nee, o nee!' had geroepen. Ik heb hem uitgelegd dat ik een paar momenten echt in paniek ben geweest omdat ik hem niet los kreeg. Daarna heb ik mezelf bij elkaar geraapt en toen had ik ineens superkracht en had ik hem ineens zo los..
En hij vertelde toen hoe hij zich had gevoeld. Opgelucht dat hij los was.. maar direct daarna heel veel pijn had gevoeld...dat hij niet boos op mij was.. hij zei heel wijs dat zulke dingen kunnen gebeuren (misschien herhaalde hij wat anderen tegen mij gezegd hebben). Maar ik ben heel blij dat we het zo spontaan erover konden hebben. Daarvoor heb ik wel openingen gegeven, maar wilde hij het niet erover hebben..
Ik denk dat de verwerking nu echt begonnen is..
Nu nog inderdaad erg voorzichtig.. vanwege de groeischijf.. ze waren gelukkig erg positief in het zoekenhuis over de genezing. Over 2 weken willen ze hem terug zien en maken ze opnieuw een foto.
Nogmaals dank voor jullie steun.
mv1z
29-05-2009 om 23:37
Deze bedoelde ik ook
O, deze beschermers bedoelde ik ook:
http://www.veelvoordefiets.nl/catalog/product_info.php?products_id=519
hartelijke groetjes,
mv1z