Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Soc-emotionele screening van basisscholieren - vervolg

Ongeveer een jaar geleden startte ik een draadje over een project in Amsterdam voor sociaal-emotionele screening bij basisschoolkinderen. Het betrof een experiment. Later kwamen daar nog 1 of twee draadjes bij, uiteindelijk had ik een gesprek met een GGD-mevrouw die e.e.a. allemaal coordineerde, en aan het eind van dat gesprek bleek dat de school waar mijn zoon op zat in de pilot was opgenomen. Op dat moment was echter nog niet 100% zeker dat hij er ook werkelijk mee te maken zou krijgen, omdat niet helemaal viel uit te sluiten dat het hele project door geldgebrek voortijdig zou sneven.

Maar zie: net als de dood treffen ook bezuinigingen kennelijk altijd de verkeerde, want onlangs kwam zoon thuis met een vragenlijst waarin ons het hemd van zijn magere lijfje werd gevraagd. Inmiddels heb ik de GGD laten weten dat zij hun neus in andermans zaken mogen steken, en ik kreeg per kerende mail een bevestiging van onze niet-deelname.

De screening vindt plaats adhv een vragenlijst die door de ouders wordt ingevuld en een vragenlijst die door de leerkracht wordt ingevuld. De coordinator had mij destijds verteld dat als ouders niet reageerden (de lijst niet invulden maar zich ook niet expliciet afmeldden) de screening zou doorgaan op basis van de door de leerkracht ingevulde vragenlijst. Kind is dus onderwerp van onderzoek tenzij de ouders expliciet bezwaar maken. Deelname tenzij, ofwel een opt-outconstructie. Miriam wierp op dat dat niet mag.

Ik ben er destijds niet verder mee gegaan, maar heb nu in dezelfde mail waarin ik kind afmeldde voor deze screening gevraagd of het klopt dat hier sprake is van een opt-outconstructie, omdat ik voornemens ben e.e.a. voor te leggen aan het CPB. De GGD-mevrouw aan wie ik mijn mail richtte (de medewerkster van het betreffende Ouder Kind Centrum) wist het antwoord niet en heeft de vraag doorgespeeld aan diezelfde coordinator met wie ik destijds een gesprek had (ik had in mijn mail aan het gesprek gerefereerd).

Ik wacht haar antwoord af, zal zo nodig over een week rappeleren, en als ik niet duidelijk bericht krijg dat er geen sprake is van een opt-outconstructie leg ik e.e.a. voor aan het CPB. Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

01-02-2011 om 13:14

Temet

Ik blijf erg graag op de hoogte!

Hanne.

Hanne.

01-02-2011 om 13:55

Ben ook benieuwd

Ik ben ook benieuwd, eigenlijk vooral in de reactie van het CPB.

Hier in de regio werkt de GGD met een opt out systeem. Kinderen krijgen een brief mee, en tenzij je bezwaar maakt worden de kinderen door de verpleegkundige onderzocht en worden de kinderen met de leerkracht doorgesproken.

Gisteren kregen de kinderen de brief mee. Althans, mijn kind kwam zonder brief thuis. Volgens de ene juf heeft hij er wel een gekregen. Volgens de andere juf niet en krijgt hij'm volgend jaar pas.

Nu moet ik dus opzoek naar een (misschien bestaande) brief zodat ik kan zorgen dat ik bezwaar aan kan tekenen....

Je bent sowieso de klos

Ik had niet meer helemaal paraat wat er precies beoogd werd met die sociaal-emotionele screening bij basisschoolkinderen in Amsterdam, dus ik heb even gegoogled. Ik vond eigenlijk alleen een artikel in Trouw waarin het werd uitgelegd. Daarin viel me de volgende zin op:

"Als ouders niet meewerken aan de screening, kan dat een reden zijn om hun kinderen extra in de gaten te houden."

Ik kan alleen maar hopen dat er veel mensen zijn die hieraan niet willen medewerken. Fijn dat je ons op de hoogte blijft houden Temet. Ik woon niet in Amsterdam dus het treft mijn kind niet, maar dat kan in de toekomst snel veranderen. Het lijkt me zeker iets om in de gaten te houden.

Chris

liora

liora

01-02-2011 om 19:11

Temet

Je zou het daarnaast ook kunnen aankaarten bij de beleidsadviseur Jeugd en Gezin van je stadsdeel. Stadsdeel is tegenwoordig opdrachtgever van de GGD.

Liora

Ja en nee

Ik zou er best mee kunnen leven als er behalve het meten en wegen ook sociaal-emotionele aspecten aan bod komen. Als er dan ook maar een heldere visie is wat je daar mee kan als ouders en scholen en hulpverlening. En dat ontbreekt.
Bovendien is het eng dat je in zo'n bureaucratisch screeningssysteem verdwijnt waar elke buitenstaander de gegevens op kan blijven hoesten ook als ze al lang niet meer terzake doen. En bovendien buitenstaanders hele eigen combi's kunnen gaan maken van de gegevens die ze aangeleverd hebben gekregen.
Ik blijf erbij dat je daar als ouder vrijwillig voor moet kunnen kiezen. Wat is er mis met de huisarts?
Bedankt voor je inzet Temet.

Big brother

Gelukkig hebben de huisartsen tot nu toe meer gevoel voor privacy gehad maar ik vind het al stuitend dat een huisarts nu het dossier niet meer aan je mag meegeven maar rechtstreeks door moet sturen. En gelukkig verzet de KNMG zich tegen de meldplicht maar je zal maar een verkeerde indruk wekken bij iemand.
Ik heb door ervaring meer sensibiliteit voor deze gevaren maar ik vraag me af hoe je dit uit kunt leggen aan mensen die dat risico niet zien, als je toch niets te verbergen hebt, zoals ikzelf vroeger.

Temet

Temet

03-02-2011 om 10:33 Topicstarter

Diversen

Chris, dat van dat "extra in de gaten houden", dat had Trouw geloof ik zelf bedacht, in elk geval klopt het niet, werd mij destijds verzekerd.
De oude draadjes zijn trouwens terug te vinden als je in het archief van deze rubriek het zoekwoord 'screening'invoert, het eerste draadje werd gestart door Sannema, de andere twee door mijzelf.

Liora, dank voor de info, want mijn idee was om zonodig de wethouder te benaderen, maar het kan dus zijn dat ik het stadsdeel moet hebben. De pilot is ook alleen in Nieuw West vziw.

Nou ja, eerst maar eens kijken of er nog een antwoord komt

Inderdaad is voor het lichamelijke onderzoek feitelijk ook een opt out constructie, want ook daar geldt dat de kinderen onderzocht worden tenzij je ze afmeldt. Gek genoeg heb ik daar dan weer minder moeite mee, wat reuze inconsequent is. Maar alleen meten en wegen vind ik minder erg dan het gezemel over zorgen mbt de opvoeding en het aantal glazen limonade per dag.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.