Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Slechte slaap en oplossingen

Hi,

Ik ben benieuwd of er hier ouders zijn die simpele trucs hebben om hun slaap te verbeteren, denk aan aanpassingen in het ritme, aan producten of andere opties. 

Het forum speur ik af naar alle opties maar misschien werkt dit ook goed en snel! 


Kind uit logeren laten gaan is voor mij altijd verreweg de beste oplossing geweest.

Slaap jij slecht of je kind? Maakt nogal verschil in de oplossingen. En hoe oud is je kind? 

in een ander topic draag je zelf de oplossing van een slaapmasker aan. waarom stel je hier de vraag dan?

Ligt eraan of het voor jezelf is of je kind(eren). Voor jezelf kun je denken aan vast tijdstip om te gaan slapen, magnesium slikken, bepaalde soorten thee, melk drinken. 

Hoe oud ben je?
Wat voor slaapproblemen ervaar je?

Wat hier vooral helpt, is dat man en ik gescheiden slapen. Ik wordt ‘‘s nachts regelmatig wakker, maar val sneller in slaap, zonder dat man naast me ligt te ademen (wat hij vooral moet blijven doen!). Of dat ik even iets kan doen, wat lezen of zo, zonder dat ik mijn bed uit moet.

Wat hier helpt voor (iets) beter slapende kinderen:
- Op tijd naar bed zodat ze niet over hun slaap heen zijn.
- Fles/beker water mee in bed.
- Er bij blijven tot ze slapen (nog steeds bij alle drie, de oudste is 8)
- Sterrenprojector op de kamer.
- Iets om naar de luisteren (podcast, verhaaltjes) mee naar bed.
- Bij 's nachts wakker worden bij ons laten slapen (nu bed van 2.00x.2.20 gekocht, waardoor we ook met een kind in bed genoeg ruimte hebben).

Als je weet dat je je zorgen maakt, kwaad maakt of anderszins overstuur maakt door een plek op het internet te bezoeken waar je dit vaker ervaart, zou ik dit uitstellen tot de volgende morgen. 

Of natuurlijk helemaal wegblijven daar, maar, kennelijk heb je deze ervaring nodig in je leven en daarom doe je het. Dus soms lukt het dus niet om het totaal te schrappen, maar je hebt het wél in je macht om het tijdstip te bepalen.

Bij inslaapproblemen kan de "stop!"-methode werken. Ben je al naar de wc geweest, heb je een kleinigheid gegeten, staat er al een ventilator en blijf je toch malen waardoor je wakker blijft, dan moet je de keuze maken om *nu* op zelfbevel alles los te laten, wat het dan ook is.

Dit werkt bij mij in 90% van de gevallen. Het is echter mijn ervaring dat dit alleen werkt bij inslaapproblemen en niet bij doorslaapproblemen.

Vannacht nog geprobeerd, ook de mantra-methode (telkens een simpel woordje herhalen om de hersenen te kalmeren) maar dat hielp niet. Waarschijnlijk omdat ik niet lekker lag.

Beeldschermen in de avond uit, altijd voor 11 uur naar bed en nooit langer dan tot 8 uur in bed blijven liggen. Dat doet het voor mij.

Ik ben een ochtendmens en heb de neiging al om 21.30 u of 22 u naar bed te gaan, dan ben ik echt moe. Doe ik dat, dan lig ik tussen 3 en 5 wakker en word ik 's ochtends groggy wakker. Ga ik een uurtje later slapen, dan slaap ik door. Van 23 tot 7 is 8 uur slaap, dus zeker niet te kort. Was een simpele tip van de slaappsychologe. Soms is het 's avonds even doorbijten, maar ik weet dat het werkt en ik sta veel frisser op.

Ook hecht ik grote waarde aan slaaphygiëne: vaste slaaptijden die ik ook in het weekend min of meer aanhou (anders zit je altijd met een jet lag), 's avonds geen spannende of enerverende dingen, een uur voor het slapen gaan schermen uit (het blauwe licht remt je melatonine-aanmaak), een opgeruimde, goed geventileerde slaapkamer,  in de zomer met ventilator, geen schermen/werk/ruzie in de slaapkamer. Met mindfulness heb ik geleerd om malende gedachten te kalmeren. Ik merk ook dat ik beter slaap na een dag waarop ik gesport heb.

Verder neem ik al jaren een magnesiumsupplement in de avond en sinds mijn 40e ongeveer wat melatonine met vertraagde afgifte. Toen ging ik slechter slapen en achteraf was dat het prille begin van de overgang er waren meer tekenen (haarverlies, soms nachtzweten). Wanneer de oestrogeenproductie wat afneemt, neemt ook je melatonineproductie af. En dan ga je dus lichter slapen. Mijn huisarts heeft me precies uitgelegd hoe je de juiste dosis vindt, ik heb het al eens uitgelegd op het forum, misschien kun je het terugvinden.

Als je "middeltjes" gaat proberen om beter te slapen, probeer dan 1 middel tegelijk en doe dat ongeveer 3 weken. Ga je verschillende dingen tegelijk proberen, dan weet je niet wat er voor jou wel werkt en wat niet. 

Begin altijd met slaaphygiëne, leef dat ook voor aan je kinderen, dat is een cadeau voor het leven.

mijn slaapkwaliteit was bagger. Vroeger door kinderen die 's nachts weleens wakker werden.  Ik sliep erg licht.  Onregelmatige diensten en slaapdiensten en bereikbaarheidsdiensten zorgden ervoor dat ik al jaren erg slecht sliep.  Tegenwoordig slaap ik meestal geweldig. Ik heb oordopjes op maat,  een geweldig slaapmasker.  En ik heb nu al een paar weken de airco op de slaapkamer erbij aan zodat ik in een koele,  niet drukkende omgeving slaap. 

Auwereel schreef op 10-08-2024 om 08:06:

Vannacht nog geprobeerd, ook de mantra-methode (telkens een simpel woordje herhalen om de hersenen te kalmeren) maar dat hielp niet. Waarschijnlijk omdat ik niet lekker lag.

Was om twee uur weer wakker. Ik heb even de radio aangezet maar alleen naar de radio luisteren vond ik kennelijk toch te saai dus nog voor drieën zat ik weer op. Morgen beter.

Wat betreft inslapen ervaar ik meestal geen probleem. Gisteren lag ik naar de blije sporters te kijken. Ik heb daarna ongeveer drie uur geslapen.

Maar zijn er zorgen en andere emoties dan móet ik soms echt de beslissing nemen om met zacht geweld mezelf in slaap te dwingen. Elke gedachte uitbannen is best lastig want je gaat dan tegen jezelf in. Meestal dénk je alleen maar dat je elke gedachte uitbant maar ben je er toch weer ingetuind vóór je het weet en kan je weer opnieuw beginnen. Of het gelukt is weet ik pas de volgende dag.

Vandaag wordt het een lang dagje dus.

Sterkte met vandaag rionyriony! 
Mijn eigen bed slaapt toch beter dan op vakantie, hoewel het geen garantie geeft voor goede slaap. Ik moet wel achter een nieuw kussen aan. Mijn oude kussen kan mooi dienen aan een kussenhoes die ik op vakantie heb gekocht!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.