Mom87
09-08-2010 om 21:57
Slechte buurt. weet niet meer wat te doen.
Hallo,
Ik woon nu al drie jaar in velp. Ik moest hier komen wonen omdat mijn vader mij en mijn dochter op straat heeft laten staan. Mijn moeder was overleden toen ik 13 jaar was. Ik heb geen ouders waar ik op kan terug vallen. Dus ik hoop dat ouders hier, mij advies kunnen geven.
Velp zuid staat al als een slechte buurt. Goedkope huur woningen, huizen die dicht op elkaar staan en veel te smalle straten.
In het begin was ik erg blij. Er zijn veel speeltuinen in de buurt, en veel kinderen. ( misschien iets te veel kinderen ) Maar alles blijkt anders.
Kinderen schelden met woorden zoals kanker, hoer en veel andere erge woorden. De jongeste kind is nog maar net vier jaar.
En dit is niet het enige wat er aan de hand is. Bijna elke dag komen kinderen aan mijn duer om eten vragen. En wanneer ik nee zeg, word mijn dochter gepest. Bijvoorbeeld vandaag: Mijn dochter en ik waren net wakker. En er stonden al meteen twee kinderen aan de deur, stiefzusjes van elkaar. Het eesrte wat ze vroegen was 'Mogen wij een broodje' Het was 8 uur s'ochtends. Ik vroeg aan hun of ze geen eten thuis krijgen, en een van de twee zei nee. Ik weet niet of ze dat gewoon zeiden om iets te krijgen.
Er zijn nog veel meer dingtjes, maar teveel om nu op te noemen.
Ik heb zelf ADHD, en maak me overal druk om. Ook al mag ik de kinderen niet echt - die hier wonen. Ik maak me wel zorgen om hun gezondheid. Kinderen kiezen hun ouders niet of stiefouders.
Wat moet ik doen? Kan ik hier iets tegen doen? Het is niet alleen maar een gezin, maar gezinnen.
De advies die ik tot nu toe heb gekregen is 'Je moet gewoon hard zijn en er niet aan denken.' Maar dat kan ik niet.
Is er iemand die mij kan helpen? Ik weet het niet meer.
Misschien is er geen instantie die kan helpen. Maar advies van andere moeders zal misschien kunnen helpen. Misschien is er een moeder die het zelfde heeft meegemaakt.
Alvast bedankt voor de moeite.
Vriendelijke groeten,
Manda Rijn
09-08-2010 om 23:47
Jezelf helpen
naar school gaan, (nog) een diploma halen, werk vinden waar je je in kan ontwikkelen en zodra je je het kan veroorloven verhuizen. En alles waar je nu te lang en te veel energie in stopt toch wel van jezelf afschermen, je inderdaad richten op jezelf en naar de toekomst werken want ik begrijp dat je nog maar 22 bent met een dochter van 4 en nog een kindje (?) die nu ook hinder hebben van die buurt. Heb je een partner ?
Wellicht kan je huisarts je helpen met die adhd zodat je daar minder last van hebt. Ik zou het contact met de buurt dus af houden, met kinderen af spreken die wel aansluiten bij wat jij en je kinderen prettig vinden. Zo heb ik dat ook het laatste jaar in onze oude buurt gedaan, gewoon geen contact op zoeken met kinderen in de straat/buurt maar via school afspreken met leuke kinderen en via vrienden.
Temet
10-08-2010 om 09:39
Maatschappelijk werk
Naar de huisarts (ivm die adhd) is misschien geen gek plan, en een ander idee is om naar het maatschappelijk werk te gaan. Heb je een praatpaal en iemand die je advies kan geven over hoe dingen aan te pakken. Maatschappelijk werkers hebben vaak ook een goed overzicht van welke instellingen en regelingen er zijn, dus als je bijvoorbeeld wilt verhuizen kan zo iemand je ook vaak vertellen wat de regels zijn rond woonruimtetoewijzing, huurtoeslag etc.
Sterkte ermee, het gaat wel lukken.
Temet
Puinhoop
10-08-2010 om 11:13
Amk bellen
En behalve voor jezelf, als je je zorgen maakt om de kinderen van de buurt, bel dan eens naar het AMK. Kijk eens op de website http://www.watkanikdoen.nl en zie hoe je mogelijk toch iets kunt betekenen voor die kinderen. Meldingen horen anoniem te blijven, maar ik kan me wel voorstellen dat je bang bent de buren op je dak te krijgen. Dan zou je misschien iemand anders (ver weg) kunnen vragen de melding te doen.
Voor jezelf kan ik alleen maar denken aan wegwezen. Ik weet niet of er binnen Velp nog andere buurten zijn met betaalbare huurwoningen, of dat je dan de stad uit zou moeten, maar zo woont het niet lekker natuurlijk.
Sterkte!
liora
10-08-2010 om 13:41
Amk?
Peenvogel, AMK bellen dat er twee kinderen in Velp geen ontbijt krijgen? Wat een gek advies!
Liora
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
koentje
10-08-2010 om 14:49
Helemaal niet
geen eten krijgen thuis is een teken van verwaarlozing en daar is het AMk ook wel degelijk voor!
100%mama
10-08-2010 om 15:00
Melding maken
en het verder proberen van je af te zetten. Uiteraard is dit moeilijk en ik bedoel het ook niet cru, maar je KAN dit niet oplossen. Voor elk broodje wat je geeft en wat je niet kunt missen, staan er 2 nieuwe bij je aan de deur.
Ik zou ook het AMK bellen, want dit is wel degelijk ook voor dit soort zaken.
Massi Nissa
10-08-2010 om 15:01
Goed lezen, lieve dames
Mom87 zegt dat ze niet zeker weet of die kinderen echt niets te eten krijgen thuis.
Verder helemaal eens met alle voorgaande adviezen (behalve het AMK inschakelen): maatschappelijk werk inschakelen en samen een plan bedenken om zo snel mogelijk elders een nieuw leven op te bouwen. In zo'n soort buurt verpieter je, en je kinderen al helemaal. En jij in je eentje gaat het verschil niet maken bij dit soort sociale problemen, dus ook daar zou ik me wat meer afzijdig van houden. Jouw eigen gezin gaat voor, en jullie gezamenlijke toekomst. Veel geluk en succes!
Groetjes
Massi
Plien
11-08-2010 om 15:39
Sjonge
Dan hoop ik niet dat mensen hier het AMK gaan bellen. Vanwege de vakantie ontbijten wij momenteel niet, of zo verschrikkelijk laat dat het meteen ook lunch is. Ai ai. Voortaan de gordijnen maar dicht dan...
Manda Rijn
11-08-2010 om 16:18
Dat ken ik overigens wel
ik heb een tijdje in zo'n buurt gewoont waar ik regelmatig s'avonds kinderen in hun pyjama richting snackbar zag lopen om nog even een frietje naar binnen te werken waarschijnlijk omdat er die avond geen eten was gemaakt, typisch zo'n verloederde achterstandswijk was dat met van die tuinstoeltjes op de stoep met shag rokende te dikke mensen met vale gezichten. In onze vorige klas was er ook een jongetje (kort op school gezeten is naar speciaal onderwijs gegaan, ouders beide zwakbegaafd) die dan als lunch een zakje chips ofzo bij zich had.
Sharon*
11-08-2010 om 23:23
Plien
ik vind dat toch heel anders dan kinderen die om 8 uur al bij anderen op de stoep staan en om een broodje vragen. Ik denk dan, waarom vragen ze dat thuis niet? Liggen de ouders nog te slapen, is er geen ontbijt? Ik zeg niet dat ik meteen het AMK zou bellen, maar ik vind het wel zorgelijk klinken.
Plien
12-08-2010 om 10:54
Sharon
Ja, ik snap je wel, maar het was blijkbaar al niet zeker of die kinderen inderdaad geen ontbijt op hadden? Soms wordt er m.i. wel snel geroepen dat iets 'zorgelijk' is. Misschien kom je erachter of het werkelijk zo is als je die kinderen eerst eens beter leert kennen, bijvoorbeeld.
Sharon*
12-08-2010 om 11:13
Plien
Ja daar heb je ook gelijk in, het wil niet zeggen dat die kinderen daadwerkelijk niks gegeten hebben, maar het zou zomaar wel kunnen. Ik zou het in elk geval in de gaten houden én ik vind het niet normaal dat kinderen om 8 uur al bij anderen op de stoep staan. Mijn kinderen mogen zo vroeg niet naar buiten. Ik kan het niet helpen, maar ik denk dat meteen aan ouders die in hun bed liggen te ranzen en geen idee hebben wat hun kinderen uitvreten. Hoeft niet zo te zijn, maar kan wel, het gebeurt!