Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Ouderwets?

Ouderwets?

01-09-2010 om 12:54

Slapen van baby's

Vroeger werden wij op onze buik gelegd als baby. Toen wij baby's kregen moesten ze op de rug (want; wiegedood) vervolgens kregen ze weer afgeplatte hoofdjes. Nu hoorde ik zojuist dat baby's van 3 mnd fysio krijgen want ze krijgen platte hoofdjes door de zijligging? In Oegstgeest rijdt een fysio zich een slag in de rondte om baby's met handdoeken thuis te leren slapen op hun rug?

Wat is dit? Baby's leg je toch alleen de eerste weken op hun zij? Als ik ooit oma wordt dan ben ik net zo ouderwets als mijn moeder en schoonmoeder was toen ik een baby kreeg. Had ik nooit verwacht. Ik dacht dat de vooruitgang en onderzoeken toch wel een keer uitgezocht waren?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kriwi

Kriwi

01-09-2010 om 21:27

Om de zoveel jaar..

Om de zoveel jaar wisseleln ze "dat soort dingen" lijkt het wel. Het is net zoals flesvoeding en kraanwater. Het ene jaar moet het eerst gekookt zijn, het andere jaar mag het gewoon uit de kraan. Zo lijkt het ook te gaan met het slapen, dan weer op de zij, jaren later weer op de rug. Meestal na weer wat uitgebreider onderzoek.... Zo veranderen de hoofdluis-richtlijnen ook iedere keer weer en na een paar jaar geen EHBO-cursus gevolgd te hebben, moest ook heel veel weer anders het afgelopen jaar.... Ik blijf me over dit fenomeen verbazen.

Bastet

Bastet

02-09-2010 om 07:19

Hapjes

Klopt hoor,bij mijn oudste moesten we met groente beginnen,bij de middelste met fruit,bij de jongste met groente....
Bastet

Hanne.

Hanne.

02-09-2010 om 09:25

Voortschrijdend inzicht

Ik zie de veranderingen van de slaap adviezen toch wel als voortschrijdend inzicht.

Vroeger 'moesten' wij op ons buik liggen

Vervolgens bleek dat buikslapers een verhoogde kans op wiegendood kregen

Dus 'moesten' kinderen op hun rug gaan slapen.

Helaas bleken ze daar soms een afgeplat hoofdje van te krijgen (wat ik een veel minder erg probleem vind dan wiegendood)

Dus werd het advies bijgesteld en 'moesten' de kinderen de eerste weken afwisselend op de zij liggen.

Onderzoeken kunnen veel aantonen maar niet alles, en als je een groot probleem 'oplost' (wiegendood) krijg je daar soms een klein probleem voor terug (afgeplatte hoofdjes) en dan ga je daar aan werken.

Verder heb ik in de afgelopen 6 (15 kan ik niet zeggen) niet veel schokkende verschillen gemerkt.

-flesvoeding niet meer voor 24 uur maken => bleek kans op bacterie groei te zijn
-kraanwater hoeft niet gekookt te worden => vond ik eigenlijk logisch aangezien de eisen voor kraanwater strenger zijn dan die voor bronwater, en je bronwater al jaren niet hoefde te koken
-vitamine D advies is bijgesteld (meer vitamine en voor meer doelgroepen). Vond ik duidelijk geval van voortschrijdend inzicht. Het oude advies is tegen het licht gehouden en bleek niet te voldoen.

Over groente en fruit hapjes heb ik nooit adviezen gekregen.

Bellefleur

Bellefleur

02-09-2010 om 10:15

Gèk werd ik er van...

Mijn eerstgeborene: wiegendood was toen in zwang, kind dus op z'n rug te ruste gelegd. Komt er een tante langs. Draait het kind op z'n buik. Want anders krijgt kind slechte rugspieren en slap hoofd. Kraamhulp is streng, kind dat nog niet goed aan de borst drinkt zelfs geen lepeltje water geven. Kennis komt langs: je geeft je kind toch wel suikerwater? Schoonzus komt langs. 'Krijgt ie nou nog geen fruithapje? Wij begonnen met 6 weken'. Ik lig in het kraambed, en eet een beschuit met muisjes. Wordt me bijkans uit de handen gerukt door kraamhulp. Want daar krijg je verstopping van. Maar, maar het is een volkoren beschuit! Nee! doe die muisjes maar op een witte boterham. Zwangerend eet ik een toastje brie. De verjaarsvisite gaat hyperventileren: je mág geen franse kaas. Want daar gaat je kind dood aan!
In off topic staat een draadje over te dikke kinderen (is het werkelijk twee voor twaalf?) Daarin schrijft onze eigen barricadenklimster Miriam Lavell dat sinds we worden doodgegooid met richtlijnen en adviezen, we niet meer zelf nadenken. Nou, Miriam ik moet daar veel over nadenken. En ik denk dat je gelijk hebt.

Pampers

Ca. 22 jaar geleden "ontdekte" Pamperfabrikant dat jongens en meisjes verschillend plasten en werden er 2 soorten luiers(boys and girls) op de markt gebracht. Jaaaaren later zie ik een advertentie dat er nu 1 soort luier gebruikt kan worden voor beide sexen, wel zo gemakkelijk zeiden ze er bij !

Welnee pelle

Het zal vast de officiële lezing zijn, maar ik weet nog goed dat het vooral de supermarkten waren die zich in de strijd mengden, aangezien ze bijkans de helft van hun winkelruimte kwijt waren aan de verschillende soorten luiers. Toen heeft pampers (en alle andere luierfabrikanten) maar snel weer een "nieuw" soort luier ontworpen die verdacht veel leek op de oude versie...
n@nny

Fianna

Fianna

02-09-2010 om 20:43

Pelle

Dat is niet waar. Luiers komen ook nog in maten. Vaak zie je dat per merk er 1 rij per maat is. Dan zou je dus voor jongens en meisjes luiers inderdaad extra rijen nodig hebben, of je moet de ene soort achter de andere zetten.
Trouwens je kan nog pulp luiers kopen (in ieder geval een aantal jaar geleden), en ik merk weinig verschil voor jongens of meisjes.

Jade

Jade

03-09-2010 om 09:35

Sja.....

Ouderwet?: "Baby\'s leg je toch alleen de eerste weken op hun zij?"

En dan om en om, om platte hoofdjes te vermijden. Ik legde mijn kinderen ook wel op de rug of op de zij (zowel linker- als rechter). Het is een kwestie van afwisselen en niet steeds op 1 zij (of alleen op de rug) laten liggen.

reina

reina

03-09-2010 om 09:56

Voorschrijdend inzicht

Mijn voortschrijdend inzicht is dat er na elke stroming weer een andere komt en dat iets wat ooit taboe verklaard werd opeens wel weer mag en andersom. Vaak is het gewoon het beste op je eigen intuitie en verstand te vertrouwen en je niet te laten opjutten door alle onderzoekjes en rapporten die verschijnen.

vlinder72

vlinder72

03-09-2010 om 10:07

Ik moest na de geboorte van mijn vierde

opeens van de kraamverzorger onze baby bij ons op de kamer laten slapen (rooming in). Dat moest echt want dat was veiliger etc. Ik weigerde dat. Onze baby slaapt gewoon in zijn eigen bedje in zijn eigen kamer. Zijn kamer is naast die van ons. Wij horen alles. Kinderen slapen niet in onze kamer (behalve als ze heel ziek en zielig zijn) omdat dat te onrustig is. Slaapt de baby net, stormt er weer een broertje of zusje binnen. Dus dat doen wij niet. Het is veiliger en rustiger als iedereen in zijn eigen bed/kamer slaapt.

Nou ik moest een verklaring afgeven dat het mijn eigen verantwoordelijkheid was. Want het was echt beter voor de band tussen mij en het kind. Ik werd er echt boos over. Mijn band tussen al mijn kinderen is prima. Dat verandert echt niet door de baby naast mij te laten slapen. Mag ik dat misschien zelf bepalen?

Mijn oudste was zes toen de jongste geboren werd. En zelfs in die jaren verandert er al zoveel. Inderdaad slapen. Maar bij nummer twee of drie mocht je ook opeens geen kaneel meer eten. Verder zijn ze bij het consultatiebureau ook opeens doorgeslagen. Allemaal vragen over je relatie en of je wel echt gelukkig bent.

Of op school. Eerst moesten kinderen met een stabilo schrijven. Dus kind een stabilo en vanaf dit jaar mag dat juist weer niet en moeten ze met jelpennen schrijven. Verder is de schoolarts in groep 2 afgeschaft en moet je kind samen met de juf naar een verpleegkundige van het GGD en mag je als ouder alleen nog een heel raar vragenformulier invullen.

Fransien

Fransien

03-09-2010 om 10:20

Rooming in en meer

Bij de oudste, nu 6, was rooming in volgens de kraamverzorgster verwennen, en mocht dus niet. Verder strikte tijden qua voeding hanteren. Nou ben ik nogal eigenwijs aangelegd en heb ik de baby inclusief wieg gewoon bij mij op de kamer gelegd en daar gehouden. Bij de tweede was het weer rooming in, nou ja, vond ik toch al prettiger. De derde moest de eerste tijd in het ziekenhuis blijven, op de kinderafdeling, na 2 dagen heb ik mezelf bij haar op de kamer ingedeeld. Mocht ook niet, maar met het argument dat ik toch niet op de kraamafdeling was, maar gewoon in een stoel naast haar zat (werd ook niet op prijs gesteld, maar dat was mij worst), en dat ik beter zou herstellen op de kinderafdeling, was toch niet heel erg te ontkennen.
Tsja, buikslapen, ik ben gezegend met 3 buikslapers, de oudste zelfs al in mijn buik, vertikte het om op te houden met trappen als ze niet op haar buik in mijn buik kon slapen. Drie keer raden, dat was na haar geboorte niet af te leren.
En alle dingen op school, tussen oudste en tweede zit niet zozeer veel verschil in leeftijd, maar wel in leeftijd van de kleuterjuf die ze hadden, en dat maakt uit! Ook daar zie je dingen verschuiven in zelfstandigheid, op de vingers rekenen, wanneer ze met letters mogen spelen, etc etc.
Ik ben benieuwd hoe dat nu met de vierde gaat, waarschijnlijk zijn alle dingen van de eerste 3 hopeloos achterhaald.

Jade

Jade

03-09-2010 om 17:57

Ouderwets?

"Daar moeten ze dus juist geleerd worden op hun rug te slapen want ze kregen platte zijkantjes."

Ik begrijp niet helemaal wat dat met mijn posting te maken heeft eerlijk gezegd (maar ik ben momenteel niet zo helder, misschien zie ik het verkeerd

Merel78

Merel78

04-09-2010 om 21:07

En inmiddels geen zijligging meer

oudste (nu 3) moest netjes om en om eerste 2 weken op de zij (ene kant en dan de andere). na 2 weken op de rug. Nu is het vanaf het begin op de rug (wat wij keurig genegeerd hebben in verband met een zeer zeer forse afplatting op het hoofd van oudste, en gelukkig hoeft zoonlief geen helmpje!!!)

maar ja, wel vreemd al die dingen hoor. Zo was ik in de veronderstelling dat je brood pas vanaf 8 maanden mag geven (want bij dochter was dit zo). En nu geeft het CB ons een folder waarin je een guppie van 6 maanden al brood mag/ moet geven. Nou ja, eerst maar groente en fruit (in welke volgorde dan ook haha).

groetjes, Merel

bibi63

bibi63

05-09-2010 om 16:53

Vast voedsel

Hoi,

Volgens mij hoeft een baby de eerste 6 maanden in principe niets anders dan (moeder)melk. Dat je eerder wat geeft en baby het verdraagt is een ander verhaal. Wat dat vastvoedsel na 6 maanden is maakt denk ik niet zoveel uit, nee natuurlijk geef je geen stukken vlees, maar of dat nu fruit, groente of brood is, maakt denk ik niet zoveel uit. In die zin: volkoren kunnen ze nog niet aan, dus wit brood totdat ze 1 jaar zijn. En verder vermijdt je natuurlijk zout en toegevoegd suiker voordat ze 1 jaar zijn. Dus het zijn kale boterhammetjes met evt. wat boter. En verder gepureerde groente of fruit. Jaren geleden was het idee om te beginnen met fruit, omdat ze dat lekkerder zouden vinden (zoetig), daarna kwam het idee dat het beter was eerst groente te geven, zodat ze niet eerst wenden aan zoet en daarna dus groente niet meer lekker zouden vinden. Allemaal veronderstellingen lijkt mij.
Groet,
Bibi

Vic

Vic

05-09-2010 om 19:36

In grote lijnen volgens het boekje

Tussen mijn eerste en tweede kind zit bijna 6 jaar verschil, maar volgens mij moest ik ze allebei de eerste maand op de zij te slapen leggen. Bij de oudste heb ik meer volgens het boekje gedaan dan bij jongste. Het waren allebei buikslapers en oudste heb ik zeker anderhalf jaar (!) 's nachts terug gedraaid. Bij jongste ben ik daar al na 10 maanden mee gestopt, was geen beginnen aan. Groente en fruit hebben ze allebei vanaf 3,5 maand gekregen. Op de Olvaritpotjes stond 'vanaf 4 maanden', en volgens mijn moeder kregen we vroeger al vanaf 6 weken, dus dit vond ik een mooie middenweg. Ze kregen ook voor het eerste jaar pindakaas op brood. Bij oudste was dat nog niet verboden, en bij jongste kwam ik er pas achter dat het niet mocht toen ze bijna 1 was.

Al die verschillen

Als ik al die verschillen zie wordt ik al knettergek. Ik heb er altijd een hekel aan gehad als mensen tegen mij gingen vertellen hoe ik dingen wel of niet moest doen. Het zijn ook geen adviezen meer, maar ze doen het voorkomen alsof het verplichtingen zijn. Ik heb twee buikslapers. Vooral de tweede bleef maar huilen totdat je hem op zijn buik had gelegd. Na een week niet slapen is die keuze gauw gemaakt. Het commentaar dat je op dat moment krijgt is echt niet normaal. Iedereen wijst met het vingertje en schreeuwt 'wiegendood' De ene vriendin kreeg te horen dat ze het eerste jaar geen brood mag geven, ik kreeg de opdracht met brood te beginnen, geloof ik met 4 maanden. Weet je ik heb het altijd aan gehoord en zelf een keuze gemaakt. Ik ben de moeder van deze kinderen. 'op eigen verantwoording' werd dan geroepen. Nou, prima, ze ZIJN ook MIJN verantwoording! Ik moeder op mijn gevoel en dat gaat voor het grootste gedeelte gewoon goed. Adviezen neem ik altijd mee in mijn overweging, maar commando's kunnen mij gestolen worden. Mijn kinderen zijn nu 5 en 8 en het gaat fantastisch met ze, dus doe ik het toch goed...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.