Chippie
09-10-2011 om 14:37
Slaat nergens op... sinterklaas
Vanmorgen kreeg ik Sinterklaasstress. Belachelijk inderdaad. De meeste vrouwen uit mijn hardloopgroepje hadden allemaal al iets gekocht voor Sinterklaas. Ik verslikte me bijna ... maar direct daarna sloeg de stress al toe. Ik weet niets en ik heb ook kinderen die meestal niet veel verder komen dan een scheetzak oid. Onze kinderen spelen maar met een paar dingen waarvan ze inmiddels meer dan genoeg hebben.
Dus ik ben half oktober bezig om verlanglijstjes te maken voor 3 kinderen. Pffff! Van ons krijgen ze altijd vijf cadeautjes: één boek, één klein ding, één knutselding, één chocoladeletter, één groter cadeau, één nuttig ding (nieuwe voetbalschoenen, sporttas, pyjama, oid) en een paar dingen voor in de schoen. En dan heb je nog de lijstjes voor werk, opa/oma, ....
De nuttige dingen voor de jongens heb ik ingevuld (broodbak en beker) en voor het meisje is een pyjama of jurkje altijd goed, boek is ook nooit moeilijk, maar dan... Pffff, sinterklaasstress in oktober.
tsjor
09-10-2011 om 14:47
Oktober
Ik kocht ook altijd sinterklaascadeautjes in oktober, simpelweg omdat de kinderbijslag dan binnen was en ik die daarvoor wilde gebruiken. Bovendien waren dan nog niet alle boeken uit met overbodige cadeautjes, dus kon ik iets helderder nadenken over wat ik wilde geven. De cadeautjes die ik echt wilde geven had ik al, wel nog met ruimte voor één cadeautje dat een kind zou vragen zonder dat ik daar aan gedacht had. Dat kwam dan wel als de boeken binnenkwamen en de winkels vol lagen met 'kinderhebbedingetjes'.
Tsjor
Vic
09-10-2011 om 14:52
Gisteren
Ik bedacht gisteren ineens dat ik me vorig jaar heb voorgenomen om dit jaar de chocoladeletters te kopen zodra ze in de winkel komen. Voorgaande jaren dacht ik in oktober telkens dat dat nog veel te vroeg was, met als gevolg dat ik dan in december weer gedichten moest schrijven over waarom de letters niet pasten bij de voornaam.
Ik heb nog nergens letters gezien. Zijn die er al? De overige cadeautjes voor oudste weet ik al, die heeft altijd legio wensen. Voor jongste heb ik nog geen idee, maar die is 6 dus dat is ook niet zo moeilijk.
Fiorucci
09-10-2011 om 15:25
Ja hoor
De speelgoedwinkel alhier heeft juist in oktober leuke aanbiedingen, en geen lange rijen. Ik begon vroeg en hoefde niet in lange rijen bij de kassa in december, zalig.
M Lavell
09-10-2011 om 15:33
Eerste chodoladeletter
Van de week reis ik af naar Frankrijk, naar mijn zus. De volgende keer dat ik ga is de Sint alweer weg en haar letter niet meer te vinden.
Ik neem 'm nu dus mee.
Sta ik bij de kassa, komt er een ventje van een jaar of zeven achter mij staan.
"Was u voor?"
"Eh.. ja"
"Oke"
stil, kijkt rond
"Nou ja! Het is toch veel te vroeg voor Sinterklaas!"
Groet,
Miriam Lavell
ishtar
09-10-2011 om 16:00
De chocoladeletters liggen al in de trapkast
omdat ik vorig jaar voor oudste met mindervoorkomende voorletter geen letter meer kon vinden. En naast mij zocht een vrouw naar dezelfde letter....
Verder doe ik niet aan sintstress Behalve dan voor het stukje dat geschreven moet worden voor de 'sint op bezoek' bij opa en oma.
Jillian
09-10-2011 om 16:09
Nee
Ik koop de sinterklaas en kerst cadeautjes pas eind November. Wel let ik het hele jaar door op aanbiedingen als ik bijvoorbeeld in de Kruidvat of de Bart Smit ben. Dan neem ik soms alvast wat mee wat vervolgens bij de eerst volgende gelegenheid (sinterklaas, kerst, verjaardag) wordt gegeven. Bij de Zeeman, Action en soortgelijke winkels hebben ze soms hele goedkope restpartijen en dat is vaak een ideale bron voor schoencadeautjes of verjaardag cadeautjes voor kleuters. Als ik daar wat leuks zie neem ik het ook mee.
In November vraag ik mijn kinderen een verlanglijst te maken. Ik kijk wat ik allemaal al in huis heb en gebaseerd op wat ik al heb en het verlanglijstje maak ik dan een lijst met wat ik ga kopen (met de winkels erbij). Tegenwoordig bestel ik ook graag online. Voor Lego/Playmobil bijvoorbeeld kan dat flink schelen. Binnen een dag heb ik dan alles gekocht/besteld. Mist je weet wat je koopt ben je helemaal niet zo gek veel tijd aan kwijt.
Annet
09-10-2011 om 17:02
Ik ben nog erger
Ik koop geregeld in het vooruit (voor verjaardagen en Sint).
Tegen de tijd dat kind gaat nadenken wat hij/zij wil hebben, doe ik suggesties
Aangezien mijn kinderen het heel moeilijk vinden om cadeaus te bedenken, zijn zij heel tevreden met het lijsje dat dan tot stand komt.
Tango
09-10-2011 om 17:41
Sint-stress
Hier ook Sint-stress, maar in een andere vorm. Tangozoon (7 jaar, groep 3) heeft een vriendje dat voortdurend tegen hem zegt dat Sint niet bestaat en dat de ouders dat doen. Tangozoon is nu dus hevig aan het twijfelen en dat wil ik helemaal nog niet!
Verder heeft hij wel gewoon al een verlanglijst in elkaar gedraaid van het gisteren bij Bart Smit gehaalde speelgoedboek. Het favoriete kado?! En nepdrol van 1 euro. Lekker schoenkadootje dus. Over dat lijstje hoef ik dus niet meer in te zitten, het kan hooguit nog kwijtraken voor die tijd. Tangodochter van 10 heeft al een stuk minder wensen, maar altijd nog wel wat om voor te bekenken.
Ik maak me vooralsnog weinig zorgen over de kadootjes. Ga in november eens beginnen met kopen. We hebben ook niet zo'n groot gezelschap dit jaar. Schoonouders zijn met vakantie rond Sint-tijd, dus zijn er niet bij.
Kaaskopje
09-10-2011 om 18:12
Kan nog erger
Ik heb al last van kerststress. Ik kan geen vrij krijgen voor kerst (ik werk standaard op zaterdag), mijn man heeft een dusdanig rooster dat ik daar ook niet echt op kan rekenen, mijn schoonouders komen traditiegetrouw een dag bij ons, hoe moet ik dat allemaal voor elkaar krijgen?? Ik fantaseer dus al over gerechten, hoe ik alles klaar kan zetten, welke dag we wat moetend doen... en het duurt nog 2 1/2 maand. Tijd genoeg dus. Toch?
fryskdumke
09-10-2011 om 18:27
Tango
wat vervelend dat het vriendje van je zoontje zijn mond over het geheim niet heeft kunnen houden. Ik hoop zo dat onze kwebbelkous haar mondje niet gaan voorbij praten. Ze is nu vijf, en heeft zelf ontdekt dat Sint niet bestaat.( Ze is erg met ben je echt of speel je een rol bezig) De zwarte pieten had ze met 3 jaar al ontdekt en nu is het plaatje dus compleet. Wij hebben haar op het hard gedrukt om vooral niets aan vriendinnetjes te vertellen. Ze heeft ons nu gevraagd of wij samen met haar een cadeautje voor de ander willen kopen.
Hier overigens nog maar 1 cadeautje gekocht, voor de rest weet ik het dit jaar gewoon echt niet. Het is zo'n tevreden kind.
fryskdumke
09-10-2011 om 18:47
Wat koop ik hier?
1 boek
1 klein cadeautje
1 chocolade letter
1 knutselding
1 groot cadeau
1 nuttig ding
1 spel voor het hele gezin.
Ik probeer altijd rond maximaal 25 euro ( exclusief spel) te zitten. Dit houdt dus in dat ik vroeg begin met het kopen van dingen en goed op de aanbiedingen let. Dit jaar heb ik al 1 schoencadeau; dus voor mijn doen ben ik erg laat..... Komt waarschijnlijk ook omdat ik het dit jaar gewoon niet weet.
Komende week eerst maar even de cadeaulijst op school invullen. Vrijdag kwam het verzoek binnen om dit komende week te doen. Dan hebben wij nog naast ons eigen lijstje 3 lijstjes te gaan. Voor de intocht in het dorp moet er namelijk ook nog een lijstje worden ingeleverd.
Chippie
09-10-2011 om 20:52
Fryskdumke en kaaskopje
Grappig, ik heb dezelfde lijst!
Kerst valt op zondag, neem ik nu maar even aan. Maar dan is er toch genoeg ruimte om de verse spullen te halen. Vrijdagavond? Zaterdagavond? Enne, je dochters kunnen toch ook hun steentje bijdragen door een half uur in de rij bij de bakker te gaan staan om de bestelling op te halen?
Kerststress heb ik afgeschaft. Wij zijn ooit vlak voor kerst verhuisd en hadden toen een diner van carpaccio (kant en klaar), biefstuk - sla - champignonnetjes - gebakken aardappeltjes en aardappelkerstdingetjes en een Viennetta met zo'n vruchtensausje toe. 's Morgens een lekker ontbijt met broodjes uit de diepvries en alle andere dingen kun je eerder kopen. 's Middags chocolademelk met slagroom en kerstkoekjes ipv allerlei hapjes en toestandjes. Ontzettend gemakkelijk en overheerlijk en sindsdien hebben wij al die kerststress bij bakker, groenteboer, slager afgeschaft. Misschien juist wel zo heerlijk omdat het zo heerlijk relaxt is. Nu - met zes kleine kinderen - gourmetten we vaak. Geen gedoe, gezellig en iedereen vind het lekker (schoonvader lust bijna niets).
Mekka
09-10-2011 om 22:20
Chippie. doe. normaal.
even rustig ademhalen nu. Sintstress hoort bij Sint. Eigenlijk best leuk. Dat je zo stresst en dat het dan toch weer lukt. Stress in oktober slaat idd nergens op! Laat het los! Of maak een plan. Koop nu de chocoladeletter en het boek. Dan ben je al een eind op weg.
Maar verder wil ik maar 1 ding zeggen. Je overdrijft. Echt. Je hebt nog 2 maanden, het komt wel goed.
sus-anne
09-10-2011 om 22:27
Kaaskopje
tip voor kaaskopje,voer je boodschaqppen online een week voor kerst in bij AH.NL
Je kan de lijst nog de hele week updaten en wijzigen,laat je boodschappen op vrijdag avond bezorgen,ideaal!
Manda Rijn
09-10-2011 om 22:34
He wat leuk
ik kom er net achter dat ik nog niet echt met sinterklaas bezig ben geweest.
Nou had ik al wel maanden geleden bedacht wat ze moeten krijgen. Namelijk 2 nuttige dingen, jongste een peuterbed wat ik net gereserveerd heb op marktplaats (dan moet er nog een nieuw matras bij, hoesjes, overtrekjes) en oudste een bureau (ikea waarschijnlijk).
Dan had ik in de voorraad een nieuwe paardrijbroek voor oudste liggen maar dat ding is nog te groot dus die bewaar ik voor haar verjaardag of elk ander feestelijk moment daarna.
en verder heb ik nog niets, terwijl ik normaal dus ook in de stress schiet en dan begin oktober naar de winkels ren. Maar nu zat ik vorig weekend nog in mijn bikini in de duinen (een week geleden, ken je je voorstellen bij het weer nu....) en stond mijn hoofd totaal niet naar sinterklaas.
ach ik ga met de oudste die nu een jaar niet meer geloofd samen iets voor de jongste uitzoeken, daar kijk ik ook naar uit, dat is zo'n gezellig en liefdevolle bezigheid, die oudste is zo gek op haar zusje en kiest dan heel overwogen het beste ding uit wat ze kan vinden.
over 2 maanden is het toch pas 5/12, aangezien ik mezelf nu erg verbaas laat ik het gewoon nog een halve maand ofzo helemaal langs mij heen gaan, eens kijken of er afkickverschijnselen ontstaan van het niet in de stress schieten rondom sinterklaas.
Gewoon afwachten, beetje kijken hier en daar, luisteren wat anderen zoal gekocht hebben.
Oh er valt iets binnen, ik kan badjassen voor ze kopen en dan vraag ik oma of ze er iets leuks op naait.
Qua speelgoed, geen idee. Ik probeer nu net weer wat het huis uit te krijgen. Oh ja duplo daar hebben we nog maar 1 curverbak vol van (maar ik wil eigenlijk niet nog een bak ernaast, of nog een grotere bak). Oudste is helemaal gek van paarden geworden dit jaar dus dat zal niet moeilijk worden qua kadootjes.
hm wat voor nuttigs heeft mijn jongste nog meer nodig zonder dat het veel ruimte in neemt... boeken stikt het hier al van, misschien wat dvd's, aangezien de vhs nu echt gestorven is hebben we weinig peuterfilms meer.
Kaaskopje
09-10-2011 om 22:44
P en chippie en sus-anne
Stress-denken is meestal niet erg helder denken
We komen er vast wel uit, zoals ieder jaar opnieuw. Ik heb begrepen dat we wel eerder naar huis mogen, dus dat scheelt in ieder geval een beetje. Als iedereen iets haalt komen we er wel. Mijn dochters zullen waarschijnlijk niet heel veel meer tijd hebben. De vakantie begint vrijdag pas volgens mij. We zien het wel. Ik heb donderdag nog wel vrij, dus dan kan ik best veel doen.
Of ik schoonma en -pa de tweede dag kan laten komen hangt van het werkrooster van man af. Hij moet zeker 1 van de kerstdagen werken.
Misschien moet ik inderdaad Appie weer eens te hulp roepenIk heb dat 1 keer eerder gedaan en bij dit soort dagen is het ideaal.
Gelukkig heb ik 31 december wel vrij gekregen.
Shonagh
10-10-2011 om 00:26
Al in september :o)
Toen we een paar dagen (vanuit Schotland) in NL waren. We vieren nog altijd Sinterklaas, met gedichten en surprises. Gelukkig waren er al chocoladeletters ( Dirk), pepernoten, marsepeinen dingetjes( AH). Wilde ook nog wat typische NL cadeautjes kopen ( DD, Suske en Wiske, Delfts Blauw van Xenos), maar schoot in de stress toen bleek dat veel winkels op maandagmorgen gesloten waren en we 's avonds weer op de veerboot moesten. Maar............het meeste is toch gelukt !
toja
10-10-2011 om 09:00
Ach
Ik zie het wel en vind dat jullie overdrijven ik heb namelijk in november en december ook nog 3 verjaardagen; waarvan een de dag voor kerst. En elk jaar is het weer gelukt met alle cadeautjes en inkopen... Dus het komt dit jaar vast wel weer goed
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Guinevere
10-10-2011 om 09:56
Inkopen geen probleem
Het inkopen levert hier nooit stress op. Maar het inpakken! Alles de avond van tevoren, voor zover het natuurlijk niet in kadoverpakking uit de winkel komt. Zijn we altijd tot 23.30 mee bezig. Dat krijg je van dat uitstelgedrag.
Thursday Next
10-10-2011 om 11:37
Inpakken
Ja hier ook, de avond van tevoren een berg cadeautjes, berg papier en hopen dat de cadeautjes eerder op zijn dan het papier.
Trouwens hier "stress" van een geheel andere aard, we halen sinterklaas altijd in, met de muziek, maar nu is onze drumband (de trommelaars) er niet op 12 november! De balzers moeten het dus alleen doen... En gaar dat lukken? Wie moet er dan voor lopen? Kunnen we toch een paar trommelaars krijgen want helemaal zonder kan echt niet... En helemaal niet komen kunnen en willen we ook niet maken t.o.v het dorp. Nou ja, voor elk probleem een oplossing zullen we maar denken.
Chippie
10-10-2011 om 12:21
Mekka
Het was een een sintstressposting met een grote smiley erachter. Je krijgt mij niet zo snel op de kast. Maar het was even de 'huh, wat, oeps, stress'. Ik shop veel online, inpakken wordt dit jaar voor het eerst een probleem met twee kinderen die weten hoe de vork in de steel zit (en dus graag een glimp willen opvangen van het inpakken) en een dochter die ik niet meer bij het inpakken kan gebruiken.
Tirza G.
10-10-2011 om 17:38
Boodschappen online
Even een tipje, mocht je Albert oid in willen plannen: doe dat tijdig! Je kunt een bezorgmoment kiezen maar op een gegeven moment zitten die vol. Iedereen wil waarschijnlijk graag zijn boodschappen zaterdags ontvangen
Tirza
Yaron
10-10-2011 om 20:52
Lijstjes
Ik ben bezig met verlanglijstjes voor de jongste twee, de ene dochter wordt over 2 weken vier en de andere wordt in januari twee. Ik maak nu lijstjes en kijk welke cadeaus voor hun verjaardag kunnen i.v.m. het budget van de gevers en ook welke cadeaus voor Sinterklaas kunnen. De oudste twee maken zelf wel een verlanglijstje, maar die bij hen hoef ik geen rekening te houden met hun verjaardag. Ik heb in tegenstelling tot voorgaande jaren nog bijna niets in huis.