Jo Hanna
22-09-2009 om 21:09
Slaapliedjes
Ik heb het onlangs gewaagd om Summertime te zingen voor mijn twee kinderen van 3 en 5 en nu smeken ze me iedere avond om het drie keer te zingen. Voor de broodnodige variatie: wie kent er mooie liedjes in een vergelijkbaar genre?
Groet, Jo Hanna
Ayanna
22-09-2009 om 21:45
Wow!
Bedoel je met Summertime, deze versie???
Wat mooi dat je dat voor je kinderen zingt!!
PS deze versie van Mahalia Jackson vind ik zelf één van de allermooiste...kippevel en tranen...
Mayte*
22-09-2009 om 22:06
Que sera sera (doris day)
Niet echt een slaapliedje, maar wel zo'n heerlijk liedje om te zingen. Mijn moeder zong het vroeger al voor mij en ik nu weer voor mijn kinderen.
Leuk idee dit. Ik ga Summertime zeker ook in mijn repertoire opnemen. Wat een heerlijk liedje is dat ook.
Kaaskopje
22-09-2009 om 23:58
Melodie van titelsong belle et sebastien (vraag sinilind)
http://www.coucoucircus.org/series/generique.php?id=460
Ik ken geen Frans dus ik ken de inhoud van het liedje niet voldoende om er een verhaal van te kunnen bakken, maar ik vond de melodie altijd zo mooi. Ik heb het héél vaak bij het ledikantje van de oudste geneuried.
Misschien wil Sinilind zo lief zijn de tekst zo'n beetje weer te geven?)
Volgens mij is de site waar dit op staat erg leuk om eens verder te kijken!
Maylise
23-09-2009 om 00:12
John denver
Ik zong vaak liedjes van John Denver voor de kinderen toen ze klein waren zoals bijvoorbeeld For Baby (for Bobby), wild Montana skies, sweet surrender....
Dat zijn prettige rustige liedjes met aanstekelijke melodieën.
Verder zong ik ook vaak City of New Orleans (oorspronkelijk van Steve Goodman meen ik maar ik zing het meer in de stijl van de Johnny Cash versie)
Maar dat zijn met uitzondering van for baby natuurlijk geen echte wiegeliedjes.
Ik zong ook Frans slaapliedjes, la berceuse du petit diable van Roch Voisine en dors bébé dors van Goldman en l'enfant qui dort van Francis Cabrel.
Maylise
albana
23-09-2009 om 08:30
De veldmuis
Ik ben van de oud-hollandse-kinderliedjes.Zong graag zulke liedjes met de kinderen, de variatie is groot. Onze zangvocabulaire ondertussen ook. Hoe ik ze 'ken' is ook wel een beetje vreemd....ze zijn al niet uit mijn 'tijd', w.s. zong mijn moeder ze met mij...Nu komen wij uit een nogal muzikale familie dus ik vermoed dat mijn vader erbij speelde. En het voordeel is, als ik eenmaal een liedje 'ken' (of paar keer gehoord heb, soms is 3 keer genoeg) is het beginstukje qua melodielijn genoeg om mij in ieder geval de eerste coupletten te laten afdraaien....
Mijn kinderen kennen ze dus ook. Nu ze 15 en 11 zijn zingen we ze amper nog....maar wel als we in de auto zitten. Vooral op lange ritten of als we gezamelijk 'uit' gaan (dagje weg ofzo) en een jolige bui hebben. Het helpt ook om de vaderlandse geschiedenis begrijpbaar/tastbaar te houden. Zo kwam 11-jarige pas nog thuis met een hoofdstuk geschiedenis die zij als enige 'herkende', het beleg van den briel. (in naam van oranje doe open de poort oftewel het liedje van de koppelstok dacht ik). Maar er zijn ook veel gewoon gezellige en grappige liedjes. De teksten zijn vaak ook 'raadselachtig' (b.v. door oude spelling) en dat prikkelt ook om erover na te denken, 't is enigzins spannend, je snapt het en toch ook niet. Een van dochters favorieten is : "veldmuis vondt in 't beukenbos", het heet ook wel "de veldmuis" een écht zangerig rustig liedje met een voor kinderen erg aansprekende tekst over een veldmuis die met een beukennoot allerlei ondeugende haldbrekende toeren uithaalt. Ook nog herkenbaar ook, zeker voor die deugnieten van ons. "mijn sarie mareis" is een andere favoriet en ook graag zingen ze nog steeds : "al die willen te kaperen varen" en die laatste kun je zo lekker doorelkaar zingen (zo als vader jacob, die we overigens ook nog steeds zingen). Verder is ook geliefd nu ze puberen "anna stond te wachten" een beetje ondeugend liedje dat gaat over een man die te laat thuis kwam (beschonken) en die door z'n vrouw met de stok op de kop wordt geslagen. Een heel drama, in ieder geval genoeg voor veel gegiegel en gelach. We worden er altijd melig van. En 'daar was laatst een meisje loos" is ook erg leuk en dan met alle coupletten erbij zodat het een heel verhalend geheel wordt.
Nou een heel verhaal, zoek de liedjes maar eens op, ze zijn écht leuk.
En last but not least...ik vindt het zó jammer dat wij anderstalige liedjes gaan zingen met de kinderen. Waarom zouden we dat doen? (oke 't zijn best aardige liedjes, maar de kinderen snappen er toch niks van?) Waarom zingen we niet gewoon liedjes uit onze eigen cultuur, waar onze geschiedenis in vervlochten is en die gaan over dingen die écht gebeurd zijn alhier in nederland? Die horen toch op de eerste plaats bij 'ons'? En laat ze die leuke engelse liedjes maar in engeland of amerika zingen met de kinderen en die leuke franse in frankrijk.
groeten albana
Massi Nissa
23-09-2009 om 09:50
O albana
Die veldmuis in het beukenbos is een absolute favoriet van mijn dochter! Wat leuk dat jij die ook nog zingt. En het beleg van Den Briel kent ze ook al, haha, ze is nog geen drie en zingt: "De vlootvoogd der geuzen, hij maakt geen akkoord". Ik lig dan in een deuk. Ik had op de lagere school een meester die ons in een jaar tijd zo ongeveer heel Valerius' Gedenkklank heeft aangeleerd, en ik ben hem nog steeds dankbaar. De andere kinderliedjes heb ik van mijn moeder, een wandelende encyclopedie van het oudere kinderlied.
Ik zing altijd liedjes met dochter als ze al in bed ligt. Ze vraagt dan zelf om liedjes, want het wordt steeds moeilijker om nog liedjes te verzinnen die ze niet kent. Ze kent ook een stuk of vijf Engelstalige liedjes, waarvan ze "Old MacDonald had a farm" veruit het leukst vindt. Overdag zingt ze vaak in zichzelf en haspelt dan al die liedjes door elkaar. Prachtig om stiekem van te genieten.
Groetjes
Massi
egberdien
23-09-2009 om 10:31
Misschien
van Mathilde Santing, Droom kindje droom, en teis vannacht naar dromeland, waar Klaas vaak op je wacht. Hij strooit in je oogjes wat sterrenzand, voordat je weer in je bedje beland...
Staat op de CD van trapperdetrap (de 1e, ik zie nu dat er meer zijn). Er staat nog een ander slaapliedje op, het refrein daarvan is: Voel je veilig vannacht. Duizenden sterren staan op wacht. In het licht van de maneschijn hoef je echt niet bang te zijn.
Ik weet zo niet hoe de liedjes heten, kan dat wel nazoeken. De trapperdetrap-CD is trouwens erg mooi!
Charlotte1
23-09-2009 om 13:41
Haha
Het enige slaapliedje dat ik zing is: Slaap kindje slaap. En mijn kinderen vinden het geweldig. Gaanook albsoluut niet slapen zonder...
groetjes van Charlotte
Poppy
23-09-2009 om 14:55
Graag
Ik zou graag wat variatie zien in onze slaapliedjes! Ik heb een tijdje geleden liedjes verzonnen van "Mummy", "Daddy" en "naam zoon" op de melodie van Vader Jacob en die moet ik elke avond zingen. Nou ja, papa's liedje mag ik niet zingen als papa er niet is. Uit het zicht uit het avondliedjes repertoire...
Minna
23-09-2009 om 16:07
Kaaskopje
Inderdaad een prachtig nummer. Ik vond deze vertaling, die overigens ook erg mooi is:
Ik ken de lichte nevels
De roze sneeuw van de winterse ochtenden
Die witte haas die men nooit kan zien
Die kan ik voor je vinden
Maar de vogel, de vogel is weggevlogen
En die vind ik nooit terug
Want ik heb die vogel zien vliegen
Ik heb hem gezien, ik weet dat hij vertrok
Ik hem hem horen schreien
Die mooie vogel, verjaagd door de wind
Ik zou je alles willen geven
Maar waarom zeg jij me niets?
Wat is dat groot geheim van jou
Het geheim van een volwassene, dat begrijp ik wel
Weet je, ik kan je vertellen
Met hoeveel spijt de vogel is vertrokken
Als je ooit naar mij zou luisteren
Zou je leren wat ik weet
De vogel gaat en komt dan terug
Misschien zie je hem morgen wel
Als ik ooit die weggevlogen vogel
Zou tegenkomen
Als hij ooit terugkomt van zijn reis
Dichter bij jou, ver van de kust
Weet je, ik zal hem vertellen
Hoeveel ik weet dat hij voor jou betekend heeft
Het is de vogel waarvan jij hield
De jaloerse vogel, dat heb ik geraden
Als hij ooit terugkomt
Zal ik hem zeggen dat jij op hem wacht
Rafelkap
23-09-2009 om 17:16
Ik zing
elke avond, heel ouderwets: suja suja prikkebeen daarbuiten schijnt de maan enz. Maar ik heb jonge kinderen, misschien dat ik later een ander liedje moet kiezen of dat ik helemaal niet meer mag zingen
Maylise
23-09-2009 om 18:48
Albana
Ik zing niet heel veel Nederlandstalige (kinder)liedjes omdat er ik er gewoon heel weinig ken. Ik heb jouw posting met interesse gelezen maar ik ken echt geen een van de liedjes die je opnoemt behalve vader Jacob. En jij kent vast nog 100 zulke liedjes. Ik ben verder gewoon in Nederland opgegroeid maar ken al die liedjes gewoon niet.
Mijn Nederlandstalige repertoire voor kinderen blijft beperkt tot een handvol traditionele liedjes (poesje mauw, Elsje Fiederelsje, vader Jacob en zo nog wat) en verder wat liedjes van Kinderen voor Kinderen, Elly en Rikkert en titel songs van tekenfilms omdat mijn oudste kinderen daar vroeger naar luisterden.
Elly&Rikkert hebben wel een paar leuke liedjes die je goed als slaapliedje kan gebruiken. Maar dat ligt niet iedereen omdat veel van hun liedjes natuurlijk vrij religieus zijn.
Ik ken veel Nederlandse gedichten maar mijn Nederlandstalige liedjes kennis is echt beperkt en dan speciaal Nederlandstalige liedjes voor kinderen. Dus vandaar de keuze om veel Engelstalig of Franstalig te zingen.
Maylise
Dendy Pearson
23-09-2009 om 20:05
Voor mijn dochter
zing ik elke avond dit liedje van Annie MG Schmidt:
Ik lig al in bed
Maar de zon is nog op
En de merel is nog aan 't fluiten
Ik lig al in bed met de beer en de pop
En verder is iedereen buiten
De radio speelt in de kamer benee
Of is het hiernaast bij de bakker
Nou hoor ik een kraam
O, ze zetten weer thee
En ik ben nog zo vreselijk wakker
Ik lig al in bed
En ik mag er niet uit
Want de klok heeft al zeven geslagen
Ik wil een stuk koek
En een halve beschuit
Maar ik durf er niet meer om te vragen
Ik lig al bed
En ik speel met mijn teen
En de zon is nog altijd aan 't schijnen
En ik vind het gemeen
Dat ik nou alleen
In mijn bed lig, met dichte gordijnen...
Massi Nissa
23-09-2009 om 20:32
Rafelkap
Ik zing elke dag heel veel met mijn dochter en ben daar meteen na de geboorte mee begonnen. Het gaf haar als baby rust (en mij ook) en tegenwoordig vindt ze zingen geweldig en kent ze alle liedjes. Sinds een paar maanden mag ik niet meer op de fiets zingen. "Mama! Jij niet zingen!" riep dochter dan streng. Al snel daarna mocht ik ook in de auto niet meer zingen, en nu mag het alleen nog bij het slapengaan. Dochter zingt zelf wel de hele dag. Het is een portret, dat kind. Met andere woorden: ja, er komt misschien wel een moment waarop jou ook de mond wordt gesnoerd ).
Groetjes
Massi
marie-laure
23-09-2009 om 21:00
Veldmuis en maantje tuurt
En wij zonger vroeger en nu nog met mijn eigen kind voor het slapen gaan Maantje tuurt en de veldmuis.
Wat leuk om te lezen dat de veldmuis in nog meer gezinnen gezongen wordt. Ik zing het liedje samen met mijn dochter. Ik heb het liedje van mijn moeder geleerd en zij kent het weer van haar moeder.
Een veldmuis vond in 't beukenbos een lege notedop
Hij poetste hem met vochtig mos en zand een beetje op
Hij maakte er twee wieltjes aan en zei "Mijn fiets is klaar,
Nu rijd ik van de heuvel af zonder het minst bezwaar!"
Nu rijd ik van de heuvel af zonder het minst bezwaar!"
Hij deed zoals hij had gezegd, en ging bij volle maan
Met fiets en al op 't topje van een hoge heuvel staan.
Hij trok z'n pootjes op, en hup! daar ging het naar omlaag.
Da's - voor een muis in elk geval - toch wel een hele waag.
Da's - voor een muis in elk geval - toch wel een hele waag.
Maar halverwege, "Au!", daar kwam z'n staartje tussen 't wiel
De notedop sloeg om en om, zodat de veldmuis viel
Beneden sprong hij hinkend rond, maar 't allerergste was
De fiets bleef aan zijn staart geklemd! Zo kwam de muis te pas.
De fiets bleef aan zijn staart geklemd! Zo kwam de muis te pas.
Judith
23-09-2009 om 21:19
Anna stond te wachten, albana..
Hoi,
Ik wist niet dat dat een liedje was. Ik heb het altijd als versje voorgelezen aan mijn kinderen. Op de een of andere manier kwam er bij mij altijd een Noord-Nederlands accent in. Heeerlijk om te doen.
Ken je " Sliep scheren en messen"? Hierin wordt Jan gestimuleerd zijn vrouw te slaan. Maar Jan zingt rustig: "dat doe ik niet, dat doe ik niet" Geweldig toch? Van sommige pedagogen mag dit lied niet meer. van mij wel. Want slaan, dat doen we niet. dat zegt Jan toch duidelijk?
O ja, Anna slaat Jan ook dood. Da's toch wel weer gewelddadig. Niet echt geschikt als slaapliedje misschien. Maar die dikke Anna met die koekenpan in haar hand (Rien Poortvliet), die blijft ontzettend leuk.
Veel plezier allemaal,
Judith
Judith
23-09-2009 om 21:24
Wel een slaapliedje
Er komt nog meer boven!
Wat ik wel als slaapliedje zong: Beertje Collargol.Een beetje met zo'n hesig beertjesstemmetje. Net als vroeger op tv. Sliepen ze ook goed op....
Deze tijden zijn hier voorgoed voorbij. Slik.
Judith
ishtar
23-09-2009 om 21:35
Rafelkap
Is dat dat liedje van Annie MG Schmidt? Over een stekelvarkentje. Dat is zo'n lief liedje! Heb ik vroeger, toen jongste nog niet kon zeggen dat ik niet moest zingen ook vaak voor hem gezongen.
Rafelkap
24-09-2009 om 07:30
Ishtar en massi nassa
Van Annie M.G ja en alle 3 coupletten. Ik had de tekst op internet opgezocht vlak voor de bevalling van de eerste.
Ik wacht wel gewoon af tot mijn jonge heren het te kinderachtig vinden
albana
24-09-2009 om 08:15
Anna en luisteren
Anna stond te wachten, zingen wij ook pas de laatste jaren en aangezien oudste nu bijna 16 is moet dat toch kunnen, niet? Ik dacht dat ik dat ook aangegeven had in mijn eerste posting.
Voor de geintresseerden en nieuwschierigen onder jullie en ook voor wie het wil leren. Hier de veldmuis:http://www.xs4all.nl/~bslikker/teksten/veldmuis.html.
En anna stond te wachten:http://www.liedjeskist.nl/liedjes_a-z/a-liedjes/anna_stond_te_wachten.htm
Maar ik ken de melodie van anna iets anders, namelijk zo:
http://www.liederenbank.nl/resultaatlijst.php?zoek=3869&actie=incipitnorm&lan=nl en dan neem je het tweede liedje (die uit 1900)
Let trouwens niet op de gruwelijke muzikale uitvoeringen, 't gaat me alleen even om de melodie.
groeten albana
margje van dijk
24-09-2009 om 09:58
O rafelkap
Dat zing ik ook altijd, Suja suja prikkeltje. Ook alle coupletten.
Wij hebben dat liedje een tijdje in het repertoire gehad met mijn kleine koortje (voordat ik kinderen had). Een solist, een tweede stem erachter en de rest humt zoete achtergrondakkoordjes. Was altijd een tophit. Ik heb het destijds vervloekt vanwege al die tekst die je moest onthouden, maar sindsdien heb ik het al zooooo vaak gezongen voor de kinderen. Nu zing ik niet meer voor ze, behalve soms, en dan vragen ze altijd om dat liedje.
Verder zong ik altijd Suse nane poppe, een Fries slaapliedje.
Ik heb de afgelopen weken regelmatig op een klein neefje in het ziekenhuis gepast, en dan zong ik dat ook. De verpleegkundigen kwamen hun kamer uit om mee te luisteren, "zo grappig, dat Fries", en het schijnt dat mijn zus het precies zo deed. Dat wist ik niet van haar, maar het is natuurlijk vrij logisch.
Ja, slaapliedjes zijn me dierbaar.
Margje
Genista
24-09-2009 om 10:11
Suse nane poppe
Hier is Suse nane poppe het troostliedje. Ik heb het zoveel voor ze gezongen toen ze nog in hun huil-en-schreeuwmaanden waren vanwege de darmkrampjes en ze werden er altijd rustiger van. Zodra ze maar enigszins zelf konden praten, vroegen ze er speciaal om als ze op schoot kropen. En nog vraagt de jongste er wel om als hij moe of zielig is.
Verder zing ik wel geregeld, maar zelden slaapliedjes. Jongste vraagt wel 'ns om "zijn Afrikaanse slaapliedje", dat ik dan ook zing (Time to close your eyes (Is'khathi sokuvala amehlo) ).
Hillary
24-09-2009 om 11:45
Ach helemaal vergeten
Ben ook in Friesland opgegroeid. Maar zo zielig, heit en mem wie fier van hus, men koe ze net beroppe (sorry, kan geen Fries schrijven).
Nina Bobo vind ik ook zo ontzettend mooi, maar wel ingewikkelde tekst. Ik wist tot voor kort niet eens dat het een slaapliedje was.
Genista
24-09-2009 om 12:42
Hillary
De versie die ik ken, eindigt toch met "dêr komme se âllebeide wer oan". (geef ook geen garantie op correcte Friese spelling)
Hillary
24-09-2009 om 13:53
Misschien is hij langer
Kan de uitgeschreven tekst ook niet op google vinden. En een discussie op het Viva-forum, waar ook iemand opmerkt de tekst nogal wreed te vinden. Mijn pake en beppe zongen het, dus ik heb het nog niet eens van mijn ouders geleerd. Maar dat was maar 4 regels, dus misschien komt er nog wat achter. Suenannepoppe (zo verstond ik het het), X (naam van het kind) leit yn e groppe, heit en mem wie fier van hus, men koe ze net beroppe. Wel een kort liedje zo dus kan me voorstellen dat er nog wat achteraan komt.
Anderzijds zijn kinderliedjes van vroeger vaak wreed, grof of racistisch. Volgens mij zingen ze tegenwoordig ook geen Moriaantje zo zwart als roet meer bij de kleuters.
margje van dijk
24-09-2009 om 19:04
Nee, zo is-ie, hillary
Suse nane poppe
kealtsje lei yn 'e groppe
heit en mem sa fier fan hûs
koe ***** net mear roppe.
(Suse nane kindje
't kalfje lag in de greppel
pap en mam zo ver van huis
kon **** niet meer roepen)
Met op **** de naam van het kind voor wie je zingt.
Ja, het zal me een raadsel zijn waar die gruwelijke tekst vandaan komt, maar het is zo'n wiegend liedje dat al mijn kinderen (en ik zelf ook) het altijd als het liefste liedje van de wereld hebben beschouwd...
Margje
margje van dijk
24-09-2009 om 19:05
Met mijn titel "Zo is-ie" bedoelde ik niet te zeggen dat mijn tekst de enige echte is, maar dat het liedje echt niet langer is dan de 4 regels die jij al schreef
En dan zijn er blijkbaar kleine variaties, zoals de laatste regel van Genista ook.
Margje
margje van dijk
24-09-2009 om 19:06
En nog een ps
Het maakt nogal een verschil of het kindje in de greppel ligt, of een kalfje
Genista
24-09-2009 om 19:48
Langer en anders
Bij ons ligt het kindje zelf wel degelijk in de greppel. En het loopt goed af De tekst, zo'n beetje zoals wij die zingen:
Suse nane poppe
**** leit yn 'e groppe
heit en mem binn' fier fan hûs
kinne wy net mear roppe.
Slaan we op 'e trommel
Klappe yn 'e hân
Dêr komme se âllebeide wer oan
(vertaling)
Suse nane kindje
**** ligt in de greppel
Pap en Mam zijn ver van huis
Kunnen we niet meer roepen