yara77
25-10-2012 om 10:34
Sinterklaasfeest tot 8 jr?
Goede morgen,
Graag jullie mening en advies wat te doen.
Op het werk van mijn man hebben ze een sinterklaasfeest. Ze gaan een show kijken , Sint komt langs en ze krijgen kadootjes.
Nu is het feest alleen voor kinderen tm 8 jaar en hebben wij 2 dochters van 5 en 10 jaar...
Ik vind dat best lastig, wil het liefst als gezin heen maar vind het moeilijk dat de oudste dan geen kadootje krijgt. Nou zal oudste dochter dat zelf nog wel begrijpen, al is het voor haar toch sneu.
Maar ik denk dat de jongste niet begrijpt waarom alle kinderen een kado krijgen maar haar zus niet!?
Wat zouden jullie doen?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
amk
25-10-2012 om 10:43
Niet gaan
ik zou dan niet gaan. En als er gevraagd wordt waarom niet, het uitleggen.
Maar aan de andere kant hebben meer gezinnen dit waarschijnlijk en zullen er daarom meer kinderen zijn die geen kadootje krijgen.
mama 5
25-10-2012 om 10:46
Hier ook
Hier gaat het ook zo. Het hele gezin gaat wel altijd mee, omdat het altijd een heel leuk feest is. Als de jongsten vragen waarom de rest geen kado krijgt, zeggen we dat Sint op papa's werk alleen een kado voor de kleine kinderen meeneemt. De groten krijgen thuis een kado op pakjesavond. Mijn kinderen vinden dat heel erg logisch.
Als er hier moeilijke vragen over Sinterklaas worden gesteld, zeg ik trouwens hetzelfde als Ernie op die Sinterklaas cd van Sesamstraat. 'Ach het is gewoon een leuk spelletje.'
Verbazingwekkend genoeg zijn mijn kleintjes altijd erg tevreden met dat antwoord.
jeanhil
25-10-2012 om 11:21
Papa met jongste gaan
Waarom gaat papa niet met de jongste?
Of zeggen dat t alleen voor de kleine kinderen is?
yara77
25-10-2012 om 11:45
Oplossing
Bedankt voor de snelle reacties!
Heb net een oplossing bedacht...
We mogen zelf een kado kiezen uit de Bart Smit folder. Nu is er een bordspel wat beide dames graag willen hebben. Dus vragen we die maar en is het uiteindelijk een beetje een gezamenlijk kado!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
ishtar
25-10-2012 om 12:18
Mooie oplossing!
ik zat een beetje met dezelfde vraag (3 zoons waarvan de jongste 8, en die zou wel mogen) en neeg ook naar 'niet gaan' maar iets wat ze alledrie leuk vinden is ook een leuke oplossing!
Marie
25-10-2012 om 12:59
Eerste keer?
Hoi
Is dit de eerste keer dat dit georganeerd wordt?
Op het werk van mijn doen ze dit ook elk jaar en dat is dan voor kinderen van 3 t/m 8. En dat betekende dus dat we eerst alleen met oudste gingen (jongste was toen nog te jong), daarna paar jaar met z'n allen en toen nog een keer alleen met jongste, omdat oudste toen te oud was.
Hebben we ook zo uitgelegd aan de kinderen en dat was geen probleem. Je kunt aan die van 10 toch gewoon uitleggen dat zij er te oud voor is? Ik snap het probleem dus niet zo.
Jij of je man kan toch alleen met jongste gaan en dan kan de andere ouder iets leuks gaan doen met oudste?
Genista
25-10-2012 om 13:32
Sja
Hier valt de oudste ook buiten de sintdoelgroep op het werk. We gaan gewoon met het hele gezin, want er zijn pepernoten voor iedereen en het is gewoon gezellig. Onze kinderen hebben daar niet zo'n moeite mee, maar er gelooft dan ook niet eentje meer in het daadwerkelijk bestaan van de goedheiligman.
Fiorucci
25-10-2012 om 14:34
En hier....
En hier geen sintfeest, maar een aardigheidje bij het kerstpakket, dat is een kadootje of, voor de groteren, een bioscoopbon of bol.com bon. Ieder kind krijgt dus iets, zelfs lange lijs van 20 jaar.
Kaaskopje
25-10-2012 om 14:52
Op het grote zus/broer gevoel aanspreken
Toen mijn oudste niet meer geloofde en de jongste nog wel, heb ik de oudste een stoere rol gegeven door te zeggen dat zij nu wist wat het Grote Geheim was en het leuk was om dat nog even mee te spelen voor zus. Dat vond ze inderdaad een leuk idee. In dat kader had ze het dan ook begrepen als die ukkepuk (zoals ze zus nog wel eens noemde) dan nog wel cadeautjes kreeg met Sinterklaasfeesten en zij niet.
Met een cadeau die geschikt is voor beide kinderen, heb je het trouwens wel leuk opgelost
Carthy
25-10-2012 om 15:36
Tja
Zelf doen we dat niet, zulke dure cadeaus maar ik kan werkelijk niet wakker van liggen. In mijn omgeving zijn er ook wel eens mensen die zich er over verbazen en gek genoeg vooral mensen die het makkelijk kunnen doen. Terwijl diezelfde mensen wel 4x per jaar op vakntie gaan en dan niet eens kamperen bij de boer maar verwegistanvaknaties. Ik heb er een keer een opmerking overgemaakt omdat desbetreffende moeder het belachlijk vond dat Pietje van de buren een WII kreeg van de sint (Pietje geloofde niet meer trouwens) toen ik zei dat ze zelf in de kerstvakantie naar Amerika ging vond ze dat anders. Wat ja, zei gaven hun kinderen ervaringen mee. Huh, is het dan niet belangrijk dat het kind het waarde van het geld voor die reis ziet?
FayW
25-10-2012 om 18:10
Hier ook gehad
Man is alleen met de jongsten gegaan, en ik heb wat gezelligs met oudste gedaan. Oudste zag overigens het voordeel niet van allemaal thuisblijven, in beide gevallen ging zij dan niet naar het feest . Bovendien was zij al een paar jaar vaker geweest.
Sinterklaas thuis vieren vind ik een familieding, maar een personeels Sinterklaasfeest niet.
Ginny Twijfelvuur
25-10-2012 om 21:34
Wat ik doe
Is zelf een cadeau kopen voor oudste en dit stiekem geven. Dan heeft jongste ook niet door dat oudste niks krijgt.
Picasso
26-10-2012 om 14:25
Hier ook
Ik ga gezellig met de jongste naar het feest op mijn werk. Oudste krijgt niet een extra cadeau. Kinderen komen bij ons niks te kort en zij heeft cadeau's op het werk gekregen toen zusje er nog niet was/te klein was.
Vic
26-10-2012 om 14:48
Logisch toch?
Ik vind het niet zo gek dat er een maximumleeftijd gesteld is, het is vooral gericht op de 'gelovigen'. Dat kun je ook prima aan een ouder kind uitleggen, en dan zou ik aan hem/haar de keuze overlaten of hij mee wil.
mix
26-10-2012 om 17:51
marie/vic
er zijn nog kinderen die geloven op die leeftijd, mijn oppaskind bv, over 3 mnd 11 en elk jaar probeert moeder het "grote geheim" aan haar te slijten. Ze valt er alleen niet voor. Oke, ouders helpen, schoorsteenverhaal klopt niet, hulpsinterklazen a la, maar sint en piet zijn zichtbaar....Ze GELOOFT het gewoon niet
Ook in haar klas nog steeds gelovigen
Er kan dus wel degelijk een probleempje zijn als jongere kind wel iets krijgt.
Vic
26-10-2012 om 17:59
Mix
Dat zou dan een mooi moment zijn om het nog maar een keer te vertellen, net zo lang tot het kwartje valt. Het is natuurlijk een beetje sneu als je op je 11e nog gelooft. Wordt ze niet gepest daarmee?
mix
26-10-2012 om 18:58
Vic
nee (gelukkig)wordt ze niet gepest, er zijn er nog meer. Maar denk dat ze dan dit jaar wel van haar geloof zal vallen als moeder even doorzet
albana
27-10-2012 om 09:11
Extra kado?
Bij mijn man op het werk kon je als je dat wilde broers of zusjes van gelovige kinderen wel meenemen en daar dan zelf een kado voor kopen en aan de organisatie geven. De leeftijdsgrens was vooral bedoeld om het betaalbaar te houden. Dat extra kado kopen hoefde niet, was geheel vrijwillig. Wij hebben er gewoon voor gezorgd dat oudste zeer toevallig een andere belangrijke afspraak had Namelijk bij mijn vriendin zijn die middag (dochter is haar vriendin) en daarom kon oudste niet mee. Jongste was vooral druk met sint en de pieten en dacht geen moment aan d'r zus.
groeten albana
FayW
27-10-2012 om 14:16
Tja
In ons geval mochten kinderen ouder dan 8 niet naar het Sinterklaasfeest en mocht er 1 ouder mee.
Fiorucci
27-10-2012 om 19:41
Tja betaalbaar...
Bij mijn man op het werk geeft men liever dan elk kind een kleinigheidje met kerst, dan alleen de jongsten met Sinterklaas.
Tango
27-10-2012 om 22:54
Hier
Bij mij op het werk is het Sinterklaasfeest voor kinderen t/m 10 jaar. Tangodochter mag dus voor het eerst niet mee en dat vond ze niet leuk. Gelukkig heeft ze iets ander te doen die dag, dus zal wel loslopen. Ik ga dus gezellig met Tangozoon net zoals ik toen Tangozoon nog te klein was alleen met Tangodochter ging, want met een baby ga ik niet naar een Sint-feest.
Overigens zou hier een Sint-feest voor kinderen t/m 8 jaar wel een probleem zijn geweest, want Tangodochter was toch echt pas met 9 jaar van haar geloof gevallen en bij Tangozoon die nu 8 is verwacht ik ook nog dat hij nog wel even gelooft. Hij twijfelt totaal nog niet ondanks vriendjes die tegen hem roepen dat Sint niet bestaat en dat je ouders de kadootjes kopen.
Yaron
30-10-2012 om 16:02
Hier
Op mijn man zijn werk is het Sinterklaasfeest van 0 tot 10 jaar, maar onze oudste zoon van 10 voelt zich er al te groot voor. Stel je voor dat hij bij Sint of Piet op schoot moet. Voor de jongsten lijkt mij het geen probleem dat hij niks krijgt, als zij zelf maar wat krijgen. Ik geef de oudste dan ook niks extra's, ik vind het niet nodig om dat soort dingen op de "weegschaal" te leggen. Soms krijgt de één wat en dan de ander, dat moeten ze maar accepteren.