Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Sinterklaas...

Ik ben er vroeg bij, maar zit al een beetje na te denken over sinterklaas. We hebben 2 kinderen (6 en 8 jaar) waarvan de oudste sinds dit jaar niet meer in de Sint gelooft en de jongste nog wel. Omdat ze allebei al heel veel speelgoed hebben (en maar met weinig spelen) wil ik eigenlijk niet teveel speelgoed kopen weer. Daarom denk ik aan een 'gezinskado' op 5 december. Bijvoorbeeld een Wii of iets heel anders zoals een nachtje weg of een keertje uit eten met zn viertjes. Is dat handig? En hebben jullie nog goede ideetjes?

Traditie

We trekken al weer een paar jaar lootjes maar toch vinden ze ,17 en 19, het nog steeds het leukste om zoveel mogelijk cadeautjes uit de zak te krijgen. Maar daar kan natuurlijk best wel een familiecadeau uitkomen.
Ik stop er ook kleine dingetjes en lichtjes voor de kerst bij. En een skitrui of sokken. Zodat het zoveel mogelijk wordt. En een letter natuurlijk.

Jaina

Jaina

28-10-2015 om 23:11

Nog niet

Ik zou zoiets pas doen als de jongste niet meer gelooft. Ik weet natuurlijk niet hoe jouw kinderen zijn maar de gemiddelde 6 jarig zal een etentje in een restaurant veel minder leuk vinden dan een zak vol cadeautjes. Misschien de wii nog wel maar alsnog het uitpakken en de verassingen zijn toch ook wel heel erg onderdeel van sinterklaas. Ik zou dit pas doen als de jongste niet meer gelooft. Maar met een 6 jarige zou ik er nog gewoon een traditioneel sinterklaasfeest met zak cadeautjes van maken.

bieb63

bieb63

28-10-2015 om 23:32

Inderdaad

Op zich leuk idee, maar het is wel PAKJESavond. Dat is nou net het leuke ervan. Anders dan op een verjaardag waar je vaak 1 (groot) cadeeau krijgt.
Pakjes hoeft natuurlijk niet alleen .speelgoed te zijn. Een paar speeldingen en verder bijv. Gekke schoolspulletjes, plantje voor op de kamer, nieuw dekbedhoes, gekke sokken, leuk sierkussen voor op het bed, een rol lievelings koek enz.

vlinder72

vlinder72

29-10-2015 om 06:41

niet doen

Zolang de jongste nog geloofd gewoon Sinterklaas vieren zoals voorheen. Je kan ook minder speelgoed geven maar spelletjes, puzzel, leuke pyama, pantoffels. Ook kan je vast beginnen met het verkopen van speelgoed waar ze minder mee spelen op marktplaats verkopen.

Jamie

Jamie

29-10-2015 om 07:46

combinatie

Inderdaad is uit eten niet leuk voor jongste die nog geloofd. Wel kun je dit bespreken met oudste en dan richting een familiekado. Leg uit dat jullie een groot kado gaan kopen (wii) en dat jongste ter compensatie wat kleinere kadootjes er bij krijgt en zij wat sokken en pyjama etc. Je kunt voor jongste ook de spellen inpakken natuurlijk die er bij horen.

Verder gaven wij de wii met een fotospeurtocht. Foto's uitprinten van details in huis, in envelop doen en overal ophangen bij de plek van de vorige foto. Dit alles in gedicht met de eerste foto (bijv de deur van de schuur en dan op de vloer van de schuur de volgende envelop leggen van bijv een kast op zolder etc) en dan uiteindelijk ergens het kado van de wii vinden.

Oja ik bedacht me net dat jongste hier het ook had meegemaakt en volgens hem geloofde hij toen nog. Hij vond het geen probleem zo'n familiekado overigens omdat hij heel erg graag een wii wilde. Volgens mij hadden we tijdens die fotospeurtocht ook een paar kleine kadootjes op die verstopplekken.

Dees

Dees

29-10-2015 om 08:11

tja

Tja het is maar wat je voorheen gedaan hebt. Maakte je het voorheen niet groot dan hoef je dat nu ook niet te doen. Mijn kleine man wordt met kerst 3 en dan vinden wij het onzin om sinterklaas groots te doen. Hij krijgt dus maar 1 cadeau in de zak, een cadeau van een 10tje.

Gedurende het jaar krijgt hij af en toe een kleinigheidje.

Dus hij zou met 6 jaar het vast niet erg vinden als hij een wii met de familie zou krijgen.

Als je kind gewend is aan een zak vol cadeautjes voor hemzelf denk ik dat hij niet staat te springen bij een familiecadeau.

Lucerna

Lucerna

29-10-2015 om 10:56

pakjesavond

Hier ook vooral de gekkigheid en de pakjes. Veel gedichten en sinds ze het begrijpen ook een surprise voor iedereen. Ook al toen ze nog geloofden. Pakjesavond is heel makkelijk op te kloppen voor de liefhebbers. Een paar sokken, een zakdoek, een chocoladeletter, dat worden allemaal losse pakjes. En al net zo makkelijk maak je van 1 paar sokken 2 pakjes met twee gedichten. Gezinscadeau? Ik moet er niet aan denken, dat zou wat ons betreft totaal de pit uit de kaars halen. Het hoeft niet duur, maar Sinterklaas is wel een eigen feest met een eigen karakter hier. Daar ga ik geen soort "gezinsverjaardag" van maken.

Molleke

Molleke

29-10-2015 om 11:02

Dees

Er zit ook nog heel veel tussen een zak vol cadeautjes en 1 cadeau(tje)

Noet

Noet

29-10-2015 om 11:05

Dees

en dan gezellig op school gaan vergelijken, dan gaan ze toch echt aantallen kadootjes bespreken, en wat moet hij dan meenemen naar school? Hier is het gebruikelijk dat er 1 van de kadootjes meegenomen wordt.

Dees

Dees

29-10-2015 om 13:07

tja

Nou ja dat cadeau van 10 euro valt mee hoor, want als ik datzelfde nu zou kopen zou ik er 25 euro voor kwijt zijn. Dus het is een mooi groot cadeau voor hem.

Ik twijfelde nog om een paar kleine dingen erbij te doen maar die verdwijnen nagenoeg altijd ongebruikt in de kist. Hij speelt graag met speelsets en dat is precies wat hij krijgt.

Maar zoals ik al zei als je een kind laat wenen aan veel cadeautjes dan blijft het sinterklaasfeest waarbij hij ineens 1 cadeau krijgt die hij dan ook nog moet delen met de rest van de familie heel erg bij als de slechtste pakjesavond ooit.

Ik kreeg vroeger ook altijd meerdere cadeaus en weet je na cadeau 3 wil je spelen met de cadeaus maar dat kan dan niet omdat er nog zoveel uitgepakt moet worden.

Kleine man krijgt overigens bij aankomst van de Sint al een leuke verrassing van zijn grootouders, wellicht zijn dat wel meerdere cadeautjes.

En Noet, vreselijk he dat vergelijken? Ik deed er zelf nooit zo aan mee en zou dat ook niet willen voor mijn zoon. Gelukkig heeft hij dat nu ook nog niet dat hij per se net zoveel wil als een ander kind, ik hoop dat we hem zo kunnen blijven opvoeden dat hij dat later ook niet doet

Sinterklaasochtend

Wij vierden vroeger sinterklaas op zaterdag- of zondagochtend. Dan konden de kinderen de hele dag fijn spelen en toch weer op tijd naar bed.
Eerst gezellig koffiedrinken met gasten of familie en dan beginnen. Inderdaad, moet het ook niet de spuigaten uitlopen met cadeaus waar iedereen dan op moet gaan wachten.

Dees

Dees

29-10-2015 om 13:30

precies

Ja dat is bij ons het plan ook hoor. Het cadeau krijgt hij dan in de ochtend, zodat hij tegen de avond zonder al te veel moeite naar bed gaat. Anders krijg je dat je tot laat (voor de kids dan) aan het uitpakken bent en de kids niet kunnen slapen omdat ze willen spelen.

Jamie

Jamie

29-10-2015 om 14:23

Noet

Fijn zo'n school, blijkbaar geen kinderen op school die helemaal niet aan sinterklaas doen of kinderen uit een bijstandsgezin?

Kadootjes meenemen? Wat een gekkigheid zeg, meteen afschaffen zou ik zeggen want ja dan krijg je het vergelijken juist!

Dees

Dees

29-10-2015 om 14:50

Jamie

Het is vaak niet eens de school die zoiets doet hoor. Wij hadden op school ook weleens kinderen die wat meenamen, de school wilde het niet maar ja de ouders vonden het zo leuk voor de kids want ze wilden er zo graag mee spelen.

Ik zie het bij mijn nichtjes ook gebeuren een paar kids (vaak wel degenen met ouders met de grootste portemonnee) nemen de dure cadeau's mee naar school.

Niet altijd te vermijden

Het is natuurlijk niet altijd te vermijden. Er komt ook weleens een nieuwe etui of een nieuwe tas of pennen en potloden, of een nieuw boek uit de zak van sinterklaas. Zou echt sneu zijn als er kinderen op school zijn die niets met Sinterklaas krijgen. Maar ik heb er eerlijk gezegd niets van gemerkt of gehoord.

Mussie

Mussie

30-10-2015 om 20:08

Kadootjes meenemen!?

Daar zou ik echt nijdig om worden, om dat kadootjes meenemen. Wat een onzin en wat zielig voor de kinderen bij wie het dit jaar geen Sint was. Maar wat je vraag betreft: ik zou het niet doen. Ik zou ook voor kleinere kadootjes gaan. En wat is er nou leuker dan om op die manier Sint te vieren met een gelovige? Ik zou zo met je willen ruilen.
Hier zijn ze ouder maar ik zorg nog steeds voor een zak vol. En we spelen het sinterklaasspel, altijd leuk. Wat marsepein en pepernoten erbij, en het is weer ouderwets Sinterklaas.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-10-2015 om 23:32

Nijdig?

Als 5-12 hier een beetje ongelukkig viel werd 6-12 speeldag en mochten ze een cadeau meenemen om mee te spelen. Was hier altijd een groot succes. En nee dan ging natuurlijk niet de Wii mee, maar een klein handzaam iets.

Hier ook weleens een Wii in de zak als gezamenlijk cadeau. Als je hem uit de doos haalt en ieder stekkertje en kabeltje apart in pakt zijn het best nog wel wat pakjes en het geeft ook een leuk effect als de Wii zelf en de afstandbedieningen als laatste uit de zak komen. En als je het dan aanvult met wat chocolade letters en wat kleine dingetjes lijkt het nog heel wat.

T@sje

T@sje

31-10-2015 om 08:30 Topicstarter

We zijn eruit...

Nou, na nog wat denken en met jullie reacties hebben we een besluit genomen:

We gaan Sinterklaas vieren zoals altijd met lekkere hapjes en het sinterklaasspel. En dan zullen we voor beide kids wat kleine kadootje kopen (en voor papa en mama ook natuurlijk), niet te gek maar echt kleine dingetjes zoals een opschrijfboekje, wat knutselspulletjes, een knuffeltje, iets lekkers etc. Daarnaast krijgen ze dan de nieuwe cd van kinderen voor kinderen én kaartjes om met z'n viertjes naar het kerstconcert van kinderen voor kinderen te gaan. Ik verwacht dat het de jongste niet eens opvalt dat we minder/ minder dure kadootjes dan anders doen, en de oudste wordt van weinig soorten speelgoed echt blij en zal dit erg leuk vinden, verwachten we. Ik ben benieuwd hoe het gaat uitpakken

Ellen69

Ellen69

01-11-2015 om 12:48

Wel gezinskadootjes

Dat hebben wij wel altijd gedaan, kinderen vonden dat juist leuk!
Bv een nieuwe gezinsplanner, of een spel. Of een keukenhandigheidje.

Ook voor de parkieten, of de poes zat er vaak wel iets in de zak, een speelballetje of een stoffen muis.

Ook leuk als zakvullend kadootje, Cars of prinsessen douchespul, bij Zeeman voor een prikje te koop.

creabea

creabea

02-11-2015 om 23:23

spel als gezinskado

dat hebben wij wel eens gehad, een bordspel als gezinskado. Maar evengoed hééél veel pakjes....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.