Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
anne

anne

14-10-2014 om 14:35

sinterklaas

Ik wou even wat vragen.

Elk jaar is het wel weer een gedoe sinterklaas en kerst.
Nu had mijn schoonmoeder na de geboorte van mijn dochter ( nu 3) sinterklaas afgeschaft want ze doet ook aan kerst cadeaus dus dat werd te duur. Toen heb ik gezegd oke dan zijn we 1ste kerstdag bij jou.
En sinterklaas vieren we met mijn ouders en mijn broer.
Mijn dochter is het enige kleinkind van zowel mijn ouders als mijn schoonmoeder en we hoeven verder niet echt rekening te houden met andere kinderen.

Nu het probleem, mijn schoonmoeder kwam laatst langs en begint over sinterklaas vieren hier, ze praat compleet over me heen en ik durf eigenlijk niks te zeggen dus zeg dat ik het overleg.
Met manlief overlegd en ach vieren we het met z'n alleen hier ( schoonmoeder heeft al tijdje 1 pleeg kind van 13 en sinds gisteren er nog 1 bij van bijna 16) en dan is het huis wel vol aangezien we ook een hond hebben en de hond van mijn broer ook gezellig mee komt want die kan niet alleen thuis zijn.
Nu uit het niks hebben we een mail van de oma van mijn man die door mijn schoonmoeder ook is uitgenodigd. Alleen is het probleem dat oma erg dunne huid heeft door medicatie dus we doen onze hond altijd vast als ze er is anders is de huid van haar benen kapot doordat de hond er tegen aan springt ( echt erg kapot, huid is net vloei papier)
Maar de hond van mijn broer komt ook en ik ga geen 2 honden vast zetten, dus manlief heeft zoiets van moet die hond maar thuis blijven.
Maar dat vind ik van niet, de vrouw van mijn broer is pas geleden op 24 jarige leeftijd overleden en het was echt haar knuffel hond die overal mee naartoe ging dus is niet gewend aan alleen thuis zitten en het is nu gewoon mijn broer zijn beste maatje en deze sinterklaas word al zwaar genoeg voor hem.
En ik ben het wel zat dat mijn schoonmoeder zich altijd opdringt en me voor het blok zet.
Ik kan erg slecht tegen drukte en niet weten waar ik aan toe ben door geestelijke probleempjes.
Dus weet even niet meer wat te doen, moet inderdaad de hond weg blijven of zeg ik de waarheid tegen schoonmoeder dat ik het zo liever niet wil want het word me te veel.
En hoe zeg ik dat, ik durf dat niet goed ben altijd bang voor haar reactie want ze mag me al niet echt en ze praat altijd weer zo over mee heen.
Pffff en ik had er nog wel zo veel zin in maar dat verdwijnt nu bijna.
Ik zou graag horen wat jullie ervan vinden.

vreemd

Ik dacht dat sinterklaas een kinderfeestje was. Ik lees hier maar over 1 kind (van pas 3 jaar, dus dan hoef je al helemaal niet vreselijk ingewikkeld te doen lijkt mij) en verder allemaal volwassenen, pubers en honden.
Ik zou zeggen: vier sinterklaas lekker samen met jullie kind. Lekker rustig en overzichtelijk.
En dan zou ik vooral ook je man man dat tegen zijn moeder laten zeggen.

anne

anne

14-10-2014 om 14:48

Inderdaad kinderfeest

Het is nu al 3 jaar gezellig en in rust gevierd met mijn ouders en mijn broer en schoonzus. En dat ging altijd prima en vind mijn dochter erg leuk.
Ik vind het geen probleem om het ook met schoonmoeder te vieren alleen dringt ze zichzelf zo op en dan draait het straks allemaal om haar en haar moeder.

Ik wil het eigenlijk graag hier thuis met mijn ouders en broer houden. Gezellig overzichtelijk en vooral geen gedoe. En dan is kerst wel helemaal voor haar. En dag mag ze helemaal in het middelpunt staan. Maar gewoon niet met sinterklaas.
Maar ja ik wil haar ook niet buiten sluiten en kwetsen.

ja nee

Dat is natuurlijk ook wel raar: wel jouw familie, maar niet die van je man. Logisch dat je schoonmoeder zich dan buitengesloten voelt. Dat zou ik dan ook niet doen. Gewoon met z'n drietjes is toch ook leuk? En anders zijn het trouwens nog steeds een heleboel volwassen en maar 1 kind...

anne

anne

14-10-2014 om 14:59

lijkt inderdaad raar

Ja klinkt inderdaad als buiten sluiten, maar ja daar heeft ze 4 jaar geleden zelf voor gekozen.
Ze wou het niet vieren samen met mijn ouders, heb toen nog voorgesteld het appart te doen maar ze wou geen sinterklaas meer vieren.
Daardoor doen we met kerst bij haar ook nog een klein cadeau en maken we het speciaal zodat zei ook een speciale feestdag heeft.
Dus we vieren sinterklaas hier zowizo met mijn ouders en broer ( zo ging het vroeger bij ons ook, meer volwassenen dan kinderen en is erg leuk).
En ik moet dan maar kijken hoe het verder loopt.

ja maar

Dat ze 4 jaar geleden iets niet wilde, hoeft toch niet te betekenen dat ze daar nooit meer op terug mag komen?

Het klinkt allemaal niet zo vriendelijk. Wat vind je man er eigenlijk van?

Nou wel of geen sinterklaas?

Dus je schoonmoeder heeft Sinterklaas afgeschaft, ten faveure van kerst, maar wil Sinterklaas toch opeens bij jullie vieren? Vermoeiend hoor...

carootje

carootje

14-10-2014 om 15:10

raar?

Het is toch niet raar om Sinterklaas alleen met je familie of schoonfamilie te vieren? Ik heb nog nooit een feest (behalve verjaardagen) met beide families tegelijk gevierd.
Je had het ook kunnen splitsen: zaterdag met ouders, zondag met schoonouders bijvoorbeeld.
Hier ook een tijdje zo gedaan (maar daar waren dan ook wel wat meer neefjes/nichtjes bij)
Laatste jaren vieren we het gewoon met eigen gezinnetje, wel zo makkelijk (geen jaloezie) en gezellig!

anne

anne

14-10-2014 om 15:11

We zien het wel

Mijn man weet niet goed wat hij ervan moet vinden.
Ze mag er natuurlijk altijd op terug komen. Ik laat het nu even op z'n beloop gaan.

Bedankt voor je reacties

anne

anne

14-10-2014 om 15:14

graag splitsen

Ik wil het inderdaad ook wel splitsen maar dat wil mijn schoonmoeder niet.

Vind het zo moeilijk. Want ik kan echt erg slecht tegen de drukte en het niet weten hoe het zal gaan.
Deze sinterklaas anders als proef om te kijken of het met deze 2 erg verschillende families bij elkaar kan.

creabea

creabea

14-10-2014 om 16:24

hm....

mijn ouders komen altijd hier met sinterklaas en dat vind ik eigenlijk wel ruim voldoende, ik zou het ook niet erg vinden als ze niet kwamen. Niet dat het anders te druk wordt, maar ze komen eigenlijk alleen een ongelooflijke hoeveelheid kado's brengen en dat is het dan. De kinderen hebben nog voordat de bodems van de zakken in zicht al genoeg uitgepakt, dus dat is echt zonde. Opa en oma willen hier niet blijven eten, ze willen zelf eigenlijk geen kado's (hebben alles al), en erg gezellig is het ook niet altijd. Meestal niet als ze op visite zijn trouwens, mijn vader zit altijd op hete kolen en wil op tijd weg.

Ik zou zeggen dat zoveel visite in huis met een kind, dat waarschijnlijk van iedereen minstens 1 kado krijgt, een beetje veel van het goede is. Als je dan erg moet gaan letten op honden en kwetsbare honden, lijkt me meer stress dan gezelligheid.

Mijntje

Mijntje

14-10-2014 om 17:13

Of zie Jippox reactie, maar als je besluit het er toch op te wagen:

2x vieren geeft ook stress, misschien is het helemaal niet gek om het eens gewoon te proberen, wie weet wordt het nog gezellig
Spreek dan vantevoren af hoe jullie het doen, hoe lang (niet te lang). Maak het je gemakkelijk met zelfbediening (thermoskannen koffie, hapjes op tafel die iedereen zelf kan pakken).
Je kan best dat je met die twee honden in de maag zit, misschien komt de familie met een oplossing.
Ik vind dat schoonmoeder best op haar eerdere besluit kan terugkomen, voor haar pleegkinderen is het ook leuk om dit met familie te vieren.

anne

anne

14-10-2014 om 17:41

rekening houden met anderen

2 X geeft ook heel wat gedoe inderdaad, maar lijkt mij de beste optie.
Schoonmoeder mag altijd mee doen, maar het is mij vroeger geleerd dingen te vragen/ overleggen. Nu werd het me gewoon ongedwongen zoals ze heel veel dingen mij maar ook mijn man opdringt. En het was nu even genoeg. Als ze dingen vraagt en overlegd dan kan heel veel maar het moet zoals zij wil en daar heb ik maar omheen te werken.
Gelukkig heeft manlief net een gesprek met haar gehad, alles uitgelegd en nu vieren we het dus appart. Dus we hebben dit jaar een 2de sinterklaasdag en dat word vast heel gezellig

Oma

Als ik het goed lees is oma eigenlijk het grootste probleem: die heeft een dunne huid, dat gaat niet samen met de hond en dan komen de lastige vragen.
Je schoonmoeder heeft oma ongevraagd uitgenodigd in jullie huis. Dat is niet erg netjes (zachtjes gezegd). Als je het aankunt zou ik schoonmoeder daar zeker over benaderen: ik ben niet zo blij dat u oma hebt uitgenodigd in mijn huis zonder dat ik dat wist, ik had daar liever even overleg over gehad. Bovendien is het probleem: (oma, dunne huis, honden). Dan ga je niets zeggen over honden vast zetten, emotionele waarde van de hond van je broer etc. Je schetst alleen het probleem en laat schoonmoeder nadenken over de huid van haar moeder. Desgewenst biedt je een alternatief: schoonmoeder en oma komen met kerst, hond gaat dan weg. Nee, hond kan niet weg met sinterklaas, want dan zijn er twee honden.

Wat drukte betreft: je kunt ervan maken wat je wil. Feestje voor kind, speculaasje bij de koffie en wat pepernoten op tafel, klaar. Of: een spel, sinterklaasdobbelspel, met kleine kadootjes zoals een doosje lucifers, schuursponsje, rol toiletpapier etc.

Eventueel kun je je broer eens vragen hoe hij daar tegenaan kijkt. Jij vult nu voor hem iets in met betrekking tot zijn hond, maar hij kan wellicht ook voor zichzelf spreken en misschien samen met jou een oplossing bedenken. En misschien zelfs helpen met de opzet van een feestelijke avond. Misschien helpt het hem wel om deze periode door te komen.

Eén kind met twee ouders, enkele grootouders en ook nog een overgrootmoeder, oom etc. die allemaal met dat ene kind een kinderfeestje willen vieren, het is wat teveel van het goede, maar er is blijkbaar ook maar één kind waar zij zich allemaal omheen kunnen scharen.

Tsjor

tante Sidonia

tante Sidonia

15-10-2014 om 15:05

ik vind

het echt niet kunnen dat je iemand anders zonder overleg erbij uitnodigt. maar snap heel goed door de veranderde situatie dat schoonmoeder nu wel sinterklaas wilt vieren.

een heel ander probleem waar ik eigenlijk ook wel overval zeg maar is de hond. Zijn jullie werkelijk niet in staat om de hond er van te weerhouden tegen iemand op te springen en te zorgen dat hij geen kans krijgt om zijn nagels langs de huid te halen?
hoe doen jullie dat dan bij kleine kinderen die de hond tegen komt ,springt hij daar niet tegen op?

ik lees ook uit jouw verhaal dat de dunne huid van oma het probleem is. Dat is wel sneu en lastig voor oma maar het werkelijke probleem is natuurlijk dat de hond niet onder controle is. en dat dan natuurlijk even afgezien van het feit dat o ma helemaal niet uitgenodigd was.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-10-2014 om 23:44

Hou je bij het oude plan van schoonmoeder zelf

Nu had mijn schoonmoeder na de geboorte van mijn dochter ( nu 3) sinterklaas afgeschaft want ze doet ook aan kerst cadeaus dus dat werd te duur. Toen heb ik gezegd oke dan zijn we 1ste kerstdag bij jou.
En sinterklaas vieren we met mijn ouders en mijn broer.===

Dit plan lijkt me heel duidelijk. Er is geen sprake van de een wel en de ander niet. Het gaat om de een op 5 december en de ander op 25 december. Schoonmoeder was er met haar volle verstand bij toen ze gesteld heeft dat beide feesten te duur werden, dus dat ze het tot kerst wilde beperken. Ik vind dat je best kunt zeggen dat je het graag bij het oude plan wilt houden. Waarom moet persé de ene familie bij de andere? Met de een heb je de ene sfeer en met de andere weer een andere sfeer. Als ik hoor dat je sowieso al wat moeite hebt met je schoonmoeder, lijkt het mij niet verstandig om beide sferen te mengen.

Hoewel de honden een belangrijk punt zijn in verband met schoonoma, denk ik dat je het helemaal niet zover moet laten komen dat de honden een probleem worden. Hou je aan het plan van een gescheiden sint en kerst, dan kan schoonoma fijn bij schoonmoeder aanschuiven.

Als ik dit verhaal lees ben ik zo blij dat wij met kerst altijd alleen 1 vriendin van de dochters en opa en oma (dit jaar voor het eerst alleen opa) te gast hadden en hebben. Gezelligheid met de familie is leuk, maar als het alleen maar stress of irritatie oplevert moet je het niet doen. Wij vierden toen we kinderen kregen in eerste instantie Sinterklaas met opa, oma, een zwager en schoonzus en de kinderen. Zwager en schoonzus haakten na een paar jaar af en een paar jaar later hebben wij ook tegen opa en oma gezegd dat we het voortaan liever met ons gezin wilden vieren. Dat soort dingen moet je kunnen zeggen zonder meteen familiecrisis te veroorzaken.

Tine Winkel

Tine Winkel

16-10-2014 om 10:25

@Kaaskopje + TS

Met je laatste zin 'Dat soort dingen moet je kunnen zeggen zonder meteen familiecrisis te veroorzaken.' ben ik het zelf helemaal eens, maar de ervaring leert helaas dat dat absoluut niet het geval is...

Maar ik zou het idd net zo insteken als jij: zo waren de plannen toch ooit door schoonma, laten we daar dan ook aan vasthouden.
En als je dan toch besluit om sint wel met schoonma te vieren, dan is het natuurlijk absoluut notdone dat schoonma schoonoma ongevraagd erbij nodigt. Noway... nog afgezien van problemen met honden en huid, schoonma moet blijkbaar worden opgevoed in dit soort etiquette:
je nodigt jezelf niet zomaar uit voor een feest
je nodigt al helemaal niet iemand anders uit voor een feest bij derden.

Jaina

Jaina

16-10-2014 om 10:54

Gewoon proberen

Ik zou het gewoon eens een jaar proberen met beide families samen of inderdaad twee keer vieren als dat beter uitkomt. Het is toch niet omdat schoonmoeder ooit in het verleden heeft gezegd dat ze het niet wil vieren dat ze hier haar hele leven aan gebonden is? Haar situatie is nu ook weer anders met twee pleegkinderen die al wat ouder zijn maar waarschijnlijk wel de lol hebben van een sint viering. En dat ze oude oma mee vraagt lijkt me ook heel normaal. De honden moeten gewoon niet tegen oma opspringen en oma kan voor de zekerheid wat sterkere kousen dragen. Maar het lijkt me sowieso handig dat de honden weten dat ze niet zo maar tegen een ieder op moeten springen. Ik zou er niet zo moeilijk over doen verder wie er komt. Je ziet vanzelf wel of het een succes is en anders volgend jaar met een ander gezelschap.

honden scheiden

Je moet het aankunnen, dat staat natuurlijk voorop. Maar ik vind ook dat, zeker in een kleine familie, de wens om bij elkaar te zijn bij dit soort feesten zoveel mogelijk tegemoet gekomen wordt.
Zeker voor de kinderen. Dit zijn de herinneringen die je ze meegeeft.
Is het niet mogelijk om de honden met een hekje in de deuropening in de gang te laten? Dan zien ze jullie wel maar kunnen niet naar de kamer komen. Of anders allebei een bench meenemen.

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

16-10-2014 om 14:12

Even tussen door: honden en huid

Er zijn mensen met bindweefselproblemen onder de huid, (mijn schoonmoeder had dat ook) waarbij het ondoordacht even krabben op je been met een scherpe nagel omdat je jeuk hebt al een winkelhaak in de huid kan veroorzaken.

Als dat het geval is, dan kan ik me voorstellen dat je het risico van een springende hond graag uit de weg gaat, maar ook dat geeft geen garantie voor eeuwigdurend geluk.

Er kunnen ook kinderen rondlopen met scherpe nagels of speelgoed

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.