T&T
11-10-2011 om 10:06
Sinterklaas 2/ of hoe lang geloven ze?
In navolging van een draadje hierboven start ik ook nog even over sinterklaas....
Ik heb twee zeer goedgelovige dappere dodo's ( 9 en 10 jaar) die echt nog in sinterklaas geloven. Ze zijn er nog niet mee bezig gelukkig, en zelfs de speelgoedfolders zijn achteloos in een hoek geworpen met de woorden "ach dat duurt nog zo lang" en daar stopt onze sintstress voorlopig wel.
Maar dan. Het feest komt er toch weer aan, en ze worden toch wel groot. Hun nichtje van 7 gelooft al lang niet meer, maar speelt nog leuk mee, maar ook veel vriendjes op school geloven natuurlijk niet meer. En dus gaan ze wel weer e.e.a. opvangen zo rond november.
Ik twijfel dus of ik dat voor moet zijn, of dat ik gewoon moet wachten tot ze met vragen komen. De manier waarop ik het vertel weet ik wel al, ik ken een prachtig verhaal over sinterklaas (die oude man die natuurlijk al lang dood is maar zo lief was voor kinderen dat we hem nog steeds gedenken op 5 december)
Dussss... hoe lang geloofden ze bij jullie? hoe kwamen ze erachter? wat vertel je en wat laat je ze zelf ontdekken?
groetjes, Tess
Rieke
11-10-2011 om 10:26
Tess
Hoi Tess,
Je kinderen hebben de leeftijd waarop bij ons op school al lootjes wordt getrokken om voor elkaar een kado en surprise te maken. Vanaf groep 5.
Het is heel aandoenlijk en schattig voor jouw dat je kinderen nog geloven maar voor je kinderen zelf niet vind ik. Die moet toch verlossen. En wel zo snel mogelijk want de intocht is al over een maand.
Mijn zoon was er al snel achter dat ie niet meer leeft. Rond een jaar of 6/7 ontdekte hij dat en wij hebben hem nooit tegengesproken en onze dochter is 4 die gelooft nog wel natuurlijk.
Quin van der Veer
11-10-2011 om 11:24
Gefaseerd
Tess, ik denk dat het hierin wel ter zake doet dat jouw kinderen niet doorsnee zijn, als ik het zo mag zeggen. Best kans dat ze zich meer dan gemiddeld belazerd gaan voelen als ze er in één keer achter komen dat het een mooi verhaal is en de Sint helaas niet bestaat.
IADH-zoon kwam er met 7 jaar zelf achter dat de Goedheiligman helaas overleden was. Dit door een radiobericht over een discussie over het overbrengen van het gebeente van Sint Nicolaas naar een andere plek. Dat was een teleurstelling voor hem, maar ja, hij kon zo ook wel zien dat de Sint nogal oud was, dus het kon niet uitblijven dat ie een keer zou overlijden. Het goede nieuws voor hem was dat ik hem ook kon verzekeren dat de taak van Sint door heel veel mensen zou worden overgenomen, om de kinderen van Nederland niet teleur te stellen. Nou ja, inmiddels (9 jr) kent hij het hele verhaal al lang zoals het is, maar dit was een milde overgang tussen geloven en niet-geloven voor hem. Inmiddels houdt hij de mythe volop in stand voor zijn kleine broertje, dus hij ziet de lol er nog van in ook. Heeft onlangs zelfs de vader van zijn gelovende vriendje (ook 9) gewaarschuwd dat er dit jaar lootjes getrokken gaan worden op school en dat Sint niet in de klas komt. Kan die vader het vriendje een beetje voorbereiden.
T&T
11-10-2011 om 13:15
Lootjes trekken
Ja, vorig jaar al gingen ze bij dochter in de klas surprises maken...en het zal je verbazen, maar dat ging nog prima samen; het een sluit nl het ander niet uit. Op school maken we kadootjes voor elkaar om sinterklaas te vieren, en voor de kleintjes brengt sint nog een kadootje. Thuis brengt hij natuurlijk voor alle kinderen nog kadootjes! daar is geen moment aan getwijfeld ) ik vond dat wel aandoenlijk, zeker omdat ik het voor de jongste vorig jaar nog wel levend wilde houden. Nu dit jaar twijfel ik echt wat ik moet doen...
Tess
toja
11-10-2011 om 13:50
Oudste
Weet het al lang. Voor hem was het de oplossing om het uit leggen, teveel Sint stress. Juist vanwege zijn autisme hebben wij het verteld en uitgelegd en zoekt hij al jaren zijn eigen cadeautjes uit. Ik zie nog de opluchting op zijn gezicht Op school en naar zijn zusje toe heeft hij zich nooit versproken. Mijn jongste zit in groep 4 en gelooft nog. Tenminste dat denken we. Ze zal er een dezer dagen wel achter komen. Ik wacht wel af.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Wilma
11-10-2011 om 15:49
Ik heb altijd geroepen
dat je het niet zelf moet vertellen. Ze komen er vanzelf wel achter en dat kan heel lang duren . Mijn zoon was een lange gelover, heerlijk was dat. Ook zijn klas was voor het overgrote deel zéér goedgelovig. Veel klasgenoten waren ook de oudste van het gezin, dus hoorden ook niks van grote broers of zussen.
Mijn dochter is zeven, wordt in februari acht en nu begin ik zelf dus ook te twijfelen. Ook al doen ze dit jaar nog niet aan surprise op school (Sint komt in de hele onderbouw) en zit ze in een 3/4-combiklas, ze stelt voortdurend vragen en ik word er nu dus veel meer mee geconfronteerd dan destijds bij zoon.
Echt een keer voor gaan zitten, dénk ik niet dat ik zou doen, maar misschien als er weer een keer een vraag komt ...
Maar T&T, surprise en geloven kan prima samen, dat alleen is dus geen reden om het te vertellen. En áls je 't vertelt, dan wel allebei je kinderen tegelijk denk ik.
Groetjes,
Wilma
gruffalo
11-10-2011 om 18:22
Tsja
hier was oudste 8 toen ze in groep 6 zat. Dat is het 2e jaar dat ze lootjes trekken, en daarbij gelooft er volgens de leerkracht niet 1 kind van de klas meer in Sint. tot en met groep 5 heb je nog een deel van de klas die wel gelooft, daarna is het afgelopen.
Mijn oudste geloofde nog heel vast, twijfelde niet aan de Sint maar ik heb het haar toch verteld omdat ik niet wilde dat ze de enige in de klas was. Ik heb het haar in mei verteld, dan is sint zo ver weg dat er geen spanning meer is. Ik heb haar mee genomen naar een leuk eetcafeetje om uitgebreid te lunchen en daar haar het verhaal verteld met de geschiedenis er bij. hoe is het ontstaan, wat is het idee er achter etc. zo nam ze het prima op.
Jongste is 7, groep 4 en ik betwijfel of ze na dit jaar nog gelooft dat sint bestaat. Vorig jaar vroeg ze zich al af waarom er bij sint op tv nog blaadjes aan de bomen hangen en het zo mooi zonnig is terwijl het bij ons grijs, kaal en koud was. Hij was toch ook al in Nederland??
Tango
11-10-2011 om 19:38
Tess
Fijn dat je dit draadje start, ik was anders ook met een soortgelijke vraag gekomen. Nu sluit ik even aan in jouw draadje. Ik denk overigens ook dat het bij jouw kinderen net iets anders ligt dan bij doorsnee kinderen (wat zijn dat eigenlijk?) Jouw kinderen komen er misschien voorlopig helemaal niet uit zichzelf achter dat Sinterklaas niet bestaat. Wanneer je het ze gaat vertellen, tja dat is lastig. Misschien nu nog even zo laten en dan bijv. in het voorjaar het ze vertellen. Vaak hoor je dat kinderen het dan wat makkelijker opnemen.
Tangodochter zat destijds in groep 5 toen ze er begin van dat schooljaar zelf achter kwam. Ze twijfelde toen al een tijdje, maar had dit niet zo aan ons verteld. De helft van de klas geloofde toen inderdaad nog, de andere helft (niet gelovers) werden toen op een gegeven moment even apart genomen door de juf die dan vertelde dat zij het niet verder mochten vertellen.
Maar nu dus mijn dilemma:
In bovenstaande draadje vertelde ik al over Tangozoon, 7, groep 3 en zijn vriendje dat maar door blijft gaan over dat Sinterklaas niet bestaat, dat je ouders dat allemaal doen etc. Vandaag dus weer het geval geweest. Tangozoon gaat als gevolg hiervan steeds meer twijfelen. En met dat twijfelen heb ik niet zozeer moeite, maar meer met de oorzaak ervan. Heb de vader van het vriendje er al over gesproken maar die leek er niet echt iets mee te gaan doen. Ik twijfel nu of ik er mee naar de juf zal stappen en daarnaast twijfel ik over wat ik Tangozoon moet gaan zeggen. Vanavond zei hij: misschien is het wel waar wat vriendje zegt. Ik blijf volhouden met vragen wat hij denkt, maar hij weet het dus niet. Hij had hiervoor ook totaal nog geen twijfels. Aan de andere kant wil ik liever dat hij het van ons hoort dan van een vriendje. Dus misschien moeten we het toch zelf gaan vertellen. De manier met het verhaal over Sinterklaas etc. vind ik wel mooi, maar waar vind ik dit verhaal zodat ik het op een goede manier kan vertellen? Ik kan me zelf niet herinneren dat mijn ouders het op die manier verteld hebben.
Hebben jullie een mooie versie ervan?
ayla
12-10-2011 om 08:35
Het houdt op als
ik geen goede smoes meer kan verzinnen. Ik heb geen zin om echt te gaan liegen. Dochter twijfelde al zwaar toen ze 5 was, en het is zo'n type dat dan echt weken er over doorgaat, hoe oud is hij dan, waarom gaat hij dan niet doen, hoe kan het dat hij dan in dat jaar geboren is, is hij de enige die zo oud is en ga nog maar even zo door. ik moest nog samen hele emails met haar naar sinterklaas sturen in de hoop dat hij zijn lange levensduur kon verklaren. Nooit antwoord op gehad Toen vorig jaar hetzelfde dreigde te gaan gebeuren hebben we het gewoon maar verteld. Ach zei ze droog, is eigenlijk ook wel logisch. geen traan om gelaten. Alleen maar handig, nu kon ze mij met de speelgoedboeken lastig vallen.
Jongste is anders, die gelooft nog wel een paar jaar denk ik
T&T
12-10-2011 om 09:16
Geen smoesjes
tja, ik heb inderdaad wel iets "andere" kinderen ) ze stellen ook geen vragen hier over, er zal op school echt wel eens over gepraat worden, en ze zullen toch ook wel eens van andere kinderen, die niet meer geloven, iets opvangen, maar ik hoor het niet.
Het verhaal moet ik echt weer opzoeken, maar heb ik vorig jaar ook van iemand van school gekregen; het gaat over sinterklaas, die zoveel om kinderen geeft dat hij uiteindelijk ook sterft terwijl hij voor een arm kindje eten ging halen... heel zielig (maar het was toen al een hele oude man) nogmaals, ik moet het opzoeken, ben niet helemaal goed thuis in mijn verhalenstof ) maar het is een prachtig verhaal wat ik mijn kinderen graag een keer vertel. Vertaald naar deze tijd, vertel ik dat sinterklaas dus herdacht wordt op 5 december en daarom geven we de kinderen dan kadootjes, omdat hij dat ook zo graag deed. De sint op tv en school en zo is een toneelstukje.
Dus nogmaals, hoe ik het wil vertellen weet ik wel, maar wanneer? ik heb altijd gedacht dat de vragen vanzelf wel komen, maar bij mijn kinderen dus (nog) niet, en ik zie veeel jongere kinderen die het dus al lang door hebben, dat wordt op den duur toch een beetje vreemd.
Tess
Genista
13-10-2011 om 09:46
T&t
Ik kan me voorstellen dat jij het toch een keertje gewoon wilt vertellen. Dat zou ik dan niet middenin de aanloop naar Sinterklaas doen. Nu kan nog net, omdat het nog niet echt speelt, maar ik denk dat ik er dan voor zou kiezen om het ná het grote feest pas te doen, in januari ofzo.
hier ook
14-10-2011 om 12:47
Hier ook
Bij ons duurt het ook lang. Vorige jaar stapte dochter over naar een andere school en kwam met haar 9,5 jaar in groep 7/8 terecht. Zij geloofde nog heilig in Sinterklaas. Dat haar klas surprises maakte vond ze helemaal niet raar, want "dat doen de grote kinderen". Ik heb haar toen ook het verhaal vertelt wat jij bedoelt, maar het kwam niet aan.... Zelfs toen er op de deur gebonsd werd, beweerde ze dat ze nog net de veer van Piets muts had gezien achter de schutting.
Een paar weken terug zei ze dat er maar een Sinterklaas is en die is dood. Toen wij vroegen waar de cadeautjes dan vandaan kwamen zei ze: "de stichting Sinterklaas." Ze geeft er dus nog steeds haar eigen draai aan en ik laat het zo. Als ze er aan toe is ontdekt ze het wel.
Ik heb wel het gevoel dat vrije schoolkinderen het iets langer volhouden. Net zoals oudste kinderen het vaak later ontdekken. Ik zou het verhaal voorlezen tegen de tijd dat Sinterklaas voor je kinderen actueel wordt. Ze pikken eruit wat ze kunnen gebruiken en het sowieso een mooi verhaal.
gruffalo
15-10-2011 om 11:05
gister maakte jongste (7) een opmerking waardoor ik nu twijfel of ze nog geloofd (door opmerkingen van vriendinnetjes?) maar dat ze ons wil laten denken dat ze nog wel geloofd... hmmm.. hoe kom ik hier achter?