Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Pauline

Pauline

13-03-2017 om 12:06

Seksueel lastig vallen

Naar aanleiding van een draadje waarin de dochter van ts aangerand is en waar een discussie op gang kwam over seksueel lastig vallen in zijn algemeenheid, start ik hier een nieuw draadje om de draad van ts niet te vervuilen. Ik vind het onderwerp interessant genoeg, mede omdat ik vrouwen van allerlei leeftijden en in verschillende tijden ken, die er mee te maken hebben (gehad).
Er lijkt vaak een spagaat te zijn tussen vrouw zijn en gezien worden als lustobject. Uit het vorige draadje bleek bijvoorbeeld dat vrouwen die bedienen op bierfeesten gezien werden als lustobject dat gegrepen mag worden onder de rokken, dat meiden op de dansvloer betast worden, slut shaming (Milou van vindicat), dan een nieuwe van mij, dat meisjes in hockeykleding ook nageroepen worden etc.
Is het de schuld van de vrouw (had ze maar niet lid moeten worden van het corps, had ze maar geen uitdagende kleding moeten drage etc) of is het toch een algemeen probleem die verergerd worden door internet, stromen vluchtelingen etc


Pauline

Pauline

13-03-2017 om 12:08

artikel

Ik kwam deze ook tegen, krant van vandaag http://www.ad.nl/nieuws/sexy-vrouw-moet-niet-zeuren-om-naroepen~a5ff1072/

mirreke

mirreke

13-03-2017 om 14:42

Het is nooit de schuld van de vrouw

Al loop je naakt op straat, potverdikkie!

tante Sidonia

tante Sidonia

13-03-2017 om 16:05

pauline

Ik vind sowieso het half slachtig afkeuren van aanranding van vrouwen verwerpelijk!! Dit is sowieso fout en moet bestraft worden.
Maar de suggestie dat dit door vluchtelingen komt vind ik ook verwerpelijk en racistisch. In de media wordt dit soms neergezet terwijl het dan helemaal niet zo is. Natuurlijk zijn er andere waarden en normen, maar de vluchteling aanwijzen is wel erg gemakkelijk.

slut shaming (Milou van vindicat)

Wat bedoel je hiermee?

De term slutshaming snap ik niet goed vlg. mij. (ik begreep dat dit er om gaat dat als je als meisje meet meerdere jongens naar bed gaat, je niet als slet mag worden neergezet omdat dit voor jongens vaak juist positief wordt opgevat) Maar is dat het? Ik snap het niet in dit verband.

Mirreke

Ik ben het helemaal met je eens hoor.
Maar ik heb ook wel eens een beetje medelijden met onze jonge jongens
Zeker in de puberteit is er een spel van aantrekken en afstoten die beide sexen nog niet helemaal beheersen.
Verliefde jongens moeten aanvoelen of hun aandacht en aanraking gewenst is . Meiden zijn ook niet altijd even onschuldig. Expres met hun billen tegen de het kruis van een jongen dansen en hopen dat daar een erectie ontstaat waarmee ze dan de gek kunnen steken. Volgens mijn kinderen een veel voorkomende bezigheid in bepaalde discotheken en clubs.
Praten praten en nog eens praten is enige wat duidelijkheid geeft maar dat lukt in die keiharde muziek natuurlijk niet.

Pauline en daders en slachtoffers

Verergerd door stromen vluchtelingen? Waar haal je dat vandaan?
Ik denk eerlijk gezegd dat het niet verergerd is. Wel dat vrouwen en ook jonge meiden het niet langer normaal vinden en veel vaker luid en duidelijk zeggen dat ze niet als lustobject beschouwd willen worden. Ook niet als ze een kort rokje, buiktruitje, bikini of wat dan ook dragen.
Laten we duidelijk zijn: sexueel geweld en sexuele intimidatie zijn verboden. Punt. Gebeurt het toch, dan zijn er daders en slachtoffers. Daders zijn de schuldigen en slachtoffers niet. Ik begrijp nooit zo goed wat mensen hier niet aan begrijpen.

Half a twin

Half a twin

13-03-2017 om 16:30

testosteron niet te beteugelen

Voor dat type mannen maakt het niet uit hoe jij gekleed gaat. Sexy en een beetje bloot of in dikke winterjas met onelegante sneeuwlaarzen je wordt toch wel in je kruis gegrepen of anderszins belaagd. Testosteron doet zijn werk.

tante Sidonia

tante Sidonia

13-03-2017 om 17:10

mach....

Heb vooral niet te veel medelijden met die jongens! Kom op zeg, ze laten zich ook uitdagen en als een meisje met haar kont tegen hun kruis danst, kunnen ze ook vriendelijk bedanken omdat ze niet uitgedaagd willen worden. ze hebben een wil weet je wel! Dit maakt me echt boos zoals jij erover praat.

Ik had een tweelingbroer die mij wel eens in het kruis greep. De reactie toen ik mij bij mijn vader beklaagde: 'ja, dat doen jongens van die leeftijd nu eenmaal wel eens...'

Nou tante sidonia

Ik denk dat je nu de meiden toch onderschat!
Net als jongens hebben ook meiden een wil. En het is absoluut zo dat er veel meer meiden dan jongens last hebben van seksueel grensoverscheidend gedrag. Maar je zegt toch ook niet dat een meisje dat ze een wil hebben en maar weg moeten lopen als een jongen iets onwelgevalligs doet!
Jij schrijft dat jongens uitdagen. Klopt, soms. Maar dan doen meiden dus ook! Een deel van de meiden daagt uit.
En juist dat heen en weer uitdagen geeft in de puberteit problemen omdat de pubers van allebei de sexen onervaren zijn en signalen niet goed oppikken.

Vlak juist de pubermeisjes niet uit die qua ontwikkeling steeds net wat verder zijn dan de jongens.
Dat maakt het dus allemaal heel lastig

tante Sidonia

tante Sidonia

13-03-2017 om 17:50

mach...

je leest niet. Ik schrijf helemaal niet dat jongens uitdagen, ik schrijf dat ze zich laten uitdagen.
En natuurlijk wordt er van weerszijden uitgedaagd. maar ook een jongen kan zich terugtrekken als hij wordt uitgedaagd. Ook als jongen voel je op een bepaald moment toch wel of je serieus iets begint met iemand of dat er een spelletje gespeeld wordt?

Nee, er is nog steeds geen reden om goed te keuren dat een jongens een meisje ergens aanraakt waar zij dat niet wil. En natuurlijk kan het voor een jongen lastig zijn om uit te vinden wat hij 'mag' maar dat is nu eenmaal de jacht, je moet niet in een keer willen 'doorstoten'haha, maar voorzichtig en met geduld op zoek naar de grenzen.

En dit:"En het is absoluut zo dat er veel meer meiden dan jongens last hebben van seksueel grensoverscheidend gedrag."
Waar staat het onderzoek dat dit bewezen heeft? Heb je een linkje?

bieb63

bieb63

13-03-2017 om 22:18

Tante Sidonia

"Ook als jongen voel je op een bepaald moment toch wel of je serieus iets begint met iemand of dat er een spelletje gespeeld wordt?"

Dus meisjes mogen uitdagende spelletjes spelen en de jongens moeten dan maar weten wat wel of niet de bedoeling is? Ik blijf dat vreemd vinden. En ja, natuurlijk moeten jongen van meisjes afblijven als ze dat niet willen. Maar meisje ook van jongens.....

Jaina

Jaina

13-03-2017 om 23:49

Verschil

Er is natuurlijk wel een verschil in fysieke kracht tussen mannen en vrouwen. Hierdoor is iets voor een vrouw vlug bedreigender dan voor een man.
Niettemin zou ik ook meisjes leren om niet aan jongens te komen zonder toestemming en zeker geen jongens te gaan uitdagen als ze de jongen niet goed kennen. Niet alleen omdat het oneerlijk is tegenover die jongen maar ook omdat het gevaarlijk kan zijn. De sfeer kan omslaan en als vrouw zit je dan toch in een zwakkere positie.

Maar uiteraard leer je zowel jongens als meisjes om nooit aan een ander te zitten zonder toestemming en om je terughoudend te gedragen. Met ouder wordende kinderen vind ik gesprekken over omgaan met elkaar en seksualiteit heel belangrijk.

Ik hoor verder zelden slechte verhalen van jongens over meisjes (maar er heerst natuurlijk een groot taboe onder jongens om er voor uit te komen dat je het niet prettig vind als een meisje aan je zit of dat je iets ongewenst voelt). Ik hoor veel vaker over slechte ervaringen van meisjes. Maar ik denk dat het grote verschil toch is dat een jongen door zijn grotere fysieke kracht de situatie kan stoppen terwijl dat voor een meisje lastiger is en hierdoor is iets veel vlugger bedreigend.

Daarnaast leven we in een seksistische en patriarchale maatschappij waardoor sowieso de opvattingen over de rol van de man en vrouw vrij giftig zijn.

Jaina

Ik heb zelf alleen twee dochters, maar ook veel nichten en neven.
Van mijn dochters en vriendinnen hoor ik veel over jongens en mannen die even een hand op een bil leggen. Of proberen te zoenen terwijl ze dat niet wensen, in vollle kroeg of disco.
Maar van hen en de neven hoor ik ook dat er echt best veel meiden zijn die op jongens afstappen en ze aandacht eisen. Heel dicht tegen ze aan komen dansen terwijl ze elkaar helemaal niet kennen. Ervan uitgaand dat elke
Jongen dat wel leuk zou vinden ofzo. En dat is niet het geval.
Helaas worden deze meiden door hun sexegenoten ook beschimpt en voor slet uitgemaakt.
Trouwens, over jongens die met iedereen in bed duiken hebben ze ook geen goed woord over.
Dat zijn de fuckboys en die ontlopen ze ook.
Ja we hebben hier soms zeer " leerzame" gesprekken voor een 50 jarige zoals ik.
Maar gelukkig leren ze toch van mij en mijn man en de rest van de familie. Respect voor jezelf, de ander en je eigen lijf.

tante Sidonia

tante Sidonia

14-03-2017 om 08:36

meisjes mogen zeker niet alles

"Dus meisjes mogen uitdagende spelletjes spelen en de jongens moeten dan maar weten wat wel of niet de bedoeling is? "

Nee bieb dat zeg ik niet. Maar als een stelletje op een bepaald moment serieus aan het zoenen is of zo, dan moet een jongen die zin heeft om ondertussen overal aan te komen, zich wel realiseren dat dat misschien nog net effe te snel gaat.Ja, terwijl dat meisje dus wel wil zoenen.

En die meisjes die heel dicht tegen een vreemde jongen aan gaan dansen, terwijl die jongen dat niet wil.... Tja, dat lijkt me nu zo'n situatie dat een jongen dus moet zeggen dat zij moet opsodewegwezen!

Tante Sidonia

" En die meisjes die heel dicht tegen een vreemde jongen aan gaan dansen, terwijl die jongen dat niet wil.... Tja, dat lijkt me nu zo'n situatie dat een jongen dus moet zeggen dat zij moet opsodewegwezen!"

Tuurlijk helemaal eens!
Maar je meet met twee maten. Eerder schrijf je dat jongens moeten weten hoever ze kunnen gaan. Jongens mogen niet zomaar ergens aankomen.
Nu zeg je: als een meisje iets doet bij een jongen wat hij niet wil moet hij nee zeggen en zeggen dat ze moet opsodewezen! Tuurlijk, maar het probleem begint dan echt bij dat meisje. Die moet niet zomaar een jongen aanraken of zich tegen hem aandrukken.

Hoezo een jongen moet DUS zeggen dat ze moet opsodewegwezen. Dat meisje moet van hem afblijven!

tante Sidonia

tante Sidonia

14-03-2017 om 09:37

Mach

WE zijn het volgens mij helemaal eens! Natuurlijk vind ik het ook asociaal van meiden die dat soort gedrag vertonen, dat zouden ze niet moeten doen. Maar als ze het dan toch doen, dan moet zo'n jongen duidelijk een NEE laten horen toch? net als andersom.
Omdat je hier steeds berichten schrijft is het soms lastig communiceren. Voor mij is het vanzelfsprekend dat je dat soort opdringerig gedrag achterwege laat, sexe maakt niet uit.
En ja, ik moet eerlijk zeggen dat ik me weinig voor kan stellen van dat soort gedrag van meiden, ik geloof het daar niet van. maar als het puntje bij het paaltje komt (!) dan zijn meiden in de zwakkere positie meestal door minder kracht. En dat maakt dat ik geneigd ben eerder voor de zwakkere op te komen.

Anneke

Anneke

14-03-2017 om 10:16

Nee zeggen

Ik leer mijn kinderen (nu jonge pubers) al vanaf de kleutertijd dat ze nee mogen/moeten zeggen als iemand ze aanraakt en ze dat niet prettig vinden en dat ze zelf ook moeten luisteren als ze nee te horen krijgen. Zeker als het gaat om je privé-delen zoals billen, borsten en gezicht! Dit oefen je toch al van jongs af aan met stoeien enzo?

We moeten onze kinderen, meisjes even goed als jongens, leren dat je respect hebt voor elkaars lichaam. Ja is ja en nee is nee. Ook als je die nee eventjes niet zo leuk of zelfs pijnlijk vindt.

Brieg

Brieg

14-03-2017 om 12:15

Anneke en ontopic

Ik vraag me wel af of het helpt.
Mensen stoeien, kietelen en wie stopt er nu gelijk als de ander nee zegt? Vaak gaat dat dan juist nog wel even door, want hoe geweldig is het als die ander bijna de stuip ingaat door het kietelen, of als je ziet dat je duidelijk sterker bent met stoeien.
Je bent de grens zo over.

Ik had een "oom" die het leuk vond mij te kietelen. Ik geloof zo dat hij er niets mee bedoelde, maar toen ik al jong wat borstvorming kreeg was ik daar helemaal klaar mee; ik mocht hem al niet, laat staan dat hij mij zo aanraakte en misschien wel ergens terecht kon komen.
Ik was 10 toen ik hem een keer een enorme stomp ergens heb gegeven. Dat heeft hij nooit begrepen en was erg beledigd.
De grens tussen nee en nog even doorgaan is een fijne lijn.

De jongens in de tram, trein en winkel die mij aan het betasten waren en het enig vonden mij te shockeren als 15-18-jarige, heb ik naast het wegjagen in de eigen taal bij 1 eenzelfde stomp en bij een ander een sleutel in zijn hand gejast. Het zijn dingen die je niet vergeet en dat stoort me eigenlijk. Vooral ook dat omstanders kijken en niets doen, zelfs niet als je dat vraagt.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-03-2017 om 13:20

Half a twin

Een beetje stom misschien, maar ik ben een beelddenker, waardoor ik in de lach schoot bij het beeld van een stevige winterjas en warme laarzen. Een snelle graai-actie zal het niet worden met zo'n jas, dus tijd om te gillen is er dan wel meer dan in een zomerrokje zonder stevige jas eroverheen.

Half a twin

Half a twin

14-03-2017 om 15:57

De actie van mijn belagers mislukte totaal kaaskopje

Die knullen gingen voortvarend te werk, hadden hun broek op hun enkels hangen toen ze mij wilden grijpen. Met winterjas en sneeuwlaarzen kon ik mij heel snel uit de voeten maken. Eentje zette nog de "achtervolging" in maar in de sneeuw hard lopen terwijl je je broek nog omhoog moet hijsen is gedoemd te mislukken. Ik was veilig opgegaan in de massa in de hal van het CS Amsterdam voordat die knullen in de gaten hadden waar ik was gebleven.
Dat testosteron doet zijn werk, ook als de vrouw in kwestie geen makkelijke prooi is. Ze hoeft er ook niet goed uit te zien.
Ik heb 3 keer te maken gehad met lastig gevallen worden met een seksuele lading en dat waren allemaal situaties waarin ik er niet op mijn mooist uitzag: geen makkelijk te grijpen prooi was zeg maar.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-03-2017 om 16:24

Pfff

dus het was echt een praktijkvoorbeeld. Niet om te lachen dus. Angstig hoor.

Half a twin

Half a twin

14-03-2017 om 17:40

na bijna 25 jaar kan ik er wel om lachen.

En ben blij dat het goed is afgelopen. Was heel angstig toen. Als beelddenker heb je er toch ook eel een lachwekkend plaatje bij? 2 jongens in hun blote dinges glibberend over straat?

Kaaskopje

Kaaskopje

14-03-2017 om 23:30

Haha

Anneke

Anneke

15-03-2017 om 08:53

Brieg

Wat afschuwelijk. Juist kinderen van die leeftijd zijn zo kwetsbaar. Ik vind het goed dat je je grens hebt aangegeven, al was het helaas op een heel grove manier. Maar als de ander niet luistert, wat moet je dan?
Dat is waarom het zo belangrijk is dat we onze kinderen leren ook echt te stoppen als de ander nee zegt. Ik moet hier ook nog regelmatig mijn kinderen eraan herinneren dat ze echt moeten kappen! Niet dat dunne lijntje over. Maar goed, thuis mag je oefenen.
Dit is ook precies waarom ik mijn kinderen niet dwing familieleden of vrienden te kussen. Ze mogen natuurlijk, maar het hoeft niet. Nee is nee. Een hand geven is ook beleefd.

bieb63

bieb63

15-03-2017 om 14:39

tante Sidonia

"En ja, ik moet eerlijk zeggen dat ik me weinig voor kan stellen van dat soort gedrag van meiden, ik geloof het daar niet van. maar als het puntje bij het paaltje komt (!) dan zijn meiden in de zwakkere positie meestal door minder kracht. En dat maakt dat ik geneigd ben eerder voor de zwakkere op te komen."

En dat vind ik dus errug naief...
Er zijn héél wat meiden die dat doen. Echt. En niet alleen tegen jongens aanwrijven enzo. Maar ook een decollete tot aan de navel en dat soort zaken. Mag meisje zelf weten, maar je daagt wel uit en je straalt uit, en dat weten ze.
En die zwakkere positie vind ik echt flauwekul. Ja, fysiek is een meisje meestal zwakker, maar het gaat niet om een gevecht...

Brieg

Brieg

15-03-2017 om 18:35

Toch bieb,

Toch Bieb, heb ik aardig wat geweld moeten gebruiken om eraan te kunnen ontsnappen. Beide keren was het een groep van rond de 5 personen.

En al wil iemand een kledingstuk dragen waar ze niet inpassen, dan kan iemand verbaasd of verlekkerd kijken, maar dan hoeven ze er nog niet aan te komen. Kijken doe je met je ogen, ik hoor het mezelf nog zo zeggen tegen m'n peuters die in verleiding werden gebracht door de producten in de winkels.

bieb63

bieb63

15-03-2017 om 22:14

brieg

Belaagd door 5 jongens is een ander verhaal..... Ik hou het even op 1 op 1.

En kijken doe je inderdaad met je ogen

Maar jezelf presenteren als lust/seksobject en dan verbolgen zijn van handje op je kont. Mwah, dan zijn er volgens mij 2 'schuldig'.

Brieg

Brieg

15-03-2017 om 22:26

Hand

Het gaat meestal de/dat hand(je??)op de kont wel voorbij. Het handje graait dan onder het rokje waarbij de vingers zomaar ergens tussenkomen.
Dat is gewoon bedreigend, vernederend en aanranding en heel anders dan even een hand bovenop kleding op de bilpartij gelegd.
Maar ook hier merk je de vergoeilijking, het verkleinen van het gebeuren.

Ik vind dat best lastig merk ik. Dat je jezelf soms moet blijven uitleggen tot "men" besluit dat je (on)gelijk hebt.

Andersom vind ik natuurlijk ook dat een man of jongen het recht op een NEE heeft.
Omgangsvormen veranderen ook met de tijd. Losser, vrijer en dat maakt de communicatie niet makkelijker.

rode krullenbol

rode krullenbol

16-03-2017 om 08:13

Wat mij nu juist opvalt

Als ik afga op mijn persoonlijke indrukken, dan kom ik tot de conclusie dat de omgangsvormen eerder minder los en vrij zijn geworden. Er lijkt in toenemende mate sprake van een scheiding der wegen, op basis van sekse. Onderling vertrouwen staat danig onder druk. Geen wonder dat de communicatie vaak niet gladjes verloopt!

sara

sara

16-03-2017 om 12:50

jezelf presenteren als lustobject

Oei Bieb ik vind het gevaarlijk wat je stelt.
Er zijn mensen die vinden dat je jezelf als lustobject presenteert als je danst, een strakke broek draagt, je opmaakt, je parfumeert. Waar trek je de grens?
Bij wat gemiddeld is binnen een cultuur? Alle afwijkers zijn het zelf schuld?

bieb63

bieb63

16-03-2017 om 21:37

nee hoor Sara

zo zie ik het echt niet. Je leuk opmaken en kleden (en dat kan best een kort jurkje zijn of een mooi decollete, je mag je best aantrekkelijk kleden) voor een avondje uit (bijv) is voor mij ook écht geen reden om aangerand te moeten worden. Ik heb het over daadwerkelijk uitdagen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.