Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Tante

Tante

02-07-2015 om 01:17

Screening pleegzorg

Waarschijnlijk komt mijn neefje bij mij wonen vanuit een instelling. Mogelijk wordt dat een pleegzorgplaatsing en dan zou ik gescreend worden. De medewerker had het over nakijken op strafbare feiten mbt kinderen, zoals pedofilie enzo. Dat speelt allemaal niet maar ik zit wel in de WSNP en heb een uitkering. Ook heb ik ruime ervaring met jeugdzorg omdat mijn eigen kinderen nogal wat problemen hadden. Zou dat een beletsel kunnen zijn? Wat kan ik mbt die screening allemaal verwachten? En mijn kinderen van 18 en 21? Worden die dan ook gescreend?

moreen

moreen

02-07-2015 om 09:30

Ik weet niet

of ze iedereen in huis gaan screenen, maar dat lijkt me niet. Alleen de verantwoordelijke, jij en je man, als je die hebt.
Afhankelijk van het soort problemen wat je kinderen gehad hebben zou dat best mee kunnen wegen. Hoewel ik weet niet hoe lang dat geleden is, maar er is natuurlijk ook een bepaalde vervaldatum voor dat soort dingen neem ik aan. Een jaar of 5?

Ik weet het niet hoor.

Je zit ind e schuldhulpverlening en hebt zelf de nodige problemen gehad met je kinderen. Dat klinkt alsof het allemaal niet bepaald koek en ei is bij jou thuis. Weet je wel zeker dat jij de juiste persoon bent om je neef op te vangen?

Wat schiet hij er mee op dat hij, als kind met serieuze problemen want anders gaat hij niet de pleegzorg in, van het ene probleemgezin in het andere wordt geplaatst.

Ik heb daar mijn vraagtekens bij.

four

four

02-07-2015 om 10:33

natuurlijk je kinderen ook

Kinderen worden ook gescreend vanaf dacht ik 12. Dat zou je zelf toch ook niet anders willen als het om jouw kind ging?

Spontaan

Ik zou niet spontaan allerlei verhalen over wsns gaan ophangen of over de zorg die je kinderen hebben gehad. Desgevraagd beantwoord die vragen wat neutraal.
Je financiële situatie is stabiel, daar heb je hulp bij. Je kinderen doen het goed, ze hebben hulp gehad en dat is goed afgelopen.
Je bent niet de enige ouder met een jeugdzorg verleden die zelf pleegouder wordt.
Dat kan juist een voordeel zijn. Jij hebt de valkuilen al in beeld en kunt kalmer reageren op de altijd aanwezige ongein.
Ik heb zelf ook wel een dingetje met de jeugdbescherming maar vang toch regelmatig kinderen op. Alleen hier niet formeel.
Met medeweten van de instanties. Op voorwaarde dat ik niet voorkom/meedoe in het circuit. Ik vang op. En dat gaat prima.

wsns

Zonder de opmerking 'daar heb ik hulp bij' want dan moet je dat weer expliciteren. Je financiele situatie is stabiel. Meer hoeven ze niet te weten.

mirreke

mirreke

02-07-2015 om 13:40

Ik vond dit: Kwaliteitskader voorbereiding en...

screening aspirant pleegouders.

http://jeugdzorgnederland.nl/nieuws/nieuws/kwaliteitskader-voorbereiding-en-screening-aspirant-pleegouders-herzien/

Het is een richtlijn, dus geen verplichting. Maar als je even googelt kom je hem bij uiteenlopende pleegzorginstellingen (die blijkbaar allemaal hun eigen screening mogen uitvoeren) tegen. Deze is dus op de website van jeugdzorg nederland.
Op deze pagina staat een link naar het kwaliteitskader. Je kunt dit downloaden. http://www.jeugdzorgnederland.nl/contents/documents/kwaliteitskader-voorbereiding-en-screening-asp-pleegouders-v2-0.doc

Er staat nogal wat in: voor alle bewoners vanaf 12 jaar waarbij het toekomstig pleegkind komt te wonen worden allerlei archieven geraadpleegd, waaronder die van de Raad voor de Kinderbescherming. Het lijkt mij trouwens dat als je 'gewoon' kinderen hebt met een label en daarvoor met hulpverlening in aanraking bent geweest, dit geen beletsel zal vormen. Zo lees ik het althans niet. Zou m.i. eerder in je voordeel pleiten: je zoekt hulp als er wat is en werkt daaraan mee (ahum), en je kinderen dan dus ook.

Maar lees het even, ik wist dit zelf ook niet en het is weer een openbaring, wat men allemaal meent te moeten weten...

mirreke

mirreke

02-07-2015 om 13:48

Even apart

Dit vond ik opmerkelijk:

" De Raad oordeelt dat een gevaar voor het welzijn van eventueel te plaatsen pleegkinderen in beginsel aanwezig is indien er sprake is geweest van (een) veroordeling(en) wegens misdrijven zoals ernstige vermogensdelicten, geweldsdelicten, oplichtingmisdrijven en zedenmisdrijven, veroordelingen wegens overtredingen van zodanige aard en/of frequentie, dat blijk wordt gegeven van een gering verantwoordelijkheidsbesef bij betrokkene(n) EN GESEPONEERDE ZAKEN DIE EEN ZODANIGE AARD HEBBEN DAT KAN WORDEN AANGENOMEN DAT ER EEN BIJZONDER RISICO AANWEZIG IS IN EEN PLEEGSITUATIE, ZOALS VERDENKING VAN ZEDENMISDRIJVEN OF KINDERMISHANDELING.

(mijn hoofdletters).

Mijns inziens is een geseponeerde zaak geen veroordeling. Ik ken persoonlijk iemand die tot zijn stomme verbazing van de politie hoorde dat hij een oppas, een dochter van vrienden van het gezin, zonder dat hij het wist wegens misbruik was aangeklaagd. Verbijstering alom, meisje zei later ook tegen haar ouders dat ze het had verzonnen. Geseponeerd... Dus dan sta je blijkbaar te boek als een gezin waarin een bijzonder risico aanwezig is...

Toe maar.

Het is maar dat je het weet, Tante... En stel dat een van jouw kinderen in zijn getroubleerde puberteit wel eens een paar winkeldiefstalletjes heeft gepleegd, dan kun je het dus ook vergeten.

De zonden zullen je blijven achtervolgen tot in de volgende generatie, blijkbaar...

mirreke

mirreke

02-07-2015 om 14:07

Even verder lezend:

Voor netwerkpleegzorg worden in principe dezelfde criteria gehanteerd, maar daar mag van worden afgeweken. Verder geldt het protocol netwerkpleegzorg, begeleiding, informatie, onderzoek en betaling.

http://www.jeugdzorgnederland.nl/download.php?kid=bd686fd640be98efaae0091fa301e613

Ik lees hierin dat je neef in principe wel al bij jullie zou kunnen gaan wonen. In het protocol is de mogelijkheid opgenomen dat een kind toch bij een gezin kan blijven, ook bij gebleken niet-geschiktheid (volgens RvK) dan. Als er geen geschikte plek voorhanden is, kan kan BJZ evt dit gezin toch gaan begeleiden...

Tante

Tante

02-07-2015 om 23:15

Onderzoek

Ik moet zeggen dat ik dat onderzoek wel erg grondig vind. Niet alleen ik maar ook mijn kinderen en mijn vriend worden bekeken. Dat zal geen punt zijn maar ik vind het wel ingrijpend. Mijn lichamelijke en geestelijke gesteldheid zal onderwerp van gesprek zijn. Nou, dat is wel diepgaand. Ik lees ook dat er een heel educatieverhaal aan vast zit met oefeningen en opdrachten. Dat zal ik maar overslaan. Ik ken dat kind al zijn hele leven en hij komt hier al lang logeren dus ik zit niet te wachten op dat soort dingen. En dan ook nog elk jaar een herhaling van die hele heisa.
Ergens wel gek, Jeugdzorg laat hem, zonder enig screening, na een gesprek bijna elk weekend en de vakanties hier logeren. Dat kan dan blijkbaar wel. Alles wat ik lees lijkt me geen probleem dus ik zie dat onderzoek met alle vertrouwen tegemoet. En ik hoorde vandaag dat er ook nog een andere optie is om de plaatsing officieel te regelen dus misschien hoeft dat hele onderzoek nog niet eens.
Voordat er daar opmerkingen over komen, ik vind het prima dat er zo goed gekeken wordt of een pleegkind op een veilige en goede plek terechtkomt. Maar voor mijn/neefjes situatie is het een beetje overkill.

Evanlyn

Evanlyn

03-07-2015 om 00:15

neef en nicht van mij

Een neef en nicht van mij zijn ooit gewoon bij mijn tante gaan logeren en nooit meer weggegaan. Maar ja, dat was vroeger. Ik weet niet of je daar nu nog mee weg komt.

mirreke

mirreke

03-07-2015 om 13:16

Tante, dit valt onder netwerkpleegzorg

en daarbij kan van de standaardscreening worden afgeweken. Dat is afhankelijk van de specifieke organisatie die verantwoordelijk is voor je neef en dan dus ook voor jullie.
Wie weet valt het wel mee, vooral omdat hij al zo lang met regelmaat bij jullie komt logeren. Maar ik weet dat dus niet. En er is jullie al aangekondigd dat er gescreend gaat worden...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.