Nasha 1st
02-02-2010 om 14:54
Schoolpleinen dicht na schooltijd
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5938611/__Schoolpleinen_dicht_om_overlast__.html
Schoolpleinen dicht om overlast ALPHEN AAN DEN RIJN - Schoolpleinen mogen mogelijk buiten schooltijd niet langer open zijn als gevolg van een uitspraak van de rechter. Een bewoner naast de Sweelinckschool in in Alphen aan den Rijn ergerde zich aan het lawaai van spelende kinderen. Hij vond in het bestemmingsplan dat het schoolplein na schooltijd niet open mag zijn en kreeg vorige week gelijk van de bestuursrechter.
Alphen aan den Rijn moedigt scholen sinds 2005 juist aan om hun schoolpleinen na schooltijd open te houden. De gemeente hoeft zo voor kinderen geen aparte speelplaatsjes aan te leggen en kan betere speelvoorzieningen op een schoolplein neerzetten, meldt Binnenlands Bestuur op zijn website.
De gemeente betreurt de uitspraak, maar respecteert deze.
De SP denkt daar anders over "Van de zotte", vindt SP-fractievoorzitter Jo Schriek. "Er is zo weinig speelruimte, dus dan spelen kinderen op het schoolplein. Mensen die daar aanstoot aan nemen, moeten maar buiten gaan wonen", zegt hij tegen Binnenlands Bestuur.
tonny
02-02-2010 om 15:06
Die reden is belachelijk
wie bij een school woont, hoort spelende kinderen.
Ik kan het me voorstellen als 'ons' schoolplein op een dag dicht gaat, en van hoge hekken voorzien; het vrij toegankelijke plein gaat teveel geld en ergernis kosten. Elk weekend is er sprake van vernielingen; gebroken ruiten, grafitti, kapotte drankflesjes...
maan.
02-02-2010 om 15:23
Hier..
Hier moest eerst het schoolplein dicht na schooltijd (omdat de school had geinvesteerd in speelmateriaal) maar nu ze op de BSO een ruimteprobleem hebben mag de BSO na schooltijd op het schoolplein.
Een van mijn kinderen speelt graag buiten en had al eens eerder gezegd dat ze wel graag op het schoolplein zou willen spelen. Toen mocht het niet omdat het hek dicht ging. Nu mag het niet omdat er andere kinderen spelen.
Zelfs een keer meegemaakt dat was wel erg van de zotte. Ik sta op dochter te wachten die nog even wat moest afmaken (hooguit een kwartiertje). Andere dochter ging in die tijd even op het klimrek. De BSO kwam vrij vroeg en ze wilden mijn dochter van het plein af sturen omdat zij er gingen spelen!! Ja mooi niet dus.
Nasha 1st
02-02-2010 om 15:50
Ben ook wel benieuwd
want onze BSO huist ook in school en maakt dus na schooltijd ook gebruik van het plein....weet natuurlijk niet of daar in de buurt ook van die.....ehhhh....mensen wonen....
albana
02-02-2010 om 18:42
Raar
Een paar jaar terug woedde hier op school een heftige discussie of de hekken van het schoolplein na schooltijd nu open of dicht moesten blijven..Er waren namelijk nieuw speeltoestellen en men was bang dat die vernield zouden worden.
Afijn de m.r. heeft het toen allemaal uitgezocht...het plein is eigendom van de gemeente (openbare school) en heeft in het bestemmingsplan de ruimte ingedeeld als 'openbare ruimte'. Ook was er 1 of ander plan dat gemaakt moest worden n.a.l.v. speelruimte voor kinderen (ben kwijt wanneer dat was en hoe het heette het was in ieder geval in opdracht van het ministerie) ook in dat plan was het schoolplein onderdeel van de algehele openbare speelruimte. Kortom. School had niet zo veel te willen. Het hek moest open zijn. (beter open dan dat ze erover heen klimmen). Wel kwam er een bordje op de hekken...dat het eigen verantwoordelijkheid was als men ná schooltijd (tijden staan erop) op het plein was. Dit om geen claims(van verz. b.v.) te krijgen van ongelukken/ongelukjes die na schooltijd zouden kunnen gebeuren/ontstaan.
Zou hier een boze buurman klagen, dan zou die bij gemeente moeten zijn. School heeft er niks mee te maken namelijk.
groeten albana
Kaaskopje
03-02-2010 om 01:41
Oplossing
Tonny: Elk weekend is er sprake van vernielingen; gebroken ruiten, grafitti, kapotte drankflesjes..
Zet er huizen op/naast, met bewoners die weten waar ze aan beginnen en de schade en overlast wordt beduidend minder. Dat is bewezen.
Kaaskopje
03-02-2010 om 01:53
Die hangjongeren
zullen als het plein dicht gaat wel een andere plek kiezen om hun gehang voort te zetten, waarschijnlijk nog steeds binnen gehoorsafstand van deze man.
Ik denk dat jongeren zich ook niet altijd bewust zijn van het lawaai wat ze maken. In plaats van pal onder de ramen van slapende kindjes te gaan 'chillen' kunnen ze misschien 100 meter verderop op een veldje zitten waar minder hinder van ondervonden wordt. Daar valt misschien best over te praten.
Kadonaj
03-02-2010 om 09:20
Inderdaad...
Vaak is het gewoon lol maken wat die jongeren doen, en soms ook baldadig natuurlijk, maar ik denk inderdaad ook dat ze daar staan bij gebrek aan beter...
mar
03-02-2010 om 09:52
Tot 19 uur
De meneer in kwestie heeft er geen problemen mee als het schoolplein tot pakweg 7 uur 's avonds open is. De betreffende kindertjes zijn dan hopelijk al op weg naar bed.
De oudere jeugd die er rondhangt zorgt voor problemen. Waarschijnljijk zijn ze dat zich niet bewust, maar is natuurlijk voor de buurtbewoners erg vervelend. Meneer had al wat actie ondernomen, maar daar is niet adequaat op gereageerd. Hij wordt nu afgeschilderd als een asociale man, terwijl niemand het fijn vindt om lawaaierige jeugd met drank en event stereo voor zijn huis te hebben.
overigens, bij onze school zit ook een BSO die het schoolplein gebruikt. Na kantoortijd is het plein dicht. Maar als ik onder schooltijd de kinderen wel eens vreselijk te keer hoor gaan, verbaast het mij dat er nooit geklaagd wordt. Spelen is ok, wat extra herrie ook, maar af en toe lijkt het alsof er speenvarkens rond lopen.
M Lavell
03-02-2010 om 10:25
Onzin
"De oudere jeugd die er rondhangt zorgt voor problemen."
Zij maken geluid.
Mijn zoon heeft net een woning gevonden op spuugafstand van de trein. Zijn woning is voorzien van dubbel dubbelglas om het geluid te weren. Het is er doodstil binnen.
Dat lijkt me een adequate oplossing tegen geluid van buiten.
Je hoeft jongeren helemaal niet overal weg te jagen om geen last van ze te hebben.
Groet,
Miriam Lavell
Pluk53
03-02-2010 om 11:39
Onzin?
Dus ieder moet zich maar in zijn kasteel terug trekken, hangbrug omhoog, en geen interaktie meer hebben met de wijk en de buurt? "Jeugd" mag zich best verzamelen op een schoolplein. Maar een schoolplein is geen openlucht-disco, geen stortplaats voor zooi, geen plek om je graffiti-kunsten te demonstreren. En in een woonwijk moet het mogelijk zijn om na 10 uur met de ramen open te slapen.
Brianna F
03-02-2010 om 11:55
Hier
in klein Limburgs dorp is het schoolplein al jaren na schooltijd afgesloten. Het moest wel, er werd zo ontzettend veel vernield dat er geen openhouden meer aan was.
M Lavell
03-02-2010 om 14:05
Precies
Anna:"Ik woon onder de aanvliegroute van het vliegveld. Binnen merk ik daar nauwelijks wat van, maar in de tuin kan je elkaar niet verstaan als er eentje overkomt. "
En toch woon je daar. En je weet dat zeuren geen zin heeft. "We moeten nu eenmaal vliegen, dat is in het maatschappelijk belang".
Geheimpje: we moeten nu eenmaal met jongeren leven. Ook als die geluid maken.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
03-02-2010 om 14:06
Pluk
"En in een woonwijk moet het mogelijk zijn om na 10 uur met de ramen open te slapen. "
Dat is helemaal niet waar. Dat hoef je niet te proberen onder de aanvliegroute van een vliegveld, ergens in een woning langs het spoor of langs een snelweg.
Leg eens uit waarom die overlast wel gewoon geaccepteerd moet worden en die van jongeren niet?
Groet,
Miriam Lavell
Pluk53
03-02-2010 om 14:17
Gewenning
beste Miriam, het is mogelijk om te wennen aan vlieg/trein/verkeers lawaai. Dit mede omdat de "vingerafdruk" van zo'n geluid telkens hetzelfde is. Ik heb zelf bij een druk kruispunt gewoont, met remmende en optrekkend verkeer; na verloop van tijd hoor je het niet meer.
Menselijke stemmen, laat staan geschreeuw, het is veel moeilijker om je daarvoor af te sluiten.
Pluk53
03-02-2010 om 14:18
Worst case argument
dat is trouwens een leuk argument: als de situatie elders nog erger is, dan heb jij niks te klagen.
Kaaskopje
03-02-2010 om 15:38
Makkelijk praten?
Miriam, ik begin echt de indruk te krijgen dat je gebrek aan inleven komt doordat je al zo'n tijd woont waar je woont. Klachten ontstaan vaak doordat mensen zo dicht op elkaar gepakt wonen en dus niet om elkaars geluiden heen kunnen. De ene mens heeft een hogere tolerantiegrens dan de andere, de een zal dus later uit zijn slof schieten dan de ander.
Ik ben het met Pluk eens dat je aan lawaai kunt wennen als het constant aanwezig is. Mijn eerste woonruimte lag aan een toegangsweg van de stad. De héle dag, dus ook 's nachts verkeer. Zelfs aan de melkauto van de melkfabriek die elke ochtend over de klinkers van het straatje naast ons huis naar het buurtwinkeltje rammelde raakte ik gewend. Eenmaal verhuisd naar een flatje in een hele stille buurt kon ik aanvankelijk slecht in slaap komen door ..... de stilte. Het is een raar ding die hersens van ons.
Je zegt dat je zoon weinig hoort van het treinverkeer doordat hij overal dubbel glas heeft. Daarmee boft hij. Stel dat het een woning met enkel glas was geweest, had hij het huis dan genomen? Zo ja, had hij dan geld gehad om overal dubbele beglazing te laten plaatsen als jongvolwassene die waarschijnlijk bepaald nog niet op de top van zijn inkomen zit, wánt studie, studieschulden, enz. enz.? Maar of hij nu wel of niet dubbel glas had gehad, zou hij ook aan dat treinverkeer gewend zijn geraakt hoor. Net als ik aan het verkeer.
Wij hebben een huis die goed geïsoleerd is tegen lawaai en kou en toch dringen buitengeluiden tot ons door op bepaalde momenten. Als mijn dochter met haar raam dicht om 11 uur probeert te slapen heeft ze last van jongeren die buiten staan. Ze hoort hun muziek en hun stemmen. Ze is zelf een jongere die andere jongeren graag tegenover ons verdedigt, maar ze vindt dit groepje lamstralen. Beneden in de huiskamer hoor ik het niet tot vaag. Overdag hoor ik door de gesloten ramen ook dat de kinderen buitenspelen. Ik heb dat geluid bij het betrekken van dit huis al geaccepteerd. Als je bij een school gaat wonen is dat nu eenmaal de realiteit. Als ik de ramen openzet vergaat horen en zien je af en toe, maar ook dat valt onder mijn begrip en in de zomer neem ik dat graag voor lief. Begrip voor lawaai rond 11 uur tot nog later in de avond en nacht heb ik niet.
reina
03-02-2010 om 18:36
Idd pluk
"het is mogelijk om te wennen aan vlieg/trein/verkeers lawaai." Ik woon pal langs een busbaan, slaap met ramen-open. Ik word nooit wakker van de bussen die 's nachts voorbij rijden, maar wel van de jongeren die in het weekend op een fietspad verder weg luidruchtig huiswaarts keren (ik erger me er niet aan, maar slaap er niet doorheen).
Nasha 1st
03-02-2010 om 19:36
In jeugdjournaal
was de buurman zelf aan het woord. Hij vindt de uitspraak ook te zwaar. Het ging hem inderdaad om de hangjongeren na 19:00....
M Lavell
04-02-2010 om 13:45
Vliegtuigen baren
Pluk:"Menselijke stemmen, laat staan geschreeuw, het is veel moeilijker om je daarvoor af te sluiten. "
Als dat waar is dan is dat reden te meer om woningen beter te isoleren.
Pluk:"dat is trouwens een leuk argument: als de situatie elders nog erger is, dan heb jij niks te klagen"
Het is omgekeerd Pluk. Dat jij nu toevallig in een woonwijk woont waar je na tienen met de ramen open kunt slapen, betekent niet dat dat een recht is. Jouw argument "En in een woonwijk moet het mogelijk zijn om na 10 uur met de ramen open te slapen. " is flauwekul. Dat moet helemaal niet mogelijk zijn. Dat is in heel veel woonwijken godsonmogelijk.
Anna:"Omdat je niet zachtjes kan vliegen, maar wel zachtjes kan hangen. Het één is onvermijdelijk, het ander niet persé. "
Ik blijf het wonderlijk vinden hoe lawaai volstrekt geaccepteerd is, behalve als het van jongeren komt. Die ergernis gaat helemaal niet over lawaai. Het gaat over jongeren. Jongeren zijn voor een maatschappij onvermijdelijker dan vliegtuigen.
Nasha:"Hij vindt de uitspraak ook te zwaar. Het ging hem inderdaad om de hangjongeren na 19:00.... "
De rechter heeft dan ook geen uitspraak gedaan over die jongeren, maar over het gebruik van het schoolplein en het bestemmingsplan. Het bestemmingsplan vermeldt gebruik tot de laatste schoolbel. Gebruik na die tijd is daarme bureaucratisch niet afgedekt.
Groet,
Miriam Lavell
Kaaskopje
04-02-2010 om 14:29
Miriam
Ik blijf het wonderlijk vinden hoe lawaai volstrekt geaccepteerd is, behalve als het van jongeren komt.===
Adem in adem uit en laat deze gedachte los.
We hebben het niet over jongeren die zich prettig gedragen, maar over jongeren die voor overlast zorgen en geloof het of niet, maar jij, wonend in een rustige omgeving zonder hangjongeren onder je slaapkamerraam, bent niet de enige die jongeren niets gunt. Ik ga me pas ergeren als die jongeren hun gedrag aan mij opdringen. Als ze vuurwerk naar mijn konijnen gooien (een tijdje terug alweer), als ze 's avonds laat gaan crossen rond ons huis met hun opgevoerde scootertjes, als ze tot 1 uur 's nachts met muziek voor ons huis staan, als ze op de werkvloer van een winkel voor een onveilig gevoel zorgen, etc. etc. Als ze dat doen vind ik ze niet schattig. Dan hoor ik liever een vliegtuig, want die kan er ook niks aan doen. Sterker nog, ik ga kijken hoe dichtbij hij vliegt en of ik de raampjes kan zien.
Pluk53
04-02-2010 om 15:05
Nachtrust
Miriam: "Het is omgekeerd Pluk. Dat jij nu toevallig in een woonwijk woont waar je na tienen met de ramen open kunt slapen, betekent niet dat dat een recht is. Jouw argument "En in een woonwijk moet het mogelijk zijn om na 10 uur met de ramen open te slapen. " is flauwekul. Dat moet helemaal niet mogelijk zijn. Dat is in heel veel woonwijken godsonmogelijk."
Heb ik in een woonwijk geen recht meer op nachtrust? Dacht het wel!
Pluk53
04-02-2010 om 15:07
Nachtrust2
en zoals ook al door anderen bevestigd: trein/verkeers/vliegtuig-lawaai, daar leer je (tot op zekere hoogte) doorheen te slapen; met open ramen!
Kaaskopje
04-02-2010 om 20:03
Oeps
Ik zie dat ik mijn zin totaal verkeerd heb geschreven:
bent niet de enige die jongeren niets gunt. Ik ga me pas ergeren als die jongeren hun gedrag aan mij opdringen.... dit sloeg nergens op.
Ik zal het anders schrijven: We hebben het niet over jongeren die zich prettig gedragen, maar over jongeren die voor overlast zorgen en geloof het of niet, maar jij, wonend in een rustige omgeving zonder hangjongeren onder je slaapkamerraam, bent niet de enige die het beste voorheeft met de jeugd, alleen begrijp jij volgens mij echt totaal niet wat overlast betekent voor mensen die er mee te maken hebben. (de rest hierna is hetzelfde)
Ik gun jongeren hun plezier als ze buiten zijn en niet voor overlast zorgen. Ik ga me pas ergeren als die jongeren hun gedrag aan mij opdringen. Als ze vuurwerk naar mijn konijnen gooien (een tijdje terug alweer), als ze 's avonds laat gaan crossen rond ons huis met hun opgevoerde scootertjes, als ze tot 1 uur 's nachts met muziek voor ons huis staan, als ze op de werkvloer van een winkel voor een onveilig gevoel zorgen, etc. etc. Als ze dat doen vind ik ze niet schattig. Dan hoor ik liever een vliegtuig, want die kan er ook niks aan doen. Sterker nog, ik ga kijken hoe dichtbij hij vliegt en of ik de raampjes kan zien.
Pluk53
05-02-2010 om 12:06
Miriam, godsonmogenlijk
"Dat is in heel veel woonwijken godsonmogelijk."
Voor de duidelijkheid, zou je kunnen aangeven waarom dat daar godsonmogenlijk is? We hadden al geconcludeerd dat verkeers/trein/vliegtuig-herrie geen onoverkomelijke problemen geven om daar doorheen te slapen (uitzonderingen daargelaten).