Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Ellen

Ellen

21-03-2010 om 10:33

Schokkende reportage op sbs6: kinderen in de ouderrol

Heeft iemand zaterdagavond (laat!) ook deze schokkende reportage gezien?
Ik kon het eigenlijk niet goed aan zien; had zo vreselijk met deze kinderen te doen.

Voor degenen die het niet gezien hebben: Gezin, 6 kinderen. 2 meisjes van ong. 12 en 10 jaar oud. Verder 4 kleine jongetjes. Ouders beide blind/slechtziend.
De opvoeding en verzorging van de 4 jongetjes en het huishouden kwam geheel neer op de schouders van de 2 meisjes.
De meisjes gingen naar school en moesten dan na schooltijd de luiers van de jongetjes verschonen. (die liepen dus de halve dag met poepluiers rond). Het enige wat de ouders deden was zitten roken op de bank. Ze voelden zich niet schuldig naar de meisjes toe en wilden nog een aantal kinderen....

De oudste van de meisjes heeft haar zusjes al eens met een plastic zak over haar hoofd gevonden omdat ze zelfmoord wilde plegen omdat ze geen fijn leven had.
Ze gaf ook aan dat ze zelf later absoluut geen kinderen wilde omdat ze al genoeg gezorgd had in haar jonge leventje.
Echt hartverscheurend...

Er was ook een jongen van 14 die voor zijn zieke moeder zorgde. Die bracht zijn moeder ontbijt op bed, maakte het huis schoon, kookte en streek alle kleding.
Het was een slimme jongen en zijn wens was om te gaan studeren maar wilde zijn zieke moeder niet aan haar lot over laten...

Ben benieuwd of anderen deze reportage ook gezien hebben.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen

Ellen

21-03-2010 om 12:16

Cobi

Met die ouders was idd wel meer aan de hand.
Wat ik me dan afvraag: waar is de kinderbescherming in deze? Daar werd met geen woord over gerept...

Ellen

Ellen

21-03-2010 om 13:27

Geestelijk

Geen fysieke mishandeling in de zin van klappen krijgen. Maar wat gaat er in die koppies om. Wat doet het sociaal-emotioneel gezien met ze?
Zou daar geen jeugdzorg of iets dergelijks aan te pas moeten komen? Dat klopt toch van geen kanten?

Ellen

Ellen

21-03-2010 om 14:39

Correctie

Het programma kwam op RTL4, niet op SBS6.

Reactie vader

Ook ik het gisteren de documentaire gezien.
Blijkbaar dateert de docu al uit 2007. Social services zijn wel gealarmeerd naar aanleiding hiervan.
Ik vond een krantenartikel met de reactie van de vader

http://www.oxfordmail.co.uk/news/1177396.social_services_may_take_kids/

Ik ben heel benieuwd hoe het nu met dit gezin gaat.

Groet,
Petra

Ellen

Ellen

21-03-2010 om 21:09

Petra

Die link werkt niet bij mij. Kun je in het kort vertellen wat zijn reactie was?

Groet

mirreke

mirreke

22-03-2010 om 10:57

Tekst artikel:

A father-of-six fears his children may be taken into care after a TV documentary sparked dozens of complaints to social services.
Paul Craig, of Leach Road, Bicester, was contacted by social workers just hours after the programme was broadcast on Monday.
The Channel 4 documentary - Aged 12, and Looking After the Family - showed Mr Craig and his wife Amanda, who are both registered blind, smoking and drinking beer while their children did the housework.
But he said the programme was biased and unfair. He also said he had been yelled at in the street and criticised by other parents.
He said: "Social services said they had had about 30 calls from members of public and now they are taking it to child protection.
"I don't think we're doing anything wrong. They showed the kids doing more than they normally do to make it look better for the documentary. I felt it was an unfair portrayal of us.
"They didn't show the kids playing with their friends. I think it was quite biased."
Film crews spent seven days in the summer with the family, which includes Louise, 13, Jenny, 10, Daniel, seven, Matthew, four, Richard, two, and Nigel, one. Mrs Craig, 37, is expecting the couple's seventh child in August.
Mr Craig, 39, said: "We don't force the children to do anything they don't want to do. We're a loving family, a caring family.
"They did, in my view, portray us as bad parents. The worst possible outcome is we could lose the kids."
And he said he feared attacks towards his family - which have included the glueing-up of locks and paint bombs thrown at their house - could now increase. The documentary sparked more than 60 comments on the website of our sister paper the Bicester Advertiser, at bicesteradvertiser.net Natalie, in Leicester, said: "It makes me want to cry just thinking about what they have to go through everyday.
"Social services need to pull their finger out, now."
Emma, from the Wirral, said: "I watched this programme last night with tears streaming down my face."
Oxfordshire County Council's head of early years and family support, Andy Couldrick, said: "Social care services and other agencies are involved with the family and are currently reviewing the support they receive to ensure that the services meet the needs of all the children concerned, as well as addressing the parents' needs arising from their disability. This work predates the TV screening."

Ellen

Ellen

22-03-2010 om 16:13

Mirreke

Dank je wel!

Groet

Esmeralda Kuipers

Esmeralda Kuipers

23-03-2010 om 09:35

Herkenbaar

Ik heb de reportage niet gezien...Gelukkig, zou alleen maar boos worden.
Mijn moeder is ziek, alleen ontkent ze het. Ik heb 1 broertje van 13 en 1 van 7. Mijn moeder laat al te veel verantwoordelijkheid over op mijn oudste broertje. Bijvoorbeeld dingen regelen, zoals opvang voor zijn jongste broertje. Dat hoort een ouder te doen. Kinderen moeten nog kind kunnen zijn, want ze moeten al zoveel. Zo denk ik erover.

Groetjes Esmeralda

Janeway

Janeway

23-03-2010 om 11:48

Is die reportage terug te zien?

Ik had al op sbs 6 gekeken maar blijkt daar dus niet te zijn geweest maar op rtl4 zie ik het ook niet staan. Iemand die weet of het online te zien is?

Ellen

Ellen

24-03-2010 om 17:19

Janeway:helaas

Helaas kan ik de docu ook nergens terug vinden. Vreemd want hij was toch echt op zaterdagavond op RTL4 te zien.

Misschien weet iemand anders het?

elsje78

elsje78

27-03-2010 om 16:26

Ook gezien

Hoi

Ik had deze paar jaar geleden al gezien, afschuwelijk gewoon! Die arme kinderen. ik heb me de hele uitzending lang afgevraagd wanneer die filmploeg de kinderbescherming er eens bij ging halen.

Heb er slecht van geslapen...

groetjes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.