Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Schoenen uit in huis, ook de ouders?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Monique d antwoorden

Ja hier gaan de schoenen bij iedereen uit.

De werkmannen vragen het zelf (ik heb ze bijna nooit over de vloer) maar en dokter niet. Waarom weet ik niet maar daar vraag ik het nooit aan. (komt trouwens zelden in huis)

Onze oppas heeft zelf altijd slippers mee. Nooit gevraagd maar dat is bij haar ook een gewoonte.

pristel

pristel

16-02-2009 om 16:39

Bij ons gaan de schoenen uit

Ik woon buiten en hier gaan altijd de schoenen uit. Dat is eigenlijk vanzelf gegaan. Iedereen vindt dat logisch, de schoenen zijn nogal eens erg vies.

Bij de deur staat een hele rij schoenen en klompen. Veel werkers die hier komen doen dan ook de klompen/schoenen uit. Maar ze hoeven het niet te doen...

pris

Hier ook altijd de schoenen uit

Hier gaan ook de schoenen uit. Vrienden,familie, kennissen zijn het gewend en weten niet beter. Die doen automatisch de schoenen al uit als ze binnen komen. Loodgieters en andere werklui, doen het soms zelf al en mijn man is heel brutaal en die zegt het gewoon. Ik durf dat niet te zeggen, dus laat het vaak zo. Mensen die misschien maar 1 keer in het jaar over de vloer komen laat ik wel de schoenen aan (tenzij mijn man er wat van zegt). Die ene keer dat ze dan over de vloer komen. Maar ik vind het wel een vies idee, dat ze over mijn vloer lopen met schoenen. En naar boven, mogen ze al helemaal niet met schoenen! Dat vind ik echt vies.

Wat veel

Wat moeten er bij veel de schoenen uit. Hier de kinderen wel en hun vriendjes, in ieder geval als ze boven gaan spelen ivm zandschoenen.

Ik zou toch een probleem hebben als ergens perse de schoenen uit moeten. Ik heb aangepaste schoenen en kan echt en dan bedoel ik ook ECHT niet zonder schoenen lopen. Nou lekker dan :o)

Ik heb het trouwens nog nergens meegemaakt dat we ergens onze schoenen uit moesten doen. Mijn man is monteur en die krijgt die vraag wel eens. Hij doet het dus niet, moet vaak nog wel eens tussendoor naar zijn auto lopen, hij zegt dan blijf ik bezig. Dan is hij langer bezig met schoenen uit, aan, uit, aan dan dat hij bij die mensen bezig is.

Groetjes, Pinkelot

Ellen Wouters

Ellen Wouters

17-02-2009 om 14:04

Alleen als ik het vooraf weet

Als ik het vooraf weet vind ik het niet erg, dan neem ik mijn eigen sloffen mee.

Andermans sloffen wil ik niet graag aan, en ik heb áltijd koude voeten. Wie mij wil dwingen om op sokken of panty's op bijvoorbeeld plavuizen te lopen, is heel snel van mijn gezelschap verlost.

Groet, Ellen

Roosje Katoen

Roosje Katoen

17-02-2009 om 14:13

Altijd schoenen uit

Het eerste wat ik doe als ik thuis kom is mijn schoenen uit doen. Maar dat is vooral omdat ik dat zelf prettiger (en ook wel schoner) vind. Mijn zoontje doet ook altijd zijn schoenen uit, zelfs op het kdv, daar is hij de enige op sokken, behalve de babies. Ik zou nooit aan anderen vragen om hun schoenen uit te doen, dat vind ik dan wel weer ver gaan.

Vic

Vic

17-02-2009 om 16:06

Op school

Toen mijn dochter onlangs voor het eerst was gaan wennen op de basisschool, riep ze bij het ophalen enthousiast uit dat ze haar schoenen aan had mogen houden. Vanmorgen vroeg ze op de bso wel of ze haar schoenen uit mocht doen, dat vindt ze toch fijner spelen.

mama van Linde

mama van Linde

18-02-2009 om 20:24

Ligt toch ook aan het weer?

Zelf doen we thuis altijd de schoenen uit, maar dan wel pantoffels aan. Verder hoeven mensen bij mij echt niet de schoenen uit te doen. Goed voeten vegen op de mat volstaat in mijn ogen wel.

Tenzij het echt héél slecht weer is, dus net door de regen of sneeuw gelopen, dan zijn de schoenen gewoon nat en ik neem aan dat niemand graag die natte bende op zijn vloeren heeft. Ook als je hele vieze (bijv. modderige) schoenen aanhebt, vind ik het normaal dat men ze uitdoet in de gang. Maar ik heb daar nog nooit om moeten vragen, tenzij het kleine kinderen zijn uiteraard. Ik neem aan dat iedereen zelf wel snapt in welke situatie je je schoenen uitdoet?

Degenen die hun schoenen altijd in huis aanhouden, lopen die ook met natte/besneeuwde schoenen over hun eigen vloeren?

marie

marie

18-02-2009 om 21:31

Altijd schoenen aan

Hallo
Ik heb eigenlijk altijd schoenen aan in huis. Ik heb namelijk steunzolen en zonder die zolen krijg ik last van mijn voeten.
Maar ook voordat ik de steunzolen had liep ik altijd op schoenen in huis. Was ik ook van huis-uit gewend trouwens. Ondanks de wit/cremekleurige wollen vloerbedekking hadden wij altijd schoenen in huis. Mijn moeder vond dat beter, anders kregen we koude voeten.
De kinderen hebben afwisselend schoenen aan en uit in huis. Moeten ze ook helemaal zelf weten vind ik. Ze trekken ze wel standaard uit bij vriendinnetjes trouwens. Daar leerde ik ook voor het eerst over het fenomeen schoenen uit in huis. Vind ik dus nergens voor nodig.
Ik ga trouwens geregeld bij de moeder van een vriendinnetje op de koffie en ik weet dat zij liever heeft dat ik de schoenen uit zou doen (de kinderen moeten het in elk geval en zijzelf doen de schoenen ook op de mat uit), maar ik krijg altijd steenkoude voeten op sokken eigenlijk vind ik het helemaal niet fris om bij een ander op sokken te lopen. 's zomers wil ik nog wel eens last hebben van zweetvoeten en ik ben dan als de dood dat iedereen dat ruikt. En op sokken op visite? Vind ik dus niet kunnen.
O, ja op school moeten de kinderen (vanaf groep 3) de schoenen uit om de vloerbedekking te sparen.
groetjes

marie

marie

18-02-2009 om 21:32

Natte schoenen

Hallo
Nog even over de besneeuwde / natte schoenen.
Ja schoenen met sneeuw eraan doe ik wel uit, maar als ze "gewoon" nat zijn van de regen, veeg ik ze goed en loop wel gewoon door huis.
groetjes

Grappig draadje

ik loop altijd zonder schoenen in huis (en bij anderen ook vaak) en de kids die hier over de vloer komen doen ook hun schoenen uit bij de deur ..
nu snap ik waarom waarom volwassenen ook altijd vragen of ze hun schoenen uit moeten doen hahaha
er staat namelijk altijd een mooi rijtje schoenen bij de deur in de gang...

ik wil graag dat de kinderen hun schoenen uit doen omdat ze door het hele huis mogen spelen, en ik vind het frisser als ze dan hun schoenen uit hebben...

kaatje43

kaatje43

24-02-2009 om 22:54

Hier niet maar de kinderen doen het wel uit zichzelf.

Toen de kinderen voor het eerst vriendjes meenamen was ik zeer verbaasd dat zij hun schoenen uitdeden. Maar het was voor hun vanzelfsprekend. Blijkbaar moeten ze dat dus vaker. Ik vind het zelf een beetje onzin maar ik heb het maar zo gelaten, zeker als ze met modderschoenen binnenkwamen. Maar bij volwassenen vind ik echt vreemd. Hoe zo vies met schoenen over de vloer. Ik neem aan dat je gewoon je voeten veegt en je hoeft toch niet van de vloer te eten?

Kaat2

Kaat2

27-02-2009 om 16:31 Topicstarter

Bedankt

Allemaal bedankt voor jullie reacties, ik had niet zo veel verwacht!
Het feit dat in mijn kennissenkring de vraag om schoenen uit te doen alleen voor de kids geldt, blijft mij verbazen.... Nu zie ik dat er voornamelijk twee redenen kunnen zijn: 1) kids lopen sneller door viezigheid/zand en 2) kids gaan vaak op stoelen/bank/bed zitten en/of liggen, daar wil je dus echt geen schoenen op - tenminste ik niet!
Ik ben misschien ooit 1 of 2 keer gevraagd om mijn schoenen uit te doen, voor de rest is het niet gebruikelijk in mijn kennissen-/vriendenkring. Ik vraag ook nooit de volwassenen. De kids moeten het zelf weten, behalve als ik net gedweild heb of als ze idd modderschoenen hebben.
Leuk om te lezen hoe iedereen erover denkt! Niet dat het een "groot probleem" is, maar ik was benieuwd!

Kinderen wel en volwassenen niet is juist vreemd

Ik vind alleen aan de kinderen vragen om schoenen uit te doen en aan de ouders niet juist vreemd. Dan moeten de kinderen dus met hun sokken door de aarde en viezigheid die volwassen schoenen achterlaten lopen? Ik zou zeggen of allemaal uit of allemaal aan.
Bij één vriendje wordt ik en mijn kinderen gevraagd om de schoenen uit te doen, maar die heeft een ernstige immuunafwijking en ze houden het huis dus zo hygienisch mogelijk.
Om deze redenen vind ik volwassenen, die persé hun schoenen aan willen houden erg egoistisch. Je dwingt de kinderen om door jouw troep heen te lopen en bovendien weet je niet de reden die erachter zit, waarom ze je vragen om je schoenen uit te trekken. Ik vind dat je als iemand die wens uit dat maar te respecteren hebt of je besluit om niet meer te komen als je zo aan je schoenen gehecht bent.
Groetjes Jessica

Vaste regel

hier in huis trek iedereen zijn schoenen uit,dus ook ik!zeker als het geregend heeft,dan heb ik geen zin in natte schoensporen in mn huis.

Anneke

Anneke

08-03-2009 om 22:11

Hier ook

Wij wonen buiten, in de modderige polder. iedereen trekt hier schoenen, laarzen uit bij binnenkomst. Ook spelende kinderen. Bij de buren, als ik even binnenloop, trek ik ook altijd laarzen. schoenen uit en andersom ook. Onze kinderen en wij doen eht automatisch. Scheelt een hoop rotzooi!

Bovenwoning

Ik heb het hele draadje gelzen en ben erg verbaasd dat het enige argument dat voor mij telt om schoenen uit te (laten) trekken, nog niet is genoemd: Geluidsoverlast! Misschien wonen jullie allemaal in een eengezinswoning, maar wij, en het gros van de vriendjes van mijn kinderen, wonen op een jaren 20 bovenwoning. Je onderburen (en trouwens ook de naaste buren) maak je niet blij met het geklepper van kinderschoene over de houten vloer. De meeste kinderen die bij ons thuis komen trekken automatisch hun schoenen uit omdat ze dat thuis ook gewend zijn. De kinderen die dat niet meteen doen zijn ook onmiddelijk herkenbaar als kinderen die veel meer herrie maken en dus niet gewend zijn om rekening te houden met (onder) buren.
En dat geeft ook meteen het verschil aan met volwassenen; die rennen over het algemeen niet door elkaars huiskamer en lopen vanzelf al zachtjes. Ik heb één uitzondering, een vriendin die altijd op hakken loopt en echt herrie maakt. Maar ik weet toevallig dat zij enórme zwevoeten heeft, dus die vraag ik no way om haar schoenen uit te doen
Hygiëne interesseert me trouwens niet zoveel. Ik ben eigenlijk wel een voorstander van een beetje straatvuil links en rechts, goed voor de weerstand.

Goet, Dominica

yelle

yelle

13-03-2009 om 08:48

Schoenen uit, pantoffels aan...

Bij ons is het altijd al de gewoonte geweest,dat wanneer de kinderen van school komen of men man en ik komen van't werk,dat we gewoon de schoenen uitdoen,in de wasplaats achterlaten en daar dan onze pantoffels aantrekken.Het is een kwestie van het huis toch een beetje netjes te houden.Vooral wanneer kinderen nog klein zijn ravotten ze nog echt en dan met dikke viese schoenen overal op en onder,zag ik nu echt niet zitten.
Wanneer er bezoek komt,gaan we niet vragen om de schoenen uit te trekken.Vind ik eerlijk gezegt een beetje raar toch.Meestal lopen deze bezoekers ook niet door het ganse huis he.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.