Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Schoenen... imitatieleer

Zoon (11) heeft nieuwe schoenen nodig, de tijd van zomerschoenen begint achter ons te liggen. Ik ben al eens gaan kijken in de schoenwinkel, hij heeft redelijk grote voeten (maat 39) en steunzolen. Dan kom ik helaas bij dure schoenen. Bovendien wil hij niks 'hips' of sportschoen-achtig. Nu had ik onlangs bijna een paar gekocht voor hem maar bij navraag waarom de prijs toch lager was dan ik gewoon ben, bleek het om nepleer te gaan. Of zoals op de verpakking staat 'hoogwaardig imitatieleer'. Zoveel schoenen zijn gewoon geen echt leer (meer). Zelf heb ik al altijd lederen schoenen gekocht en daar flink voor betaald maar er worden zeker evenveel imitatileren schoenen verkocht. Ik heb er alleen geen ervaring mee. Blijft dat goed meegaan, slijt het rapper, is het niet meer zweterig dan echt leer? Wie kan mij er iets over vertellen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

28-08-2012 om 16:20

Weet niet, maar...

Van imitatieleer heb ik niet veel verstand. Wel schijnen er tegenwoordig wat vernieuwende soorten te zijn, anders dan een lading leerachtige verf op textiel gespoten zoals ik gewend was van nepleer.
Een andere tip: zelf heb ik (halve) zolen, die zitten dus perfect in All Stars. Die kun je in stof kopen of echt leer. Bijv.: http://www.omoda.nl/converse-schoenen/MA39/

Tineke

Tineke

28-08-2012 om 17:17

Mijn ervaringen

Van leer heb ik geen verstand, want dat koop ik uit principe nooit, maar imitatieleer voldoet prima. Ik heb nooit zweetvoeten, mijn kinderen ook niet; maar ligt dat aan ons of aan de soort schoenen? Geen idee. En het kan tegen een stootje, tegen sneeuw en regen. Heel makkelijk in onderhoud.
Bij ons is de levensduur langer dan gewild, bij eens per jaar zin in nieuwe schoenen zijn ze nog lang niet versleten, zijn ze nog gewoon mooi. Maar ja, ligt dat aan ons -niet voetballen bijv.- of aan de schoen? Maar je zoon is volop in de groei, en met elfjarige jongens kan het ellendig hard gaan. Dat houdt imitatieleer beslist uit.

Margriet*

Margriet*

28-08-2012 om 23:28

Slechte ervaring met kunstsfof (imitatieleer is geen leer)

binnen no time is bij mijn kinderen de neus kaal. Leren schoenen ademen beter en zijn sterker is mijn ervaring. Ik koop uit principe dus eigenlijk altijd leren schoenen, maar ja ik eet ook vlees (wel meestal bio!).Bij ons wordt er hard gegroeid en veel versleten (echte buitenspeel kinderen) dus...

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2012 om 00:00

Net hoe het uitkomt

Als de prijs van leren schoenen meevalt koop ik leer en anders kunststof of stof. Tot nu toe koop ik in de winter laarsen van nepleer. Dat bevalt me prima. Het 'leer' houdt meestal prima. De zool is eerder op dan de laars. Zo gaat dat bij schoenen meestal ook. Ik heb nu toevallig twee paar leren zomerschoenen 'gescoord' tijdens de uitverkoop en die zitten heerlijk, ik kan niet anders zeggen, maar dat komt ook door het model.
Als ik 'rijker' was zou ik denk ik wel vaker leren schoenen kopen. Het is bij mij dus vooral een centenkwestie.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2012 om 00:01

Laarzen...

dus

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-08-2012 om 09:17

Centen

Hier koop ik tegenwoordig ook kunstleer voor dochter. Zij is ook uit de kleine maatjes gegroeid en hoge leren laarzen zijn gewoon duur. De betere merken verkopen trouwens tegenwoordig ook imitatieleer. Ik geloof niet dat leer zaligmakend is.

Dendy

Leer is niet zaligmakend

maar wel veel mooier. Ik koop altijd leren schoenen (voor mezelf en voor mijn kinderen), maar dan vooral in de uitverkoop. Ik pas ervoor om 80 of 90 euro uit te geven aan een paar kinderschoenen. Ik snap dus ook heel goed dat mensen imitatieleer kopen, met kopen in de uitverkoop moet je namelijk vaak een beetje geluk hebben.

De ervaring die ik heb met imitatie is dat het wel degelijk zweteriger is en sneller kaal, maar als je zoon bijvoorbeeld elk driekwart jaar nieuwe schoenen nodig heeft, is het misschien toch een alternatief. Misschien gewoon eens een keer proberen hoe het bevalt?

Chris

Sasvangent

Sasvangent

29-08-2012 om 10:10 Topicstarter

Twijfel

de twijfel blijft. Ik koop graag degelijke zaken waar we een tijdje door mee kunnen. Ik ga morgen met zoon eens kijken maar in de winkel waar we altijd gaan worden bijna enkel lederen (of is het leren?) schoenen verkocht.

Guineverre: all stars of converse... daar moet ik nog niet over beginnen, dat krijg ik niet aan z'n voet. Als dat zo was, waren de prijzen nog best oké. Maar het moet een bepaald soort van brave schoen zijn en alhoewel hij niet moeilijk is voor kleding, is hij heel ernstig in zijn schoenkeuze. Voor andere schoenwinkels is het nog te vroeg om veel keuze te hebben en school begint maandag. Ik heb vooral schrik van zweetvoeten voor zoon, hij heeft -als kleuter- ooit Geox gehad en zijn voeten stonken als nooit ervoor. Dat koop ik dus ook nooit meer al zijn hun prijzen best te doen. En verder vallen veel merken af wegens erg smalle voeten.

Voor meisjes zijn lederen laarzen duur. Maar op één of andere manier doen mijn kinderen vaak 2 jaar met hun schoenen en die zien er dan nog prima uit. Dus mag ik mijn dure prijs meestal door 2 delen en ze krijgen elk jaar 1 nieuw paar zodat ze altijd 2 paar (per seizoen) hebben. En ik koop ook in de solden als het gaat. Dus ja, ik zie wel wat het wordt morgen.

En Kaatje: ik begrijp je overwegingen om geen leer te kopen maar imitatieleer is gewoon toch plastiek. Dat is dan weer niet goed voor ons milieu toch?

Sasvangent

Sasvangent

29-08-2012 om 10:12 Topicstarter

Chrish

ik vind geen schoenen van 80/90 euro in leer (met uitneembare zool), ik heb het over prijzen die toch nog echt een stuk hoger liggen. Over welke merken heb je het bv, misschien kan ik zo eens zoeken?

Voorbeeld

Sas, op sites als Omoda of Zalando heb je een groot aanbod van leren schoenen onder de 100 euro, bijvoorbeeld Develab, Red Rag, Timberland, Hip, Jochie, etc. Mijn zoon van acht draagt al het hele jaar schoenen van Timberland die verrassend goed blijven.

http://www.omoda.nl/kinderschoenen/jongens/

Ik wil daarmee niet zeggen dat je online moet kopen (want dat kan behoorlijk omslachtig zijn), maar even als voorbeeld.

Chris

Tineke

Tineke

29-08-2012 om 10:34

Groei

Sas, toen mijn zoon 11 was, had hij echt vier keer nieuwe schoenen nodig binnen een jaar. De pubergroeispurt begint met groei van de voeten. Teveel ook om 'op de groei' te kopen. Het is wel iets om rekening mee te houden, vooral als je peperdure schoenen wilt kopen met het idee dat ze wel twee jaar meegaan.
En over milieu, daar gaat het mij niet eens om. Maar dat is ook een andere discussie.

Guinevere

Guinevere

29-08-2012 om 11:26

Smaak

Tja, over smaak valt inderdaad echt niet te twisten! Zoon hier weigert iets anders te dragen dan Converse of slippers.. Jammer dat die slippers zo koud zijn in de winter. Zou een hoop geld schelen.
Zit je zoon langdurig vast aan zijn steunzolen of is het tijdelijk? Waarom krijg je die zolen eigenlijk vaak vergoed en niet (een deel van) de kosten voor de veel duurdere schoenen die erbij horen?

Clarks?

Wij hebben voor zoon (nu bijna 7) goede ervaringen met Clarks, zodanig dat we besloten hebben om nu in principe alleen nog maar Clarks te kopen. Eén keer een paar gekocht dat geen leer bleek te zijn, ook die waren nog redelijk toonbaar na bijna een jaar intensief gebruik. Scapino verkoopt ze online. Maar goed, het moet maar net zoons smaak zijn natuurlijk.

Timberland draagt zoon nu, nadat we twee opeenvolgende paren voor weinig hadden gescoord bij een outlet. Best goed, maar Clarks konden in mijn ervaring meer hebben. Dus daar staan nu twee opeenvolgende paren van te wachten

Groeten,

Temet

+ Brunette +

+ Brunette +

29-08-2012 om 14:33

Zit minder lekker

Leer is mooier, minder zweterig in de zomer en warmer in de winter. En... het zit lekkerder. Ik ben opgegroeid met ouders voor wie plastic schoenen taboe waren maar ik heb een paar jaar geleden eens een paar sandalen van nepleer gekocht met het idee dat zweet bij open schoenen geen item zou zijn. Het viel me op dat ze minder lekker zaten, het materiaal rekt niet mee en sneed altijd akelig in mijn voeten. Bij leer heb je dat ook weleens maar dat trekt meestal wel bij.

Sasvangent

Sasvangent

29-08-2012 om 14:50 Topicstarter

Bedankt

ok, ik heb weer een paar ideetjes bijgekregen, ik denk dat ik toch voor lederen schoenen zal gaan maar het moet iets minder duur kunnen. Al kan het dit jaar dan net vies tegenvallen want ik zie dat veel 'kindermerken' geen 39 meer hebben of als laatste maat. Als hij daar dus niet in past, dan vallen we onvermijdelijk binnen de echt tienerschoenen en daar gruwelt hij van (van die basketachtige sportieve schoenen, vans etc.). Het mag al geen witte of lichte onderzool zijn, geen felle kleuren in voorkomen, geen velcro, niet te hoog maar ook niet te laag ... en daarbij moet dan nog de zool eruit kunnen en het moet echt voor een smalle voet zijn. Dat worden zoeken morgen als ik dit voor een fijn prijsje wil. En anders... nog even wachten en verder gaan kijken over een week of 2 als andere winkels ook de wintercollectie hebben staan en hopen dat het weer nog meezit voor sandalen .

Chris, bedankt, die Develabs stonden inderdaad in de winkel, maar ze zijn ook niet bepaald goedkoop.
Temet: ik zoek even naar Clarks want ik weet niet meteen waar die verkocht worden voor kinderen.

Marie

Marie

30-08-2012 om 00:16

Trackstyle

Hoi
Als je zoon smalle voeten heeft, kom je waarschijnlijk toch in schoenen met wijdtematen zoals Trackstyle.
En ja die zijn meestal niet goedkoop
http://www.twins-trackstyle.nl/collectie/300/

Sasvangent

Sasvangent

30-08-2012 om 11:40 Topicstarter

Fijn

ik heb hier heel wat nieuwe merken leren kennen, dat komt ervan zeker als je altijd naar dezelfde winkel gaat -al is het een hele grote winkel met veel merken maar ook veel italiaanse merken die nogal duur zijn.
Via die trackstyle heb ik weer andere winkels gevonden, dus ik ga dat echt eens uitspitten.

Trouwens, zoon doet deze week een atletiekkamp (op tennischoenen) en hij is helemaal stijf en overal pijn vooral onderbenen en voeten. Dat ben ik echt niet gewoon van hem... ik vraag mij af of het ermee te maken heeft dat hij nu al geruime tijd in zijn sandalen die zolen niet draagt of is het door een groeispurt ofzo. Degelijke schoenen zullen dus geen overbodige luxe zijn.

Smallle schoenen

Bij Dolcis hebben ze vaak smalle schoenen. Ga daar 's heen proberen, ook leren en stuk goedkoper.
Mijn beide dochters hebben smalle voeten en een hoge wreef en slagen heel vaak bij Dolcis. En anders word het breedtematen en dat is veel duurder.
groeten albana

Marie

Marie

02-09-2012 om 16:39

Sandalen met steunzolen

Hoi
Volgens mij kunnen er in de sandalen van Trackstyle (vroeger Bunnies) wel steunzolen.
En ja ik denk dat hij inderdaad last van zijn benen/voeten heeft vanwege het niet dragen van zijn steunzolen. Daar zijn ze immers voor?
Kunnen zijn steunzolen niet in de tennisschoenen?

Sasvangent

Sasvangent

03-09-2012 om 11:17 Topicstarter

Dit is het geworden

Na heel wat gezoek en gepas (met daarbijhorend gezucht van zoon), hielden we 2 schoenen over. Een van Stones en Bones maar dat heeft hij al zo vaak gehad en was eigenlijk toch te breed en een smal paar van Pantofolo d'oro (gelukkig met niet teveel versiering of zichtbaar merk) en dat is 'em dan geworden. Qua prijs toch weer iets meer dan ik had gehoopt maar iets minder dan normaal. Da's een goed begin .
http://www.carmi.be/nl/product/27944/pantofola-doro?
size=38

Steunzolen in sandalen helpt denk ik niet veel want sandalen geven ook bv. geen steun achteraan. Verder kan ik inderdaad eens kijken of ze in zijn tennisschoenen geraken maar als dat niet zo is, voor die 2 uurtjes per week kan hij wel zonder.

Hehe, blij dat dit weer voorbij is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.