Liesje74
13-11-2008 om 12:28
Schoen zetten, hoe vaak?
Hallo,
Ik zou heel graag willen weten hoe vaak jullie kinderen hun schoen mogen zetten en hoe dat volgens de "echte traditie is". en wat doen jullie er dan in ?
Alvast bedankt
sus-anne
14-11-2008 om 13:49
Esmee
hier krigen de kids nooit dure kado,s ,niet in de schoen,maar ook niet met pakjes avond.
wij besteden per kind 25 euro voor pakjes avond,en kopen meestal zo rond de vijf kadootjes a vijf euro ,verder wat pepernoten,chocoladeletter ,warme chocolademelk en natuurlijk bamketletter,het gaat bij ons om de sfeer,de gezelligheid,niet om de kado,s.
Jacoline29
14-11-2008 om 13:49
Antwoord liesje
Wij doen het 2x per week. Wij doen nl met pakjesavond cadeaus en met kerst/oud nieuw,een soort verplaatste 5 dec,want sinterklaas kan niet op 2 plekken tegelijk zijn.
5-12 bij de ene opa/oma, kerst bij de andere opa/oma.
Verder hebben we net een huis kunnen kopen en willen we sparen voor de inrichting.Vorig jaar hebben de kinderen ieder 1 groot kado gehad.
Jacoline29
14-11-2008 om 13:56
Vergeet wat
ook wij willen niet voor heel veel geld kado's kopen.hier ook iets van ong 30E per kind.Dat kan 1 groot zijn of 5 kleine kado's.Wij vragen ook nuttige dingen,zoals kleding oid.Meestal is het dat de opa's/oma's wat kopen, dat zij het doen en dan kost het ons alleen de schoen dingetjes.We trekken voor kerst lootjes,voor ieder kind koopt men dan een kadootje van max 5E.Voor de volwassenen spreken we dan een x bedrag af.Ook niet teveel.De volwassenen staat dan op het lootje.De kinderen krijgen van ieder volwassenen/gezin iets.
Ilona
14-11-2008 om 15:19
Toen ik nog een klein meisje was..
Haha, iets meer dan 20 jaar geleden nog maar. Mijn zus en ik mochten elke dag onze schoen zetten. We zongen er dan ook heel hard voor op de deurmat voor we gingen slapen De inhoud? 4 pepernoten, of een suikerbeestje, of een kikker in zo'n glimpapiertje. Niet teveel. Soms ook wel een klein cadeautje (potloodjes, stickers, oid)
En soms zat er niks in, dan lag het op de ontbijttafel: kruidnoten in de boter, rommel op je bord, mijn mama wist er altijd een leuke ochtend van te maken!
angel3
14-11-2008 om 15:38
Prijs kado's beetje ot
wij hebben niet echt een budget voor kado';s en bij ons gaat het ook om gezelligheid maar Sint is wel het enige moment in het jaar naast de eigen verjaardag dat er speelgoed wordt gekocht. Onze kinderen moeten het dus wel echt daarvan hebben. Hoe is dat bij jullie dan?
Maylise
14-11-2008 om 15:42
Paar keer per week
Eigenlijk is mijn jongste al wat te oud voor schoenzetten (hij is nu 9) maar omdat dit jaar de kleine nichtjes de december maand bij ons logeren en zij wat jonger zijn (7 en 3) mag hij uiteraard zijn schoen ook zetten en vooruit mijn dochter van 12 ook nog wel (ze zit nog op de basisschool)
Ik denk dat ik voor drie keer per week ga en inderdaad dat doe ik in overlg met de sint. Ik laat ze niet elke dag de schoen zetten omdat, hoewel ik het absoluut een leuk ritueel vind, elke dag drie weken lang voor mij wat teveel van het goede is. Drie keer in de week blijft het speciaal mee en is het voor iedereen nog leuk.
Ze krijgen er snoep in en/of kleine cadeautjes als stickers, pennen, kleine lego/playmobil doosjes, knutselspullen, speldjes voor in het haar, kindersurprise eieren enzovoorts. Een keer iets duurders kan best natuurlijk maar geen enorme cadeaus.
Dat hoeft ook niet want we hebben net suikerfeest gehad en daarna komt nog pakjesavond en kerst natuurlijk.
Met pakjesavond krijgen ze ook cadeautjes maar dan geven we ook niet heel veel. Ze krijgen met sinterklaas voornamelijk cadeautjes van mijn moeder. Kerst vieren we wel heel uitgebreid en dan geven we meer cadeautjes.
Maylise
Anneque
14-11-2008 om 18:18
Cadeaus tussendoor
Even reagerend op Angel3: héél soms krijgen ze wel eens een cadeautje tussendoor, als ik in een gekke bui ben en daar gewoon zin in heb. Maar idd: verder blijft dat hier beperkt tot verjaardag en Sinterklaas. Op één uitzondering na: boeken. Die krijgen ze gewoon heel vaak, zo ver als onze financiën het toelaten dan. Gewoon, omdat ik er zelf ook erg van houd en wil dat er altijd nieuw materiaal in huis is (ja, we zijn ook lid van de bieb, voor de boeken die ik dan niet echt hoef te hebben). Maar bijv. de boeken van Paul Biegel, die wil ik altijd in huis hebben. En dan wacht ik niet tot een verjaardag.
Schoen zetten: ik denk in toaal een keer of drie, vier. Ik voel zo'n beetje aan wanneer het de Sint zou kunnen behagen iets te schenken en heb daar tot nu toe geen vragen over gehad (hoe ik dat weet).
angel3
14-11-2008 om 18:47
Anneque
jaaaa dat heb ik ook boeken, die koop ik ook 'regelmatig' of laat ik kado doen door opa/oma, dat heb ik liever dan een frutsel.
Ook knutselspul koop ik wel zomaar tussendoor en 1 maal per jaar een gezelschapsspel voor allemaal.
Liesje74
14-11-2008 om 21:56
Het blijft leuk
Ik heb vandaag de bestelling van playmobil binnen gekregen, het blijft leuk spul.
Tussendoor kopen wij eigenlijk niks maar wel krijgt hij tussendoor wel dingen als beloning. Zoals toen hij zindelijk was mocht hij iets uitzoeken en volgende maand krijgt hij zijn laatste inenting en dan krijgt hij ook een aardigheidje. Verder spaart hij zelf zijn speelgoed bij elkaar. Als we bv naar de stad gaan en hij is de hele ochtend lief dan mag hij in zo'n autootje zitten en krijgt hij 50 cent , hij mag dan zelf beslissen of hij dat geld in zijn spaarpot doet of in het autootje en het gaat altijd in zijn spaarpot. Of als hij onkruid wied of oma helpt dan krijgt hij ook wat geld en zo heeft hij ooit zo eens Cranky een kraan bij elkaar gespaard van 20 euro. Het fijne is hij vraagt ok nooit om speelgoed, hij kiest iets uit en dan gaat hij er voor sparen ongeacht hoe lang het duurt.
Het wordt tijd hier eens uit te mesten geloof ik hahahahah
Maar morgen is het zo ver, de eerste keer schoen zetten....leuk
Dons
15-11-2008 om 09:59
Cadeaus
We hebben niet echt een vast budget, al geven we niet voor honderden euro's uit. Oudste krijgt wel het dierenziekenhuis van Playnobiel en ja Playmobiel is duur. Bovenop staat dat het een gezellig pakjesavond wordt met alle spanning vooraf. De hele sfeer er om heen. We vieren het met mijn ouders en onderling kopen we dus cadeautjes voor elkaar. Al met al hebben we dus altijd een berg cadeautjes. We vieren trouwens alleen sinterklaas en doen verder niet aan kerst. Naar de sint en verjaadag krijgen ze weleens iets voor hun rapport en in de zomervakantie krijgen ze geld zodat ze zelf wat kunnen kopen als we op vakantie zijn. Verder krijgt oudste zakgeld en als ze wat wilt hebben dan spaart ze er zelf ook voor.
Maylise
15-11-2008 om 11:48
Geen vast budget
Ik heb geen vast budget voor sinterklaas/kerst. Het verschilt per jaar en per kind.
Af en toe krijgen ze ook tussendoor wat. Bijvoorbeeld boeken koop ik inderdaad ook wel vaak. Ik haal soms een stapel tweedehands boeken bij een winkel en dat is dan natuurlijk een cadeau voor iedereen. Ook als er een leuk nieuw boek uit is van een geliefd auteur koop ik dat wel tussendoor. Of inderdaad als we op vakantie zijn krijgen ze ook vaak wat want daar heb je dan weer leuke dingen die ze thuis niet hebben of die daar veel goedkoper zijn. Soms bestel ik wat via marktplaats/ebay en dan krijgen ze dat ook zomaar. Of een keer een dvd bijvoorbeeld of een video spelletjes. Vooral aan het begin van de vakantie als er veel regen is voorspelt
En dat is dan naast alle gewone gelegenheden als verjaardag/naamdag/sinterklaas/suikerfeest/kerst.
Al met al krijgen ze dus genoeg.
Maylise
Manda Rijn
15-11-2008 om 12:41
Kado's
dochter krijgt dit jaar weer een zak vol helemaal voor haar zelf, volgend jaar hopelijk zit er dan ook wat bij voor de baby
Ik heb even geen idee hoeveel we nu hebben uitgegeven, veel had ik al van te voren en ik doe er ook dingen bij zoals onderbroeken, sokken en nieuwe pyjama. Heel dure kado's doe ik niet, ook niet bij de verjaardag. Ik denk dat het duurste E 20 was, dat is een lego vuilniswagen. Barbiepaard heb ik een half jaar geleden in de uitverkoop gekocht voor een tientje (doos is een beetje gedeukt). De rest is goedkoper, een boek, een spelletje (hier van oo'er gekregen !).
Poppy
15-11-2008 om 15:10
Leuk
Wij wonen in Engeland dus vieren eigenlijk geen sinterklaas. Ik dacht eraan om zoon 1 keer de schoen te laten zetten, op 5 dec, maar tot nu toe was hij nog te jong. Omdat we hier dus kerst vieren en hij die dag ook nog eens jarig is doen we dus eigenlijk niet aan sinterklaas. Maar dit jaar zijn we in Nederland op 5 dec, moet dus eigenlijk een paar dingetjes voor hem kopen. Ik heb er al zin in!
nyed
16-11-2008 om 00:06
Wij beginnen vandaag
Mijn 3 tal mag vandaag beginnen met de schoen te zetten
Morgenochtend hebben ze dan een chocoladeletter en een klein dingetje (kreeg bij blokker 3 van die pietjes) die heb ik er dus bijgestopt. En dan alleen nog elke zaterdag tot Sinterklaas. Doordeweek helemaal niet. Wortels, zingen 's avonds, en mooie tekeningen gaan de schoenen in. Het leukste is natuurlijk dat de oudste jongens van 14 en 10 niet meer geloven maar lekker meedoen met die kleine meid van 4 jaar. Dikke pret als je ze zo samen ziet zingen.
EsmeePF
16-11-2008 om 13:56
Eerste keer al gehad
Gisteravond voor het eerst dit jaar de schoen gezet. En vanochtend zaten er bij alledrie een klein cadeautje en wat snoepgoed in. Jongste snapte er niks van, maar het cadeautje vond hij wel erg leuk.
Hier dus ook alleen kleinigheidjes in de schoen en met pakjesavond is het budget ca. 50 euro per kind. Duur zat, wat mij betreft.
Manda Rijn
16-11-2008 om 19:46
2e avond schoen zetten
gisteren kwam Sint aan in Almere, kind voor de tv heeft alles gevolgd en wou natuurlijk haar schoen zetten.
En vandaag kwam sint aan in Haarlem en de beste man zei dat alle kinderen van Haarlem natuurlijk de schoen mochten zetten vanavond. Dus ik graai maar wat uit de overgebleven sintmaarten snoep voorraad. De cavia's zijn ook dus voor de 2e avond achter elkaar blij met een stuk winterpeen.
Eigenlijk bedenk ik mij net dat we vroeger helemaal geen schoenkadootje kregen, we kregen een kikker of taaitaai (die vond ik beide vies) of een handje strooigoed. Wanneer is dat eigenlijk veranderd ?
Liesje74
16-11-2008 om 20:11
Wij wel
Wij kregen vroeger wel al kadootjes bv wat kleurpotloden of een kleurboek of iets anders klein. Verder idd van die kikkers, taai taai of chocolade sigaretten (moet je nu toch niet meer aan denken)
Vanmorgen had onze bink een doosje playmobil in zijn schoen wat ik voor twee euro maanden geleden al gekocht heb en morgen ochtend heeft hij een mini doosje witte hagelslag in zijn schoen, je weet wel gewoon van die miniddoosjes uit de supermarkt van Venz. Hij snoept dat zo graag maar ik heb zulke dingen nooit in huis want hij wil het alleen zo snoepen en niet op brood. En natuurlijk een paar kruidnoten om de schoen heen en wat rotzooi van het paard wat de wortel heeft aangeknabbelt. Dinsdag vind hij dan een autootje in zijn schoen. Ik vind dit zo leuk. Vorig jaar stond hij echt altijd mega te trillen van opwinding maar ach dit jaar is hij cooler, hij is tenslotte al bijna vier hahahahaha
Manon
16-11-2008 om 20:39
1 x per week
Onze kinderen mogen een keer per week hun schoen zetten. Vanochtend zat er voor elk een pietenpakje in ('heee, sinterklaas gaat ook naar de C1000!' sprak mijn oudste blij verrast toen hij het labeltje in de muts zag) en wat snoepgoed. De komende twee keer krijgen ze ook weer wat te snoepen en dan is het alweer pakjesavond. Ze krijgen samen één groot cadeau (lego) en verder per kind nog een stuk of 8 kleinere cadeautjes (van 0,50 tot 10 euro). Het afgelopen halfjaar heb ik steeds een paar dingetjes gekocht om de kosten wat te spreiden.
Yvon Meijer
16-11-2008 om 21:10
2 x in weekend
Hier ook twee keer per week; op vrijdag- en zaterdagavond, dan hebben ze een pakje in de schoen op zaterdag en zondagmorgen, de dagen dat ze niet naar school hoeven. Mijn dochter is een week voor 5 dec ook nog eens jarig dus de pakjes moeten hier zorgvuldig gedoseerd worden
EsmeePF
16-11-2008 om 21:28
Ik wel hoor
Ik kreeg als kind ook cadeautjes in mijn schoen. Zelfs toen ik al lang en breed niet meer geloofde (tot ik met 18 het huis uit ging) mocht ik altijd nog een keer mijn schoen zetten van mijn ouders en zat er altijd een chocoladeletter en een kleinigheidje in. En toen we echt nog met de hele familie sinterklaasavond vierden kreeg ik altijd schandalig veel op die pakjesavond. Bij mijn oma en opa stonden meestal een zak en 2 wasmanden vol cadeautjes. De helft van 1 wasmand was voor de volwasssenen, de rest voor mij. Te belachelijk voor woorden eigenlijk