koentje
31-07-2011 om 10:49
Schietvergunning
Van de week was er een documantaire op TV over schietsport. Wat mij er erg in stoorde was dat ze lieten zien dat een (juist omdat ze een leuke heel verstandige ) moeder haar dochters -rond 10 jaar schat ik-ook liet schieten met haar wapen.
Dit MAG toch helemaal niet?
En ja hoor, ik keek met zoon (13)en het was meteen raak: hij wilt ook op de schietsport. Geen haar op mijn hoofd die er ook maar over piekert om mijn zoon met ADHD en NLD ; waarbij gedragspproblemen, sociale onhandigheid en driftbuien voorkomen, aan een schietvereniging te helpen. Nou vind ik het ook weer moeilijk om hem direct te zeggen dat dit voorlopig niet gaat gebeuren, enerzijds om te voorkomen dat hij juist zijn hakken in het zand zet en er een item van maakt. Anderzijds om dat ik hem niet wil kwetsen door aan te geven dat ik hem absoluut niet vertrouw met een wapen.
Kijk het is een lief kind, maar hij is af en toe wel boos en zelfs agressief omdat hij nu eenmaal niet altijd lekker in zijn velletje zit. Ik zou als de dood zijn dat hij ooit met een wapen rondloopt.
Onlangs heb ik hem ook voor het eerst verteld dat hij als hij ooit voor zijn rijbewijs opwil (waar hij het al vaker over heeft) ook getest moet worden door een psych; i.v.m. met zijn ADHD en dat hij eerst toestemming moet hebben/gekeurd moet worden. Nu direct weer erachteraan komen met feit dat ik -al hangt mijn leven ervan af- zal gaan proberen te voorkomen dat hij in aanraking komt met een schietvereniging omdat ik bang ben voor wat dat in een driftbui kan betekenen, vind ik ook weer zo sneu voor hem. Hij wordt dan zo met zijn beperking geconfronteerd ineens, terwijl hij het juist zo goed doet momenteel.
Wat vonden jullie van die documantaire en dat die moeder haar kinderen liet schieten?
Hoe doen jullie dat, met name met kinderen met stoornissen bereiden jullie die al voor op de obstakels die ze tegen gaan komen als ze volwassen zijn?
koentje
31-07-2011 om 11:19
Hoi pelle
Kijk, dat vind ik nou zo fijn, dat je altijd op Pelle kan wachten voor een berichtje... en dan nog te bedenken dat je bij me in de buurt woont... gezellig!☺
Nou, ik neem toch aan dat mensen een schietvergunning moeten hebben en dat je dus niet zomaar een ander even kan laten schieten met jouw apperaat? En zeker geen kinderen? Of kunnen kinderen van 10 ook lid worden van een schietvereniging?
Ja, ik weet dat kinderen soms ook in karts, motoren en auto's crossen. Ik vind dat dan eerlijkgezegd ook belachelijk... tenzij het kwa veiligheid/snelheid is aangepast. En zo'n buksgeval... die zijn toch ook illegaal? Hooguit met van die plastic kogeltjes. Maar zelfs daar kun je al een hoop ellende mee aanrichten.
Leen13
31-07-2011 om 11:22
Impulsief
Ik zou zoon gewoon uitleggen dat je daar niet van bent omdat mensen met wapens ook weleens zo boos kunnen worden dat ze zich niet kunnen beheersen en dan naar hun wapen kunnen grijpen, gewoon omdat die er is. In Amerika, enzovoort.
Misschien is er wel een game met wapens daar kan hij zich dan zonder brokken op uitleven.
Leen13
31-07-2011 om 11:23
Stoornis
Ik wil maar zeggen dat je daar geen diagnose voor hoeft te hebben, iedereen heeft een grens en daar moet je jezelf tegen beschermen.
FayW
31-07-2011 om 11:42
Andere hobby zoeken
Je kunt best nee zeggen hoor, ik zou een schietvereniging ook niet goed vinden. Ik zou geen verband leggen met zijn ADHD maar gewoon zeggen dat jij dat niet wilt omdat je schieten geen leuke sport vind. Bovendien bouw je er ook geen conditie mee op. Kijk met hem wat er in jullie buurt te doen is (waar hij zelf naar toe kan) en wat jullie allebei leuk vinden.
koentje
31-07-2011 om 11:45
Pelle,
het was trouwens een speciale aflevering van uitgesproken. Naar aanlleiding van de gebeurtenissen in Noorwegen en er werd een link gelegd met alphen a/d Rijn.
Kaaskopje
31-07-2011 om 11:53
Schietvergunning
Ik vind schietvergunningen maar rare ´dingen´. Wie zou er nou een vergunning moeten hebben als daar beroepshalve geen reden toe is? Geen vergunningen dus meer en grote kluizen bij de vereniging waar iedereen zijn schiettuig kan huren. Zodat íedereen, eventuele beroeps'bezitters' daargelaten, die een wapen in huis heeft strafbaar is. Ik vind het echt achterlijk dat je als hobbyïst een wapen in huis mag hebben. Dat staat misschien leuk voor de visite, maar je mag er toch niets mee.
Minna
31-07-2011 om 12:12
Schietvergunning
Volgens mij heb je geen vergunning nodig om op een schietvereniging te mogen schieten. De schietvereniging hier in het dorp heeft een open dag en organiseert het een en ander op Koninginnedag en dan mag iedereen gewoon schieten. Ook kinderen, wordt goed begeleid en is leuk om een keer te doen.
Dus volgens mij mag iedereen gewoon schieten op een schietvereniging, dus ook de kinders van de mevrouw uit de docu en heb je alleen om een wapen te bezitten een vergunning nodig en dat heet dan een wapenvergunning.
Minna
31-07-2011 om 12:33
Opgezocht
Heb nog even nagezocht wat ik hierboven schreef. Iets als een schietvergunning bestaat inderdaad niet. Om te schieten op een schietvereniging heb je geen vergunning nodig, je schiet dan met een wapen van de vereniging onder begeleiding van een ervaren schutter.
Om zelf een wapen in bezit te mogen hebben, heb je een wapenvergunning nodig, ook wel verlof genoemd.
Ik ben de regel tegengekomen dat een onervaren schutter (dus de kinderen) alleen met een verenigingswapen mag schieten en niet met het wapen van de ervaren begeleidende schutter. Maar of dat een algemeen geldende regel is, of dat alleen sommige verenigingen die regel hebben, weet ik niet.
Conclusie is wat mij betreft dat de mevrouw qua regels niet fout zat. Ze mag haar dochters laten schieten, al had ze dat misschien met een verenigingswapen moeten laten doen.
Kaaskopje
31-07-2011 om 16:14
Pelle
Je wilt namelijk NIET dat er zoveel wapens en munitie in een verenigingsgebouwtje liggen. ===
Oh nee wil ik dat niet?
Dan moeten ze al die wapens, die munitie en de rest maar een stuk buiten de bebouwde kom zetten en de contributie verhogen als dat nodig is. Ík vind het namelijk een belachelijk idee dat ik een buurman/vrouw kan hebben die van alles in huis heeft en als er een draadje doorbrand in de hersens die wapens mee naar buiten kan nemen voor een rondje mensen neerknallen. Ik begrijp best dat een schutter met zijn eigen speelgoed wil spelen en die thuis in de speelgoedkast wil bewaren, maar ik vind dat het wetboek daarin moet voorzien door dat soort wapenbezit te verbieden. Bij de schietvereniging wordt nu natuurlijk om het hardst geroepen dat mensen van de vereniging juist niet schieten om te moorden (dat was na Alphen a/d Rijn zo), maar ik waag het inmiddels te betwijfelen) en te roepen dat het met grote kluizen onbetaalbaar wordt om een schietvereniging in stand te houden, maar laat ik daar nou net niet zo'n moeite mee hebben.
Roosje Katoen
31-07-2011 om 16:15
Nee
Mijn kinderen zouden ook niet op een schietvereniging mogen, en die hebben vziw geen stoornis. Ik vind het eingenlijk heel raar dat er schietverenigingen bestaan. Wat mij betreft worden alle wapens verboden, behalve in het leger en bij de politie. Veel te gevaarlijk en onnodig, hoe leuk het schieten misschien ook is.
Kaaskopje
01-08-2011 om 01:03
Pelle
Je gaat niet in op het punt van mij posting: heb je er ook wat op tegen als men EIGEN wapens thuis heeft en de munitie bij de schietvereniging ligt? ===
Iedereen mag ook zijn eigen afkeer van bepaalde zaken hebben en in mijn geval is dat ik een afkeer heb van het feit dat mensen thuis een wapen mogen hebben. Als het wapen thuis ligt is er vast wel een weg om aan munitie te komen. Het is de kat op het spek binden als je a wel in huis mag hebben maar b niet. Wat heb je aan een pistool zonder munitie? Dan kun je er nog steeds niet mee spelen. Of oppoetsen en showen moet je als spelen zien? Eerlijk... ik zou er helemaal niet van gecharmeerd zijn als iemand mij bij het tweede bakje koffie zijn pistool zou laten zien met 'kijk eens wat ik heb!' Ik ben dus anti.
Dat de boswachter iets in huis heeft begrijp ik. Van agenten en soldaten weet ik het niet eens eigenlijk. Mogen die het meenemen? Nee toch?
Het zal vast zo zijn dat je makkelijk aan illegale wapens kunt komen als het niet legaal kan, maar daarom hoef ik hobby-wapenbezit met vergunning nog niet acceptabel te vinden. Je mag van 2 januari tot in decenmber ook niet zonder speciale reden en zonder toestemming vuurwerk kopen in Nederland. Toch zullen er altijd mensen zijn die ervoor naar België gaan. Moet je het verbod dan maar terugdraaien?
Genista
01-08-2011 om 10:39
De link naar de documentaire
Ik had de betreffende documentaire toevallig ook gezien. Dit is de link: http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1107768
Hierin licht één van de vrouwen ook een beetje toe hoe streng de wetgeving nu al is. Een andere vrouw vertelt dat andere tamelijk normale artikelen ook dodelijke moordwapens kunnen zijn - zij noemt een koksmes en desnoods een balpen. Dat klopt, ik heb ook een paar stevige moordwapens in huis die ik niet daarvoor gebruik, maar die in de keuken uitermate handig zijn. Overigens ben ik het niet volledig met die uitspraak eens. De kans dat er iets misgaat met een echt wapen, dat bedoeld is om te schieten niet om te schrijven of vlees te snijden, groter is. Maar dat neemt niet weg dat ik vind dat de schietsport als zodanig moet kunnen blijven bestaan.
Genista
02-08-2011 om 10:14
Visite
Ik ken een paar mensen die zelf een wapen thuis hebben en schieten bij de schietclub (niet echt in wedstrijdverband). Omdat de techniek van wapens mij wel interesseert, heb ik wel eens gevraagd of ik het mocht zien, zonder munitie, maar dat wilden ze geen van allen doen. (Los van elkaar, die kennen elkaar vziw niet eens). Mocht niet, volgens hen. Maar of dat wettelijk bepaald is en hoe, dat weet ik dus niet.
dirksmama
04-08-2011 om 14:06
Heeft niets met stoornis te maken
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje flauw t.o. van je zoon dat je zijn stoornis als reden geeft om het niet goed te vinden.
Had je het dan wel leuk gevonden als hij was gaan schieten zonder stoornis?
ADHD is gewoon ADHD hoor. En over het algemeen functioneren veel ADHD-ers prima binnen de landmacht. Structuur, regels!
Daar leren ze trouwens ook hoe ze moeten schieten.
Als jij schieten geen geslaagde sport vindt, zeg dat dan gewoon. Begin niet over het etiketje van je zoon, want volgens mij kan een ADHD-er binnen verenigingsverband ook prima leren schieten.
Door de nadruk op zijn ADHD te leggen maak je het alleen maar zieliger en moeilijker voor je zoon. Ik denk dat het minder protest geeft als je gewoon zegt dat je schieten nou eenmaal geen strakke sport vindt, dan wanneer je zou zeggen dat hij het niet mag omdat hij is zoals hij is. Want bij dat laatste leg je de reden van het verbod bij hem (terwijl hij er niets aan kan doen), terwijl de reden van het verbod gewoon bij JOU ligt.
Schieten is gewoon leuk om te doen, vinden veel mensen. En dan gaat het dus niet om mensen raken (om die reden lijkt de suggestie van een schietgame me een heel slechte), maar gewoon om de controle van oog en hand, het kunnen raken van een doel. Op zich verschilt het daarin niet veel van bijvoorbeeld darten of boogschieten.
In Nederland mag het niet, maar ik ken ook mensen die graag schieten omdat ze liever vlees in de vriezer hebben dat niet in aanraking is geweest met antibiotica of hormonen.
Dat gekken gekke dingen doen met wapens, ja jammer hoor. Je kunt ook heel gekke dingen doen met een paar ton kunstmest en aspirine.