Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Sinilind

Sinilind

04-10-2008 om 20:24

Schaamteloze vertoning: juniorsongfestival

het is toch van de zotte!!! Sinizoon kwam er zappend tpevallig langs en we hebben het net uitgekeken, maar mens!!! Alleen het donkere meisje kon enigzins zingen, de winnares Marissa zingt VALS! En beweegt zich als een PAARD.... men oh men. Niet dat het verder veel aan toe doet of zo Maar ik was verbaasd over het ontzettend laag niveau en vooral het feit dat behalve het donkere meisje (die ook nog verkouden was) GEEN enkele van de andere meisjes zuiver konden zingen. Het lijkt me toch een vereiste?
Sini, verontwaardigd

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Astrid

Astrid

04-10-2008 om 21:06

Meiden vonden het leuk

Geen idee hoe het was. Mijn dochters van bijna 8 en 5 zaten samen te kijken en wij waren elders in huis bezig. Ze vonden het geweldig! Ze vergeleken het met Idols en daar is het niveau natuurlijk ook niet zo hoog (ze herinneren zich daar van vooral de voorrondes).

Hahaha

Ik vond het vreselijk, maar zoon zat te genieten!
"Hoezo vals mama, alleen jij zingt vals!". Hij mocht zelfs èèn keer sms-en, naar zo`n koopnummer. Stemmen dus op zo`n kattejank nummer.Tegen mijn principes, die koop-bel-nummers. "Het is voor een goed doel, mag het èèn keer?" Wat zou de opbrengst zijn voor het goede doel en waar wordt dat bekend gemaakt, heb niet goed opgelet, was ook andere dingen aan het doen....

Ik denk dat je overdrijft

oke het niveau qua zang en dans was niet overweldigend.......maar we hebben het hier over kínderen! gewoon kinderen. die een beetje 'doen' een beetje proberen....
wij vonden alleen het donkere meisje van dat groepje (yes?) erg goed zingen (zo'n mollig meisje met grote bos mooi haar) en hebben daarom dus op hun gestemd. voor de rest was het meer: ach, leuk geprobeerd.
het programma op zich is best leuk qua opzet. ze stimuleren kinderen om een lied zelf te schrijven (en dat is bepaald niet makkelijk) en te bedenken qua muziek en zang. en dan mag je dat insturen. dat is 'belangrijker' ook dan de zang volgens mij. dan worden er maar een paar uitgekozen (met de meest geslaagde liedjes) en die komen in de laatste uitzendingen. voor de kinderen zelf is het volgens mij geweldig om zo opgetut, opgedist en begeleid te worden. die leren er denk ik best veel van. i.e.g. gaat hun niveau tijdens die weken stukken omhoog. ze krijgen zangles etc.
de invloed op je eigen kinderen valt denk ik ook wel mee. oudste (14) had allang voor de finale door dat er eigenlijk geen 1 goed kon zingen. die pikt bij idols ook al tijdens de voorrondes de winnaars eruit. en dat terwijl die zelf nog pogingen heeft gedaan om mee te doen (3 jaar en 2 jaar geleden). maar nu realiseert ze zich al dat ze welliswaar 'aardig' zingt (niet vals in ieder geval) maar dat een cariere daarin nou ook weer te hoog gegrepen is. dus nu houd ze het maar bij zingen in schoolbandjes e.d.
jongste (10) is helemaal niet zo muzikaal en vond alle kinderen gisteren even goed. als ik wat durfde te zeggen werd mij de mond meteen gesnoerd met een : denk je dat dat makkelijk is om daar maar even te gaan staan?. jongste heeft wel een gruwelijke aversie tegen gordon.(doet zelfs de ogen dicht als ie in beeld verschijnt) dat dan weer wel, dus ook met haar denk ik dat het wel goed komt.
groeten albana

Maar het gaat om meer

dan dat zingen. ook om schrijven van de tekst (door haar gedaan) om het schrijven van de melodie en refrijn qua muziek (ook door haar gedaan). het 'liedje' an sich (als je de zang wegdenkt) was best aardig toch?
groeten albana

Sini

Euh, Sini, heb je zelf wel eens door een microfoon gezongen? Dat is niet zo makkelijk als dat het lijkt hoor. En zeker als de monitor niet goed afgesteld staat.
Dus om te stellen dat die kinderen "gewoon niet zuiver konden zingen" is dus grote onzin.
Ik vind het ook geen leuk programma om naar te kijken, maar dat vond ik van kinderen voor kinderen ook.

Gr. Poezie.

Erg leuk

wij hebben gisteren met zijn drietjes gekeken, het maakt ons niets uit dat die kinderen niet altijd zuiver zingen, dochtertje was super enthousiast. Dus als kinderprogramma (zij is 5,5) was het in elk geval erg geslaagd.

Een zelfgeschreven liedje!

Hier vinden we het erg leuk. Een zelfgeschreven tekst en een zelfgeschreven melodie zingen is moeilijk voor een kind van een jaar of 12. Maar het is wel door de kinderen zelf gedaan. En dan krijg je dus dit nivo. Prima wat mij betreft. Natuurlijk kan je leukere teksten en pakkender melodien verwachten als het door een geschoolde volwassene is gemaakt. Maar dat is nou net niet de bedoeling.

Olympische gedachte

Nederland huldigt bij dit soort festivals, of het nou voor kinderen of grote mensen is nog steeds de Olympische gedachte 'meedoen is belangrijker dan winnen'.
Verder kunnen de meeste Nederlandse kinderen gewoonweg niet zingen, op school wordt nul komma niks aan stemvorming gedaan.
Vandaar dat de Nederlandse inzendingen bij het kindersongfestivals ook altijd laag eindigen. Ze moeten het afleggen tegen kinderen uit landen waar muziek ook voor kinderen een stuk serieuzer genomen wordt, waar muziekles nog iets voorstelt en waar kinderen ook al veel jonger (semi)professioneel met muziek bezig zijn.

mirreke

mirreke

05-10-2008 om 21:29

Cultuur/muziekonderricht

Sinds kort wonen wij in Duitsland waar ook muziek en kunst op de scholen wordt gegeven, maar dan zoals in dit draadje wordt bedoeld. A la musicologie en kunsthistorisch en zo... Bij kinderen vanaf zes jaar.
Onze kinderen vielen van hun stoel, het is zo verschrikkelijk saaaaai, ze konden eerst niet geloven dat ze dit serieus moesten nemen... En grappig of eigenlijk treurig genoeg vinden de Duitse kinderen dit ook, en hun ouders ook! En niemand die er wat aan doet! Treurig maar waar. En een gemiste kans ook, muziek kan zo leuk zijn, en kunst zo overdonderend. Hier knapt iedereen erop af lijkt het.
Geef mij dan maar die Nederlandse, Olympische gedachte. Kunst is bedoeld om het leven kleur en geur te geven, niet om dor en droog te zijn. Ik vind het prachtig dat je iets zo pakkend kunt schrijven dat je daarmee de harten van velen kunt beroeren. De tand des tijds...?
Ik vind het tien keer meer te waarderen dat een kind een zelfgeschreven liedje life durft te zingen en te presenteren dan dat iemand een klassiek stuk weer eens kan uitvoeren zoals het hoort. Nou, allez, een klassieke muziekuitvoering is ook goed, maar in mijn ogen beslist niet beter. Ik hou echt ook van sommige klassieke muziek, maar geef mij dan maar Vanessa Mae, een wonder op de (electrische) viool die ook ruig kan spelen. Of Phil Glass, geweldig...!

Judith van Marrewijjk

Judith van Marrewijjk

05-10-2008 om 22:23

Schaamte

Hoi,
Als het mijn kind zou zijn geweest wat daar gestaan had, had ik me ook geschaamd als het vals had gezongen.(al heb ik het programma niet gezien)
Kinderen die niet kunnen zingen mogen best eens optreden tussen de schuifdeuren, maar of we die nou op televisie moeten gaan zien? Dan lijkt het er toch op dat men weer geen beter idee had voor een programma.
Kinderen die vals zingen zijn voor mij niet perse schattig. Ik denk er dan vooral aan wat ze nog kunnen leren. Door het muziekonderwijs op school leren de meeste kinderen vrij weinig, zingen nog vals als ze al volwassen zijn, en zijn dan zeker niet meer schattig. Hooguit grappig, voor even.

Groet,
Judith

Hoezo

mogen alleen de perfecte kinderen op tv ? Ik geloof dat de halve wereld het niet leuk vond dat dat te mollige meisje met scheef tandje van China achter de coulissen moest zingen.

Manda

Ik geloof dat de halve wereld het niet leuk vond dat dat te mollige meisje met scheef tandje van China achter de coulissen moest zingen.

Maar ze kon wel zingen!! Judith heeft het over kinderen die vals zingen en of die of TV moeten en natuurlijk had dat Chinese meisje op het podium moeten staan!

Wat ik leuk vind aan

het junior songfestival is dat het kinderen 'uitdaagt' om creatief met muziek bezig te zijn. natuurlijk is dat niet van het niveau als een volwassene. maar b.v. mijn (wel muziekaal onderrichte en aardig zingende) dochter heeft verwoed 2 jaar ofzo met een vriendin liedjes geschreven om door te dringen tot de finale. wij vonden dat toch een prestatie an sich van zo'n programma.....
ze hebben het zelfs nog 'gepresenteerd' aan hun muziekdocenten en muziekale opa en vader. die er toen nog wat commentaar op hebben gegeven en toen is het ingestuurd. is (gelukkig maar) natuurlijk nooit wat geworden, maar de dames hadden een geweldige ervaring opgedaan die ze anders echt nooit hadden opgedaan!
waar ik me wel even over achter de oren heb gekrabt. de winares is al 14 !!! dat is oudste hier ook. en die heeft de fase dat ze mee wilde doen aan juniorsongfestival al een jaartje of 2 achter zich gelaten. dat is écht veel te kinderachtig nu voor d'r. nu is ze in de fase schrijven voor de schoolband. met de andere bandleden samen. ze heeft niet eens meegeken met ons (en jongste) ze had andere (zeer belangrijke) bezigheden. ik vindt persoonlijk ook wel dat als dochter dit niveau zou neerzetten ik het ook niet zo leuk zou vinden als ze dat op t.v. zou doen......zeker niet op d'r 14-de. op d'r 10-de had het nog een bepaald 'schattigheidsgehalte' die het nu niet meer heeft.ze weet gelukkig nu beter.
groeten albana

Marith

I know, I know.

Mijn punt was dat ik niet vind dat alleen 'het perfecte' kind op tv mag. Dat was haar insteek namelijk.
Ik vind het wel schattig en grappig, zo'n vals zingend kind. Kan prima op de buis. Het hoeft mi niet zo opgelikt en opgedikt zoals in Amerika.

*Sophie*

*Sophie*

06-10-2008 om 16:20

En wat dan van deze winnares?

Alweer wat jaartjes geleden.

http://nl.youtube.com/watch?v=GWq4td77A40

Ben benieuwd wat jullie van haar vonden, met haar zelf geschreven liedje...

groetjes, Sophie.

Saartje

Saartje

06-10-2008 om 19:23

Wel erg kritisch

Hoi Sinilind

Ik vond het niveau dit jaar ook wel vrij laag maar om het een schaamteloze vertoning te neoemen vind ik veel te ver gaan. Ik vind het hele idee leuk. Kinderen die zelfgeschreven liedjes schrijven en deze zingen. Ik denk dat de meeste deelnemers best wel zuiver kunnen zingen maar dat de hele entourage een beetje teveel was voor deze leeftijd. Ze zingen in het Ahoy. Mijn nichtje die echt wel goed kan zingen zong bij haar Idols auditie ook vals, gewoon zenuwen.

Door het hele festival zijn honderdenden kinderen aan het zingen en musiceren, leuk toch?

Sini

Beste Sini,

Ik denk het belangrijk is een beetje voorzichtig te zijn met ongezouten meningen tegenover je kinderen. Het zou zo maar zo kunnen zijn dat ze straks tijdens een schoolmusical niet het podium opdurven uit vrees dat het als een "schaamteloze vertoning" betiteld zal worden.Je geeft daarmee een signaal af dat je faalt als je niet perfect bent.
In plaats daarvan zou je de kinderen van het junior songfestival kunnen roemen om hun lef.Om het podium op te gaan en er gewoon te gaan staan zingen, daar is moed voor nodig. Jammer dat je niet in staat bent dat te zien en naar je kinderen over te brengen.

Damajo

Carina

Carina

07-10-2008 om 13:09

Koorschool

In Haarlem is een Koorschool; dat is een basisschool waar kinderen élke dag, naast het normale basisschoolprogramma, zang- en muziekles krijgen. Ze beginnen in groep 5 en dat is dan een opleidingsjaar. Na dat jaar, dus pas in groep 6, worden ze geacht redelijk goed te kunnen zingen! Dan hebben ze dus al een jaar lang elke dag zangles gehad!
Er zijn helaas maar weinig kinderen, natuurtalenten uitgezonderd, die zomaar zuiver kunnen zingen. En doordat er op scholen nauwelijks nog gezongen wordt, wordt dat ook niet beter. Daarom denk ik dat je op de kindersongfestivals niet een veel hoger niveau mag verwachten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.