Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Balletmama76

Balletmama76

01-12-2009 om 09:10

Samenleving verwaarloost jongeren

Ihttp://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/447544/2009/11/30/Samenleving-verwaarloost-jongeren.dhtm

lk vond deze articel toch nogal best heftig om te lezen. Vooral dat ouders zo lang mogelijk jong en mooi willen zijn en daarom falen, hun kinderen de basiswaarden mee te geven.

Dat voedt in mijn ogen toch echt voorordelen in de stijl van: "Als je jong bent en goed en verzorgt eruit ziet, kan je geen goede moeder zijn."

Zelfst ben ik 33, maar de meeste mensen schatten mij op hooguit 25. Of ik ook mooi ben, durf ik niet te zeggen... Maar ik hou ervan, make-up te dragen en leuke kleertjes en mijn haar netjes op orde te hebben.

Maar mijn dochter krijgt toch echt waarden en normen van ons mee. In haar rapport staat elke keer, dat zij beleefd en behulpzaam is.

Dus wat denken jullie over deze articel?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

01-12-2009 om 10:07

Ach

Zelden zo'n verzameling stropoppen bij elkaar gezien. Dat krijg je als je mensen dingen gaat vragen dmv een enquete.
Genuanceerd: Dit soort enquetes zijn nuttig om te weten wat mensen als een probleem beschouwen. Maar dat beteeknt niet dat die mensen dus gelijk hebben. Zeker als de vraagstelling dubieus is.

Balletmama76

Balletmama76

01-12-2009 om 10:12

Nee hoor

"Toch stoor ik me wel een beetje aan het ijdeltuitige gedrag van balletmama, "Zelfst ben ik 33, maar de meeste mensen schatten mij op hooguit 25"

Helemaal niet ijdel, ik zelfst weet ook zomaar 100 dingen te benoemen, die mij aan mijn uiterlijk storen. Maar als je de hele tijd te horen krijgt: "Ik had je op 25 geschat" begin je het op gegeven moment toch een beetje te geloven...

Balletmama76

Balletmama76

01-12-2009 om 10:33

Volgens mij haal je het juist uit de context...

...want ik bedoelte meer, dat sommige mensen bij mij ook zullen denken: "Jeetje, zij is zeker meer met haar uitzien bezig dan met haar kind!" terwijl dat helemaal niet zo is.

Het gaat over vooroordelen, die door deze articel misschien besterkt worden.

Moet het nog even lezen

Het betreffende onderzoeksinstituut jubileerde, begreep ik, dus dan is een beetje publiciteit nooit weg natuurlijk. Ik begrijp van Tinus dat dus niet zozeer onderzocht is wat er aan de hand is, als wel wat mensen denken dat er aan de hand is.
"de jeugd van tegenwoordig" is in dat verband natuurlijk altijd prijs.

Die meneer van die tweeverdienersopmerking zag ik gisteren ook al langskomen. "U mag best thuisblijven om voor uw kinderen te zorgen!"riep ik onmiddellijk naar de tv.

Al heel lang denk ik: er zou eens een serieuze poging gedaan moeten worden om massaal aandacht te vestigen op de teruglopende kwaliteit van de boerenkool. Niet dat daarvan sprake is, maar ik denk dat als je er maar lang genoeg op verschillende plaatsen over zeurt, een enquete over een half jaar (of liever een jaar, dan is het weer winter) zal uitwijzen dat de teloorgang van de boerenkool een belangrijke zorg is van De Gemiddelde Nederlander. Waarna Wilders dan roept dat hij verbijsterd is, dat dit natuurlijk komt doordat al die moslims in de tuinbouw de boerenkool saboteren, en kamervragen gaat stellen.

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

01-12-2009 om 11:02

Temet

temet:
"Al heel lang denk ik: er zou eens een serieuze poging gedaan moeten worden om massaal aandacht te vestigen op de teruglopende kwaliteit van de boerenkool. Niet dat daarvan sprake is, maar ik denk dat als je er maar lang genoeg op verschillende plaatsen over zeurt, een enquete over een half jaar (of liever een jaar, dan is het weer winter) zal uitwijzen dat de teloorgang van de boerenkool een belangrijke zorg is van De Gemiddelde Nederlander. Waarna Wilders dan roept dat hij verbijsterd is, dat dit natuurlijk komt doordat al die moslims in de tuinbouw de boerenkool saboteren, en kamervragen gaat stellen."
ROFLMAO

Branding

zie http://www.motivaction.nl/ Dat zijn de makers van dit onderzoek. Het onderzoek laat vooraal zien waar precies, na aanvullend onderzoek door deze firma natuurlijk, marktkansen liggen.
Groet,
Miriam Lavell

Boerenkool

Inderdaad, Temet, zo werkt het. En precies zo schept dit onderzoek 'markt' voor ouders en jongeren die zich nou eindelijk wel eens zichtbaar willen distantieren van wat er zoal over ze gezegd word. Grijze haarverf (ik wil best oud zijn), rimpelcreme (om rimpels beter aan te zetten), voedignsmiddelen voor oplettende pubers, popconcerten voor maatschappelijk betrokken jongeren, etc.
Groet,
Miriam Lavell

anders

anders

01-12-2009 om 14:08

Ik denk

dat het met de jeugd van tegenwoordig niet goed gaat omdat ze beinvloed worden door de straling van hun mobiele telefoon en computermonitor het lijkt me uitgesloten dat dat met hun ouders te maken heeft.

Tinus_p

Tinus_p

01-12-2009 om 14:14

Anders

welnee, t ligt aan de rfid chip in het griepvaccin!

anders

anders

01-12-2009 om 14:20

Precies tinus

en aan school en zijn vriendjes en de tijdschriften die die leest en de buren de regering buitenaardse mannetjes tijdens zijn slaap in elk geval NIET aan zijn ouders!!

anders

anders

01-12-2009 om 15:48

Nou

sinds ik een gedege amerikaans onderzoek heb gelezen waarin duidelijk wordt gemaakt dat de peergroup bepalend is en ik elderse heb begrepen dat veel genetisch is bepaald ben ik gestopt met opvoeden.

anders

anders

01-12-2009 om 16:01

Luxaflex

ben het roerend met je eens en inderdaad mijn reactie was een grapje. Op een aantal reacties in dit draadje was leek geen serieuze reactie mogelijk.

Tinus_p

Tinus_p

01-12-2009 om 16:45

Luxaflex

Luxaflex:
"Ik vind inderdaad de reacties (heb ze nog even doorgelezen) beslist niet om over te gapen. Een paar weken geleden werd een vriend van mij, vader van een vriend van mijn zoon, aangevallen door een groep jongeren in zijn eigen woonwijk omdat hij met een jonger kind een petje kwam terugvragen. Hij was niet agressief, niet een klein miezerig mannetje en sociaal vaardig genoeg. Hij kwam er met wat gebroken ledematen vanaf. Uit het niets kwamen de jongeren (meisjes en jongens) overal vandaan, in voor een vechtpartij tegen 1 man. Ik vind het helemaal niet iets om over te gapen. Kijk naar Hoek van Holland en afgelopen weekend in Rotterdam....Er bestaan meutes wilde beesten, jongeren. En die jongeren hebben ouders. Wonen ergens. Zitten op school. Ze bestaan. Niets om over te gapen."
Maar hebben die hyperagressieve jongetjes nou 'ouders die zo lang mogelijk jong en mooi willen zijn en daarom falen, hun kinderen de basiswaarden mee te geven'.
Hard feit: Marokkanen zijn oververtegenwoordigd in dit soort criminaliteisstatistieken; willen marokkaanse ouders er jong en mooi uitzien??

Balletmama76

Balletmama76

01-12-2009 om 16:52

Genetisch bepaald

Mijn dochter heeft door haar biologische vader een aanleg tot depressies en verslaafdheid.

Maar nu te zeggen, dat zij toch depressief en verslaafd wordt later?

Ne hoor, juist als je het weet van zo'n aanleg, kan je in de opvoeding misschien juist een beetje tegen sturen. Door haar de gevaren uit te leggen van drugs (inklusief alcohol) en gokken. Door blijven praten. Ik kan het maar hopen, dat mijn aanpak werkt, maar een garantie heb ik natuurlijk ook niet.

Ik ben dan vrij jong moeder geworden, maar waarden en normen leert zij hier wel. De belangrijkste van alle normen en waarden vindt ik dan ook: "Ga met anderen zo om als je wil dat men met jouw omgaat." Daar vloeit alles andere uit voort.
Met tafelmanieren ben ik dan ook vrij streng - smakken mag niet, elleboog op tafel ook niet, zij moet netjes met mes en vork eten. Dat soort dingen.

Maar gek doen mag er ook bij zijn hoor - lekker de charts op TMF kijken z'samen. Urenlang kletsen. Maar dat soort dingen met je kind te doen vervaagt nog niet je rol als ouder.

Als ik op tiener-leeftijd was, leefden mijn ouders in een heel andere wereld dan ik - ze wisten niet, welke soort muziek ik leuk vond en waarom, hoe een walkman in elkaar zit, waarom ik m'n vrienden zo leuk vond.

En juist dit "niet begrijpen en niet begrijpen waarom" wil ik later met dochterlief niet, want het verlammt de communicatie.

Maylise

Maylise

01-12-2009 om 18:33

Artikel

Het artikel kan ik helaas niet lezen want de link werkt bij mij niet.
Maar wat ik niet snap is waarom je een slechtere ouder zou zijn als je veel aandacht besteed aan je uiterlijk en er graag jonger uit wil zien?
Ik vind het ook fijn als mensen mij jonger schatten dan ik ben. Ik zou ook graag wat jonger zijn dan ik ben.
Dat heeft niet zoveel met mijn kwaliteiten of gebrek daar aan als ouder te maken.

Overigens word ik altijd heel moe van gezeur om de jeugd. Dat is al echt zo oud als de weg naar Rome en waarschijnlijk nog veel ouder.

Maylise

tonny

tonny

01-12-2009 om 20:31

Het is geen gezeur over de jeugd

maar gezeur over de ouders. Die hebben vooral veel aandacht voor zichzelf en hebben er moeite mee richting aan te geven. Met het bezig zijn met 'jong blijven ofwel jong doen' zouden ze het gevoel uitstralen dat 'volwassen zijn inclusief alle verantwoordelijkheden' geen nastrevenswaardige situatie is. Daar zit wel wat in, lijkt me.

tonny

Guinevere

Guinevere

01-12-2009 om 22:15

Hmm

Hm, het artikel kan ik even niet vinden, dus dan reageer ik maar even vanuit mezelf op de reacties in deze draad.
Ik blijf gráág zo lang als mogelijk er enigszins jong en verzorgd uitzien, jazeker. Ik zie de link niet met een goede opvoeding eigenlijk. Want ook al sta ik 's morgens zéker 5 minuten voor de spiegel, dan betekent beslist niet dat ik de kinderen in die 5 minuten verwaarloos lijkt me. Ik zeg regelmatig tegen mijn mopperende zoon van 7, als ie zegt dat ik streng en niet aardig ben: "Ik hoef niet altijd aardig te doen, ik ben je moeder. Ik moet ervoor zorgen dat jij een fijn groot mens wordt." Overigens verraste mijn zoon me vanmorgen met het compliment dat ik er helemáál niet als mezelf uitzag en ik vandaag erg lelijk was (uitvaarttenue). Gelukkig, dan komt het wel goed met hem.

Maylise

Maylise

01-12-2009 om 23:15

Lijkt me gezeur

Ik vind ook niet dat ouders egoïstisch zijn en te weinig tijd aan hun kinderen besteden. Om mij heen zie ik dat de meeste ouders juist veel met de kinderen bezig zijn. Ik herken er weinig in.

Verder toen mijn oudste kinderen jong waren en dat is al even geleden (nu zijn ze 26) werkte ik ook al fulltime en zat in mijn vrije tijd ook niet altijd op de bank. Ik sleepte ze ook overal mee naar toe. Zijn ze echt niet slechter van geworden.

Mijn leven is nu wat rustiger. Ben getrouwd en zo Ik ben nu meer thuis. Werk nog steeds veel maar ook voor een belangrijk deel vanuit huis dus ben fysiek gewoon vaker thuis. Mijn jongste kinderen (10, 12 en 16 jaar) leiden dus een wat rustiger leven. Ik heb meer tijd voor hen denk ik dan ik voor de oudsten had. Toch heb ik niet het idee dat ze gelukkiger zijn of dat ik meer moeder ben.

In elk geval is mijn ervaring in de kwart eeuw dat ik nu kinderen heb niet dat het met de ouders of de jeugd dramatisch achteruit gaat.

Maylise

Bastet

Bastet

02-12-2009 om 07:04

Ik zie....

Mijn jongste is alweer negen jaar,maar ik zie om mij heen heel veel jonge ouders,die het heel druk hebben,juist omdat ze naast hun werk ook veel tijd willen besteden aan hun kinderen.Ik vind overigens dat een goede ouder ook goed voor zichzelf zorgt,wordt een kind blij van ouders die werkelijk alles opzij zetten voor hun kind,en niet goed voor zichzelf zorgen?Daar geloof ik niks van.
Groetjes,bastet

reina

reina

02-12-2009 om 07:06

Verantwoordelijkheid

Ik heb de link niet gelezen, maar zag op tv een stukje hierover. Daarin werd aangegeven dat veel ouders het moeilijk vinden de verantwoordelijkheid te nemen, om echt opvoeder te zijn, dwz dingen te stellen, te eisen en niet alleen maar te onderhandelen en vrienden met hun kinderen te willen zijn. In dat opzicht werd gesproken van jong willen blijven (ahw op hetzelfde level staan als hun kinderen), volgens mij werd dat meer bedoeld dan er leuk en verzorgd uit willen blijven zien. Een moeder zei bijvoorbeeld dat ze zulke leuke kinderen had, dat die echt geen sturing nodig hadden, het kwam vanzelf wel goed allemaal. Maar dit soort voorbeelden zeggen mij niets, je zoekt gewoon iemand op die past bij jouw stelling Ik heb er moeite mee als er algemene uitspraken over een hele generatie gedaan worden, het zal voor een groep ouders zeker opgaan, maar voor anderen weer helemaal niet.

Jakiro

Jakiro

02-12-2009 om 09:00

Overal wat

In ieder gezin is wel iets te vinden, waardoor je kind als "verpest", "typisch van deze tijd", "verwaarloost" wordt beschouwd.
Mijn dochter van 13 heeft een jonge moeder. Ik word nog wel eens gezien als haar oudere zus (ik ben klein, tenger, blond en zie er dus blijkbaar veel jonger uit). Maar diezelfde moeder heeft ook een tweeling van 3, en voor hen zie ik er wel uit als een "standaard" moeder. Het is gewoon hetzelfde gezin.
Waar ik inderdaad wel erg op tegen ben, is dat vriendjes zijn met je kinderen. Als puber had ik er een bloedhekel aan als mijn vader de discotheek binnen kwam om me op te halen, om met mijn vrienden aan de bar wat te drinken. Maar ja, mijn vrienden waren zijn voetbalmaatjes, ze zaten in hetzelfde elftal, dus zo vreemd was het ook weer niet. Maar als puber vond ik wel dat hij zich moest aanpassen.
Een bevriend gezin van ons heeft relatieproblemen. Pa en moe zijn in therapie om hun huwelijk te redden. Het is wel een gezin waar iedereen volkomen gelijk is aan elkaar en de kinderen vrienden zijn van de ouders. Door de relatieproblemen escaleert er wel eens wat thuis en de kinderen (17 en 13) denken dat zij in deze wat te zeggen hebben: "Ma eruit of ik eruit. Kies maar !" tegen Pa. In mijn optiek heeft een kind geen klap te vertellen in deze ! Je moet proberen om de escalaties thuis te vermijden, maar een kind hoort zich niet met de voortgang van de therapie te bemoeien.
Pa nam/neemt deze opmerking echt serieus en is zich nu aan het beraden welke van de twee het huis uit zou moeten. Kind of vrouw.....
Mijn kinderen hoeven niet te proberen om dat soort ultimatums te stellen betreffende onze ouderrelatie !
Jakiro

Reina

Helemaal met je eens. Dat geluid heb ik namelijk ook al eerder gehoord, vriendjes met je kind willen zijn in plaats van ouder van je kind zijn. Maar uitspraken over een hele generatie of over "iedereen" is in feite niet zo heel slim. Er is een te grote groep die zich niet herkent in het geschetste.
Voorbeeldje: Luxaflex schrijft: "Iedereen wil zo lang mogelijk jong blijven. Ik ook. Want als je oud bent, word je afgeschreven, ben je niet meer van deze tijd, weet je niet meer wat er in de samenleving speelt. Mag je verkommeren in een kamertje ergens waar hopelijk af en toe iemamd naar je komt kijken. Dus is het heel belangrijk om zo lang mogleijk jong te blijven en mee te doen met alles wat hip en hot is."
Mwoh. Ik heb geen moeite met zo oud zijn als ik nu ben, in de veertig. Sterker nog, ik vind het wel prima zo, ik ben hip en hot genoeg, ik hoef geen twintig te lijken. En daarin ben ik vast niet de enige.

Balletmama76

Balletmama76

02-12-2009 om 09:30

Jong eruit zien

"Mijn dochter van 13 heeft een jonge moeder. Ik word nog wel eens gezien als haar oudere zus (ik ben klein, tenger, blond en zie er dus blijkbaar veel jonger uit)."

Kijk, deze ervaring ken ik. Zodra ik aan iemand vertel, dat ik een dochter van 9 heb, zie je al "Aha, tiener-moeder dus!" in hun hoofden.

Ik was 23 toen ik haar kreeg... Zeker, ook vrij jong, maar niet extreem jong.

Laatst zei iemand tegen mij, dat m'n post-karretje prima is om te oefenen voor de wandelwagen later. Oh de shock in hun ogen, toen ik als antwoord gaaf, dat deze fase allang achter mij liggt.

Jong eruit zien heeft zeker voordelen, maar niet alleen maar - wacht nog steeds dat vreemden mij aanspreken met "u" - maar meestal is het gewoon "jij".

Denk ook, dat je als ouder meer serieus genomen wordt, als je wat ouder uitziet, omdat veel mensen nog steeds vooroordelen hebben tegen jongere moeders.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

02-12-2009 om 09:38

Merkwaardige reactie justine

Reactie van Justine Pardoen vanochtend in de Volkskrant:"Schandalig hoe met dit boek een hele generatie wordt afgeschreven. En het is schadelijk voor hun ouders, die voor de zoveelste keer te horen krijgen dat ze niet deugen.(...)Natuurlijk zijn kinderen verwend en hebben ze meer te besteden dan ooit. Het is aan het onderwijs en aan ouders om te laten zien dat er meer is dan consumeren".

Wat me daarin bevreemdt is dat Justine het kwalijk vindt dat ouders de zwarte piet krijgen toebedeeld, maar de school als eersten noemt als het gaat om tegenwicht te bieden aan de materiële welvaart.

Balletmama76

Balletmama76

02-12-2009 om 09:49

De hamvraag

Wat gaat meneer Balkenende doen met deze info?

Jakiro

Jakiro

02-12-2009 om 10:03

Balletmama

En om heel eerlijk te zijn, ik baal er als een stekker van, dat ik jonger wordt geschat dan dat ik ben !
Als de postbode aan de deur staat en vraagt of mijn vader thuis is (weet ik veel !! Doe woont 3000 kilometer verderop). Of dat gejij-gejouw...Ik wil in bepaalde situaties gewoon met u aangesproken worden !
En in het bijberoep wat ik uitvoer, moet ik 20x meer mijn best doen om serieus genomen te worden.
Jakiro

Jakiro

Jakiro

02-12-2009 om 10:04

Balkenende

Misschien moet hij het goede voorbeeld geven en parttime gaan werken ?
Jakiro

Nrc

In NRC Handelsblad van gisteravond (1-12) staat een goed artikel over dit onderzoek, en een redactioneel commentaar.
Het gaat hier niet over ouders die er jong uit (willen) zien, maar over ouders en scholen die te weinig richting en grenzen zouden geven.
En natuurlijk gaat het niet over "alle" jongeren van die generatie, maar over een tendens. De onderzoekers onderscheiden een hele grote groep (veelal hoogopgeleide) jongeren (42%) die wel goed omgaan met het individualisme, materialisme en de vrijheid die ze krijgen. Het zijn vooral de minder gepriviligeerde jongeren die de meeste problemen hebben met zelfredzaamheid, complexiteit en vrijblijvendheid. De onderzoekers zien dat deze jongeren steeds meer de grenzeloosheid gaan afwijzen en steeds conservatiever worden en meer verlangen naar hiërarchie. "De onderzoekers beschouwen deze generatie als een 'sociale tijdbom', voorbode van een harde, minder solidaire en agressievere samenleving'.
Het schokkendst vind ik zelf dat er een toename (to.v. dezelfde leeftijdsgroep in 1998-2002) is bij de 15-38-jarigen van het idee dat rol die de vrouw in de maatschappij moet spelen, die van goede moeder en echtgenote moet zijn.

Verder zie je bij alle leeftijdsgroepen een afname (t.o.v. 1998-2002) van de betrokkenheid bij de maatschappij en van de wens om precies te willen weten wat er in voedingsmiddelen zit.

Nou ja, lees verder het artikel zelf maar...

Het redactioneel commentaar relativeert het onderzoek.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

02-12-2009 om 14:51

Luxaflex

Nee, helaas, heb het uit de papieren krant, nu geen tijd om online te zoeken of het ook ergens staat.

Starry Night

Starry Night

02-12-2009 om 19:34

Reactie justine pardoen

Even het hele artikel, Justine is een van de reagenten:
"Hoezo hedonistisch? ‘Dit is juist een leergierige generatie’
Grenzeloze jeugd

Met de provo’s en de generatie Nix kwam het ook goed, geen zorgen dus over de grenzeloze generatie.

AMSTERDAM Onderzoeksbureau Motivaction waarschuwde maandag voor een ‘sociale tijdbom’: jongeren geboren na 1986 zijn volgens het boek De Grenzeloze Generatie narcistisch, materialistisch en niet betrokken. Met dank aan hun ouders, die te weinig grenzen stellen. Is het echt zo erg?

Pedagoog en beleidsadviseur Peter Cuyvers (54), vader van zes kinderen (tussen 12 en 36):

‘Natuurlijk passen jongeren in een egocentrisch profiel als je ze daar vragen over laat beantwoorden. Maar hoe je scoort in een vragenlijst, zegt niets over feitelijk gedrag. Hedonisten veranderen in altruïsten als ze zelf kinderen krijgen, leert het verleden ons. Ook met de provo’s en de generatie Nix is het goed gekomen. Wat ik wel herken in het onderzoek is het feit dat er nauwelijks grenzen meer zijn. Maar om vervolgens de conclusie te trekken dat er dus een sociale tijdbom tikt, is empirisch niet verantwoord.’

Dénis Paneva (16), vmbo-scholier:

‘Ik zie mensen om me heen blowen en roken. Bij mij thuis is de opvoeding strenger. Ik heb regels voor de kleren die ik draag, tot hoe laat ik uitga en met wie ik praat. Dat is misschien streng, maar wel goed. Die grenzen heb je nodig om goed op te groeien.’

Michael Woltman (16), havo-scholier:

‘Voor mij is lol maken met vrienden het belangrijkst. Nieuwe dingen kopen is leuk, maar het maakt mij niet uit of mijn trui 150 of 30 euro kost. Sommige mensen wel, die zijn grenzeloos opgevoed. Zowel met ruzies als met geld. Er is ook zoveel om je geld aan uit te geven, meer dan vroeger. Ik geef meer uit dan mijn ouders.’

Hoofdredacteur Justine Pardoen (50) van Ouders Online, moeder van twee kinderen (12 en 14):

‘Schandalig hoe met dit boek een hele generatie wordt afgeschreven. En het is schadelijk voor hun ouders, die voor de zoveelste keer te horen krijgen dat ze niet deugen. Wie heeft hier nou belang bij? Ja, Balkenende, die hier weer wat voer uit kan plukken voor zijn normen en waarden-discussie. Het beeld dat jongeren alleen met zichzelf bezig zijn, herken ik niet. Dit is juist een heel leergierige generatie. Natuurlijk zijn kinderen verwend en hebben ze meer te besteden dan ooit. Het is aan het onderwijs en aan ouders om te laten zien dat er meer is dan consumeren.’

Annemarijn Schrickx (19), eerstejaars student rechten:

‘Vroeger hechtte ik meer waarde aan mijn uiterlijk, dat is veranderd sinds ik uit de puberteit ben. Het is lang geleden dat ik nieuwe kleren heb gekocht. Daar haal ik mijn geluk niet uit. Familie is voor mij het belangrijkst. Dat geldt ook voor later, geld speelt geen grote rol. Als ik maar een leuk gezin krijg.’

Pedagoge Emmeliek Boost (56) oprichter van de Opvoeddesk, moeder van vier kinderen (tussen 18 en 28):

‘Vroeger werd de wet opgelegd: jij drinkt niet, jij mag deze films niet zien. Die verbiedende houding is niet houdbaar in deze tijd. Dat ouders nu op gelijkwaardig niveau met hun kind praten vind ik, anders dan de onderzoekers, grote winst. Daarmee laat je zien dat je je kind respecteert.

‘Dat kinderen nauwelijks meer leren om te gaan met tegenslag, is wel een probleem. Heb je een slecht cijfer, dan zal het wel aan de leraar liggen, dat werk. Ouders lossen te vaak kleine probleempjes voor hun kind op. Wil je jongeren zelfredzaam maken, dan moet je ze dat zelf laten uitzoeken.’

Hidde Remmerswaal

Anneke Stoffelen"

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.