Roosje Katoen
15-02-2012 om 15:01
Samen spelen
Mijn kinderen van 6 en 2,5 kunnen heel goed samen spelen en doen dat dan ook veel. Nu is er een vriendje (4) van oudste hier spelen en mag jongste niet meedoen. Echt zielig, want jongste kijkt al de hele ochtend uit naar het moment dat oudste uit school komt.
Ik heb toch maar gezegd dat ze met zijn drieën moeten spelen, omdat ik het zo sneu vindt dat hij wordt buiten gesloten. Aan de andere kant snap ik ook wel dat oudste alleen met vriendje wil spelen.
HOe doen jullie dat?
Tango
15-02-2012 om 15:06
Best lastig
in jouw situatie is dat nu w.s. nog lastiger omdat het vriendje qua leeftijd tussen jouw kinderen in valt. Hier hadden we dat ook weleens, dat Tangodochter met een jonger kind uit de klas speelde en dan deed Tangozoon vaak ook wel deels mee.
Verder vraag ik hier eigenlijk altijd wat de kinderen zelf willen. Wil jouw oudste echt alleen met zijn vriendje spelen, dan zou ik dat toelaten en zelf met de jongste iets doen. Misschien kun je ook nog een spelletje met z'n allen doen. En verder de speelafspraak niet te lang houden zodat jongste daarna nog met oudste kan spelen.
dc
15-02-2012 om 15:16
Half
Mijn oudste mag altijd eerst alleen met vriendje spelen, maar na een tijdje moet hij iets verzinnen dat jongste ook even mee kan doen. Goed uit te leggen aan jongste en dan heeft hij nog iets om naar uit te kijken.
Maar ze schelen maar 2 jaar, dus vaak wil oudste dat hij gewoon de hele tijd mee speelt
Jillian
15-02-2012 om 15:19
Ik herken het ook wel van mijn kinderen. Met z'n drieen samen spelen gaat vaak ook niet zo erg goed. Verder vind ik sowieso dat samen spelen met broers/zussen ook niet 'moet'. Zelfs als er geen vriendje is willen ze soms ook gewoon alleen spelen zonder een klein broertje erbij.
Samenspelen 'moet' dus nooit. Wie een vriendje op bezoek heeft en alleen met vriendje wil spelen mag daarvoor kiezen. Wel vraag ik dan of ze boven/buiten willen gaan spelen en niet in de woonkamer zodat het 'buitensluiten' minder opvalt. Dat hangt natuurlijk ook van je woonsituatie af. Wij hebben een hele fijne speelruimte boven op zolder dus vaak spelen ze sowieso graag daar.
Je kan natuurlijk ook iets leuks organiseren zoals koekjes bakken, knutselen of een spelletje doen waarbij de jongste dan wel gewoon mee kan doen. Dan heb je een win/win situatie, kinderen blij omdat ze iets speciaals doen, jongste blij omdat hij mee mag doen. Voor jou wel vermoeiender.
2,5 jaar is natuurlijk ook wel erg jong en zal lang niet elk spel even goed snappen wat voor de oudste inderdaad niet zo leuk is.
Vic
15-02-2012 om 15:32
Nee
Ik vind dat als er een vriendje komt, een brusje niet hoeft mee te spelen tenzij iedereen dat graag wil. Zo ook bij bijvoorbeeld verjaardagspartijtjes. Dan regel(de) ik altijd een oppas voor het kind dat niet jarig was. Ik weet niet of ik er anders in zou staan als de kinderen minder in leeftijd zouden schelen (5,8 jaar), maar ik denk het niet.
Guinevere
15-02-2012 om 20:21
Ook nee
Ik vind dat een kind recht heeft op zijn eigen vrienden, zonder deze constant te moeten delen met broers/zussen. Zeker als het kind met de speelafspraak zelf aangeeft de vriend even voor zichzelf te willen hebben.
Ik houd hier thuis bewust de 4-jarige uit de buurt van de 9-jarige, als die een speelafspraak heeft. Tenzij oudste zelf aangeeft dat broertje mee mag spelen. Wat dus eigenlijk best vaak gebeurt. Het vervelende daarvan is hier weer dat jongste bij voorkeur is gaan optrekken met oudere kinderen. Daar hebben wij nu flink last van, hij kijkt nauwelijks om naar zijn leeftijdgenoten. Op school houdt ie zich liever bezig met bovenbouwers, niet handig als je in groep 1 zit. Uit ervaring kan ik dus zeggen dat het wel een goed idee is om je met je eigen leeftijdgenootjes te leren bezig houden. Hoewel het bij Roosje wel een beetje ertussen in hangt, maar dan nog.
Hanne.
15-02-2012 om 20:58
Nee
Ik zou een kind nooit verplichten om een brusje op sleeptouw te nemen. Zeker niet bij een speelafspraakje.
Als ik een vriendin uitnodig om mee naar de film te gaan zou ik het ook raar vinden als ze haar dochter mee neemt. Zit ik ineens bij Mega Mindy inplaats van bij Gooise vrouwen...
Een 2,5 jarige en een 6 jarige schelen te veel in interesse om structureel samen te spelen. Soms zal het goed gaan. Maar je kan er niet op rekenen.
Ik zou van de gelegenheid gebruik maken om eens lekker 1 op 1 tijd met de jongste te hebben. Iedereen blij.
Hanne.
15-02-2012 om 21:03
Ook bij een kleiner leeftijdsverschil
Ook bij een kleiner leeftijdsverschil zal ik ze overigens nooit verplichten om samen te spelen.
Hier een jongen van 7 en een meid van 5. Er komen dus regelmatig 6 jarigen spelen. Vaak spelen ze dan met z'n drieen. Soms moet je uitkijken dat het 'verkeerde kind' er niet met het speelafspraakje vandoor gaat. Vooral als de jongen een vriendinnetje uitnodigt...
Daar steek ik dan wel een stokje voor. Je mag een vriendje of vriendinnetje niet afpakken.
liora
15-02-2012 om 21:09
Eens met vic
Hier hoeft jongste niet mee te spelen als oudste en vriendje dat niet willen. Ik doe dan wat meer met jongste.
Oudste gaat dan meestal als vriendje weg is erg loef met jongste spelen, omdat hij dir dan behoorlijk links heeft laten liggen!
Liora
Manda Rijn
15-02-2012 om 21:33
Tja
ik vraag wel eens aan dochter+vriendinnen of de jongste even mee mag doen. En als het niet mag dan niet en asl het wel mag dan zeg ik erbij dat als ze klaar met haar zijn/genoeg van haar hebben ze het moeten zeggen en dat ik haar dan direct ophaal van boven, ik zeg ook altijd tegen de jongste dat als ze mee mag doen wel goed moet luisteren.
Soms krijgt de jongste dan de rol als huisdier, baby of klein zusje, vooral het laatste is altijd van toepassing
Manda Rijn
15-02-2012 om 21:35
Oh en
ik ben erg fanatiek (sorry buren) mijn jongste aan het koppelen aan de andere meisjes van die leeftijd hier in de straat. En dat resulteerde vandaag in aanbellen bij 3 huizen en bij het 3e huis was ze direct welkom, eerst bij mij, daarne bij hun en ik zat dus zowaar opeens 1,5 uur alleen op de bank waar ik natuurlijk in slaap ben gevallen.
mooi, zoek dus speelkameraadjes, ze spelen nu nog 'samen apart' maar de sfeer van het hangen, zeuren, dreinen is direct over als er hier een andere peuter in huis is.
Roosje Katoen
15-02-2012 om 22:26
Leeftijdsverschil
is hier normaal gesproken geen enkel probleem. Jongste is nogal bijdehand en een volwaardig speelkamaraadje voor oudste.
Ik vind die half/half oplossing van dc wel wat. Hem gelijk helemaal buitensluiten gaat me wat ver, als er geen vriendje is doen ze eigenlijk altijd alles samen. Jongste heeft zelf nog geen speelafspraakjes, maar speelt op de opvang wel heel veel met leeftijdsgenootjes. Als hij zijn eigen vriendjes over de vloer krijgt is het ook weer anders natuurlijk.
Vic
15-02-2012 om 23:08
Roosje (o.t.)
Ik vind het wel heel lief dat ze zo leuk samen spelen. Die van mij zijn water en vuur en dat gaat nooit lang goed ;-(
Kaaskopje
16-02-2012 om 01:48
Nee
Er zal misschien wel eens een moment zijn geweest waarop ik zei 'ah, mag ze mee doen?', maar ik heb altijd gevonden dat mijn dochters recht hadden op eigen speeltijd met eigen vriendinnen zonder zusje erbij. In de praktijk hebben ze best vaak met elkaar en met hun vriendinnen gespeelt, maar dat was uit vrije wil. Nog steeds zijn ze állebei goed bevriend met een meisje die we al vanaf haar vierde jaar kennen.
Tijgeroog
16-02-2012 om 09:12
Eigen speelafspraakjes?
Kun je geen eigen speelafspraakjes voor de jongste regelen? Die van mij ging op die leeftijd heel graag afspreken met zusjes van klasgenootjes van de oudste, kinderen van de peuterspeelzaal en soms ook met klasgenootjes van de oudste.
Maar als ze met iemand afspreken gaat dat meestal vanzelf wel goed. Soms mag de ander niet meespelen, maar dat is incidenteel. Dan vertel ik dat ze op hun kamer moeten gaan spelen en dat de ander daar dan niet mag komen. Ik vind dat ze die vrijheid ook moet hebben. Maar het gebeurt niet vaak dat dat nodig is.
Kobalt
16-02-2012 om 12:47
Nee
Het andere kind mag alleen meespelen als degene met het vriendje het wil. Als ze zich dan buitengesloten voelt, ga ik er iets mee doen.
Ik kom zelf uit een groot gezin en weet hoe belangrijk het is, dat je zelf kunt beslissen over je bezigheden, spullen en vriendschappen. Ik zou me daar dus niet zo snel mee bemoeien.
Roosje Katoen
16-02-2012 om 14:35
Vic
Ja het is heel leuk en vertederend om te zien hoe goed ze samen kunnen spelen, en dan geven ze elkaar ook afentoe een knuffel Maar ze kunnen ook goed ruziemaken hoor, het blijven wel gewoon broertjes.
Speelafspraakjes voor de jongste, ach dat komt vanzelf wel. Woensdagmiddag is de enige doordeweekse middag dat hij thuis is en dan slaapt hij ook nog anderhalf uur dus ik steek mijn energie graag nog even ergens anders in
Wilma
16-02-2012 om 14:43
Hier ging dat vanzelf
Bij op één na alle vriendjes van mijn oudste mocht jongste er altijd tussendoor keutelen. Zij schelen ruim vijf jaar. De meeste vriendjes vonden het prima. Zusje was haast hun mascotte .
Alleen dat ene vriendje (dit alles toen ze op de basisschool zaten dan hè) was dus enig kind en die vroeg na een paar minuutjes "eh, moet dat niet naar bed?". Vooral dat "dat", geweldig. Dus toen heb ik haar gewoon zelf meegenomen en ben wat met d'r gaan doen.
Tijgeroog
16-02-2012 om 19:28
Hoeft niet, p
Het hoeft niet altijd tegelijkertijd te zijn. Maar alleen al het feit dat de jongste ook afspraakjes had was voor mijn dochter goed, dan was zij niet altijd degene die alleen achterbleef.