Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Freddy

Freddy

13-12-2016 om 18:38

Samen in bed slapen

Ik las laatst over een familie die samen slapen, met twee kinderen en twee ouders op één matras. In de steentijd schijnen mensen in grotten ook bij elkaar geslapen te hebben Nu vroeg ik me af, is dat in het echt ook wat? Zijn er mensen die het doen? Lijkt me gezellig, maar is het wel verstandig? En wat voor enorm matras moet je dan wel niet hebben?

Het idee

Blijkbaar vind je het een nogal gek idee dat kinderen bij de ouders slapen?
Er zijn goede redenen te bedenken waarom je dat wel doet, maar je mag het helemaal zelf weten. Er is niets op tegen.
Je kunt er bedjes bij zetten of een groter tweepersoonsbed nemen.

http://www.greenevelien.com/2NO_6samenslapen.php
Iets verder naar beneden zie je een foto hoe deze ouders het doen.

lieverdje

lieverdje

14-12-2016 om 09:53

het heeft ook wel nadelen hoor

voor je eigen nachtrust, vooral. Hoe meer mensen in bed, hoe meer kans dat er wel eens een wakker ligt, waardoor jij ook niet goed kunt slapen. Ik vind het wel gezellig, kinderen in bed, maar het is mij nooit goed bevallen wat betreft de nachtrust. De een ligt veel te draaien/smakken/murmelen in zijn slaap, de ander neemt het hele bed in beslag en is te warm

Om die reden (dat we niet goed konden slapen mét kind erbij) hebben we ze ook al heel vroeg naar de eigen kamer gedaan toen ze baby waren.

Pirata

Pirata

14-12-2016 om 10:13

hier

Hier hebben we de jongste naar zijn eigen bed verbannen toen hij 4 was. Het dekbed-gegap werd me toch echt teveel en die ellebogen in mijn gezicht ook.
Hij mag nu één nacht in de week bij ons slapen.
Maar als mensen elke nacht met zijn allen op een kluitje liggen en ze slapen er goed bij dan is dat prima. Alleen sliepen wij zelf nogal slecht met die woelmuis in bed.

zo gek is het niet (als ik maar niet hoef)

Je hoeft niet terug tot de steentijd hoor, lees dit maar eens: http://ashatenbroeke.nl/2016/06/01/kinderen-alleen-laten-slapen-is-juist-de-rare-gewoonte/

En mijn vader heeft in zijn jeugd - hij is van 1941 - dan wel niet met zijn ouders, maar wel met zijn broer in éen bed geslapen, en dat was in die tijd bepaald niet ongebruikelijk voor zover ik weet.

Maar goed, ik wil het niet, vanwege dat wat Lieverdje beschrijft. Ik heb van die woelwaters en zelf ben ik ook vrij beweeglijk in mijn slaap. Mijn kinderen kruipen dan ook nog bij voorkeur tegen mij aan ipv tegen hun vader, dus om de haverklap heb ik een vinger in mijn oog of een elleboog in mijn ribben, niet bevorderlijk voor een goede nachtrust. Onze kinderen hebben nooit structureel bij ons in bed geslapen, maar zeker in de peuter- en kleuterleeftijd gebeurde het regelmatig dat er halverwege de nacht eentje bij kroop, maar voor mij was dat dus vaak niet zo prettig. Nu de kinderen 11 en 7 zijn gebeurt het eigenlijk niet meer, of er moet er eentje een nare droom hebben gehad (maar dan verhuis ik naar het bed van kind - die hebben inmiddels grote bedden).

Op zichzelf is er dus eigenlijk niks tegen. Je hebt tegenwoordig bedden van twee meter breed, als de ouders niet zo breed zijn kunnen daar best nog een of twee jonge kinderen bij.

Groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

14-12-2016 om 10:24

Wisselende ervaringen

Hier hebben de kinderen tot de kleutertijd zeer regelmatig (lees vrijwel dagelijks) bij ons in bed geslapen.

Ik vond het prima. Als ik uit bed moest om een kind op zijn eigen kamer te troosten sliep ik daarna niet meer. Als ik het kind bij mij in bed nam draaide ik me om en sliepen we beide verder.

Partner vond het helemaal niets, die sliep juist niet als er een kind bij ons in bed lag. Dus hebben we het niet te veel gestimuleerd.

En nogsteeds kruipt jongste (7) met enige regelmaat bij ons in bed. Soms zonder dat ik het door heb. Liggen we bij het wakker worden ineens met zijn drieën in bed .

Triva

Triva

14-12-2016 om 12:40

de vraag is vooral

als die mensen 'vroeger' meerdere kamers hadden: hadden ze dan ook samen geslapen?

De omgeving Triva

De omgeving is hier denk ik primair materieel in elk geval ook een stuk veiliger dan in veel andere situaties.
Als je in het binnenland honderd meter moet lopen voor een toilet of een natuurlijke 'afvoer' of je baad je in de rivier waar piranha's, slangen en andere wilde dieren huizen of waar sommigen hun sexuele lusten niet kunnen beheersen dan ga je dat niet alleen doen. Andere mensen zijn je veiligheid. Als je in een omgeving bent waar men niet gewend is om kindvriendelijk de omgeving aan te passen, kinderen kunnen zo uit een raam vallen of een trap aflopen of iemand kan binnenkomen, dan voel je ook veel meer de noodzaak om bij elkaar te kruipen.
Dat zie je nog een beetje terug als je je pubers op pad stuurt en ze bezweert om bij elkaar te blijven.

Freddy

Freddy

14-12-2016 om 14:11

Meer matrassen

Eigenlijk veel positieve reacties! Vindt het met meerdere matrassen een goed idee. Wij hebben zelf net een heel groot matras gekocht (verwijderd door forumbeheer) van 200 x 200, maar met twee kids lijkt me een matras ernaast veel beter.

thea

thea

14-12-2016 om 14:38

vreselijk

Ik had van die slaap-plak-kinderen.
Gevoelig, snel angstig, te aardige ouders die oververmoeid waren, gevolg ze kropen in de nacht steeds bij ons. Als ik geluk had werd ik of partner er wakker genoeg van zodat wij konden verhuizen maar meestal gebeurde dat niet.
Probleem was een kleine slaapkamer waar alleen maar een klein bed paste..en daar kwamen dus meestal 2 kindjes bij.
Verhuisd en METEEN een goot bed gekocht, ik kon aan niks anders meer denken!
Maarja zoals die dingen gaan, toen hoefde het al niet meer zo..
Eentje bleef wel met wens zitten graag bij ons te slapen maar die wil het bed niet met nog 2 delen dus zo heel af en toe mag het en dan slaapt papa in haar bed en zij bij mij.

ik

ik

15-12-2016 om 13:57

meningen verschillen

Als baby en klein kind sliepen de kinderen altijd bij ons. Ze hadden wel een eigen kamer met een eigen bedje, deden daar ook wel eens een dutje maar 's nachts slapen deden ze bij ons. Werd door de omgeving van alles van gevonden (meestal niet positief) maar dan zei ik blijmoedig dat ik niet dacht dat ze dat als puber nog zouden willen, bij mama slapen.

Haha, hoe kun je je vergissen? Een van mijn pubers, gevoelig type van 14, ligt vaak ontzettend te malen en piekeren in bed en kan dan niet slapen. Dus sinds kort slaapt die weer af en toe bij mij. Krap, jazeker. Maar ik vind het eigenlijk een compliment en een kadootje. Want bij mijn slaapverwekkende aanwezigheid komt t kind tot rust

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.