Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Kiki

Kiki

22-03-2009 om 21:42

Rookverbod belgie

België overweegt een rookverbod in huizen en auto's waar kinderen zijn. Senator Patrik Vankrunkelsven heeft daartoe een wetsvoorstel ingediend, zo heeft hij zaterdag bekendgemaakt.

De politicus van het liberale Open VLD verwerpt kritiek dat het verbod moeilijk te controleren is door de politie. ,,Er zijn zoveel verboden die morele verboden zijn, zoals kindermishandeling en verwaarlozing. Dat zijn verplichtingen die we ouders opleggen en waarvoor we niet elke dag binnenvallen om ze te controleren'', verdedigde Vankrunkelsven tegen de Vlaamse omroep VRT.

De ronddwarrelende rook van sigaretten kan opgroeiende kinderen schaden, omdat ze nog in de groei zijn.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kiki

Kiki

22-03-2009 om 21:51

Na aanleiding van een draadje in relatieproblemen

Wat vinden jullie?

Ikzelf ben er nog niet uit. Ik kan er eigenlijk niet voor zijn, maar soms zou het wel makkelijk zijn.
Even vooropgesteld dat ik normaliter zelf ook rook, nu even niet, heb ik nog nooit bij mijn kind gerookt. Ik ben tegen overheidsbetutteling. Dus ook tegen dit voorstel.
Maar even twee voorbeelden waarom ik weleens twijfel:

Maar was een aantal maanden geleden op een verjaardag, daar was een tweeling (nog 8 weken prematuur ook) van 5 maanden oud. Iedereen stond buiten te roken, ik dacht om de kinderen. Ook pappa en mamma van de tweeling staan lustig buiten te roken, niemand mopperde erover.
Vervolgens gaan die mensen met nog drie anderen en de twee baby's naar huis. Stappen in hun zevenpersoonsauto en steken alle 5 een sigaret op. In de auto met de premature baby's. Mijn maag draaide bijna letterlijk om. Blijkt dus achteraf dat de jarige zelf die regel had ingesteld omdat hij niet wilde dat er in zijn huis bij kinderen werd gerookt.

Ander voorbeeldje was een kennis die bewust bij haar tweede tijdens de zwangerschap doorrookte, want haar eerste kind was zo groot bij de geboorte. En als je zou roken werd het kind kleiner.

Als ik dat soort dingen hoor, kan ik in mijn irritatie wel voor zo'n wetsvoorstel zijn. Maar dan reageer ik natuurlijk heel primair.
Ik hoor graag jullie meningen

Tegen

Dit valt voor mij echt als te ver gaande bemoeienis tot achter de voordeur.

MLN

MLN

22-03-2009 om 22:33

Eens met genista

Als je als land, als overheid je zaakjes zo goed in orde hebt (dus geen criminaliteit meer, amper werkloosheid, perfect milieu, goede en betaalbare gezondheidszorg enz. enz) dat je verder niets meer te doen hebt.....tsja, dan mag je je druk gaan maken over wat mensen binnenshuis doen. Maar trek het dan wel breed. Ouders die aan de drank zijn vormen ook een gevaar. Wat doet een 'dronken lor' als zijn/haar baby 's nachts doodziek blijkt te zijn? Is zo iemand in staat om zijn/haar kind veilig de trap af te dragen of flikkeren ze allemaal naar beneden??? Of ouders die zelf nooit fruit en/of groente eten??? Geven niet het goede voorbeeld en dat kan er dus toe leiden dat kind fruit en/of groente als vies ervaart. Niet goed voor de gezondheid!!!
Waar ik wel enigszins in mee kan gaan is het eventueel verbieden van roken in de auto. Maar meer ivm het gevaar op de weg. Hoezo is niet handsfree bellen wel bestempeld als gevaarlijk, maar een automobilist die, zoekend naar een sigaret of vuur of asbak, een zwieper naar links of rechts maakt niet?
PS ben zelf ook een roker maar niet binnenshuis en niet in de auto.

Monique D*

Monique D*

22-03-2009 om 23:12

Dat is juist, mln

.. en verbied dan gelijk zwangere vrouwen om ook te roken.

Prulletje

Prulletje

23-03-2009 om 00:09

Ah!

Dat is een leuke Ik ben ZEER tegen overheidsbetutteling en bureaucratie. Maar ik heb zo ontzettend de pest aan sigaretten en roken dat ik daar graag een uitzondering voor maak. Dus wat mij betreft: Prima! Algeheel verbod graag. Meteen alle fabrieken sluiten, enzovoorts. Het kan mij niet extreem genoeg zijn! Roken is namelijk zo ontzettend irritant en zo ontzettend nergens goed voor.
Zo, sorry, dat moest er even uit.
Overigens kan ik me niet voorstellen dat zoiets ooit gaat lukken.

Prulletje

Marmar

Marmar

23-03-2009 om 00:58

Net zoals mln maar toch anders

MLN: 'Als je als land, als overheid je zaakjes zo goed in orde hebt (dus geen criminaliteit meer, amper werkloosheid, perfect milieu, goede en betaalbare gezondheidszorg enz. enz) dat je verder niets meer te doen hebt.....tsja, dan mag je je druk gaan maken over wat mensen binnenshuis doen...'
Hm. En dan twijfel ik over België en een verbod op róken. Want ik ben 'Du Trout' niet vergeten en die recente moordpartij in een KDV ook niet. Of die oppas met dat kindje, die leven ook niet meer. België heeft nog wel wat te doen om herhalingen te voorkomen. Laat het zich vooral druk maken wat mensen binnenshuis doen of daarbuiten. Maar roken verbieden lijkt me geen prioriteit.

cqcq

cqcq

23-03-2009 om 09:25

Ik ben voor!

Roken bij een kind is kindermishandeling. Met gevolgen die heel lang kunnen duren. Ik denk bijvoorbeeld aan mijn buurkinderen. Ze stinken een uur in de wind...maar dat is het ergste niet. Hun longen bijvoorbeeld raken door het altijd in rook verkeren beschadigd.

Wellicht is het symbool wetgeving. Maar roken bij kinderen verbieden lijkt me veel zinnerger dan het verbieden van roken in café's waar volwassenen zelf kunnen kiezen of ze wel of niet naar binnen gaan.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

23-03-2009 om 09:51

Tegen

Ja, roken bij kinderen is onverstandig.

Maar dat iets onverstandig of ongezond is wil nog niet zeggen dat je er wetten tegen moet willen maken. Ik moet er niet aan denken, een staat die alles wat onverstandig of ongezond is gaat verbieden. Brr.

Stelle

Stelle

23-03-2009 om 10:31

Tegen en dutroux (??)

Ik ben vooral verbaasd dat het voorstel bij een VLD'er vandaan komt (een liberale partij!!). Maar idd, verbied dan liever het roken helemaal. Schadelijk voor alle meerokers, dus niet alleen voor kinderen, lijkt me, en schadelijk voor de gezondheidszorgkosten (sprak de ex-roker ) Maar hoe vervelend en onverantwoord ook, je kun mensen niet verbieden te roken in hun eigen huis. Ben overigens benieuwd hoe je dit wilt controleren.

Marmar:
"Hm. En dan twijfel ik over België en een verbod op róken. Want ik ben \'Du Trout\' niet vergeten en die recente moordpartij in een KDV ook niet. Of die oppas met dat kindje, die leven ook niet meer. België heeft nog wel wat te doen om herhalingen te voorkomen. Laat het zich vooral druk maken wat mensen binnenshuis doen of daarbuiten. Maar roken verbieden lijkt me geen prioriteit."

Marmar, wat zou je dan moeten verbieden, volgens jou? Het vermoorden van kinderen? Zie niet in wat 'Belgie' zou kunnen doen om herhaling te voorkomen. Je hebt het nu over 3 incidenten in 12 (!!) jaar tijd, dat zijn, hoe betreurenswaardig ook, incidenten en geen 'gebruikelijke usance'.

cqcq

cqcq

23-03-2009 om 17:09

Ouders aan de drank..

"Ouders die aan de drank zijn vormen ook een gevaar..."

Helemaal mee eens, maar niet vergelijkbaar met roken. Iemand die aan de drank is kan wellicht zijn kind schaden... maar als je rookt bij een kind is het niet meer een mogelijkheid dat er schade aanricht wordt, maar is de aangerichte schade zeker.

(overigens ben ik ook tegen dronker ouders....)

Coco

Coco

24-03-2009 om 10:05

"kindermishandeling"?

In feite zou er helemaal geen nieuwe wet voor nodig zijn om het te verbieden: je kunt de criteria van "kindermishandeling" gewoon verruimen. Waarschijnlijk richt "meeroken" meer (blijvende) fysieke schade aan bij jonge kinderen dan af en toe een gedoseerde draai om de oren.
De controle hierop is natuurlijk een ander verhaal: ik zie mezelf nog niet de buren "aangeven" omdat ik ze in huis heb zien roken.
Wat je met zo'n wet misschien wél bewerkstelligt, is dat mensen ervan doordrongen zijn dat het fóut is om te roken in een ruimte waar kinderen (en eigenlijk ook andere volwassenen, maar je moet ergens beginnen) aanwezig zijn. Het kan nooit kwaad als je "geweten" gesteund wordt door "de wet". Je hebt onder de rokers mensen die uit zichzelf al niet roken als er kinderen aanwezig zijn en je hebt mensen die overal maling aan hebben, maar je hebt ook een groep die gewoon heel gevoelig is voor "de wet". Als je alleen die groep op deze manier over de streep kunt trekken heb je je doel al bereikt denk ik. Verder denk ik dat kinderen misschien ook minder snel zullen gaan roken als ze niet voortdurend geconfronteerd worden met rokende volwassenen.
Maar maak dan geen wet die het roken verbiedt, maar verruim de omschrijving van kindermishandeling.

mirreke

mirreke

24-03-2009 om 10:34

Morele verplichting

Wat de voorsteller bedoelt is dat het erge van roken in de buurt van kinderen veel beter zal doordringen als er een echte wet voor is. Net zoals in sommige landen (in NL nog niet toch?) een wet is die het slaan van kinderen verbiedt. Als de maatschappij iets overduidelijk afkeurt en dat vastlegt in een wet, legt dat veel meer gewicht in de schaal dan een toevallige opvatting van deze of gene die ook nog eens veel discussie losmaakt.
Zelf woon ik nog niet zo lang in Duitsland, en het valt mij op dat hier sowieso meer gerookt wordt, en ook nog eens gewoon thuis als men kinderen heeft. Ik heb al meerdere malen 'uit'spelende kinderen helemaal doorrookt weer thuis gekregen. Heb ik voorheen in NL nog nooit meegemaakt en was in het begin ook verbijsterd. Nu vraag ik van tevoren of de ouders roken, en zeg ik dat ik niet wil dat de kinderen dan in huis zijn. Dat is nog niet zo geaccepteerd, om het zachtjes te zeggen, en zeker niet als een buitenlander daarmee aankomt.
Misschien wordt er in België ook nog best veel gerookt bij kinderen in de buurt en lijkt zo'n wet daarom zinvol?

Is de ingangsdatum van dit verbod

soms 1 april

Ja sorry hoor, kon het even niet laten. Dit gaat mij toch echt iets te ver.

gula

cqcq

cqcq

24-03-2009 om 21:44

1 april?

Waarom wel werknemers beschermen, en veel kwetsbaarder kinderen niet. Een werknemer in een omgeving de rookt kan er nog wat van zeggen of desnoods ontslag nemen.

Kinderen die letterlijk wonen in de rook hebben geen enkele andere keuze!

(en dan zijn er ook nog mensen die een dergelijk verbod teveel vinden ingrijpen in de persoonlijke levenssfeer, in vind daarentegen dat roken bij kinderen teveel ingrijpt in hun levensfeer).

Maar wat mij betreft kunnen we en uitruil doen. Roken in kroegen mag weer, maar dan verbieden we het roken in huizen waar ook kinderen wonen.

Jamaar

in je huis ben je toch vrij om te doen en laten wat je wilt?
Kijk, ik rook ook niet in huis, doe het buiten, maar dat is mijn eigen beslissing. Die heb ik me niet op laten leggen door eoa regering.

Tuurlijk is roken schadelijk, zeker voor kids etc, die discussie kennen we allemaal maar om nou als regering een verbod in te gaan stellen??

Ik ben zelf ook opgegroeid met ronddwarrelende rook van sigareten en sigaren, heb er nog geen schade van ondervonden (gelukkig) en nee, hiermee zeg ik niet dat het niet schadelijk is of kan zijn, en dat een ieder maar meot gaan roken bij kleine kids maar ff serieus, er spelen andere dingen waar een regering zich druk om kan maken, niet om een verbod in je eigen huis...

Tinus_p

Tinus_p

25-03-2009 om 11:58

Gula

gula:
"in je huis ben je toch vrij om te doen en laten wat je wilt?"
Neehoor. Het is nog steeds verboden om in je eigen huis je kinderen in elkaar te meppen.

België

Ben vorige week een aantal dagen in België geweest. Ik verbleef daar in ene hoel waar je niet mocht roken, aldus het blaadje dat onder de asbak op de kamers lag. In het restaurant werd ook gewoon gerookt. We gingen eten in ene restaurant waar je ook niet mocht roken en iedereen om ons heen zat te roken. Het was lang geleden dat ik mijn kleding de dag erna niet meer aankon vanwege de rooklucht, bleeeh. Dus ik stel voor dat België eerst het verbod dat er nu is gaat naleven ipv met andere verboden te komen!

Gr.
Moon32

Coco

Coco

25-03-2009 om 16:33

Moon (beetje ot)

Dat doet me denken aan een keer dat ik in Tunesië per trein naar Tunis reisde.
We zaten op de heenweg ('s morgens vroeg) in een coupé met in grote letters "défense de fumer" en inderdaad, niemand rookte. Op de terugweg ('s avonds, toen het donker was), gingen we weer in zo'n coupé zitten. Een man vóór ons stak een sigaret op. Ik raapte alle moed bij elkaar, tikte hem op de schouder en wees op het bordje. Hij keek mij nogal verward aan, maar deed zijn sigaret uit. Vervolgens staken zo'n beetje alle andere reizigers ook een sigaret op. De man die voor ons zat ging twee banken verderop zitten en begon ook weer te roken.
Het waren dus gewoon oude Franse treinen en die bordjes stelden niets voor. Dat er op de heenweg niet gerookt werd, kwam omdat het toevallig Ramadan was en dan bij daglicht behalve niet gegeten en gedronken ook niet gerookt mag worden.
Maar ik herinner me nog goed die blik van ultieme verbijstering bij die man toen ik hem op dat bordje wees....

Sigarettenverkoop verbieden

Eigenlijk zou het meest logische zijn dat tabakswaren gewoon verboden worden gezien hoe schadelijk roken is. Dus niet mer verkopen/kopen, weg uit winkels en een verbod op het bezit van etc.
Maar goed er wordt teveel op verdient. Het heeft nogal wat consequenties. Maar het is onlogisch, overal roken verbieden maar het wel legaal houden om te verkopen enzo.

Tinus_p

ja oke, je hebt gelijk
Daar had ik niet aangedacht

gula

bibi63

bibi63

28-03-2009 om 16:51

Maar

dan moet je ouders ook verbieden hun kinderen dagelijks vol te stouwen met ongezonde troep ('1 keer in de week mag en wel op zaterdagavond dames en heren') en moet je ouders verplichten hun kinderen dagelijks een portie groente en fruit aan te bieden (of ze het nu eten of niet). Mogen ouders niet meer bakken en braden in hard vet enz. enz. enz. enz. Deze zaken zijn m.i. minstens net zo ongezond en funest.
Deze hele wet gaat dus nergens over.
Groetjes,
Bibi

Verbieden?

verkoop van sigaretten verbieden?zullen we dan gelijk de alcohol ook maar verbieden?dat is nog meer verslavend dan sigaretten.en wat volgt er dan? verbod op vet? verbod op suiker?ik bedoel,hoe ver gaan we?

Massi Nissa

Massi Nissa

29-03-2009 om 08:49

Voor mij zou het een uitkomst zijn

Ik ben zo verschrikkelijk verslaafd aan roken dat het voor mij echt een uitkomst zou zijn als tabak gewoon niet meer te verkrijgen was. Ik kan wel redelijk goed stoppen (zwangerschap), maar gestopt blijven lukt me niet. Geloof me, ik heb echt alle stop-boeken gelezen, acupunctuur gehad, mezelf honderdduizend maal voor gek, achterlijk en slap verklaard. Ik zou dolblij zijn als het mij uit handen werd genomen op die manier.
Groetjes
Massi

Kiki

Kiki

29-03-2009 om 11:10

Tsja massi, hier nog een

Ik stop voortdurend en gemakkelijk voor gigantische lange perioden, maar uiteindelijk begin ik altijd weer.

Tijdens de zwangerschap van mijn zoontje en bij deze zwangerschap rook ik niet uiteraard en dat doet me ook niet zoveel.
Maar ik ben er allang van overtuigd dat ik op het gebied van roken geen ruggengraat heb.

Maar verbieden vind ik te ver gaan hoor.

Massi en kiki (ot)

als er geen sigaretten meer verkocht mogen worden is dit geen reden tot stoppen hoor!
Bedoel, drugs is ook verboden, daar kom je illegaal aan en gebruik je alsnog. (niet je als in jij maar in het algemeen bedoel ik)

Dus dan gaan we straks ook illegaal aan peuken komen en vrolijk doorroken.

Roken zit tussen je oren, als je er niet aan toe bent om te stoppen, moet je het niet doen.
Zelf ook diverse keren gestopt, korte tijd, lange tijd maar die trek blijft...

Massi Nissa

Massi Nissa

30-03-2009 om 20:41

Geen hypochonder

"Eens het verbieden van verkoop van sigaretten zou ongetwijfeld een nieuwe bloeiende criminele sector opleveren."
Zoals uitstekend verwoord in het korte verhaal "De laatste roker" van W.F. Hermans.
Nee, ik ben geen hypochonder. Ik ben een onder-de-mat-schuifster: het gaat vast allemaal wel weg als ik maar net doe of het er niet is. Ook heel gezond .
Groetjes
Massi

Kiki

Kiki

31-03-2009 om 12:12

Haha, hier ook geen hypochonder

maar ja, momenteel rook ik dan ook niet Hoor ik fijn bij de niet-rokers. Maar pas na de 30 Asa? o dan heb ik nog wel even, ik ben pas 26.

Ik ga het natuurlijk nu wel weer proberen vol te houden, er zijn ook steeds meer gestopte rokers in mijn omgeving. Zou het toch steeds makkelijker moeten worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.