Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Rookmelders!

In navolging van Tihama start ik maar eens een rookmelderdraadje - en niet zonder aanleiding. Vorige week was ik aan het koken, had wat olie hoog op het vuur (nou ja, de inductie) gezet, en was afgeleid en weggelopen (ja, zeg het maar: STOM. Toch kan dit haast iedereen gebeuren vrees ik). Paar minuten later kom ik terug, slaan er zeker 40 cm hoge vlammen uit de pan die angstaanjagend snel hoger werden en zich uitbreidden. Dankzij de blusdeken die in de bijkeuken ligt (en nou ja, vooruit, een grote tegenwoordigheid van geest is het hierbij gebleven. Heb ook nog de brandweer gebeld, en die hebben alles even goed gecheckt. Met een sisser afgelopen dus.. Moet ik nog even vermelden dat een paar tellen nadat ik het brandje ontdekte, de rookmelder beneden ook afging, dus ook dat werkt naar behoren.
Tihama, bedankt!
Hebben jullie je brandveiligheid op orde?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

10-11-2010 om 18:12

Brandmelders

hangen hier al jaren. Sinds ik met een BHV-cursus was begonnen eigenlijk. Blusdeken heb ik niet, vlam in de pan kan ik eventueel nog wel met een deksel doven, heb ik ook geleerd Alles voorkomen kan niet, maar we proberen wel zo voorbereid mogelijk te zijn....

Puck

Puck

10-11-2010 om 19:52

Ik denk het wel

Ik denk dat wij de redelijk beveiligd zijn. In de bijkeuken hangt een blusdeken, op iedere verdieping hebben we brandmelders, op de zolderverdieping en in de (van binnen uit bereikbare) garage hebben we brandblussers staan. Een brandladder ontbreekt en volgens mij moet je tussen de garage en je huis een brandwerende deur hebben en die hebben we ook niet.

Tihama

Tihama

10-11-2010 om 20:57

Ha, anneque

Mooi!

Zoon is hier deze zomer naar de zolder verhuisd. Er hangt daar nu dus een rookmelder en een blusdeken. Dankzij dit draadje denk ik er nu wel aan dat we hem nog moeten uitleggen hoe hij via het Veluxraam weg zou kunnen als de brand van beneden komt. Als hij dan tenminste al niet gewaarschuwd is vanwege het concert van rookmelders van beneden.

Tihama

Puck

Puck

11-11-2010 om 12:10

Tihama

Eerste stap lijkt me om dan als een speer zo'n brandladder aan te schaffen zodat hij vanuit zijn velux dakraam niet naar beneden stuitert. (Tenzij hij zonder moeite van daaruit veilig op bijv. een plat dak kan komen.

Tihama

Tihama

11-11-2010 om 12:49

Puck

Nee, hij stuitert niet naar beneden. Het dak eindigt aan die kant namelijk erg laag boven de grond. Die gedachtensprongen heb ik allemaal al gemaakt toen we hem lieten verhuizen. Toch is zo'n brandladder geen slecht plan, want ik heb geen idee hoe snel een nat dak glijdt...

Tihama

Rafelkap

Rafelkap

11-11-2010 om 13:21

Bijna

hoi Anneque
Ik heb meteen twee blusdekens besteld, dat lijkt me wel handig. Verder zou mijn man nog eea installeren, maar ik vrees dat ik zelf aan het klussen moet.

dank je wel!

vlinder72

vlinder72

11-11-2010 om 16:50

Redelijk

Wij hebben een blusdeken aan de muur naast het fornuis bevestigd. Staat alleen niet zo mooi. Verder boven twee rookmelders. Aangesloten op het electriciteitsnet en ook op batterijen.

Ook hebben wij afspraken gemaakt wie welk kind gaat halen in geval van nood. Verder hangt er altijd een sleutel van de voordeur aan een haakje naast de voordeur. Ook doen wij onze deuren niet op allerlei veiligheidssloten. Misschien niet zo veilig voor inbrekers maar als er nood aan de man is, krijg ik die veiligheidssloten niet open. Ook hebben wij gekeken hoe de kinderen vanaf de twee etage kunnen ontsnappen. Ze zijn nu 8 en 6 jaar. Wij willen het binnenkort een keer met ze bespreken. Namelijk eerst via de trap naar beneden proberen te komen maar lukt dat niet dan raam openen en op het platte dak (buiten) gaan staan.

En ik wil de kinderen dan ook leren dat zij zich als er brand is nooit mogen verstoppen in een kast of zo omdat wij ze dan niet kunnen vinden. Maar ja, wij moeten het natuurlijk ook wel weer zo vertellen dat ze niet bang worden want de kans dat er brand uitbreekt is natuurlijk heel erg klein.

Rosase

Rosase

11-11-2010 om 17:07

Wij hebben afgesproken

Alleen jezelf. Ik zou niet willen dat de een de ander gaat redden en dat ze dan allebei omkomen. Blijven moeilijke discussies...

Janna

Janna

12-11-2010 om 09:48

Blusdeken

Wij hebben onze kinderen geleerd om als volgt te handelen in geval van brand:
1. keihard "brand" (blijven) roepen en
2. naar buiten door de dichtsbijzijnde deur/raam
3. omstanders/buren waarschuwen

Ze weten hoe een blusdeken werkt, maar ik heb liever dat ze naar buiten vluchten dan dat ze gaan proberen een brand(je) te blussen. Zelf zou ik moeten inschatten of een poging tot blussen met een bd nog wel zin heeft denk ik.

Hier ook: alleen jezelf mee naar buiten, geen spullen, geen dierbare knuffels (vindt mijn dochter vreselijk, maar het is niet anders) en in de kleding die je aan hebt. Desnoods bloot.
.
Hopelijk hoeven we dit nooit in praktijk te brengen.

Rosase

Rosase

12-11-2010 om 14:09

Ik weet het niet hoor pelle

Volgens mij kan dat best snel gaan, zo'n brandje.

Wij hebben afspraak 2 en 3 van Janna ook. Wellicht dat het wel verstandig om afspraak 1 daaraan toe te voegen.

Maar eigenlijk hoop ik het gewoon nooit mee te maken.

Fiorucci

Fiorucci

12-11-2010 om 16:53

Rook

Rook kan net zo dodelijk zijn als vuur.

Petr@

Petr@

12-11-2010 om 19:26

Ook hier afgesproken

meteen naar buiten met brand, niets mee nemen. Alles is inderdaad te vervangen! Ook de hond...
Door dit draadje ga ik Petr@man maar weer eens vragen de rookmelders weer te installeren. En de blusdeken op te hangen, die ligt nu ergens los in een lade.

judiths mama

judiths mama

12-11-2010 om 20:23

Wasdroger

veroorzaakt de meeste branden in huis. Dus nooit je droger aanzetten als je niet in huis blijft. En een rookmelder in de buurt van je wasdroger.
Zo, ik heb ook wat geleerd bij de BHV cursus!

Chippie

Chippie

12-11-2010 om 22:34

Hier....

Hier op alle verdiepingen rookmelders, bij de cv installatie voor de zekerheid een CO2 melder (volgens mij onzin, maar okee...), een branddeken in de keuken en een brandblusser in de garage. Droger en wasmachine niet 's nachts aan. Niemand slaapt er op zolder.

Onze afspraak: je gaat naar papa en mama en/of direct naar buiten.

Ineke P.

Ineke P.

13-11-2010 om 09:06

Verbieden jullie ook koptelefoons dan?

Hier 2 pubers in huis die vaak op hun kamer (deur dicht) met hun koptelefoon op computerspellen doen of muziek maken. Zij sluiten zich op die manier volkomen buiten de wereld. Horen niks, zien niks.
Toen hier vorig jaar brand bij de buren wase merken zelf niets op en ze zijn ook niet te waarschuwen van een afstandje.
Hoe doen jullie dat?

Ineke P.

Ineke P.

13-11-2010 om 09:09

Er viel wat weg

toen er vorig jaar brand was bij de buren hebben ze er niets van gemerkt, terwijl de brandalarmen afgingen en de brandweerauto's met sirenes aan voor de deur stonden.
Levensgevaarlijk vind ik dat. Ze merken zelf niets op en ze zijn ook niet van een afstandje te waarschuwen.
hoe doen jullie dat?

Tihama

Tihama

13-11-2010 om 12:07

Koptelefoons

Dat speelt hier niet, maar er is een simpele oplossing: zorg voor een geschakelde rookmelder. Dan gaan alle rookmelders in het huis af zodra er 1 alarm slaat. Aangezien rookmelders al bij een klein pluimpje reageren, heb je dan nog tijd genoeg. En als het goed is maakt ie herrie genoeg om door de koptelefoon heen te gaan.

Tihama

Cindy

Cindy

13-11-2010 om 13:49

Koptelefoons

Ik neem aan dat kinderen met koptelefoons uiteindelijk wel zullen reageren op rooklucht? En ze moeten die dingen niet zo hard zetten natuurlijk! Dat zeg ik mijn kinderen hier in ieder geval altijd, dat als ze hem te hard zetten ze wel degelijk kans op een gehoorbeschadiging hebben. En omdat hun opa dat heeft weten ze hoe irritant het is als je slecht hoort.
Ik test het wel eens en mijn kinderen reageren wel als ik ze roep terwijl ze hun ipod op hebben.

Hier een klein huis, en inderdaad als ik maar iets een klein beetje laat aanbranden dan gaat het brandalarm al af. Ik heb er eentje op de gang beneden hangen, overloop boven en op zolder en op twee kamers boven en ook nog in de bijkeuken, waar de droger staat. Alleen in onze slaapkamer zit er nog geeneen, maar we slapen altijd met de deur open.

Ineke P.

Ineke P.

13-11-2010 om 14:05

Tihama

De rookmelder op de overloop tussen de beide slaapkamers horen ze niet. echt niet.
Het gaat me niet om mijn gelijk, maar ik wil waarschuwen voor het feit dat je er niet altijd op kunt vertrouwen dat je kinderen waarschuwingen e.d. horen.

Maylise

Maylise

13-11-2010 om 15:16

Afspraken

Naar mijn inziens heeft het maken van afspraken niet zo heel veel zin. Op het moment suprême volg je toch je instinct. Dan kan je heel afspraken hebben gemaakt maar zeker jonge kinderen zullen toch vaak op dat moment doen wat hun instinct hun ingeeft, hopelijk is dat niet verbergen maar vluchten.

Maylise

Puck

Puck

14-11-2010 om 12:10

Ineke en cindy

Ineke: probleem bij jou is dan niet zozeer dat ze de rookmelder niet horen. Het echte probleem is dat ze die koptelefoon kennelijk veel te hard hebben staan. Dat zou ik eerder aanpakken dan het verbieden.
Cindy: als je de rook ruikt dan ben je soms al veel te laat, een goede brandmelder reageert veel eerder.

Tihama

Tihama

14-11-2010 om 12:26

Koptelefoons

Ik heb hier begrensde koptelefoons (max 80 d voor de kinderen. Die worden overigens alleen in de woonkamer gebruikt, om geen last van elkaar te hebben. In de eigen kamer niet.

Tihama

Monique D*

Monique D*

16-11-2010 om 19:42

Hoe werkt zo'n blusdeken?

Ik weet dat restaurants wel over blusdekens beschikken en wist niet dat particulieren ze ook hebben. Hoe werkt zo'n blusdeken eigenlijk? Smijt je hem gewoon over de brandhaard heen? Dooft het gelijk het vuur als de vlam in de pan slaat en geen deksel bij de hand hebt? Ik geloof wel dat het ook prima helpt als iemand in brand staat.
Wij wonen op 3 hoog op een etagewoning en hebben een koolmonoxidemelder in de woonkamer en een rookmelder in de keuken en in de gang. Mijn zoon die op zolder slaapt heeft ook een rookmelder. Mocht de trap naar beneden in de fik staan dan kunnen wij via het balkon vluchten via een keukentrap. Wij moeten dan wel op de kast klimmen om op het balkon van de buren te komen. Mijn zoon komt dan op het dak via zijn kamer.
Ik heb zelf een brand meegemaakt in mijn eerste woning, zo'n 24 jaar geleden. Dit kwam door een defecte gaskachel. Ik kan daarmee de vraag beantwoorden wat ik mee zou willen nemen als er brand zou zijn. Ik had alleen mijzelf meegenomen... zelfs de sleutels van het huis had ik achtergelaten. (ik had toen nog geen kinderen en was alleen) Gelukkig heb ik die wel gevonden in het zwarte stinkende hok, anders waren er nog onverlaten die spullen die nog goed waren gewoon konden meenemen. Er waren tijdens die brand ook door de brandweermannen persoonlijke spullen naar buiten gegooid. Door de schrik van die brand dacht ik er niet aan om die spullen te doorzoeken en dat wat goed was mee te nemen. Ik dacht er pas de volgende dag aan en kwam erachter dat veel van die spullen verdwenen waren!! Hoe laag kan je zijn??? Daarom was ik achteraf blij dat ik die sleutel gevonden had. In het begin kon het mij niet schelen (wat voor waarde heeft zo'n afgebrand huis nou), maar door aandringen van de brandweer en de politie heb ik naar die sleutel gezocht en de deur nog afgesloten.
Ik hoop het alleen nooit mee te maken.
Ik denk dat het weinig voorkomt, want niemand in mijn familie- of kennissenkring heeft een brand meegemaakt. Maar het is altijd goed om je te beschermen tegen brand.

Anneque

Anneque

16-11-2010 om 22:15 Topicstarter

Monique

http://nl.wikipedia.org/wiki/Blusdeken

Een blusdeken verstikt het vuur, zorgt ervoor dat er uiteindelijk geen zuurstof meer bij kan, waardoor het dooft. Ik heb hem idd over de brandende pan heen gegooid. Het werkte goed, maar niet zo snel als ik had gedacht. Er ontstond nog behoorlijk wat rook, zozeer zelfs dat ik onder de rook door naar de voordeur ben gekropen

(wat een naar verhaal joh, over jouw brand & de gestolen spullen. Hoe laag kun je zijn idd)

Pluk53

Pluk53

17-11-2010 om 11:56

Blusdeken2

en nooit de blusdeken om een persoon slaan als hij nog staat. Door het schoorsteen-effect kunnen de vlammen en de hete gassen langs het gezicht slaan en ook bij inademing grote schade aanrichten.

paniekvogel

paniekvogel

18-11-2010 om 21:58

Tihama - geschakelde melders

Maar als je geschakelde rookmelders hebt en ze gaan dus allemaal af, dan weet je helemaal niet waar de brand is (en als het een prullenbakje is dan is hij misschien nog te blussen als je er snel bij bent).....
Zelf denk ik dat ik met mijn kinderen aan de overkant van de straat sta terwijl een simpel prullenbakbrandje mijn hele huis doet affikken. Omdat ik niet durf. Niet eens durf te zoeken waar de brand is. Naar buiten met de kinderen en verder niks.
van Paniekvogel

Maxime.M

Maxime.M

18-11-2010 om 22:37

Nee toch

het lijkt mij niet dat je bij het afgaan van een rookmelder gelijk de straat op rent, zonder te kijken wat er aan de hand is. Je moet wel een heel gigantisch groot huis hebben om niet te merken waar er dan brand is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.