Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
lizaa

lizaa

18-01-2010 om 14:32

Rokende ouders

Dochter (9) gaat sinds enige tijd veel om met een meisje uit haar klas. Ze hebben een leuke vriendschap. Maar als dochter bij dit meisje heeft gespeeld,komt ze zwaar naar rook ruikend thuis. Laatst heeft ze er een keertje gelogeerd, en alles was doortrokken van de rooklucht. Ik heb zelfs de slaapzak gewassen (luchten hielp niet). Dochter zegt dat beide ouders van het meisje heel veel roken, in huis. Ik vind dit heel erg vies, en wil eigenlijk niet meer dat mijn dochter nog bij haar speelt. Hoe moet ik dit brengen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluk53

Pluk53

18-01-2010 om 15:00

Eerlijk zijn

ik dacht dat het ook verstokte rokers toch wel duidelijk was dat meeroken voor kinderen behoorlijk slecht is (en ook voor volwassenen). Ik heb het dilemma wat jij schetst zelf gelukkig nooit bij de hand gehad.
Mijn keus zou zijn: de moeder eerlijk en open aanspreken. Er is genoeg over dit onderwerp in de publiciteit geweest de laatste jaren, dus je hoeft het niet te verdedigen of verder uit te leggen (verwijs maar naar het rookverbod in de horeca). Vriendinnetje kan dan bij jullie komen; geeft natuurlijk wel weer extra belasting.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

18-01-2010 om 15:12

Niet overtuigen

Het makkelijkste is als je bedenkt dat je die mensen niet hoeft te overtuigen. Kan jou het schelen wat zij verder doen, maar jij wilt je kind niet in de rook laten spelen.

In communicatietermen heet het een ik-boodschap. *Ik* vind het niet prettig dat mijn kind in de rook speelt, dus ik wil dat ze bij ons spelen en niet bij jullie.
Dit itt *Jij* rookt waar ons kind bij is en dat wil ik niet.

Puck

Puck

18-01-2010 om 17:01

Ik verbied het niet

Ik heb een goede vriendin die ook rookt in haar eigen huis en die weet dat ik er een gloeiende hekel aan heb. Onze beide meiden spelen en logeren ook graag bij elkaar. Ooit heb ik tegen haar dochter gezegd dat ze zo naar rook rook en dat ik dat vond stinken. Achteraf bleek ze dat verschrikkelijk te vinden dat ik dat heb gezegd. Mijn dochter mag daar ook rustig spelen en logeren omdat ik niet vind dat hun vriendschap de dupe mag worden van het feit dat ik roken smerig vind. Ik weet dat het ook ongezond is, maar ach, verder komt ze nooit in een rokerige omgeving en een kind dat dagelijks in de drukke straat naar school moet zal misschien slechter af zijn. Gevolg is idd wel dat alles wat ze meegenomen heeft naar vriendinnetje linea recta de wasmand in gaat. En ook als ik er zelf naar toe ga dan zorg ik dat ik kleren aan heb die eigenlijk al de was in zouden gaan.

Oef.....

Ik zou toch ook wat milder gestemd zijn bij zo'n leuke vriendschap. Eens met Puck dus.

Niet rokende zus

Niet rokende zus

18-01-2010 om 21:32

Dilemma

Mijn zus en zwager roken ook in huis. Na de geboorte van mijn neefje hebben ze het een jaar volgehouden om buiten te roken, maar nu roken ze weer binnen. Als ik mijn kleine peuterneefje knuffel ruik ik rook. Ik vind dat erg, heel erg. En ik vraag me af of en hoe ik mijn zus en zwager moet vertellen hoe erg en hoe vies ik dat vind. Ze beseffen waarschijnlijk niet hoe slecht en hoe vies het is. Wat vinden jullie, moet ik er iets van zeggen? Ik zou het heel fijn vinden voor mijn neefje als ze ermee zouden stoppen. Met binnen roken bedoel ik.

Wat betreft het dilemma van Lizaa. Ik weet niet wat ik zou doen. Je stoot mensen zo snel voor het hoofd. Maar oh, wat is het vies!

Zus.

Marieke

Marieke

18-01-2010 om 22:24

Nooit tegen het kind zeggen dat het stinkt

Zeg nooit tegen het kind van een thuisroker dat het naar rook stinkt. Het is enorm kwetsend voor het kind pijn en het kan er zelf niks aan doen. Dit zijn opmerkingen die een kind de rest van zijn leven als pijnlijke herinnering zal meenemen.

Tango

Tango

18-01-2010 om 22:27

Ik herken het helemaal

Tangodochter heeft ook een vriendinnetje van wie de ouders roken in huis. In hun 'gewone' huis vindt ik het meevallen, hoewel ze altijd rokerig ruikt als ze terug komt. Maar ze ging een keer logeren in het vakantiehuisje van deze mensen en daar was het echt erg. Ik kwam haar zelf ophalen daar en ben er echt van geschrokken, wat een rooklucht in dat huisje (midden in de bossen, maar geen gezonde lucht dus). Inderdaad achteraf dus alles gewassen. Tangodochter was daar ook flink verkouden geworden en heeft achteraf flink gehoest, maar ik weet natuurlijk niet zeker of het door de rook kwam. Het gezin van vriendinnetje was ook verkouden namelijk. Ik nam me voor haar daar niet meer te laten logeren, wat makkelijk werd gemaakt door het feit dat de vriendschap tussen de meiden even wat minder was. Nu trekken ze weer meer met elkaar op en het lastige is ook nog dat vriendinnetje bang aangelegd is en eigenlijk niet bij ons durft te spelen omdat we katten hebben. Tangodochter speelt dus meestal daar. Onlangs heb ik aangegeven dat Tangodochter niet steeds daar wil spelen en dat ik het ook vervelend vind dat er in hun huis gerookt wordt. Moeder reageerde er nauwelijks op, maar stelde toen voor samen iets te gaan doen. Tja, voor een keertje is het een oplossing, maar een beetje duur voor altijd. De meiden willen ook gewoon samen spelen, maar dat is dus behoorlijk ingewikkeld.

Sera

Sera

19-01-2010 om 00:07

Van mij mag het wel

Mijn kinderen hebben meerdere vriendjes waarvan de ouders veel roken. Ze mogen daar gewoon spelen. Inderdaad stinken hun kleren dan als ze terugkomen. Dan gaan die kleren gewoon in de was. Daar zijn trouwens ook ouders bij die wel roken in huis maar alleen 's avonds als de kinderen naar bed zijn. Toch blijft die lucht hangen en stinken de kleren van mijn kinderen ook wel naar rook als ze daar hebben gespeeld.
Mijn dochter heeft ook een vriendin waarvan de ouders inderdaad de hele dag in de woonkamer zitten en de ene sigaret met de andere aansteken. Daar hangt altijd een enorme walm. Mijn dochter vindt dat ook niet echt prettig. Ze stelt dus meestal voor dat dit vriendinnetje bij ons komt. In de zomer is het al weer minder een probleem omdat dan de ramen dan meer open staan.
Verbieden om daar te spelen zou ik niet vlug doen. Rook is inderdaad heel erg schadelijk maar ik denk dat af en toe een uurtje in de rook niet zo'n probleem is. Alleen bij die ouders die echt de hele dag door roken (2 pakjes per persoon per dag) is het echt niet aangenaam. Dat vindt mijn dochter zelf dus ook en daarom gaat ze daar uit zichzelf al niet vaak heen.

De meeste rokende ouders die ik ken roken misschien wel een paar sigaretten op de middag maar dat valt op zich mee. Zeker als de kinderen er niet de hele dag bijzitten maar ook boven of buiten gaan spelen.

Bij ons thuis wil niet dat er gerookt wordt.

Stank en niet goed voor de gezondheid

Er zijn twee dingen die hierbij een rol spelen. nl Stank en gezondheid. Tja die rooklucht, lekker ruikt het niet maar ik heb ook wel eens dat hier kinderen komen die stinken naar wasmiddel waarvan ik over mij nek ga of kinderen die stinken naar dieren (katten, honden of als ze van een boerderij komen zelf naar koeien). Dat vind ik geen reden om een kind wel of niet ergens te laten spelen.
Gezondheid is een ander ding. Maar je kind staat ook altijd bloot aan ander gevaren als ze bij een ander spelen (ook bij jezelf trouwens). Als je roken zo slecht vindt, dan moet je kind daar niet laten spelen. Maar de luchtvervuiling die geproduceerd wordt door roken is niet veel anders dan de luchtvervuiling die (ook door niet rokende ouders) geproduceerd wordt door de auto's waarmee ouders kun kinderen overal heen brengen.
Ik zelf zou mij daar niet druk om maken. Zo zullen er vast ook dingen zijn die ik doe die andere ouders niet prettig vinden. En de wasmachine draait toch elke dag daar kunnen die kleren ook wel bij als ik het teveel vind stinken.

Hillary

Hillary

19-01-2010 om 13:39

Gevoelig

Ik denk wel dat doordat er steeds minder gerookt wordt, je het steeds beter ruikt. Mijn man rookte tot een jaar of 6 geleden zelf ook, niet meer in huis gelukkig nadat de kinderen waren geboren. Ik vond het toen wel heel vies als we op een verjaardag waren geweest ofzo en je kleding stonk. Maar nu ga je het steeds erger ruiken. Als je achter iemand in de rij staat in de winkel ofzo die blijkbaar een roker is, als het dan te lang duurt word ik bijna misselijk. Laatst was hier iemand geweest die iets had afgegeven voor mijn man, hij kwam binnen en ging gelijk weer weg. Ik kwam thuis en was ervan overtuigd dat er iemand had gerookt in huis, maar nee er was alleen even een roker binnen geweest. Ik merk dus wel dat ik steeds gevoeliger wordt voor de lucht juist nu ik het niet meer gewend ben. Hoewel ik nooit iemand zal verbieden om bij ons in huis te roken, dat heeft mijn man immers zelf ook gedaan, gaat iedereen tegenwoordig al uit zichzelf naar buiten. Er is dus een hoop veranderd de afgelopen tien jaar. Daarom denk ik dat we ook niet moeten overdrijven hoor. Een keertje in de rook krijgen ze heus niks van (tenzij er meer aan de hand is). Hele volksstammen hebben toch regelmatig in een rokerige omgeving moeten verkeren. Belangrijkste lijkt me dat ze zelf niet gaan roken en dat de ouders dat niet in huis doen. Dat er nog steeds ouders zijn die dat wel doen kan ik met mijn pet niet bij (hoewel ik dat nooit tegen die ouders zou zeggen) Mijn kinderen mogen er wel logeren als ze dat zelf willen, maar dan wel gelijk alles in de was en haren wassen als ze thuiskomen.
Tegen een kind zeggen dat het stinkt vind ik echt niet kunnen, word er plaatsvervangend verdrietig van.

lizaa

lizaa

19-01-2010 om 14:00

Kind niet kwetsen

Natuurlijk zou ik nooit tegen het meisje zeggen dat ze stinkt, of dat het bij hun vies is. Daarom heb ik er ook moeite mee om er iets van te zeggen, en vraag hier om advies. En ik vind het goed om de verschillende meningen te lezen.
Het is inderdaad wel zo dat je tegenwoordig (gelukkig) bijna niet meer gewend bent aan een rooklucht, en het dus extra opvalt. Toen ik jong was, was het de normaalste zaak van de wereld dat er overal werd gerookt. Zelfs onze meester van de vijfde klas rookte voor de klas. Maar ik heb dat altijd vies gevonden, en er last van gehad (ik heb zeer gevoelige luchtwegen).
Ik denk dat het vriendinnetje van mijn dochter er ook last van heeft, want ze is erg vaak ziek, hoest veel, en is chronisch verkouden.
Je hebt roken en roken, maar bij haar thuis wordt permanent gerookt in een vrij kleine, slecht geluchte ruimte.

Slecht voor gezondheid vriendinnetje

Dat is dan erg slecht en triest voor het vriendinnetje, maar zo nu en dan een middagje daar spelen geeft in mijn ogen geen blijvende gezondheidsschade (tenzijn je dochter er echt allergies voor is of astma oid heeft). Ik zou er zelf niet direct iets van zeggen of zoals al eerder beschreven in een -ik- boodschap. Die mensen mogen tenslotte zelf bepalen hoe ze hiermee omgaan en wat ze in hun eigen huis doen of laten. Mijn man rookt ook (helaas) maar nooit in huis, ook niet 's avonds of als de kinderen weg zijn of met een verjaardag oid, gewoon nooit. Andere visite rookt hier ook niet in huis, onze jongste kan er écht niet tegen. Zij speelt dus ook niet bij kinderen binnen waarvan de ouders in huis roken.

Marieke

Marieke

19-01-2010 om 14:31

Hillary

Inderdaad hele volksstammen zaten regelmatig in een rokerige omgeving en daarom krijgen "hele volksstammen" longkanker. Ik weet dat dit een een lompe en flauwe reactie is, maar in mijn naaste omgeving zijn het er al een heel aantal en de meeste zijn inmiddels dood. Ik heb daarom niet de minste neiging om de gevolgen van roken en meeroken te relativeren

maan.

maan.

20-01-2010 om 18:55

Hier..

Hier een dochter die weleens bij een klasgenootje heeft gespeeld, kwam doorrookt thuis (echt vréselijk). Het eerste wat ze (uit zichzelf) zei: daar ga ik nooit meer spelen want het hele huis stinkt. Vond ik niet erg.

Zusje

In een ander draadje heb ik het gehad over mijn zusje die met 7 maanden zwangerschap nog steeds niet helemaal gestopt is met roken. Ik vraag me erg af hoe dat gaat verlopen straks. Toen mijn kinderen klein waren rookte ze niet in hun buurt als ze bij haar waren (bij mij wordt sowieso niet binnen gerookt, ik ben absoluut non-roker). Maar bij haar vriendin/buurvrouw staat het ook de meeste tijd blauw van de rook en daar is ze bijna altijd. Zou ze haar babietje daar straks ook aan blootstellen? Gaat mijn neefje straks naar rook of naar baby ruiken? Ik hoop zo op het laatste!

Anneke Schipperen

Anneke Schipperen

23-01-2010 om 11:32

Roken inderdaad niet goed

Ik wilde even reageren op dit alles.Natuurlijk is het helemaal niet goed om in het bijzijn van kinderen te roken.
Zelf ben ik 4 jaar gestopt geweest i.v.m met de zwangerschappen van mijn kinderen.Ik vond dat ik het niet kon maken tegenover mijn toen nog ongeboren kindjes.En ik vond het tijdens de zwangerschap ook niet meer lekker (gelukkig.)Ik had 16 jaar gerookt toen we nog geen kinderen hadden.Nu de kinderen er zijn ben ik helaas weer begonnen,maar ik moet erbij zeggen niet meer binnen en mijn man of iemand anders ook niet meer.
Terwijl mijn ouders gewoon door hebben gerookt ook tijdens de zwangerschap van mij en mijn zus.
Gelukkig hebben wij er niks aan over gehouden en nu is er dan ook begrip voor onze situatie dat wij niet willen dat er binnen gerookt wordt!

Roken is en blijft slecht en kinderen kunnen de keus niet maken om in of uit de rokerslucht te zijn.
Dus hier een advies aan alle rokende ouders die nog gewoon in het bijzijn van hun kinderen roken:
Weet dat het bar slecht is voor je kind en probeer het te beperken of ga net als ons buiten staan zo heeft er niemand last van en rook je ook nog eens minder omdat je er meer moeite voor moet doen.

Dit wilde ik even kwijt.

Polly Shearman

Polly Shearman

24-01-2010 om 11:44

Anneke, je hebt er wel iets aan over gehouden

nl een rookverslaving!!!

als jou ouders nooit hadden gerookt was de kans een stuk kleiner geweest dat jij zelf ook was gaan roken.

Nasha 1st

Nasha 1st

24-01-2010 om 12:41

Wat van over houden

kun je niet weten....dingen als longkanker komen pas later aan het licht....en misschien heb je ook wel andere nog ongeziene problemen....en inderdaad, zonder voobeeld was je misschien nooit gaan roken....

Zelf ben ik opgegroeid tussen rokers en helaas ook zelf gaan roken. Ben nu al weer 14 jaar gestopt, maar weet niet of ik toch schade aan mijn lichaam heb opgelopen....

Anneke Schipperen

Anneke Schipperen

24-01-2010 om 15:57

Ja als je het zo bekijkt wel!

Ik begrijp dat jullie het zo zien en misschien is dat ook wel zo ja.
Maar ondanks dat het slecht is houden mijn man en ik er wel rekening mee om het niet in het bijzijn van de kids te doen en dat kan ik van veel ouders niet zeggen!

Al met al zal roken altijd een probleem blijven en heel erg slecht.
Bedankt dat jullie op mijn berichtje gereageerd hebben wss weer lang geleden dat ik op het forum zat.

Siena

Siena

24-01-2010 om 16:23

Pfff anneke

Denk je echt dat er niemand last van je heeft omdat je buiten rookt? Word eens wakker! De rook zit in je huid, haar en kleren. Ga buiten roken en daarna je kind knuffelen en je kind krijgt een aardige portie binnen. Ik ruik het meteen als er een roker mijn kamer binnenkomt, ook als ze op dat moment niet roken dat maakt niet uit, de rook walmt er toch nog uit. Natuurlijk is het wel beter dan je kind in het blauw zetten in de huiskamer of auto, maar met denken dat dat even goed is als niet roken steek je enorm je kop in het zand.

Sluit ik me bij aan!

Je ruikt het meteen in je slaapkamer! En die lucht krijg je er ook niet even uit... En je hebt als roker echt een walm om je heen hangen, je haar/huid/kleren/handen/ADEM ruikt naar rook.
Ik heb een ongewoon scherpe neus en als ik in mijn auto achter een auto rijd waarin een roker zit... believe it or not, dan ruik ik dat! Dat komt dan via mijn roostertjes de auto in en dan ruik ik echt rook, zo smerig. Kortom, allemaal stoppen
Groetjes,
Sanneke*, een echte ex-roker (alweer sinds 10 jaar)

Aanvulling

ik ruik het in de auto natuurlijk alleen als die roker op dat moment ook daadwerkelijk zit te roken. Anders zou het wel heel erg zijn met me hahaha

Puck

Puck

25-01-2010 om 08:40

Sanneke, gelukkig

Ik dacht dat ik de enige was en wordt altijd zeer meewarig aangekeken als ik zeg dat ik het kan ruiken als er in de auto die voor me rijdt gerookt wordt. Ben blij nu eens te lezen dat ik niet gek ben en dat het dus wel degelijk bij meerdere mensen voorkomt.

Rembrand

Rembrand

25-01-2010 om 09:20

Sanneke en puck.

Ik rook zelf, maar ook ik kan het ruiken als er een auto voor me rijdt waarin gerookt wordt.
Overigens rook ik nooit binnenshuis en al helemaal niet in de auto. Ik zou zelfs geen tweedehands auto kopen waarin gerookt is.
M.

Vic

Vic

25-01-2010 om 09:28

Is niet gek

Toen ik zwanger was rookte ik niet en dan was het echt vreselijk om in de file te staan achter iemand die rookte. Reken maar dat je dat ruikt. Ik was dan in staat om uit te stappen en een sigaretje te gaan bietsen. Een echte stopper ben ik dus nooit geweest, meer een onvrijwillig tijdelijke pauzeerder.

Hahaha

Zal mijn omgeving deze berichtjes eens laten lezen, ik ben niet de enige die zo'n scherpe neus heeft, joehoe!
En Rembrand.... ik zal zaterdag niet klagen hoor als je bij me in de auto stapt hihi

Rembrand

Rembrand

25-01-2010 om 23:41

Sanneke.

Ik heb altijd smintjes bij me
M.

Overhouden

Mijn moeder heeft ook gerookt toen ze zwanger was van mij. Een tijdje terug zag ik een filmpje van een ongeboren baby in de baarmoeder die was gefilmd terwijl zijn moeder rookte. Bij elke keer dat de moeder inhaleerde zag je hoe de baby in ademnood kwam. Ik vond dat zo'n akelig beeld, en kan me haast niet voorstellen dat een kind er niets aan overhoudt als de moeder rookt tijdens de zwangerschap anders zou het advies toch niet zijn om het niet te doen.

Het is in ieder geval bewezen dat baby's van rokers een lager geboortegewicht hebben en nog los van akelige ziekten op latere leeftijd, vraag ik me nog altijd af of ik nu niet een paar centimeter langer zou zijn geweest als mijn moeder niet had gerookt ;-(

Chris

Puck

Puck

26-01-2010 om 10:51

Chris

Stop maar met je dat af te vragen. Er is bekend dat geboorteGEWICHT lager is bij rokende moeders, niet dat de geboorteLENGTE anders is. En volgens mij zegt geboortelengte ook nog eens niets over de groei die erna optreedt.

Ilva

Ilva

26-01-2010 om 21:20

Bah roken

Ik heb er ook zo'n hekel aan. Het stinkt altijd zo vreselijk. Ik heb het er ooit eens met een arts overgehad en hij denkt dat ik hypergevoelig ben voor rook. Vroegen woonde we in een portiekwoning en ik rook in onze keuken de geur van sigaretterook. Nu was er iemand verder bij ons thuis. Ik snapte er niets van. Bleek dat een buurvrouw een stuk verderop op balkon stond te roken. Jak, ik rook het helemaal in mijn huis. Mocht een van mijn kinderen ooit besluiten om te gaan roken dan zal ik ze meenemen naar het ziekenhuis. Hopelijk mogen ze dan even kijken op de longafdeling (daar waar mijn vader ook lag toen hij longkanker had). Ik zal ze wijzen op de risico's maar hopelijk is het niet nodig en zijn ze wijs genoeg. In onze omgeving gelukkig geen rokers.

En om bij het onderwerp te blijven. Als er echt zo veel gerookt wordt dan mag het meisje bij ons komen maar mijn kind niet meer daar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.