Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Miranda

Miranda

22-12-2014 om 09:36

respect

Hoe leer ik toch mijn kinderen het beste om respect te hebben voor de volwassen mensen?Ik heb drie zoons, een van 11,een van 6 en een van 4.
Als ik met hen alledrie ergens naartoe ga,is het een drama.Ik schaam me gewoon soms echt om ze alledrie tegelijk mee te nemen.Ze zijn luidruchtig,druk en luisteren niet.

Stap voor stap

'Jullie moeten respect hebben voor volwassenen' is nogal een abstract begrip voor kinderen, daar kunnen ze niets mee.

Begin met kleine stapjes. Jij wil niet dat ze in het openbaar luidruchtig zijn. Vertel voordat je ergens heen gaat wat er gaat gebeuren en wat je van ze verwacht. We gaan boodschappen voor het avondeten doen. Ik wil dat je in de supermarkt niet gaat rondrennen want dan ben ik je steeds kwijt, dan duurt het langer. Rondrennen en gillen is niet alleen vervelend voor mij maar ook voor de andere mensen in de winkel. We hebben dit en dat nodig, ik zou het fijn vinden als jij me helpt met het pakken van zus en zo en mag jij het toetje uitkiezen. Als we lekker vlot en zonder gezeur boodschappen kunnen doen hebben we thuis nog tijd voor ... (een spelletje, wat lekkers, voorlezen). Als het goed is gegaan, of in elk geval beter dan voorheen, kan je ze thuis prijzen dat het best gezellig was om samen boodschappen te doen en dat ze zo fijn geholpen hebben.

skik

tante Sidonia

tante Sidonia

22-12-2014 om 19:26

ik vind het vrij bijzonder

om het drukke gedrag wat je beschrijft te vertalen in gebrek aan respect voor volwassenen.
Ben je iemand die zich snel zorgen maakt over wat anderen van jou vinden?
Verder ben ik het met Skik eens. Naar je zoons, die boefjes, moet je gewoon concreet duidelijk maken welk gedrag je wil. Verbindt er bijv. ook een beloning aan, liefst die aansluit bij het goede gedrag. Lief zijn met boodschappen doen, is (deels) kiezen wat er gegeten wordt, bijv.
Biedt structuur en zorg dat je van te voren duidelijk maakt hpoe en wat jij wil: eenmaal in de situatie dat ze druk zijn, kom je er niet zo gemakkelijk doorheen.
En nog een tip, schaam je niet want dat is een zinloze emotie. Het maakt je alleen maar meer in de mineur en het heeft geen positieve drive. Maar zorg wel dat je de jongens aanpakt, ook in de winkel niet schromen om ze stevig aan te spreken. Zachtjes maar streng.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-12-2014 om 19:50

Wat doe je voor je de deur uitgaat?

Word je elke keer weer verrast door hun gedrag? Of ga je de deur uit met stevige afspraken? Je zou de avond van te voren al met ze kunnen bespreken dat het niet prettig is voor jou en andere mensen als ze zich zo onaangepast gedragen. Bespreek situaties van ándere kinderen en vraag wat ze daar zelf van vinden. En laat ze duidelijk instemmen met een gemaakte afspraak, anders kun je verwachten dat ze zeggen dat er geen afspraak gemaakt is. Ik spreek uit ervaring

Hanne.

Hanne.

22-12-2014 om 20:43

wat wel

Ik weet niet over wat voor situatiea het gaat maar ik merk dat mijn kinderen makkelijker 'onaangepast' gedrag vertonen in situaties die oom eigenlijk niet leuk zijn voor ze (verplicht mee op verjaardagsvisite, kijken bij sportwesstrijd van ander kind, kortom situaties waar ze zig vervelen).

Hier helpt het om dat te benoemen en van te voren te vragen wat ze op zo'n moment denken te gaan doen (meestal verzinnen ze dan dat ze iets te spelen mee willen nemen). Dan kan ik op het moment zelf volstaan met 'pak eens... volgens mij verveel je je'.

blom

blom

23-12-2014 om 09:53

benoem eens

een situatie, dan kunnen we concrete tips geven. Dit is zo vaag en je hebt zelf vast vanalles geprobeerd. Een jongen van 11 heeft ook weer heel wat anders nodig dan een jongen van 4.
Misschien is het een soort van groepsgedrag en vervallen ze steeds weer in dezelfde dynamiek. In ieder geval neutraal blijven, zelf niet boos of negatief worden. Dat verhoogt de spanning die zich weer kan vertalen in baldadig gedrag.
Om dat te doorbreken kan het handig zijn even niet met zn allen te gaan als het niet hoeft.

hoezo volwassenen?

Als ik mijn kinderen terugfluit wegens druk en luidruchtig gedrag zie ik dat gedrag niet als gebrek aan respect voor volwassenen, maar als gedrag dat overlast geeft. Ik zeg ook altijd dingen als 'geen herrie maken, dat is vervelend voor andere mensen'. Als ik denk over wat 'respect voor volwassenen' specifiek betekent komt dat eigenlijk vooral neer op u zeggen ipv jij. De rest van de gedrags- en beleefdheidsregels geldt ongeveer voor iedereen, ongeacht leeftijd, geloof ik.

Overigens is met name mijn zoon redelijk gezeglijk, dus ik heb geboft. En ik heb maar twee kinderen en geen drie, dat scheelt alweer.

groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.