Coco
02-11-2009 om 10:08
Reclame stabilo, wat vinden jullie daarvan
Ik erger me steeds meer aan die reclamespot van Stabilo (ik kan op internet geen link vinden). Een klas met kinderen moet iets schrijven (een opstel of toets of zo) en een jongetje dat er niet zo flitstend uitziet (een beetje aan de zware kant, vettig haar etc.) heeft een vulpen die lekt en kan dus zijn werk niet fatsoenlijk doen.
Een jongetje type popiejopie van de klas heeft een Stabilopen en schrijft dus wél heel netjes (het is trouwens een Duitse commercial, aan de tekst te zien die de jongens schrijven). Op de achtergrond klinkt een Spaghettiwesternmelodietje, alsof het een revolverduel betreft.
Het jongetje met de Stabilopen doet heel triomfantelijk en amuseert zich kostelijk om de tegenslag van het andere jongetje.
De boodschap is dus eigenlijk dat leedvermaak is toegestaan en zelfs heel cool is.
Ik begrijp dat de reclame wil bewerkstelligen dat kinderen proberen hun ouders zover te krijgen dat ze een Stabilopen voor ze kopen, maar hadden ze daar niet iets anders voor kunnen bedenken?
Is dit nou overtrokken van mij? Of vinden jullie dit ook een irritante reclame?
Coco
02-11-2009 om 10:52
Pelle
"En je hebt het nu over leedvermaak maar niet-flitsend jongentje daagt die ander ook uit"
Dat wordt geïmpliceerd door dat muziekje ja, maar verder is het mij nog niet gelukt dat te zien.
Het is inderdaad zo dat in films die stereotypes worden gebruikt (maar juist de films waarin die charmante ideale schoonzoon een psychopaat blijkt te zijn zijn een stuk spannender en liggen ook dichter bij de waarheid denk ik), maar dan blijkt het slecht zijn tenminste ook nog uit het gedrag. Hier is het puur en alleen het uiterlijk dat ons partij moet doen kiezen voor dat bijdehandje met die Stabilo. Bovendien: wat is er heroïsch aan het het hebben van goed materiaal en het vervolgens ridiculiseren van iemand die dat materiaal niet heeft?
Genista
02-11-2009 om 11:30
Ach coco
Het is maar reclame. Wilde jij zeggen dat je je hier wel aan ergert en niet aan de bijdehandjes van Danoontje en die van Chocomel of weet ik wat meer, die hun ouders terroriseren en buitensluiten en door de brievenbus roepen: "als je dat-en-dat niet bij je hebt, kom je er niet in!" ? Ik vind het ook een stomme reclame. Maar meer ergeren dan aan andere reclames? Neuh.
Coco
02-11-2009 om 11:55
Pelle, genista
"Oh dus nu impliceer jij dat charmante ideale schoonzonen vaker een psychopaat zijn dan de lelijke mannen?"
Haha. Niet helemaal. Ik bedoel meer dat knappe charmante psychopaten meer kans krijgen om schade aan te richten dan botte lelijke.
De verhouding mooi-lelijk zal bij psychopaten wel ongeveer hetzelfde zijn als bij niet-psychopaten.
Maar dat is een andere discussie.
Genista, ik erger me aan heel veel reclames. Maar ik vind het om één of andere reden minder erg als kinderen hun ouders belachelijk maken in zo'n spot (als ouder heb je toch nog wel genoeg overwicht om je kinderen duidelijk te maken dat ze daar bij jou niet mee aan hoeven te komen), dan als ze bepaalde kinderen wegzetten als domme losers.
Tango
02-11-2009 om 14:03
Bedankt coco (ot)
Jouw draadje doet me herinneren aan dat ik ook een draadje over stabilo's wilde schrijven, maar dan met een andere inhoud. Ik ga hem meteen neerzetten bij ouders en school.
De reclame heb ik overigens nog niet gezien, zal er op letten. Het klinkt in ieder geval als een irritante reclame.
Tirza G.
02-11-2009 om 18:57
Reclame is trendvolgend
niet trendséttend. Ze laten dus altijd dingen zien die ergens aansluiten bij de belevingswereld van de groep die ze willen aanspreken. En dat zijn kinderen. En die zouden gevrijwaard moeten zijn van dit soort ongein.
Tirza
mirreke
02-11-2009 om 20:57
Wel eens met coco
Ik begrijp precies wat je bedoelt met het irritante. Er wordt een soort concurrentiestrijd tussen de knapperd en de loser uitgebeeld, waarbij ook leedvermaak mee lijkt te spelen (en impliciet wellicht pesten, en uitsluiting, als je deze pen niet koopt hoor je er niet bij...) Ik hou hier ook helemaal niet van.
Wat ik opvallend vind is dat het een Duitse reclame betreft. Wij wonen nog niet zo lang in Duitsland, en de overgang ligt nog vers in het geheugen. Wat heel erg opvalt is dat in Duitsland pesten bij normaal schoolgedrag lijkt te horen. Pesten, uitsluiten, uitlachen, het is allemaal heel normaal op school en behoorlijk shocking voor onze kinderen die dat echt helemaal niet gewend zijn.
Kortom, ik lees dit zo en denk dat het wellicht een typisch duitse reclame is en daarom voor sommigen zo irritant.
Starry Night
02-11-2009 om 22:56
Hoewel...
... ik de reclame precies zo heb ondergaan als de kinderen uit het veldonderzoek van Pelle, vind ik toch dat Coco een punt heeft. En dat het inderdaad een kwaadaardiger ondergrond heeft dan bijvoorbeeld reclames waarin ouders te kakken worden gezet.
Dat het niet opvalt is een geluk bij een ongeluk, zou je kunnen stellen.
Gaia*
03-11-2009 om 11:30
Onbewust
Ik ken de reclame niet. Maar het klinkt inderdaad wel bevestigend. Als je niet mooi bent, ben je een loser.
Natuurlijk zien kinderen dat niet zo bewust. Als je ze er direct naar vraagt zullen ze dat echt niet zo zeggen hoor.
Als je ze bijvoorbeeld twee foto's zou laten zien van jongetjes van dat type uit de reclame en je vraagt aan ze wie een winnaar en wie een verliezer is, zie je misschien pas het echte effect. Zonder dat ze een bewust oordeel hebben over mooi o.i.d. Mijn verwachting is dat het minder aantrekkelijk ogende jongetje als de verliezer wordt aangewezen. En dat is de manier waarop de reclame kinderen beïnvloedt.
Het onderzoekje van Pelle zegt mij niets.
Coco
03-11-2009 om 18:25
Pelle
Ik begrijp uit jouw reactie dat jij geen problemen hebt met de betreffende reclame. Prima. Ik vroeg per slot van rekening of jullie het overdreven van mij vonden. Wat ik alleen niet begrijp is dat jij kennelijk vindt dat ik die reclame niet irritant mag vinden, aangezien er een heleboel jeugdfilms/-series zijn die minstens even irritant zijn.
Ik kan natuurlijk een hele posting vol zetten met kinderprogramma's waar ik me aan erger, maar ik ben bang dat ik hier dan morgen nog zit. Bovendien kan je er makkelijker voor zorgen dat je kinderen niet naar zo'n programma kijken, terwijl je toch wat minder controle hebt over die reclameblokken (of je moet steeds de tv uitzetten als er reclame is, of je kinderen helemaal verbieden om tv te kijken, maar dat lijkt me niet realistisch).
Gaia*
03-11-2009 om 19:09
Pelle
Mmm ik bedoelde mijn reactie niet zo heftig hoor. Ik maak me eigenlijk ook niet zo heel druk. Maar het is wel goed om te beseffen dat invloed van dit soort filmpjes meer is dan je denkt. Invloed die niet zo op de oppervlakte te meten is.
Als meneer Stabilo wil zeggen: 'zorg dat je een stabilo hebt als je een goede toets wilt maken, dan vallen de meiden ook op je., dan had meneer Stabilo ook kunnen kiezen voor twee gelijke typen kinderen, allebei aantrekkelijk om te zien. Maar ja, dit brengt de boodschap natuurlijk nog duidelijker. Het is toch wel heel erg ingezet hoor.
En jawel, uiterlijk maakt wel uit voor mensen. Maar niet op bewust niveau, nogmaals.
Rafelkap
04-11-2009 om 17:04
"bewijs"
Onderzoekje van Tops bewijst maar weer de boodschap van het filmpje: dik = dom. Da's niet zo fraai.
Rafelkap
05-11-2009 om 12:26
Pelle
Tja, ik zie koeieduidelijk de boodschap: het is heel dom om met een vulpen te schrijven, want dat knoeit. Doe maar net als deze slimmerik! Hiervoor zijn 'archetypes' gebruikt, met de dikke jongen als 'dommerik' (of hoe je het ook maar wilt noemen, iig wel negatief) En dat is natuurlijk niet zo leuk voor de echte dikke kinderen.
Puck2
05-11-2009 om 18:43
En de meningen hier
Allebei de kinderen vinden de reclame belachelijk. Het had volgens er niets mee te maken dat stabilo beter is, de vulling was gewoon op. En dat "vechten" snapten ze niet.
Genista
06-11-2009 om 08:09
Mening hier
De mening van de 9-jarige hier was weer eens verrassend "Alles bij elkaar heb ik wel veel leukere gezien. Wat ik leuk vind, is dat ze allebei zo lekker zelfverzekerd zijn, want ze denken allebei dat ze zullen winnen. Dat van die vulpen is heel erg overdreven want zo snel gaat zo'n vulpen helemaal niet leeg. En die ene jongen lijkt op S. (een vriendje)"
*bella*
06-11-2009 om 08:44
Voorspelling hier
We hebben ´m niet gezien, maar ik heb hier twee heel verschillende kinderen in huis. Eentje die niet gevoelig is voor dit soort boodschappen en eentje die wel gevoelig is op een aantal onderwerpen en dus best beïnvloed zou kunnen worden op de bedoelde, en dus *verkeerde* manier.
Zij zou dus wel dat gevecht snappen. En dan heb je al een hoop verdiend. Dochter hier maakt graag overal een gevecht van en is heel competitief ingesteld. Daarbij is ze zeer gevoelig tav uiterlijke zaken. En ziet ook alles bij een ander, is een observeerder. Zoon niet, wat maakt het uit hoe een ander eruit ziet, tis niet belangrijk dus kijk ik er niet naar.
Dochter is pas 6 en ik hoor haar weinig vervelende dingen zeggen over een ander en over gevoelige zaken zoals dik-zijn. (behalve over mij haha, maar dat mag) Maar ze is pas 6 dus het kan nog alle kanten op. (haar eigenschappen kunnen haar ook veel goeds brengen)Bovendien vrees ik soms dat ze heel goed aanvoelt wat hier wel en niet geapprecieerd wordt dus dat ze daarom voorzichtig is in haar uitspraken. Ik heb er niets aan als ze hier zich beter voordoet dan bij vriendinnen natuurlijk. En nu heb ik door haar geringe leeftijd nog een hoop vat op de zaken uiteraard maar ze is ook nog eens zelfstandig aangelegd dus die vat op haar zal snel afnemen.
Rosy
06-11-2009 om 19:07
En hier
kreeg ik als reactie: Hoezo? waarom wil je weten wat ik ervan vind? Ik vind dat ie veel te vaak komt. Ik vind er niks aan.
Zoon is 7.