Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

reclame op school

Voor de herfstvakantie kwamen mijn 2 jongste kinderen (zitten in groep 3 en groep 4) uit school met een kaartje van een circus dat die week in ons dorp zou komen. Helemaal blij vertelden ze dat ze "een gratis kaartje voor het circus!" hadden gekregen. Het bleek echter te gaan een kortingskaartje, en het is een circus met veel dieren (ik dacht dat dat verboden was?) dus daar gaan wij uit principe niet heen (maar dat is weer een andere discussie).
Kinderen teleurgesteld.
En ik merk dat het mij toch een beetje dwars zit: moet ik dit nou normaal vinden, dat de school reclame uitdeelt? Een poster van het circus in de gang vind ik geloof ik nog wel kunnen, maar een kortingskaartje meegeven aan alle leerlingen?
Wat vinden jullie?

Ja, dat gebeurd hier ook

Van circus, ambrasoft, okkie, taptoe, bobo, muziekvereniging, sportproeflessen, tot noem het maar op toe, het wordt zonder pardon uitgedeeld.
Gaat thuis regelrecht het oudpapier in met de mededeling, sorry kids, daar doen wij niet aan mee. Als we iets willen, zoeken we zelf wel iets uit(punt)
Geen discussie over mogelijk, nooit geweest.
Na de derde reclame, weten ze het wel.
Gooien ze het zelf gelijk in de oudpapier doos

Dalarna

Dalarna

25-10-2013 om 22:26

tja hier ook

Vooral die papieren van tijdschriften maar ze worden niet uitgedeeld, kind kan ze zelf pakken van een tafel (of wij als ouders) maar ze kregen wel een paar jaar vlak voor de zomer een vrijkaartje voor het zwembad in de buurt (en eigenlijk had ik daar niets op tegen....). Om nu het zwembad wel goed te keuren en het circus niet gaat mij een beetje te ver maar toch voel ik er verschil in, kan niet uitleggen wat.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-10-2013 om 13:20

Kinderbladen

foldermateriaal van de kinderbladen is al heel oud. Daar zit nog een zekere logica in. Kind stimuleren tot lezen. Bovendien worden die bladen via school gedistribueerd. Daar heb ik dan ook nooit moeite mee gehad. Maar kortingskaarten voor een circus kan ik echt niet koppelen aan school. Net zo min als van attractieparken, dierentuinen, etc.. Vreemd dat een school dat zelf niet aanvoelt.
Vrijkaarten vind ik wel sympathiek, het staat je vrij om er gebruik van te maken. Het risico is dat je kinderen er lekker mee maakt en de ouders voor het blok zet. Dus ook dat eigenlijk gewoon niet doen.

Dalarna

Dalarna

26-10-2013 om 16:33

Kaaskopje

Vrijkaartjes voor het zwembad voor 10-12 jarigen is toch prima: je hoeft hier niet meer mee als je dat wil...

Kaaskopje

Kaaskopje

26-10-2013 om 17:12

Dalarna

Ik ben er over het algemeen erg makkelijk in, een beetje commercie op school kan ik hebben, maar als ik er goed over nadenk, kun je ouders er wel mee voor het blok zetten. Kortingskaarten voor Walibi bijvoorbeeld, zou ik echt een brug te ver vinden en zo voortpiekerend bedacht ik dat kortingskaarten voor een circus eigenlijk hetzelfde zijn. Dat soort handel hoort niet thuis op school vind ik. Maar vrijkaarten voor kinderen die zelfstandig naar het plaatselijke zwembad kunnen, dat kan natuurlijk.

Aiselle

Aiselle

26-10-2013 om 19:21

maakt me niet zoveel uit

Waarom worden ouders voor het blok gezet? je zegt dan toch gewoon nee tegen je kind? Het is echt niet het enige kanaal waardoor kortingskaartjes een gezin binnenkomen en die worden nooit allemaal benut. Bij ons dan! Ik had gedacht bij anderen ook niet
Hier is school gestopt met het doorgeven van foldertjes. Blijkbaar kregen ze er teveel binnen. En eigenlijk heb ik zelf liever een foldertje van een circus of gemeentelijke sportactiviteiten dan die van educatieve uitgeverijen die overbodige bladen proberen te slijten. Maar goed, nu krijgen we niks meer, geloof ik.

Jippox

Jippox

26-10-2013 om 20:17 Topicstarter

nee zeggen

Met nee zeggen heb ik nooit zo veel moeite, daar gaat het me ook niet om. Maar ik kan me wel voorstellen dat zo'n actie als deze bij de heel jonge kinderen verwarring schept, want ik hoorde veel meer kinderen enthousiast vertellen dat ze gratis kaartjes voor het circus hadden gekregen...
En ze krijgen hier ook wel foldertjes over sportactiviteiten, naschoolse dingen, vakantie activiteiten van het buurthuis, af en toe een gratis Borre boekje en dat soort zaken. Maar op één of andere manier voelt dat toch net anders. Moeilijk om aan te geven waar de grens dan ligt.
Een gratis zwemkaartje -bijvoorbeeld- klinkt voor mij best leuk, want wij gaan toch vaak zwemmen. Maar bij jonge kinderen moet je dan als ouder wel verplicht mee. En dan moet je zelf wel betalen en je moet ook maar net tijd en zin hebben om te gaan. Dan wordt het toch een ander verhaal.
Eigenlijk moet een school dat dus gewoon niet doen. Vraag is nu, zal ik het aankaarten of niet. Ik sta toch al als enorme zeur bekend, dus misschien moet ik dit maar laten gaan. Aan de andere kant heb ik natuurlijk ook niets te verliezen (en een reputatie hoog te houden)

Kaaskopje

Kaaskopje

27-10-2013 om 12:09

Nee zeggen

Zoals ik zei ben ik er zelf ook nogal makkelijk in (zie de ontbijtje op school draadjes), maar als ik dan toch eens op de kritische stoel ga zitten (grappig hoe commercie op school dan opeens wel aanvaardbaar gevonden wordt, zoals nu blijkt) dan vind ik dat een school zich niet moet inlaten met regelrechte reclame-acties van circussen, pretparken, speeltuinen, e.d.. Tenzij de school er zelf profijt van heeft. Toen ik nog in de MR van de basisschool zat, was daar ook disccussie over. Ik vind dat een school best wat mag aannemen uit het bedrijfsleven, dus een gratis uitje naar de plaatselijke speeltuin, of een gratis bezoek aan een museum is prima. De discussie toendertijd ging er ook om of de naam van het bedrijf dan genoemd mocht worden en ik vond van wel. Als een bedrijf 10 computers doneert, mag dat er van mij bij vermeld worden. Zolang er maar geen folders met de kinderen mee naar huis gaan, dat de ouders met korting net zo'n computer kunnen kopen. Ik weet best dat die ouders dan 'nee' kunnen zeggen, maar ik vind school niet het kanaal waarlangs dat soort reclame moet lopen. Bovendien kún je een hok vol herrie krijgen als kind wel zin heeft in een uitje en de ouders niet. Als dat hok vol herrie ontstaat n.a.v. een reclame op tv, vind ik dat toch weer anders. Maar zoals gezegd, zou ik er niet wakker van liggen hoor als mijn kinderen kortingskaarten van een circus mee zouden krijgen.

Lotto

Lotto

28-10-2013 om 11:00

Soms wel

Relevante reclame kan best handig zijn. Bijvoorbeeld over een typecursus (in groep 7 moet het werkstuk verplicht getypt zijn! Ik begrijp bijna niet waarom typen niet standaard in de les wordt geleerd) of over weerbaarheidslessen.
Hier meestal via de site.

Maar ze voeren hierin een wel heel vreemd beleid heb ik gemerkt.

Ik wilde voor een vriendin die een soort kinder-yoga/geestelijke weerbaarheid cursus in de buurt gaf een gratis proefles promoten, dat mocht niet. Het leek me zo nuttig voor kinderen op school (mijn kinderen hebben er veel aan gehad).
Maar de blokfluitcursus (niet eens gratis proefles), de fanfare en laatst een koor mogen wel op de site. Dit past in het beleid van school was het antwoord waarom dan niet.

Sinds die tijd stoor ik me er dus wel aan.
Folders hangen ook op school, maar ook weer erg selectief. Een juf geeft les op een gymclub en er hangen dus alleen van die gymclub folders (er zijn wel drie clubs actief hier).

Tijdschriften kun je hier ook meenemen. Vrijkaartjes ed. heb ik hier nog niet gezien.
Wel veel reclame voor de buitenschoolse activiteiten, maar dat lijkt me logisch omdat school mede organiseert. Maar daar hangt ook weer een behoorlijke prijskaart aan.

Lotto

Bijvoorbeeld over een typecursus

Ik heb mijn typediploma, maar mijn kinderen typen 100 keer sneller dan mij, zonder enige les te hebben gehad.
What's app, facebook en hyvestraining gehad.
Oefening baart kunst, ze racen over het toetsenbord heen, welliswaar met de "verkeerde" vingers, maar wat boeit dat, als de juiste letters verschijnen.

Lotto

Lotto

28-10-2013 om 11:21

Jasam

Ik heb blijkbaar zeldzame kinderen.
Ze hebben geen Facebook of hyves, Mijn brugklasdochter heeft nu een half jaar Facebook, maar er nog nooit iets opgezet (niet eens een profielfoto). Dit om verder te komen met een spel op de tablet, waar je vrienden via Facebook je een ticket moeten geven.

En typen was voor oudste echt een drama. Heeft uiteindelijk haar werkstuk in groep 7 mogen schrijven.
Ik heb haar dus op typecursus gedaan. Maar niet via school, want dat was op de momenten dat ze moest sporten, maar via een kennis. Dochter kon gewoon een paar lessen bij die vrouw volgen op momenten die voor haar handig waren (woont vlakbij) en de rest thuis oefenen.
Nu typt ze dus snel en goed. Ik kan overigens ook best snel typen, maar zo snel en blind als mijn dochter red ik niet hoor!
Jongste gaat er dus ook aan beginnen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.