Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Reactie op recensie van slapen met je baby

Ter kennisgeving:
http://www.borstvoeding.com/nieuws/samenslapen2.html
G

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

14-01-2012 om 14:42

Flauw

"In het boek wordt een, ook in de Verenigde Staten, als dissident beschouwd standpunt
ingenomen jegens het samen in een bed slapen van ouders en hun baby. Het risico voor een
baby kan daardoor significant toenemen. "

Waar McKenna met onderzoeken komt, gooien zij even een zin zonder onderbouwing erin. Wat betekent "kan significant toenemen"? Onder welke voorwaarden, hoe significant, en hoe komen ze aan de cijfers?

"Het aanbevelen van borstvoeding als dat enigszins mogelijk is en het in de nabijheid van de ouders laten slapen van een baby tenminste het eerste halfjaar,.... Die adviezen maken al vele jaren deel uit van de preventieadviezen die alom in Nederland worden gehanteerd."
O ja? Waarom weet bijna niemand dan dat een baby de eerste 6 maanden beter in de kamer van de ouders kan slapen?

Ik moet zeggen dat ik de reactie van schrijver en vertalen een stuk betrouwbaarder en professioneler over vind komen dan die van de stichting wiegedood.

babymoeder

babymoeder

15-01-2012 om 21:38

Site

Waarom weet bijna niemand dat een baby de eerste 6 maanden beter in de kamer van de ouders kan slapen? Nou, daar gooi je even lekker een zin zonder onderbouwing erin. Het staat gewoon op de site van de stichting wiegedood onder veilig slapen, het is punt 4. Het hoort gewoon bij de adviezen van niet op de buik, niet roken, niet te warm etc. In MIJN omgeving weet iedereen dat en niet bijna niemand.
Hoe ze aan hun adviezen komen staat daar ook. Niet zelf verzonnen maar op basis van consensus uit wereldwijd onderzoek, het is dus geen Nederlands dingetje. Linken naar onderzoeken staan er niet nee, dat voerde ze misschien te ver maar als je even googelt moet je er zo handenvol kunnen vinden.

dc

dc

15-01-2012 om 21:55

Hier op het forum

babymoeder, ik doelde op voorgaande discussies over het onderwerp hier op het forum. Het is blijkbaar nog steeds aardig geaccepteerd in nederland (en veel andere landen) om een baby op de eigen kamer te laten slapen. Vaak wordt als argument gegeven dat de ouders niet kunnen slapen door de babygeluiden. Hoe de adviezen gegeven worden in nederland weet ik verder niet, het was een oprechte vraag, naar aanleiding van mijn bevindingen hier op het forum.

Verder vind ik dat een organisatie die een boek officieel afkraakt richting officiële instanties, zelf met goed onderbouwde argumenten komen. Volgens een onderzoek dat ik heb kunnen vinden, zitten ze er namelijk flink naast.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8531589?dopt=Abstract/

Baby op eigen kamer

"Vaak wordt als argument gegeven dat de ouders niet kunnen slapen door de babygeluiden." Tja, zo'n ouder als ik dus. Een van mijn kinderen maakte zoveel geluid dat ik daar niet van kon slapen. Het wiegje ging daarom al na zes weken richting eigen kamer. Een kamer direct naast onze kamer, slaapkamerdeuren open. Baby sliep al door, dus geen nachtvoedingen meer.
Dat is een overweging die je als ouder maakt. Net als andere ouders hun baby op de buik laten slapen als de baby daar beter door slaapt.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

15-01-2012 om 22:18

Samen slapen

Ik heb vier kinderen en zowel bij mijn oudste van 12 als bij mijn jongste van nu 2 adviseerden de verloskundigen, kraamverpleegsters en het consultatiebureau een jonge baby 's nachts niet alleen op een kamer te laten slapen. zo vreemd is het dus niet.

eni65

eni65

16-01-2012 om 07:57

Oh?

Mijn kinderen van 17 en 11 hebben nooit bij ons op de kamer geslapen. Nooit gehoord dat dat niet 'mocht' dacht juist dat dat beter was. Ook de kraamhulpen hebben nooit wat gezegd. Wel gehoord dat ze niet op de buik mochten slapen, maar daar had mijn jongste geen boodschap aan, die sliep alleen op zijn buik. Zelfs in de kinderwagen moest ie op zijn buik.

Vic

Vic

16-01-2012 om 19:20

Huilbaby (beetje o.t.)

Afgelopen weekend stond er een stuk in de krant over huilbaby's die werden opgenomen in het ziekenhuis om ze te leren slapen. Die baby's werden helemaal alleen in een kamertje gelegd, waarbij de verpleging ze telkens 10 minuten lieten huilen, tot ze in slaap vielen. Volgens mij 'werkt' die 10-minutenmethode pas vanaf een maand of 8, maar in het ziekenhuis hadden ze er goede ervaringen mee. Staat haaks op wat ik hier lees en wat tegenwoordig voorschrift is. Wat vinden jullie daar dan van?

dc

dc

16-01-2012 om 20:51

Huilbaby's

ik geloof dat er een onderzoek is geweest, dat aantoonde dat de meeste baby's die overmatig huilden geen echte huilbaby's waren, maar overprikkelende baby's. En ja, die moeten gewoon eens slapen. Oververmoeidheid levert ook weer allerlei gevaren op. Je helpt vooral de baby's die een paar minuten huilen nodig hebben om zich te kunnen ontspannen, zoals mijn oudste. Het is namelijk niet makkelijk een kind even te laten huilen. Weet ik uit ervaring dus. Ik pakte hem altijd maar weer op, waardoor hij nog moeier werd. Hij wilde gewoon even z'n emoties eruit huilen om daarna heel erg goed te slapen. En dat kon prima bij ons op de kamer trouwens, toen ik leerde hem af en toe met rust te laten

Voor echte huilbaby's vind ik deze methode echt marteling. Die gaan namelijk niet stoppen met huilen door afgezonderd te liggen. En die laat je met zo'n methode flink in de steek.

Maar ik neem aan dat als ze het een paar nachtjes proberen en het echt niet werkt, ze niet stug doorgaan met deze methode?

Dc lol

OverprikkelENde babies lijken mij al helemaal geen pretje, al doen ze dat vaak wel vooral als ze ouder worden..

app-sent

jeltje

jeltje

16-01-2012 om 21:49

Artikel

Ik las het artikel ook. Het ging oha over totaal ontregelde en overprikkelde kinderen, die meestal ook overvoed waren. Ik kan me dan voorstellen dat een soort 'reset' zoals ze het noemden nodig is. Ik vond het wel zielig voor de baboes, maar het was duidelijk dat het gezin door laten modderen uiteindelijk wellicht nog veel ergere effecten heeft. Hoewel ik me wel afvraag wat de effecten op lange termijn zijn. Maar goed, dat is wsl ook juist waarom mensen lang doormodderen, en zoals ik al zei een overspannen thuissituatie heeft vast ook nadelige effecten op de lange termijn.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dc

dc

17-01-2012 om 09:08

Vertigo - ot

Zucht, ik heb echt slaap nodig

Dc, je bent

Gewoon eeen beetje overprikkeld door je baby

app-sent

Fiorucci

Fiorucci

17-01-2012 om 17:59

Uitleg

Ik geloof direct dat een baby overprikkeld kan raken en dus nog slechter slaapt, en daarna op de stress van de ouders reageert. En soms kan die tien minutenmethode werken. Het is alleen jammer dat je op het cb daar geen uitleg over krijgt. Men stelt alleen dat je de tien minuten methode moet uitvoeren, zonder uitleg over het overprikkeld zijn en de vicieuze cirkel. Bij mijn oudste was het een ramp,die methode, mijn andere zoon vond het zalig, even lekker bleren en dan slapen.

dc

dc

18-01-2012 om 17:29

Baby's zijn zo anders

Met mijn oudste heb ik op de harde manier moeten ondervinden dat hij dus gewoon moest huilen. Helemaal op ingesteld bij de 2, zou ik gelijk aan zelf in slaap vallen laten wennen, en ... Die ging gewoon slapen zonder te huilen.

Mijn baby nu ook weer. Die huilt even om aan te geven dat ze naar bed wil, en als je haar richting bed draagt stopt ze al met huilen en geeft je in bed een dankbare lach, om met haar knuffel in duim in slaap te vallen.

En dat is dus zo de pee met baby's. Ze zijn gewoon allemaal anders, dus is het zo moeilijk om aan te geven hoe je ze nu het beste kunt behandelen. Het zou fijn zijn als het CB verschillende "wijsheden" in een boekje kon zetten, en dat ze dan aan ouders kunnen overlaten welke methode het beste bij hen en baby in kwestie past.

Er zijn ook ouders die helemaal wild zijn over het de hele tijd bij zich dragen van baby's in babydoeken. Ik moet er niet aan denken met mijn 10 ponders vanaf geboorte, maar als het werkt, waarom niet?

Gisteren had ik een nieuwe kennis op bezoek met een meisje van 14 maanden. Die wandelt haar dochter altijd in slaap Tja, waarom niet, als je van wandelen houdt en maar 1 kind hebt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.