Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

13-06-2015 om 18:01

Rauw

Gisteravond was Tom Watkins met zijn moeder te gast. De jongen die alleen rauw voedsel krijgt van zijn moeder. Tom is inmiddels 18, tijd voor een terugblik.

Een constatering was dat hij wel wat achtergebleven was in groei en dat hij op zijn 18de nog steeds groeit, ook is hij jonger van uiterlijk dan leeftijdsgenoten. Zijn intelligentie heeft er niet onder geleden. Het is een intelligente jongen.

Mogelijk ben ik vréselijk vooringenomen, bevooroordeeld en wantrouwend, maar terwijl ik het gesprek zat te bekijken had ik nog steeds de indruk dat Tom zich niet vrij voelt zijn echte eigen mening te geven. Wat ik niet vreemd vind. Zeg maar eens dat je de opvattingen van je moeder vreemd vindt terwijl ze er naast zit. Zeg maar eens dat je genoten hebt van een kroket terwijl je vóelt dat je moeder dat afgrijselijk zou vinden.

Zijn sociale leven is prima, zegt hij en ik heb geen reden om daaraan te twijfelen. Hij volgt onderwijs via de Wereldschool. Misschien een mooie oplossing voor sommige kinderen, maar of dat altijd zo is, vraag ik mij af.

Heeft nog iemand het gesprek gezien en wat was je indruk?


Kaaskopje

Kaaskopje

13-06-2015 om 18:01

Oh... te gast bij Eva Jinek

...

Katniss

Katniss

13-06-2015 om 18:22

Niet gezien

Ik heb het gisteren niet gezien, maar wel de twee documentaires. Daarbij heb ik me eigenlijk vooral geërgerd aan de moeder die volgens mij wat tikken van de molen heeft gekregen. Wat een zelfingenomen wereldvreemd mens. En natuurlijk gaat die jongen niet zeggen dat zijn moeder ongelijk heeft, hij is jarenlang gehersenspoeld. Sneu hoor.

Pieter

Pieter

13-06-2015 om 18:26

Nou nou

De jongen heeft toen ook wel eens gezegd dat hij een kroket of was het een frikadel had gegeten dus dat is niets nieuws. Ik vond het toen vooral zielig hoe hij beschreef dat hij het fijn vond dat de groente en het fruit door een blender gingen zodat het toch een beetje 'warm' werd. Ik ga het nu bekijken.

Met Kaaskopje eens

Het voelde nogal Stockholmsyndromerig.

skik

De Rauwfamilie bij Mieke van Stigt

http://www.socialevraagstukken.nl/site/column/opvoeden-doe-je-niet-alleen/

Mooi om ze bij Jinek te zien. Wat je er ook van vind, met het kind gaat het gewoon goed, of goed genoeg. Je kunt ook te kritisch zijn als samenleving en ouders onderling. En het gaat natuurlijk nooit om je eigen kind, jij doet het wel goed.

"Ouders vechten elkaar om zo’n beetje alles de tent uit: thuisbevallen tegenover ziekenhuis, natuurlijk bevallen tegenover de ruggeprik, borstvoeding en flesvoeding, crèche of oppas, et cetera. Het echte drama is natuurlijk dat wat je ook kiest, je altijd een flinke weerstand tegenover je zult vinden en bijzonder weinig steun. Pedagogen noemen dit eufemistisch ‘opvoedingsonzekerheid’ alsof je als ouder vervolgens het probleem bént in plaats van dat het een adequate reactie op een verwarrende werkelijkheid is. Sterker nog: ouders die ergens juist zeker over zijn, worden onmiddellijk aangevallen, denk aan de moeder van de jongen die alleen rauw voedsel kreeg. Denk aan de ouders die de school aanklagen, of die hun kind thuishouden omdat school tekortschiet. Niet onzekerheid is het probleem, de ouders zijn dat. Blijkbaar."

Je moeder ontzien

Lijkt me geen onmogelijke zaak. Veel schrijvers beginnen hun carriere pas als hun ouders overleden zijn.

Wat ik mooi vond is dat ze vertelde wel wat argeloos en naief te zijn geweest wat betreft de media. Ze werd er voor gevraagd en dat beantwoordde wel aan haar zendingsdrang

Thomas

Thomas

13-06-2015 om 21:04

Beter

Ik vond die moeder nu beter overkomen dan in de twee documentaires. Ze vertelde dat ze vroeger meer zendingsdrang had dan nu.
Over dat hij kleiner was. Ze weten niet hoe groot hij was geweest als hij normaal voedsel had gekregen en zo klein vond ik hem niet. En er zijn wel meer kinderen die er jong uitzien. Maar dat hij nu 18 is en volgend jaar examen havo doet geeft wel aan dat hij er wel lang over doet. Dus misschien heeft ie daar wel een beetje achterstand in opgelopen, maar ach was is een jaar op een mensenleven.
Aan het einde was ze wel weer vervelend met haar opmerking over dat kinderen die rauw eten ook beter nadenken.

Pieter

Pieter

13-06-2015 om 21:32

Thomas

Hij heeft toch al 2 jaar achterstand. Havo hoor je te halen met 17 of 16. Volgend jaar is hij 19.

Kip of ei Pieter

Normaal gaat al niet elk kind blinkend door de middelbare school, zonder vertraging of afstromen.
En al helemaal niet een kind dat gepest wordt op school en jaren opgejut door publieke discussie/afwijzing, en aanvallende dossiers en rechtzaken met jeugdzorg.
Je kunt dat niet verbinden aan zijn voedingstoestand.

Andere zoon

De moeder vertelde dat ze zich ernstig zorgen maakte over haar andere zoon, die wel gekookt eten kreeg omdat hij bij zijn vader woonde. Ze zei: hij is verslaafd aan chips en suiker. Door haar zorgelijke toon en haar verdrietige gezicht dacht ik, toen ze die zin begon, dat ze ging vertellen dat die zoon aan de drank of drugs was. Dat vind ik oprecht zielig voor die moeder, dat ze er onder lijdt dat haar kind een gangbaar, misschien wat ongezond voedingspatroon op nahoudt en er van overtuigd is dat hij daardoor kanker zal krijgen. Ik kan me goed voorstellen dat Tom haar dat niet ook aan wil doen. Dat zou voor hen net zoiets zijn dat je begint met roken terwijl je broer net te horen heeft gekregen dat hij door roken longkanker heeft gekregen.

skik

bertje1

bertje1

14-06-2015 om 13:04

tussenvorm

ik vind haar vreselijk doorslaan. Natuurlijk is ons voedsel-voedings gedrag nu vreselijk doorgeslagen. Wat meer natuurlijk kan zeker goed zijn denk ik. Maar rauw... ik vind het gewoonweg zielig. Betekent rauw eigenlijk ook geen brood en zo?? Weet er het fijne niet van af.
Vraag me af of hij later geen last krijgt van bv osteoporose.

Caesar

Caesar

14-06-2015 om 14:02

Bertje1

"Wat meer natuurlijk kan zeker goed zijn denk ik."
Waarom eigenlijk?

En over dat rauw: inderdaad die mevrouw vindt dus dat je beter geen brood kan eten.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-06-2015 om 14:06

Andere zoon

Ik vroeg me zelfs af, maar ja dat is dus puur iets wat zich in mijn hersens afspeelt en geen kennis, of haar relatie met de andere zoon wel goed is. Hoe kun je warm met je kind omgaan als je er alleen maar mislukking en ellende in ziet? Dat vond ik haar namelijk uitstralen zodra het onderwerp 'andere zoon' kort voorbij kwam.

Ik hoop dat we over zo'n 10 jaar nog eens een interview met Tom mee mogen maken. Wat gebeurt er straks als hij het huis uit gaat? Als zijn opvoeding tot gevolg heeft dat hij goed over zijn voedsel nadenkt kan nooit kwaad natuurlijk, zolang het maar zijn éigen keuze is, dat niet gebaseerd is op angst voor de mening van zijn moeder. Uit ervaring weet ik dat die gevoelens behoorlijk storend kunnen zijn. Pas als hij onder haar vleugels vandaan is zal blijken welke keuzes hij zal maken en of de naar mijn gevoel te stevige invloed van moeder dan nog merkbaar blijft.

Pieter

Pieter

14-06-2015 om 14:17

andere zoon

Die andere zoon woont al heel lang in Engeland bij hun vader.

mirreke

mirreke

14-06-2015 om 14:20

Die moeder heeft gelijk

We zíjn ook verslaafd aan vet en suiker.
Die jongen van Rauw, osteoporose? En niet-rauw etende kinderen dan? Diabetes, hoge bloeddruk, hartklachten?

Inderdaad, lees de kolom van Mieke van Stigt. Lijkt hier ook van toepassing.

Fiorucci

Fiorucci

14-06-2015 om 14:30

bertje

Calcium zit ook in diverse soorten groenten.En ja, misschien slaat ze door. Maar dat geldt natuurlijk ook voor buurtgenoten van mij, waar vrijwel dagelijks de frituur aan gaat.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-06-2015 om 17:00

Pieter

Dat klopt. Vandaar de verschillen. Dit lijkt me geweldig voer voor wetenschappelijk onderzoek. Maar ik als niet wetenschapper, vind het vooral triest dat het zo kan lopen voor die kinderen.

Mirreke

Ja, zo ken ik er nog wel een paar. We zijn ook verslaafd aan zuurstof. Vet en suiker (glucose) heb je gewoon nodig om gezond te blijven. Overdaad schaadt, maar tekort ook.

skik

Mijntje

Mijntje

14-06-2015 om 18:53

starheid

Ik vind zo'n dieet nog niet eens zo erg, maar wel de starheid, dat dit kind afgeschermd wordt door zijn moeder, door hem weg te halen van school (om de schoolkantines)en andere invloeden van buitenaf. Ook wat de arts zei werd niet serieus genomen, dat vind ik wel kwalijk, moeder is geen arts.
Althans, van wat ik begrepen heb uit de documentaires. Ik heb Jinek niet gezien.
Op tv krijg je natuurlijk geen goed beeld over hoe (on-)gelukkig deze jongen is, het is logisch dat hij zich heel ongemakkelijk voelt met de spotlights op hem gericht.

creabea

creabea

14-06-2015 om 21:09

laat ze toch

de algemeen geldende norm is niet persé de beste (waarmee ik niet wil zeggen dat deze Francis het nu op de beste manier doet natuurlijk). Dat de moeder nogal fanatiek overkomt in de documentaires, klopt wel. Maar ik weet niet of de jongen lijdt onder het rauw eten, ik kan me voorstellen dat de commotie erom schadelijker is geweest. Dat de jongen thuisonderwijs volgt, is denk ik ook een wisselwerking tussen de extreme standpunten van de moeder en hoe de boze buitenwereld daarop reageert. Als de buitenwereld er niet zo bovenop gesprongen was, had de moeder haar zoon misschien niet zo afgeschermd.

De jongen lijkt op het oog erg goed gelukt, ziet er goed gezond uit en is al jaren niet ziek geweest. Prima toch? Goed, hij is nog niet uitgegroeid, maar maakt dat uit? Van het uitsluitend rauw eten moet ik niks hebben, maar ik kan me bijvoorbeeld wel vinden in de stelling dat kinderen te hard groeien en te vroeg in de puberteit komen door hormonen in het vlees. En nog wat; zijn moeder lijkt ook niet bijzonder groot, dus misschien blijft hij ook gewoon wat kleiner. Ik kan me nog steeds verbazen over de opmerking van de consultatiearts over mijn zoon, die op basis van zijn groeicurve 'slechts' 1.69 lang zou worden en jammer dat hij niet groter was. Alsof het niet goed was, dat mijn zoon klein voor zijn leeftijd was en dat eraan gesleuteld moet worden om bij het gemiddelde te komen. Ik ben zelf klein, mijn partner is ongeveer gemiddeld van lengte, en mijn tweede zoon volgt tot dusver exact dezelfde groeicurve (over wie nooit wordt gezegd dat hij zo klein is, heel vreemd!). Verder zijn mijn kinderen ook nooit ziek (sinds de babytijd niet bij de dokter geweest) dus ik zie ook geen aanleiding om te twijfelen aan hun gezondheid.

Starheid

Is een arts van de kindermishandelingslobby. Wat starheid aangaat kunnen de moeder en de arts elkaar een hand geven.

Katniss

Katniss

14-06-2015 om 22:47

Documentaire

Naar wat ik me herinner van de documentaire dachten de artsen en voedingsdeskundigen juist met de moeder mee (om de schade te beperken?). Moeder had iedere keer een nieuw zaadje gevonden waarin meer proteïnen zaten, en als hij daar dan een pondje per week van zou eten zou hij geen tekorten krijgen.

Creabea (ot)

"Van het uitsluitend rauw eten moet ik niks hebben, maar ik kan me bijvoorbeeld wel vinden in de stelling dat kinderen te hard groeien en te vroeg in de puberteit komen door hormonen in het vlees"

Als dat zo zou zijn zouden de kinderen van vegetariërs gemiddeld kleiner moeten zijn dan die van niet-vegetariërs en dat betwijfel ik (ik heb er in mijn omgeving in elk geval geen bewijs van gezien). En zouden de kinderen in Amerika langer moeten worden dan die in Nederland (en dat is niet zo), vziw eten ze in de VS meer vlees en zitten er daar meer hormonen in het vlees. Volgens het Voedingscentrum zitten in EU-vlees in principe helemaal geen toegevoegde hormonen. http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/hormonen.aspx.

Wat ik me overigens wel eens afvraag: waarom toch dat idee dat langer per definitie beter is, een soort brevet van goede gezondheid? Alsof de maximaal haalbare lengte de best denkbare lengte is. Ik vraag me af of dat wel klopt. Bij planten gaat het beslist niet op, maar goed, een mens is natuurlijk geen hyacint.

Ik vraag me ook af of die moeder misschien een ietsiepietsie aan het twijfelen wordt gebracht door de recente berichten dat zelfs chimpansees (hoe dicht bij de natuur wil je het hebben?) gekookt voedsel verkiezen boven rauw. Maar zij klinkt als een Ware Gelovige, die worden natuurlijk niet zo snel aan het twijfelen gebracht.

Groeten,

Temet

Bij Eva op de bank,

Ik vind het niet verstandig om in te gaan op een uitnodiging van Evaom bij haar op de bank plaats te nemen. Nu heeft hij straks weer situaties waarin mensen hem aanschieten en hij zijn standpunten moet verdedigen.
Wel een compliment voor zijn gave huid, zonder puistjes.

Half a twin

Half a twin

15-06-2015 om 11:25

even teruggekeken van uitzending gemist

Die Tom gaat wel met vrienden de stad in, een biertje drinken, gaf hij zelf toe. Een kroketje eten niet. Biertje is toch niet rauw? Dus naar mijn idee zal hijniet 100 % achter de ideeën van zijn moeder staan.

creabea

creabea

15-06-2015 om 12:43

skik

hé grappig, die kende ik nog niet. Ik heb wel eens begrepen dat de eerste menstruatie komt met het bereiken van het lichaamsgewicht van 48 kilo (met de voorwaarde dat de puberteit begonnen is). Het lichaam heeft dan voldoende reserves om een kind te dragen, is de verklaring vanuit de biologie. Dat verklaart wel waarom dikke meisjes eerder ongesteld worden. En verder, met een rauw dieet blijf je ongetwijfeld slanker natuurlijk.

En verder: precies, de jongen duikt wel de kroeg in en heeft heus wel eens een kroketje of een biertje gehad. Dus hij krijgt de vrijheid wel om dingen uit te proberen.

Mijntje

Mijntje

15-06-2015 om 12:51

kwalijker

Van wat ik nu weer lees wordt de jongen idd niet vastgebonden, bij wijze van spreken Dan lijkt me al die bemoeiallen kwalijker voor zijn opvoeding dan zijn moeder. Wel jammer dat ze bij Jinek zat, wordt er weer over gepraat. Hij kan nu echt niet in het openbaar stiekem zondigen, nu zijn hoofd weer op tv is

p.s. gave huid had ik ook, met een omnivoor-dieet Ik groeide ook na m'n 18e nog door, deze jongen is bijna 1.80 en helemaal niet meer zo klein.

Mijntje

Hoe weet je dat Tom bijna 1.80 meter is, is dat ergens gezegd? Ik vind het grappig dat de moeder zegt dat hij nog lekker doorgroeit. Dat weet je nooit natuurlijk. Elke bijgegroeide centimeter kan je laatste zijn, je weet altijd pas achteraf tot wanneer je doorgegroeid bent.

skik

Mijntje

Mijntje

15-06-2015 om 15:22

skik

In de vk van vandaag stond ook een stukje, dus ergens gelezen. Hij is in ieder geval langer dan mijn familie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.