Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

31-08-2013 om 23:02

Puber van 14 jr - computer computer computer etc....

Hallo Allemaal,

Na de zoveelste discussie met mijn zoon van 14 jaar mbt het aantal uren spelen op de computer en andere electronische spelletjes wil ik graag de mening van neutrale buitenstaanders. Als ik dan al te strikt ben dan wil ik dat weten van andere mensen dan de mensen in mijn directe omgeving. Mijn zoon heeft nog steeds vakantie maar we zijn al weer een week thuis en ik ben er niet de hele dag om dingen met hem te doen en ik ben er ook niet de hele dag. Dus 's morgens begint hij al te spelen als hij wakker is en dat gaat een groot deel van de dag zo door. Vanmiddag is een vriendje van hem bij ons thuisgekomen en hij wilde na al de hele ochtend en begin middag te hebben gespeeld na het avondeten weer gaan spelen. Bij vriendje thuis is dit ook gewoon. Maar ik vond dat het wel genoeg was. Maar mijn zoon zei dat hij niet aan het spelen was maar alleen video's aan het kijken was van gespeelde spelletjes.... Ik ben maar weggegaan bang om te ontploffen... Pffff... Ik heb het idee dat mijn zoon alleen nog maar geinteresseerd is in wat er op de computer gebeurd en zich niet meer op een andere manier kan vermaken. Ik wil best wel tijd met hem doorbrengen maar behalve naar de bios gaan is er niet veel dat hem interesseert.. Ik heb er veel moeite mee dat mijn zoon zijn tijd op deze manier doorbrengt maar wat kan ik doen van mijn kant? Overdrijf ik, maak ik mij voor niets druk en moet ik het maar gewoon laten gaan? Tijden zijn veranderd?
Ik wil iig een eind maken aan de eeuwige discussies met mijn zoon die alleen maar op onenigheid en boosheid uitlopen.
Graag practische tips en opbouwende adviezen

groet,
Alicia

Merel

Merel

31-08-2013 om 23:13

Ik laat het gaan

Hier een zoon van 15 die computert, spelletjes doet, en inderdaad ook video's kijkt van gespeelde spelletjes en andere gein op youtube. Ik laat hem gaan. Zoon doet het goed op school, fietst naar school iedere dag 10 km. (dus er is ook iets van beweging in zijn dagprogramma) en hij vindt dit nu eenmaal het leukste. Ik snap hem wel, want ik denk dat ik als puber dit ook fantastisch had gevonden. Toen waren er nog geen computers maar zat ik ook uren op mijn kamer, ik zat te tekenen en te lezen en te rommelen aan mijn buro of ik keek tv. Dus tja, wat betreft variatie deed ik ook niet zoveel bijzonders vroeger. Ik kom zo nu en dan even op zijn kamer kijken wat hij uitvoert, wat hij trouwens over het algemeen erg leuk vindt, dan moet ik vanalles horen over wat hij aan het doen is. Soms is het een voetbalspel, soms laat hij me vanalles zien over auto's die hij kan kiezen in een spel, maar soms is het ook een spel met schieten enz.
Natuurlijk heb ik met hem ook gesproken over verslaving, lichaamsbeweging enz, en dat ik het ook leuk vind wanneer hij beneden komt. Hij houdt daar wel rekening mee, komt regelmatig even naar beneden wat drinken of met de kat spelen en gaat dan weer. Samen kijken we vaak politieseries in de avond (tja weer beeldscherm)
Maar goed, ik maak er dus niet zo'n probleem van, omdat hij dus verder goed gaat. Ik moet zeggen dat ik liever heb dat hij dit doet dan dat hij net als sommige klasgenoten op straat hangt voor de supermarkt met chips, sigaretten en enerydrink.
P.s ik heb nog een kind die dus heel weinig computert en meer op pad is met vriendinnen. Winkelen, films kijken, uitgaan, zelfde opvoeding maar dat is gewoon een uithuizig typje.

Idem

Ik zat net te piekeren want het is best wel een issue maar ik ben het met Merel eens.
Ik heb me vroeger kapot gelezen, zeker in de vakantie.
Als je er meer neutraal en geinteresseerd in staat kan je zoon ook beter bij jou terecht als er es wat is als cyberpesten of schokkende zaken. Maar het is ook leuker als hij de leuke zaken bij jou kwijt kan. Nu voelt hij jou weerzin. Dus laat het los.
Houdt het liever bespreekbaar en erken dat het ook een bron van plezier is. Fijn met jezelf op je kamer.

Dalarna

Dalarna

01-09-2013 om 09:18

Pick your batlles

Laat het even gaan nu en pick your battles pas als er huiswerk in het spel is!

Molleke

Molleke

01-09-2013 om 09:54

Laten gaan

Hij heeft nu nog vakantie maar als het computeren verder geen invloed heeft op school dan zou ik hem lekker zijn gang laten gaan. Ook van jou kant misschien wat meer belangstelling dan alleen maar weerzin. Wellicht kan hij jou het e.e.a. uitleggen. Kortom. Bij mij is de maatstaf, gaat het goed op school dan kan er heel veel (sowieso nooit een limit hier wat beeldscherm betreft) gaat het niet goed, dan worden de teugels aangetrokken.

zeppie

zeppie

01-09-2013 om 10:14

Ik denk

Mijn kinderen zijn nog jonger maar ik denk dat ik het zou laten gaan 'mits'. En die mitsen zouden idd iets zijn van: gaat het op school goed? Krijgt hij genoeg lichaamsbeweging (sport hij?), is hij nog gevoelsmatig deel van het gezin/kun je nog echt contact maken (ook jou verantwoordelijkheid om interesse in hem te tonen natuurlijk) en zijn er verder geen ' negatieve bijwerkingen' van het gescherm? Sommige kinderen gaan slechter slapen, dat idee.
Als het allemaal ok gaat zou ik het laten. Ik zou dit wel bespreken, dan werken jullie samen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ella2007

Ella2007

01-09-2013 om 10:47

Hier ook

Ik heb ook een zoon van 13 die het liefst de hele dag met zijn laptop bezig is. Hij doet Minecraft, dus goed voor ruimtelijk inzicht denk ik dan maar, en League of Legends, geen idee waar het precies over gaat, maar dat is dus wel attack and kill. Maar in een dusdanige vormgeving, met fantasy-figuren, dat het er redelijk onschuldig uitziet. Daarnaast kijkt hij filmpjes over deze spellen, en maakt hij zelf ook filmpjes, die hij ook weer op youtube zet.

Ik vind het prima zolang school er niet onder lijdt, hij thuis met ons ook nog gezellig is, en hij ook nog irl met vrienden afspreekt.

Vroeger kon ik uren lezen of monopolyen , nu spelen ze uren samen op de comp. Daarnaast leest hij best veel (ook voor school, geschiedenis), sport hij drie keer in de week, en spreekt hij ook nog wel met vriendjes af. Waarmee hij dan wel weer gaat computeren, maar dan is het nog wel sociaal.

Meestal gaat het prima, en soms moet ik even bijsturen, maar dan kunnen we daar wel goed over praten, levert eigenlijk geen strijd meer op. En dat komt met name omdat ik het meer heb losgelaten, ik heb ook wel een tijdje geworsteld met computertijd enzo. Mijn zoon is nooit een buitenspeelkind geweest, zal altijd liever te lego-en, of met de playmobil, of lezen. Tenzij we naar het strand gaan (vlakbij). En hij heeft de watersport ontdekt, maar ja, hij is niet in de gelegenheid om elke keer als hij zin heeft gaan zeilen of surfen.

Tijden veranderen, iedereen is anders, en ondertussen zit ik de laatste tijd ook veel meer achter een beeldscherm dan vroegah.

Ella2007

Ella2007

01-09-2013 om 11:05

In de praktijk:

Nog even: in de praktijk ziet dat er dus zo uit:

In de vakanties zit hij een dag of twee continue achter zijn laptop, daarna moet hij van mij met iemand afspreken. Als ik vind dat hij nu wel weer genoeg heeft gecomputerd ( en dat is dan bv van 10.00 tot 14.00, zeg ik dat hij wat anders moet gaan doen. Dat hoeft dan niet meteen, maar dan weet hij wel dat hij moet stoppen. Om de tijd te doorbreken laat ik hem ook nog tussendoor de hond uitlaten, onder het mom " een frisse neus halen" .

In schoolweken mag hij doordeweeks geen league of legends doen (je speelt met anderen en een spel kan zomaar 1, 5 uur duren, tussendoor kan je niet stoppen, dus als we dan gaan eten is het weer een probleem), wel andere dingen als hij klaar is met zijn huiswerk.

En zo'n drie kwartier voor bedtijd moet de laptop uit. Ik heb het afgelopen jaar een keer de laptop weggehaald, omdat hij zich niet aan de afspraken hield. Dus hij houdt nu zelf hier allemaal ook een beetje rekening mee.
We hebben dit ook allemaal samen besproken en overlegd, hij snapt het ook wel en vind het ook wel terecht als ik dan aangeef dat het genoeg is geweest, en hij even wat anders moet gaan doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2013 om 14:25

Ik ben een slecht voorbeeld

want ik gedraag mezelf ook zo.
Ik zou er nu zeker geen punt van maken. De vakantie is voorbij na vandaag. Ik ben met de anderen eens dat het afhankelijk is van de schoolresultaten of je in moet grijpen. Ik lees dat hij een vriend(je) heeft, dus sociaal contact heeft hij wel. Zeker tijdens drukke schooldagen, kan het heerlijk ontspannend zijn om te computeren. Net als anderen min of meer aangeven zie ik niet zo'n verschil tussen lezen, breien, puzzelen, of wat meer van nu is: gamen en computeren. Lezen deden we vroeger ook alleen en dat deden we ook niet op straat.

Maylise

Maylise

01-09-2013 om 14:52

Ontwikkelen andere bezigheden

Het is niet zo zeer sec de tijd die ze achter de computer doorbrengen die me zorgen zou geven maar vooral wat ze daarnaast nog meer doen en hoe groot de obsessie voor de computer is. Als een tiener naast school, sporten, sociale contacten, andere hobby's graag games speelt en hier redelijk wat tijd aan besteed lijkt me dit geen probleem. Dan is het gewoon een hobby, misschien wel de meest geliefde hobby maar deel van een veel groter geheel.
Als een tiener geen enkele andere interesse heeft dan computer spellen en/of zich met niks anders weet te vermaken dan zou ik dat wel een probleem vinden.
In dat geval zou ik zeker de toegang tot de computer beperken om te zorgen dat er meer daadwerkelijke en geestelijke ruimte ontstaat voor het ontwikkelen van andere activiteiten en sociale contacten.
Ik kijk bij mijn kinderen dus naar het grote geheel en naar wat ze verder allemaal doen en interesse voor hebben. Als games of de computer daar een deel van zijn maar er nog veel meer is dan ga ik niet letten op hoeveel uur ze precies op een dag spelen. Pas als de computer dusdanig belangrijk wordt dat er voor andere activiteiten geen belangstelling meer is dan zou ik ingrijpen.
Dat je zoon in de vakantie veel speelt zou me geen zorgen baren als hij tijdens het schooljaar wel veel andere dingen doet. Als hij echter niks anders met z'n tijd kan bedenken dan de computer dan zou ik dit wel beperken zodat hij ook een andere invulling kan geven aan een deel van zijn uren.

Bedankt voor jullie reacties

Lieve Allemaal,

Bedankt voor jullie reacties, het heeft mij echt geholpen om het allemaal in perspectief te plaatsen. Ben blij dat ik hier mijn hart heb gelucht ipv als een kanonskogel door het huis vliegen Tijden zijn inderdaad veranderd en blijkbaar in elk huishouden spelen kinderen op de computer. Ik ga inderdaad rond de tafel zitten met mijn zoon om afspraken te maken die redelijk zijn voor hem. Ik denk dat ik het afhankelijk ga maken van zijn huiswerk en schoolprestaties en andere activiteiten zoals sport. Dus het zal meetbaar zijn. Nogmaals heel erg bedankt voor jullie reacties

Evanlyn

Evanlyn

01-09-2013 om 23:12

Ik kijk mee

En ze doen soms hele leuke, creatieve dingen, die ik echt interessant vind. De vrienden van mijn puber vinden me om die reden een "coole moeder", haha. Maar ik doe het omdat ik hun taal wil kennen en wil weten waar ze mee bezig zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.