izzz79
14-12-2011 om 12:19
Psychische kindermishandeling
Hallo,
Een paar maanden geleden werd ik gebeld door de school van mijn kids of ik op gesprek wilde komen vanwege gedrag en leerproblemen van beide kinderen.Ik had natuurlijk al een vermoeden waar het heen ging. Op school vertelden ze mij dat ze een amk melding wilden doen tegen mijn ex. Hij schijnt de kinderen psychisch te mishandelen. Wat ik daar te horen kreeg maaide echt de grond onder mijn voeten weg. Verhalen die mijn kinderen vertelden op school sloegen in als een bom. Ze gaan niet vaak naar hem maar ze worden dus echt de grond in getrapt als ze bij hem zijn. En met name door zijn vrouw.
Na het gesprek op school vielen mij ook dingen op wat de kinderen betreft. Verhalen die ze mij vertellen gaan echt door merg en been. Nu wil school dat ik een rechtzaak aan ga wat betreft bezoek en zeggenschap. Maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Hoe werkt zoiets en wat kan ik verwachten?
Liefs izzz
Leen13
14-12-2011 om 12:29
Rechtzaak
Hoe zit het eigenlijk izzz, heeft de school je hier iets nieuws verteld? Je schrijft het op alsof het nieuw is voor jou en dat vind ik toch wat apart. Iemand gaat zich na een scheiding toch niet echt anders gedragen dan daarvoor.
Ik denk dat je niet aan rechtzaken moet beginnen. Die kunnen je al je energie kosten en de uitkomst is zeer onzeker.
Wat ik zou doen is vragen aan je kinderen en je ex hoe het in elkaar steekt en dan beoordelen wat je wilt. Vind je het erg genoeg om je kinderen niet meer naar hun vader te laten gaan? Moet je er een 'kwestie' van maken? Mogelijk is het al genoeg dat je gewoon ontwijkend reageert op die bezoekjes aan vader, als dat nodig blijkt te zijn om je kinderen daar weg te houden, zo vaak komen ze er niet blijkbaar.
En als er reden is om je kinderen weg te houden dan meldt je dat aan de school en als het meevalt ook.
Leen13
14-12-2011 om 12:33
Leerproblemen
Een onderpresterende school kan makkelijk hun eigen verantwoordelijkheid afschuiven door 'mishandeling' te roepen. Dat leidt alleen maar af.
Ik zou precies willen weten wat die leerproblemen inhouden en wat de school er concreet aan gaat doen en wat de school daarin van jou verwacht. Wat de oorzaak ook is.
Ze kunnen je kinderen ook testen en begeleiding geven en kijken waar de hiaten zitten en daar extra oefenmateriaal voor geven bijvoorbeeld.
Probeer dat gescheiden te houden.
tsjor
14-12-2011 om 14:54
Melding
Het is alweer een paarmaanden geleden dat je dit gesprek hebt gehad. Heb je inmiddels al iets gehoord van het AMK? Als er maatregelen nodig zijn in verband met de omgangsregeling, dan zou dat via de melding van het AMK (en eventueel de raad voor kinderbescherming) het beste kunnen verlopen. Of en hoe dat eruit zou moeten zien, daar gaat school niet over.
Als school wil praten over wat er bij vader gebeurt en het verband met de leerprestaties van de kinderen, waarom nodigt school vader dan niet uit (met nieuwe vriendin)? Fijn dat ze jou op de hoogte stellen, maar na je scheiding is de invloed van jou op vader vrijwel nihil. School zou dus het gesprek met vader moeten aangaan.
Tsjor
liora
14-12-2011 om 19:27
1 tip
En dat is: luister niet naar AnneJ. Zij vindt namelijk elke beschuldiging van geestelijke of lichamelijke mishandeling of verwaarlozing onterecht.
Liora
Rosase
15-12-2011 om 09:16
Liora
Klopt wel denk ik. Maar in dit geval vind ik Anne's eerste tip nog niet zo gek.
Eerst zelf kijken voordat je het advies van school opvolgt en ook eens kijken wat je kunt bereiken zonder er meteen een rechtzaak van maken, lijkt mij een prima advies.
Tigerfeet
15-12-2011 om 10:38
Jeugdzorg of een ander zorgbureau inschakelen, dan wordt er eerst gekeken naar wat er nu precies mis is
tigerfeet
anderss
15-12-2011 om 14:18
Wat een slecht advies tjor
een omgangsregeling moet je zelf regelen en als dat niet lukt moet je zelf bij de rechtbank zijn
Leen13
15-12-2011 om 15:50
Liora
Klopt Liora.
Melding is namelijk geen hulp en geen oplossing maar een wespennest, dat doe je alleen als alle andere mogelijkheden gefaald hebben in het brengen van een realistische oplossing.
Oplossen doe je zelf namelijk.
Zie maar eens een contactverbod of eenoudergezag los te krijgen van de rechter. Daar denkt de school veel te makkelijk over. En dan mag je als ouder zelf de spagaat maken dat je kind niet naar een mishandelende ouder stuurt maar tegelijk wel moet voldoen aan de omgangsregeling.
Wespennest. Zou ik toch echt even over nadenken.
Ervaring
15-12-2011 om 15:52
Rechtzaak
Ik verwacht dat school geen melding heeft gedaan, maar een advies heeft gevraagd bij het AMK, anders had Izzz allang bericht gehad dat er binnenkort een onderzoek bij vader thuis wordt gestart. Zelfs met een wachtlijst krijg je een brief waarin wordt vermeld op welke termijn het dossier zal worden behandeld.
Ik vind het raar dat een school een dergelijk verzoek voor een rechtzaak bij moeder neerlegt. Je zou verwachten dat zij vader op het matje hadden geroepen om het een en ander met hem te bespreken, dan moeder in te lichten en als school daarna misschien verder kijken of zij iets kunnen bijdragen aan verbetering van de situatie. Zo'n rechtzaak is niet niks, de onderlinge verhoudingen tussen ouders worden op scherp gezet en dat geeft vervelende situaties voor de kinderen, die er tussenin staan. Het lijkt mij niet dat dat een doelstelling van een school is.
Een rechtzaak kost tijd, geld en maakt veel emoties en frustraties los. De aanloop naar een rechtzaak kan, als het tegenzit, al eindeloos duren met verzoekschriften, verweerschriften over en weer en verzoeken tot uitstel. De rechter zal, als je met concrete bewijzen komt, de Raad van Kinderbescherming vragen om advies en op grond daarvan doet hij/ zij uitspraak. Als je een verkeerde medewerker treft van de RvK, die bij die zitting aanwezig is, kan dat zomaar een advies van lik-me-vestje zijn. Soms wordt beslist dat de RvK eerst zelf nog onderzoek doet, waardoor het nog langer duurt, je maar moet afwachten of het de gewenste resultaten geeft en daarmee wel/ niet de gewenste uitspraak van de rechter. Je moet zoiets niet onderschatten, ik zou daar niet aan beginnen zonder eerst alles op alles zetten of ik er met vader zelf uit kan komen.
Indien je zeker weet dat de verdenkingen van school juist zijn, en de kwestie onbespreekbaar is bij vader, kun je school vragen om alsnog een melding te doen bij het AMK, zodat er een onderzoek wordt gestart. Aan Buro Jeugdzorg heb je namelijk niets, die zeggen dat je de kinderen ten alle tijden thuis moet houden als je denkt dat ze niet veilig zijn bij je ex, maar juridisch gezien heb je geen poot om op te staan. Als het AMK een onderzoek start en zij aanwijzingen krijgen dat het bij vader niet pluis is, wordt de RvK uiteindelijk ingeschakelt, die dan maatregelingen kunnen nemen die wel juridisch worden ondersteund.
dirksmama
15-12-2011 om 16:34
Raar verhaal
Een school die bij een gescheiden echtpaar bij de moeder over de ex gaat klagen is niet erg professioneel bezig. Als ze vragen hebben over de thuissituatie bij papa, dan moeten ze het gesprek aangaan met papa. Of willen ze soms olie op het vuur gooien?
En adviseren een rechtzaak aan te gaan?
Ik kan me niet voorstellen dat een school die ook maar enigszins professineel bezig wil zijn zoiets aan een gescheiden moeder voorstellen. Dan zitten ze wel heel erg in iemand privé leven te bemoeien.
Leen13
15-12-2011 om 16:41
Nog sterker
Met melding bij AMK kun je alle controle en zelfs je kinderen verliezen. Diverse betrokkenen hebben namelijk zo hun eigen perspectief en oplossinkjes voor de mishandelingszaak en bij een ben je een dader en bij de ander een slachtoffer en bij sommigen ben je als ouder allebei. En ook de rechter heeft een eigen perspectief en oplossing. Het is dus een volslagen tombola hoe zo'n zaak afloopt.
Bij ons ging dat als volgt.
De hulpverleningsinstelling deed een zorgmelding naar het AMK met het voorstel mijn kinderen in een spoedprocedure uit huis te plaatsen vanwege suggesties van sexueel misbruik en geweld door vader en zoon en een onmachtige moeder.
De huisarts vond dat wat ver gaan en suggereerde opname in een opvoedingskliniek voor het hele gezin.
De eerste raadsonderzoekster koos maar eens de kant van vader en probeerde kinderen daar te plaatsen
De psychiater wilde weer dat het hele gezin in een observatie en behandelingssetting opgenomen werd. En de laatste raadsonderzoekster zag dat ze terrein verloor en zette alles op alles om ons van een gezinsvoogd te voorzien.
Ik kan je vertellen dat ik het tot het laatste moment (zo'n anderhalf jaar na de melding) nog steeds spannend vond wat de beslissing van de rechter zou worden.
En dat is een understatement.
Ondertussen kan je niet je eigen koers varen, want de een vind dat je kind moet beschermen tegen vader en de ander koekeloert of je wel aan de omgangsregeling voldoet. Net zo makkelijk.
Dus realiseer je goed waar je aan begint.
Uiteindelijk kreeg ik zelf weer de formele lead en zo was het. Ik was de oplossing. Dus waar die hele zaak nou voor nodig is geweest, wie het weet mag het zeggen.
Zo onhandig als omstanders jou de regie uit handen willen nemen.
Leen13
15-12-2011 om 16:53
Zelf oplossen
Het is dus verreweg het handigste als je deze zaak zo snel mogelijk zelf op orde brengt en je kinderen, exman, de school en jezelf tevreden stelt. Als je er een zaak van maakt wordt dat voor jou beslist.
tsjor
15-12-2011 om 23:54
Anderss
Wat bedoel je? Dat school met vader moet praten als zij vermoeden dat daar een oorzaak ligt voor de leerproblemen?
Of dat je het AMK kunt gebruiken om een andere omgangsregeling te treffen? Wat dat laatste betreft verwijs ik je naar het berichtje van ervaring.
Wat het eerste betreft, ik begrijp niet goed waarom iedereen daar zo gemakkelijk overheen stapt.
Tsjor
Evanlyn
16-12-2011 om 09:45
Dat is nu precies het punt:
Er is al snel geen touw meer aan vast te knopen als meerdere mensen zich er mee gaan bemoeien, ieder vanuit zijn eigen visie en organisatie. Dan is het niet zo gek dat je dit soort idiote en tegenstrijdige uitkomsten krijgt.
Marga
16-12-2011 om 11:45
Toch niet zo moeilijk joyeux? (verhaal annej)
Ik lees er het volgende in: pas als moeder heel goed op voor je instellingen als het AMK en Jeugdzorg gaat inschakelen. Men kiest er eerder voor het recht van de vader om zijn kind te zien dan voor het recht van het kind niet mishandeld/ misbruikt te worden. Sterker nog: ze doen niet aan waarheidsvinding maar verklaren zaken als zijnde miscommunicatie tussen de ouders.
Een opstelling waarvan kinderen het slachtoffer zijn mijns inziens. Ik vind een onterechte verdachtmaking verschrikkelijk, ik vind een mishandeld/misbruikt kind dat toch naar die ouder moet erger.
En als je als moeder dan nog je eigen koers wilt varen omdat je ziet hoe slecht het contact met de ouder je kind doet, dan kan je een boete, taakstraf of ontzetting uit de ouderlijke macht krijgen.
Kijk maar eens op bezorgdemoeders.nl
Margriet*
16-12-2011 om 20:10
Izzz79
"Een paar maanden geleden werd ik gebeld door de school van mijn kids of ik op gesprek wilde komen vanwege gedrag en leerproblemen van beide kinderen.Ik had natuurlijk al een vermoeden waar het heen ging. Op school vertelden ze mij dat ze een amk melding wilden doen tegen mijn ex. Hij schijnt de kinderen psychisch te mishandelen."
Een aantal vragen:
-Is er in de tussentijd niets gebeurd? Hebben ze nu al gemeld of niet (ik hoop het niet voor je)
-Wat doet de school met de gedrags en leerproblemen. Waaruit denken ze op te maken dat dit met de opvoedingssituatie te maken heeft (kunnen ze het ook uitsluiten). Dus verder onderzoek door school lijkt mij op zijn plaats.
-Kun je in gesprek met je ex over dit punt met een neutraal iemand erbij (mediator).
-Kun je advies vragen bij een opvoedsteunpunt (als je in de stad woont, ken je de Opvoedpoli) of huisarts?
Ik wil Anne in een ding gelijk geven. AMK oordeelt erg snel dat iets niet meer veilig is en slaat regelmatig stappen over (goed netwerk onderzoek bijv). Maar goed dat is uit mijn praktijk. AMK heeft niet een heel goede naam. Het is een onderdeel van BJZ maar werkt soms heel solistisch. Het is niet zo dat daarom de gehele jeugdzorg niet zou deugen. Anne blijft soms een beetje hangen in haar eigen verhaal. Er zijn momenteel ontzettend veel goede ontwikkelingen in de Jeugdzorg en die hoor ik te weinig terug.
marga
16-12-2011 om 20:55
Joyeux
Ja en ik ken weer enkele gevallen waarbij kind misbruikt werd. De moeders schakelden Jeugdzorg in, die voerden een uitgebreid onderzoek uit en adviseerde de rechter om vooral niks te veranderen aan de omgang en het gezag. Volkomen onterecht!
Zoals gezegd, Jeugdzorg en Amk doen niet aan waarheidsvinding maar zien een moeder die hulp zoekt meestal als een gebrekkige communicator die geen zee te hoog gaat om haar ex dwars te zitten. Daarom kijken ze er niet naar of het kind misbruikt wordt maar hoe de communicatie tussen de ouders verbeterd moet worden. Een gotspe als het kind werkelijk misbruikt wordt natuurlijk.
Jeugdzorg zal het ook wel eens goed hebben. Maar ze lijken de band met de vader boven de bescherming van kinderen tegen misbruik en mishandeling te kiezen.
Marga
16-12-2011 om 21:08
Maar annej
Je zegt 'maar ik vond weer de formele lead, de oplossing lag bij mijzelf'. Ik ben dan benieuwd hoe dat er concreet uitzag.
Leen13
17-12-2011 om 22:27
Marga
Ik kreeg gelijk van de rechter. Geen staatsbemoeienis. Ik had namelijk zelf, ondanks mijn absolute achterstand als verdachte kindermishandelaar, zelf, met hulp van anderen en witte olifanten bij de instellingen, hulp, training en speciale school weten te regelen voor mijn kinderen.