Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Paranoiaatje

Paranoiaatje

25-01-2015 om 22:51

Prive-muziekles en angst voor pedo's. Paranoia of juist goed?

Ha,
Even de meningen polsen hier. Mijn zoon van 9 wil graag op muziekles van een bepaald instrument. Nou wil dat hier in de stad -net als sport- bij de reguliere muziekscholen gepaard gaan met wachtlijsten.
Wel zijn er diverse docenten die prive les bij hen thuis aanbieden. En dat zijn toevallig vrijwel allemaal mannen.
Zoon wil dolgraag beginnen en kan niet wachten. Ik ben dus geneigd om hem daar naar toe te sturen. We gaan uiteraard bij verschillende docenten een proefles doen.

Maar ben ik nou totaal paranoia aan het worden als ik toch stiekem het een raar idee vind dat mijn zoon iedere week bij relatief onbekende man een half uur alleen op les gaat, zonder dat ik weet dat dat ok is? Ik zal er in het begin wel bij zitten, maar na verloop van tijd moet hij die lessen ook zonder mij kunnen volgen.
Het voelt ook heel raar een verklaring van goed gedrag te vragen. Of is dat niet raar?

Hoe denken jullie hierover?

Moni

Moni

25-01-2015 om 22:58

Nog nooit bij nagedacht

Hier ook privé muziekles. Ik heb er nooit over nagedacht dat dit niet OK zou zijn. In ons geval is het een leraar in de wijk. Ik heb er toen ze begonnen soms bijgezeten. Toen waren ze rond 6 jaar. Daarna nog maar zelden.

Ik denk dat je beter je zoon kunt informeren over wat er in de wereld gebeurt, welke contacten niet OK zijn en wanneer hij thuis aan de bel moet trekken. En dat geheimen niet goed zijn tenzij het om een leuke verrassing gaat. Verder mag hij thuis alles vertellen.
Doe dat ruim voordat hij met muziekles begint. Anders zet je je zoon op het verkeerde been.

Er is trouwens niets mis met referenties vragen. Kan de docent referenties afgeven van klanten die tevreden zijn. Dan kun je die bellen of mailen. Normaal doe je dat over de kwaliteit van de muziekles maar misschien dat het jou verder ook geruststelt.

Cat

Cat

26-01-2015 om 08:27

gevoel

Gewoon goed je voelsprieten uitzetten denk ik. Als je het niet vertrouwt niet doen. Jij moet je er ook prettig bij kunnen voelen. Verzin anders iets anders, kijk of je er een kind bij kunt krijgen, bij de les of dat het bij jou thuis kan. Niet omdat ik vind dat het *nodig* is maar omdat ik het onnodig vind dat je zelf bezorgd bent.
Uiteraard moet je je kind gaan loslaten en moet je kind zelf opgewassen leren te zijn tegen gevaarlijke situaties maar het mag best op jouw tempo!

Ad Hombre

Ad Hombre

26-01-2015 om 09:17

Priveles thuis

Beetje paranoide is het wel. Paar mogelijkheden.

Neem les aan huis i.p.v. bij de docent thuis. Een vriend van me doet gitaarlessen aan huis en dat loopt (voor hem) heel goed. Niet alleen veiliger, maar scheelt ook een heleboel heen en weer gereis en gewacht voor de ouders. Wel wat duurder.

Maar een goedkopere (en nog veiligere?) manier is om het met z'n tweeen te doen. Dus twee kinderen met 1 docent. Zoek een vriendje in de buurt die dat ook wil.

Even gegoogled op 'muziekleraar pedofiel' en helaas wel wat gevonden...

Anoniem

Anoniem

26-01-2015 om 09:59

helaas....

Helaas bestaan er ook vrouwelijke pedofielen. Zag ik gisteren op tv bij "Undercover in Nederland.
Ik zou mijn kind niet naar een onbekende sturen. Gewoon thuis les in de woonkamer en je zoon vertellen over hoe pedofielen te werk gaan zodat hij weet wat te doen als hij lastig gevallen wordt. Ik vind beter te voorzichtig dan te makkelijk. Mijn ouders hadden vroeger een vriend die openlijk vertelde dat hij pedofiel was. Deze pedofiel was onze vaste oppas. Gatver hoe naief kun je zijn als ouder om erop te vertrouwen dat hij zijn handen thuis zou houden. Het is dat mijn oma vond dat ik en mijn zusje rare verhalen over die vriend vertelden. Toen zagen mijn ouders het pas en mochten we niet meer bij hem logeren. Gatver.

Mijntje

Mijntje

26-01-2015 om 10:20

paranoia

Ik vind dit wel erg paranoia ja. Alsof elke man een pedofiel is, vooral als hij thuis muziekles geeft.
Je zoon is 9, ik zou er sowieso nog gewoon bij blijven zitten, dan weet je waarop hij moet letten en kan je hem beter begeleiden als hij thuis studeert.

Ik zit er nu ook om die reden bij, maar de muziekleraar zit bij een (particuliere) muziekschool. Incidenten als bovenstaande komt vrijwel niet voor en bij 9 jarigen hoef je ook al minder bang te zijn.

creabea

creabea

26-01-2015 om 12:43

en op een muziekschool dan?

dan zit je kind ook een op een met een leraar in een lokaal, zonder iemand erbij. Ach, ik denk dat een verklaring van goed gedrag vragen niet heel vreemd is, als dat je geruststelt. En je kunt inderdaad vragen of je er (een tijdje) bij kunt zitten. Dat heeft meteen het voordeel dat je kunt zien of je kind wel een klik heeft met de leraar.

Evanlyn

Evanlyn

26-01-2015 om 12:52

Muziekschool

Als het goed is, heeft een leraar op een muziekschool al een verklaring omtrent het gedrag ingeleverd als hij daar wordt aangesteld. Zegt ook niet alles, maar wel iets.

Muziekschool

Op de muziekschool van mijn kinderen waren er glazen ramen en wanden zodat je iedereen zag, niet hoorde, spelen.

Marie

Marie

26-01-2015 om 15:28

dichte deuren

Hier op de muziekschool dubbele, dichte deuren zonder ramen aan de gangkant.
En ik vind je ech een beetje paranoia inderdaad. Hoe ga je voorkomen dat je kind nooit alleen met een volwassene is?
Ik heb daar eerlijk gezegd nog nooit bij stilgestaan. Dochters hadden ook alleen muziekles met een leraar in de muziekschool en heb daar nooit rare gedachtes bij gehad. Maar misschien ben ik wel te goed van vertrouwen hoor.
Trouwens toen ze nog kleiner waren bleef ik erbij. Op een gegeven moment toen ze zelfstandig op de fiets konden en ik het niet meer kon combineren met mijn werk, gingen ze zelf.

bertje1

bertje1

26-01-2015 om 19:25

moah.

meeste pedofielen zijn 'kennissen, buren, vrienden'...
de muziekleraren hebben vaak wel meerdere mensen achter elkaar op les; les is vaak een half uurtje. misschien eerst er bij zijn en later alleen laten; volgens mij moet je niet Te paranoide zijn; zoon wel aangeven wat wel en niet 'mag'.

Flo

Flo

29-01-2015 om 19:36

Niet paranoia

Ik denk zeker wel over dat soort dingen na. Er zijn veel
meer pedofielen dan je denk volgens mij. En liever
voorzichtig dan dat er iets gebeurd. Tuurlijk zijn ze
niet allemaal pedofiel maar als ouder moet je je kind
zoveel mogelijk beschermen vind ik. Ik zou ook iets anders
verzinnen, bv les thuis. En tuurlijk kun je je kind niet
van alles weghouden maar de kans zo klein mogelijk
maken lijkt me verstandig.

He ja

Laten we er vooral van uitgaan dat àlle mannen die met kinderen werken op voorhand verdacht zijn. En vergis je ook vooral niet in wat vrouwen aan schade aan kunnen richten bij je schatjes. En als je dan ook nog bedenkt dat de meeste gevallen van misbruik gepleegd worden door familie, buren of andere bekenden van het kind. Wat moet je dan nog?

Eenzaam opsluiten, vrees ik, er zit niets anders op.

Of toch heel misschien maar wat vertrouwen hebben in je medemensen. Dat kan natuurlijk ook.

Flo

Flo

29-01-2015 om 21:22

De ouders

Wiens kind slachtoffer is geworden zouden willen dat ze voorzichtiger zouden zijn geweest. Hier wil ik absoluut niet mee zeggen dat het hun schuld is! En nogmaals, tuurlijk zijn ze niet allemaal pedofiel. Maar ze zijn er wel, man of vrouw. En familieleden hebben ook werk, en dat kan werk met kinderen zijn.

bieb63

bieb63

29-01-2015 om 21:23

ben het wel eens met jippox

Overal kunnen pedofielen opduiken (ook vrouwen ja) én niet alleen pedofielen maar ook volwassenen die je kind op een andere manier kunnen beschadigen (lichamelijk en zeker ook geestelijk). Als je je kind niet naar een prive muziekles kunt sturen uit angst voor een evt pedofiel, kun je je kind ook niet door pa van een vriendje naar huis laten brengen in z'n auto, om maar wat te noemen.

Flo

Ik kan je het regelmatig lezen van de site "free range kids' van harte aanbevelen (www.freerangekids.com)

En hoezo zijn er veel meer pedofielen dan je denkt? Dan wie denkt? Dan ik denk? Hoe weet jij wat ik denk? En waarom denk je dat er meer zijn dan je denkt, en niet minder dan je denkt? Nu is iedereen er op bedacht, dat was vroeger wel anders.

Jippox en Bieb63 formuleren het goed. Bedenk eens hoe je je eigen leven en dat van je kinderen beperkt als je altijd maar van het slechtste uitgaat zodat je maar niks over het hoofd ziet, niet omdat er een werkelijke reden is tot zorg, maar alleen maar zodat als er misschien ooit iets gebeurt, je tenminste niet schuldig hoeft te voelen. Alle lol die je jezelf en je kind in de tussentijd hebt ontzegd betrek je dan maar even niet in de berekening.

Grote kans natuurlijk dat er iets gebeurt dat je niet had voorzien.

Laat ik er eens eentje uit de oude doos citeren.
"Een mens lijdt het meest
Door het lijden dat hij vreest
Maar dat nooit op komt dagen
Zo krijgt hij meer te dragen
Dan God te dragen geeft"

Groeten,

Temet

Barvaux

Barvaux

30-01-2015 om 07:28

Temet

Dank je wel voor die site, ga ik een ander draadje over starten in algemeen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.