Charlie
13-12-2011 om 23:10
Privacy bij orthodontist
De orthodontist van mijn dochter heeft een systeem waarbij je je niet moet aanmelden bij de receptie als je binnenkomt, maar je moet een kaartje met streepjescode voor een scanner houden. Vervolgens verschijnt de voor- en achternaam van de patient op een groot scherm, zodat iedereen in de wachtkamer meteen weet hoe je (kind) heet.
Ik vind dat niet zo prettig, vooral aangezien patienten van de orthodontist vaak kinderen/jongeren van 11 tot 16 jaar zijn, die ook vaak zonder ouders naar de orthodontist gaan.
Wat vinden jullie hiervan? Zou je er een opmerking over/probleem van maken of is het niet belangrijk genoeg?
Picasso
13-12-2011 om 23:14
Ik denk
Is het heel veel anders dan wanneer een huisarts of tandarts de wachtruimte inloopt en de naam van de patient noemt? Niet dat ik het op een scherm hoef te hebben hoor, maar qua privacy is het denk ik niet heel veel anders. Het valt op zo'n scherm alleen meer op. Denk dat je altijd bezwaar kunt maken bij de ortho.
Charlie
13-12-2011 om 23:18
Mja...
toch wel een beetje anders, als je bijv. 10 minuten moet wachten staat 10 minuten lang je naam daar. Toch anders dan dat-ie 1x wordt genoemd.
Voor mijn gevoel dan
Kaaskopje
14-12-2011 om 00:52
Ik zou me er niet druk om maken
Ik zie het verschil tussen omroepen en op een scherm zichtbaar zijn ook niet zo. Er staat neem ik aan geen adres bij, dus wachtenden kunnen niet achterhalen waar je kind woont. Daarnaast vraag ik me af hoeveel aandacht iedereen voor dat scherm heeft. Niet iedereen zit er met zijn gezicht naar toe neem ik aan en eenmaal gelezen is het nieuwtje er wel weer af. En ik zou het niet eens kúnnen lezen, bijziend als ik ben.
Begrijp ik goed dat het een televisiescherm is waar ingecheckte patiënten onder elkaar in beeld staan in volgorde van binnenkomst of afspraak? Wat is daar riskant aan?
Blogger
14-12-2011 om 06:06
Je bent niet de enige die hier moeite mee heeft! lees mijn blog.
Vandaag was ik een dag vrij, zodat ik met mijn dochter naar de orthodontist kon. De praktijk is pas verhuisd naar de andere kant van ***** en daarnaast moest moeders mee om te lobbyen om haar slotjes voor de grote vakantie eruit te krijgen. Want orthodontisten "streven nu eenmaal naar perfectie". Ofwel: lekker rekken die behandelingen en incasseren maar, zodat ze zelf deze zomer er weer warmpjes bij zitten in één of ander ver vakantieoord.
Toegegeven: Het nieuwe onderkomen is prachtig. Na zo'n tien minuten in de wachtkamer te hebben gezeten, bleek dat we de trap af moesten, alwaar de wachtruimte voor de orthodontiepraktijk zich bevond.
We konden gelijk doorlopen naar de behandelkamer; een lichte ruimte met een "fantastisch" uitzicht op een grijze muur van zo'n vijf meter hoog. Het leek warempel wel een penitentiaire inrichting en ik moest er niet aan denken hier ondergronds te moeten werken.
De orthodontist legde de nieuwe regels uit, waarvan er één luidde dat er voortaan geen ouders meer meemogen in de behandelkamer, vanwege de privacy van de patiënten. Ik was met stomheid geslagen; nu is mijn dochter 15 en haar hand hoef ik niet meer vast te houden, maar ik kan me voorstellen dat dit door veel jongere kinderen wel op prijs wordt gesteld. En wat is er zo privé aan een kind wat met z'n bakkes open een beugel krijgt aangemeten??? Het is potdorie geen inwendig onderzoek!
Ik heb ze er fijntjes op gewezen dat - als ze privacy zo hoog in het vaandel hebben staan- ze per direct hun oproepsysteem moeten veranderen. Leuk bedacht: In de wachtkamer hangt een groot display waarop de naam van de patiënt voluit (voor- en achternaam) wordt geprojecteerd met daarachter de kleur van de stoel waarop je mag plaatsnemen. Dit blijft zichtbaar zolang de volgende patiënt nog niet is opgeroepen. Over privacy gesproken! Misschien moeten de heren en dames orthodontisten eens een dagje meelopen op onze afdeling Burgerzaken, dan zullen we gezamenlijk onze beugelloze tanden zetten in het onderwerp privacy.
Puck
14-12-2011 om 08:46
Daar lijkt t wel op p
die nieuwe luxe praktijk moet natuurlijk wel ergens van betaald worden en tja, mondigecouders zijn dan erg lastig.
Overigens hier ervaring met een ortho die voor zover ik kan beoordelen niet aan dat soort fratsen meedoet. Praktijk mag eerder een opknapbeurtje gebruiken, ouders mogen altijd mee, alleen de voornaam van jexkind wordt omgeroepen en vaak kijken ze je alleen maar aan en zeggen iets van kom maar mee. En ook geen overdadig lange behandeltermijnen.
skik
14-12-2011 om 08:50
Hier ook
Zitten onze dochters bij dezelfde orthodontist? Hier ook dat systeem en ik vind het ook stom, de voor- en achternaam van je kind minutenlang zo pontificaal in beeld.
Buiten het privacy-element vind ik het bijzonder onpersoonlijk, zo'n zo'n scanapparaat links en het bord rechts van de receptioniste die je verder geen blik waardig keurt. Maar da's weer wat anders.
skik
skik
14-12-2011 om 08:57
Bord versus omroepen
Als de ortho een patiënt binnenroept zegt hij meestal alleen 'Marietje' of 'mevrouw Jansen', als het al nodig is als hij de patiënt niet van gezicht kent. Op het bord bij de ortho staat de naam van je kind inderdaad minutenlang vermeld. En iedereen zit er de hele tijd naar te kijken. Je naam staat eerst bovenaan als 'wachtende', daarna bij het nummer van de behandelkamer. Elke keer als er iets verandert op het bord klinkt er een piepje, dus iedereen kijkt meermaals op dat bord. Na een kwartier in de wachtkamer weet ik precies wie iedereen is.
skik
Fiorucci
14-12-2011 om 09:13
Hetzelfde als puck
Ik heb dezelfde ervaring als Puck, geen overdreven luxe praktijk, ouders mogen mee en ik weet heel zeker dat er geen maand te lang behandeld wordt. Zo bleek laatst dat mijn dochter vast met slotjes mocht beginnen wat betreft haar bovenkaak, tijdens een controle. Ortho had tijd en wij ook dus die zijn gelijk geplaatst, daar werd geen aparte afspraak voor gemaakt. Hij zit tot over zijn oren in het werk, het is erg druk, hij hoeft echt geen mensen langer te behandelen om werk te hebben.
mar
14-12-2011 om 09:14
Blijkbaar
houden orthodontisten een soort werkoverleg en kopiëren ze elkaars wachtkamer. De versie van Skik herken ik niet, maar die van Charlie en blogger (?) wel. Wij zitten overigens bij een orthodontist in plaats A aan een rivier (westen des lands). Maar deze ortho heeft geloof ik meerdere vestigingen in andere plaatsen.
Enfin, ik vind het niets en vreselijk onpersoonlijk. Privacytechnisch vind ik het ook wat apart, bij de huisarts hangt ook geen bord met "nu onder behandeling zijn: ....". Aangezien ik zelf in een gezondheidscentrum werk waar het heel anders aan toe gaat, kan ik er niet aan wennen en heb besloten om het gewoon zoveel mogelijk te negeren. Onze eigen huisarts (ook HOED) kijkt de wachtkamer rond, kijkt je aan, begroet je en zegt: kom maar mee (o.i.d.). Voor die ene keer per jaar dat ik bij hem kom hoeft hij dus niet mijn naam door de wachtkamer te roepen.
Bij onze ortho mag je ook niet mee de behandelkamer in. Ik heb gelijk gezegd dat ik het er niet mee eens ben en dat ik dochter te jong vind. Ik kreeg nog wat aanvullende uitleg over onrust, broertjes en zusjes die meekomen etc. , maar ik ben tot nu toe altijd meegegaan. Wat ik zie qua benadering van de kinderen maakt mij niet altijd blij. Dochter is onder druk gezet bij het happen op een manier die ik niet acceptabel vind, ook bij andere (bange) kinderen hoor ik dingen als "nu meewerken anders stuur ik je moeder weg". Reden voor mij om er bij te blijven voorlopig.
De behandelstoelen staan op een rijtje met kleurtjes ervoor (zo weet je in welke stoel je moet zijn) en er is geen privacy. Vandaar dat je dus ook ziet hoe andere kinderen benaderd/behandeld worden.
IngridT
14-12-2011 om 11:02
Jemig,
wat een onaangename verhalen allemaal!
Hier 2e kind dat volgende maand aan een beugel begint.
Bij ons is de tandarts ook de orthodontist. Heel fijn. We kennen elkaar dus al jaren.
Bij 'gewone' controles gaan we met het hele gezin & zitten we met zijn 4-en (ega gaat wel eens apart als het met zijn werk niet lukt) of 5-en gezellig in de behandelkamer. Vanaf dat de kinderen peuters waren ging het zo, en nu eigenlijk nog steeds. Vindt iedereen normaal. Kinderen eerst, en die gaan dan als ze klaar zijn soms terug naar de wachtkamer, maar soms ook niet. Ook bij de beugeltoestanden...ik kan me niet voorstellen dat ik niet naar binnen zou mogen bij een kind. Volgens mij zou de tandarts me ook erg raar aankijken als ik in de wachtkamer zou blijven zitten. Tandarts is hier trouwens voor de kinderen tot een jaar of 15 net te ver weg om zelf heen te gaan, dus mee ben ik sowieso..
Als je binnenkomt meldt je je bij een hele aardige receptioniste, en als je aan de beurt bent komt de tandarts of een assistente je zelf hoogstpersoonlijk uit de wachtkamer plukken.
En te lang behandelen bij beugels...nee, ik geloof er niks van. Oudste zoon was met een kleine 1 1/2 jaar klaar. De tandarts meldde altijd in het vooruit wat zijn vizioenen waren qua planning ('een maand of 4 een losse beugel, en dan slotjes') en oha klopte dat heel aardig. Die info gaf ie ook allemaal spontaan. Ik hoefde er nooit om te vragen.
Poeh. Nu zoon 2 ook een beugel krijgt ben ik extra blij met onze tandarts! (morgen kiezen sealen van 2 kinderen & de foto's voor de beugel voor nr 2. kan iook allemaal fijn tijdens 1 combi afspraak)
Ingrid
Foo
14-12-2011 om 11:09
Hier
Hier net als Puck en Fio. Je logt je hier in via een apparaat, daar verschijnt heel klein je naam en het tijdstip van je afspraak. Dat verdwijnt vanzelf na een paar seconden. Als je wordt geroepen, noemen ze alleen je voornaam. Ouders mogen mee. Dat mag niet bij de nadere beugelman hier in de stad. De ruimte is niet overdreven luxe en we hebben ook niet het gevoel dat we in een penitentiaire afdeling zitten. Aardige medewerkers.
En over dat langer de beugel laten zitten dan nodig, volgens mij is dat zo'n verhaal dat met name pubers onderling in stand houden. Ze hebben liever die beugel er gisteren uit dan vandaag. Het lijkt een beetje op de zwemles. Daar zit men ook altijd te mopperen dat kinderen te lang in een lager groepje zitten vanwege het geld, althans dat was bij ons zo. De orthodontist heeft het druk genoeg, zit niet om werk verlegen.
En yes!! Oudste heeft deze week haar beugels eruit gekregen. Helaas is middelste vorige week begonnen. Zijn we nog niet van die ortho af
Charlie
14-12-2011 om 11:43
Iedereen
bedankt voor de reacties.
Blogger, leuk stukje, erg herkenbaar dus
Mijn dochter heeft helaas heel wat voor de boeg bij de orthodontist, ze heeft hypodontie en mist in totaal 10 blijvende tanden en kiezen. (Hierdoor zal de behandeling waarschijnlijk geheel vergoed worden door de zorgverzekering terwijl we er eigenlijk niet voor verzekerd waren.)
De kaakchirurg moet er ook nog aan te pas komen.
Haar behandeling zou eigenlijk in januari beginnen, ze zou dan een beugel krijgen en die zou 2 jaar moeten blijven zitten.
Helaas belde ik gisteren om te vragen hoe het zat met het indienen van het behandelplan bij de verzekering, en toen vertelde de assistente me doodleuk dat de behandeling is uitgesteld tot eind 2013!
Meteen een afspraak gemaakt voor morgen en dan krijgen we daar uitleg over. Er zal natuurlijk wel een (medische) reden voor zijn, zo'n orthodontist begint toch ook liever vroeger dan later lijkt me al is het maar ivm zijn portemonnee
Vind het wel sneu voor mijn dochter, ze vindt haar gebit nu echt niet mooi en was er helemaal op ingesteld dat we daar in januari iets aan zouden gaan doen. En nu maar hopen dat mijn twee andere kinderen niet hetzelfde hebben, de aandoening is nl erfelijk.
Fiorucci
14-12-2011 om 11:53
Charlie
Ik zou helemaal niet bij die ortho willen blijven. Allereerst is het niet bepaald de standaardbehandeling die je dochter krijgt, dus als ouder zou ik bij elke afspraak willen zijn. B is het bezopen dat jij van dat uitstel hoort omdat je zelf eens gaat bellen, maar men zelf dus niet de moeite neemt om jou op de hoogte te stellen. Ik zou een ander zoeken.
Fiorucci
14-12-2011 om 13:54
Het is controle en sleutelen, en zoals je bij de tandarts na controle vaak zo weg bent, ben je dat bij de ortho vaak ook. Soms moet er flink gerepareerd worden, is mijn ervaring. Niet elk kind is even voorzichtig.
Fiorucci
14-12-2011 om 13:55
Natuurlijk is verlengen niet moeilijk, maar de ortho van mijn dochter moet bijna nieuwe patienten gaan weigeren. Het is echt niet in zijn belang om te verlengen. Immers, een nieuwe patient kunnen behandelen levert meer op dan een paar maanden doorsleutelen.
sinas
14-12-2011 om 14:26
Dan gruwelen jullie hier helemaal van vrees ik
de ortho van zoon heeft een behandelruimte waar wel 6 stoelen naast elkaar staan, slechts gescheiden door een soort keukenblokje met instrumenten en de computer! Aanmelden gaat ook via zo'n streepjescode en vervolgens lig je dus met 6 man/vrouw gezellig op een rij terwijl de assistenten het werk verrichten. De ortho zelf heb ik alleen aan het begin en aan het (bijna) einde van het traject gezien.
Privacy?
Overigens, ik had er geen moeite mee, en ik ben erg tevreden over deze praktijk.
Tijgeroog
14-12-2011 om 15:52
Maar is het zo erg dan?
Is het echt een probleem als andere mensen in de wachtkamer hoe je heet? Wat dan nog, mijn naam is niet geheim hoor. Ik zou ook niet weten wat ze daarmee willen. En je naam staat toch een stuk vriendelijker en persoonlijker dan een nummertje.
En je bent toch wel herkenbaar als je daar in de wachtkamer zit. Of heb je liever dat iedereen een eigen wachtkamer ziet, zodat je elkaar ook niet ziet. Bovendien gaat het om een beugel, die de rest van de mensen in de wachtkamer ook heeft, niet omdat je misschien HIV-besmet bent ofzo.
Mijn huisarts noemt trouwens ook de naam van de persoon die aan de beurt is, als hij iemand uit de wachtkamer komt halen.
Charlie
14-12-2011 om 16:06
Dat is de vraag
Dat is nu net de vraag Tijgeroog, is dat erg?
Mijn eerste gevoel is: het is geen wereldramp maar het is ook niet helemaal oké. Voor die kinderen die daar komen niet, maar ik zou het zelf ook niet prettig vinden als ik bij de tandarts moest wachten en de hele wachtkamer ziet de hele tijd mijn naam op een scherm (ook al gaat het dan maar om een gebitsbehandeling en niet om een HIV-behandeling)
Ik vind dat toch echt van een andere orde als even een naam die 1x genoemd wordt bij het ophalen van de patient. Die naam kun je nog verkeerd of niet verstaan, of vergeet je heel snel. Nu zie je zo'n naam een lange tijd en ook nog geschreven, voor en achternaam.
Ik vind dat gewoon niet nodig en niet prettig. Niet voor mezelf en ook niet voor mijn kind.
Fiorucci
14-12-2011 om 18:46
Sinas
Hier zijn behandelkamers met maximaal drie stoelen en hordes assistentes. Maar elke afspraak ziet de ortho ook je kind, en dat garandeert hij ook bij aanvang van de behandeling.
Karin*
14-12-2011 om 18:51
Privacy
ach, je naam te zien bij de ortho, dat is nog niet zo erg. Te veel privacy kan ook. Mijn dochter werd bij de voornaam naar binnengeroepen, de beugel werd klaargelegd, en net op tijd zag ik dat er op het doosje een verkeerd achternaam stond... Had ze bijna de beugel van haar naamgenootje gekregen (zal wel niet gepast hebben, maar toch) Van mij mogen ze haar achternaam er voortaan bij vermelden.
Bij de huisarts was er laatst wel te weinig privacy toen ik ons (15 jarig)buurmeisje bij de balie zag staan met een potje en de assistente zei: oh, het is voor een zwangerschapstest? zet het maar hier neer dan. .....
FayW
15-12-2011 om 07:22
Ergens anders kijken
Als het jou niet aanstaat en de behandeling is nog niet begonnen dan zou ik eens ergens anders gaan kijken. Mijn kinderen zitten bij een andere ortho dan degene waar tandarts naar verwees. Ik vond die ortho wel aardig, maar de sfeer in de praktijk niet zo prettig en ben toen elders gaan kijken.
Ik vind je naam minutenlang op een scherm in de wachtkamer ook niet prettig. Bij de ortho van mijn kinderen kan je ook je barcode bliepen, maar je mag je ook melden bij de receptie (ik zit in dezelfde praktijk bij de tandarts en meld mij altijd).
Een open ruimte met stoelen vind ik geen probleem, maar juist logisch omdat er veel kinderen zonder ouders naar de ortho. Is een bescherming tegen ongewenst gedrag of beschuldiging daarvan.
Dat verhaal over de behandeling eindeloos rekken vind ik vreemd. Wij kregen aan het begin van de behandeling een behandelingsplan met een totaaloverzicht aan de kosten. Toegegeven, heb het niet nagerekend maar heb wel de indruk dat het klopt.