Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Suze

Suze

15-09-2016 om 10:13

Praten met je kind over alcohol en drugs

Ik zag toevallig de link naar deze website:

http://www.uwkindenuitgaansdrugs.nl/

Daarin wordt ouders uitgelegd hoe je met je kind kunt praten over alcohol en drugs.

Nog geen tijd gehad site te bekijken (en die van mij gaan nog niet uit), maar zet hem maar hier, misschien hebben andere ouders er wat aan.

En misschien hebben jullie ook ideeën over deze website. Ben wel benieuwd of jullie dit wel of niet een goede website vinden en waarom. Of dat jullie andere goede bronnen kunnen adviseren.

40er

40er

15-09-2016 om 12:56

Hmm

Ik vind het een beetje overkomen als reclame voor die site.

Heb de site niet bekeken, thuis wel gesprekken over drank, dus en noem maar op. Geen onderwerp waar we niet over spreken. Ik weet niet of je het via een site moet doen. Gewoon al jong over alles beginnen te praten lijkt mij al een goed iets, dus voor ze aan het puberen zijn!

Jellinek

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/wat-zijn-argumenten-voor-en-tegen-legalisering/

Op de site van de Jellinek wordt de discussie veel neutraler gevoerd en er is meer feitelijke informatie.

https://www.jellinek.nl/familie-en-omgeving/opvoeders/gesprekstips/
Ze geven bruikbare tips.

En op de site zelf kun je veel feitelijke informatie vinden.

Beetje het verschil tussen de ggz en jeugdzorg.

Social stories

Naast de 'loopbanen' van Herman Brood, Simon Vinkenoog en de drugservaringen van Oliver Sacks (Mozart doet je pas echt het 'licht' zien) heb ik mijn kinderen ook mijn eigen ervaringen met middelen verteld en het wel en wee van familieleden daarmee. Over controleverlies en alles met mate, veiligheid, juiste informatie, kwetsbaarheid voor psychosen, voorzorgsmaatregelen als je toch gebruikt, de wet. En waar je goede informatie kunt vinden, bijvoorbeeld over het laten controleren van de middelen die je gebruikt.
En passant als het door henzelf aan de orde werd gesteld of op het nieuws was of er deed zich iets voor op school, met vrienden of familie, in gunstige zin of minder gunstig.

Suze

Suze

15-09-2016 om 17:00

40-er

"Ik vind het een beetje overkomen als reclame voor die site."

Ik ben niet van die site, heb er geen belang bij. Kwam het linkje ervan toevallig tegen en dacht, misschien interessant of weten anderen zoals AnneJ betere sites.

Stenna

Stenna

21-09-2016 om 00:18

net gehoord, verontrustend?

Mijn studerende zoon vertelde zojuist dat hij meer en meer om zich heen ziet dat jonge (HBO) studenten en scholieren (onder de 18) drugs nemen in plaats van drank. Omdat ze daar makkelijker aan kunnen komen, inmiddels dan een biertje als ze nog geen 18 zijn. Overdrijft hij? Of is dit een verontrustend gevolg van de alcohol wetgeving?

Fiorucci

Fiorucci

22-09-2016 om 08:19

Suze

Mijn kinderen gaan nog niet uit, schrijf je. Pubers gebruiken drugs en alcohol echt niet alleen als ze uit gaan.

Fiorucci

Fiorucci

22-09-2016 om 08:19

Stenna

Ik vind drinken net zo verontrustend als drugs, persoonlijk...

Mijntje

Mijntje

22-09-2016 om 09:52

familie

Wij hebben wat familie die een afschrikkend voorbeeld zijn, dus stof genoeg om over te praten, werkt irl vast beter dan een website.

Stenna

Stenna

23-09-2016 om 00:29

Fioruci

Ik niet, althans niet helemaal. Drugs zijn illegaal, daar kun je ook nog een strafblad voor krijgen. Let wel, we hebben het niet over wiet maar over pillen en zwaarder. Daarbij komt er veel rotzooi op de markts juist omdat het illegaal is en er dus geen controle op is. En door het verborgen, illegale circuit heb je er als ouders nog minder zicht op dan bij alcohol gebruik. Tot slot kun je met een (te zware) pil compleet knock-out gaan in 1 keer, zonder dat je het zelf merkt. Endat gebeurt ook veel volgens zoon. Met alcohol kun je ook ko gaan maar dat bouw je op. Niet na 1 glas. Je kunt dus, in elk geval in theorie, eerder zelf merken dat je teveel aan het nemen bent en stoppen. Goed, ik weet dat jongeren dat niet zo goed kunnen of minder goed merken dat ze dronken worden. Maar toch anders dan bij pillen denk ik.

Bovendien, uiteindelijk gaat het misschien niet om wat erger is. Maar dat het een het ander vervangt, als het te moeiljk verkrijgbaar wordt. En dat dit niet de bedoeling was van de wet.

Fiorucci

Fiorucci

26-09-2016 om 06:59

Stenna

Ik heb liever dat ze af en toe blowen dan drinken. Ik vind het tamelijk hypocriet dat er meters drank staat bij de super, maar dat velen zo enorm geshockeerd raken van het roken van wiet. Kwa overige drugs: helemaal eens.

Stenna

Stenna

26-09-2016 om 19:16

het ging niet over wiet

maar eerder om pillen

Fiorucci

Fiorucci

26-09-2016 om 19:50

Stenna

Jouw posting misschien maar deze draad over drugs en alcohol in het algemeen, heb ik de indruk.

Fiorucci

Ik snap dat kinderen ook drugs/alcohol kunnen gebruiken als ze niet uitgaan, maar dat wil niet zeggen dat ik het in mijn huis toesta. Ik denk namelijk wel dat hoe meer gelegenheid er is, hoe makkelijker het gaat. Regelmatig wiet gebruiken is trouwens niet goedkoop, ik zou niet weten hoe mijn puber dat zou moeten financieren.

Tihama

Tihama

26-09-2016 om 22:23

Niet zo duur

Je haalt 3 joints voor een tientje.
Pillen zijn 4-5 euro per stuk. En GHB maak je natuurlijk gewoon zelf.

Je kunt voor een tientje per week dus om de dag stoned zijn.
Onze pleegzoon lukte dat prima.
Als hij geen geld had, dan greep hij naar de alcohol. Dus die stond hier in huis uiteindelijk achter slot en grendel (op advies van zijn psychiater bij verslavingszorg). Ik vind alcohol namelijk een gevaarlijker verslaving dan wiet.

Coke heeft hij ook geprobeerd: dat was 20 euro voor een lijntje, openingsaanbod voor nieuwe klanten
Toen ik uitlegde dat je een cokeverslaving maar op 3 manieren kunt financieren, besloot hij na uitleg van de derde methode geen herhaling te doen. De eerste manier is een heel dikke baan , de tweede is de criminaliteit. Maar de derde manier gaf hem echt de creeps: ik heb verteld dat er oudere mannen zijn die goed betalen voor jongens die hun achterste aanbieden. Ik heb hem nog nooit zo zien schrikken
Ik hoop dat dit voldoende hielp.

Maar gezien zijn drang tot experimenten, durf ik daar niet op te rekenen ;-(

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.