Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
ayla

ayla

15-07-2009 om 20:15

Potloodventer in de buurt, wel of niet buitenspelen van kinderen nu

bij ons in de buurt is er afgelopen dagen en weken diverse keren een potloodventer gezien door kinderen. En als ik over onze buurt heb dan bedoel ik onze straat en omliggende straten en speeltuintjes. Er gaan 2 verhalen rond, 1 van een potloodventer op de fiets die zich aftrekt in de buurt van kinderen en dan wegfietst als volwassenen komen. Deze persoon is ook echt gezien door volwassenen en ouders. Dan gaat nog het verhaal van een man in een busje die kinderen lokt met het verhaal van een ijsje. Of dit verhaal waar is weet ik niet 100% zeker ik heb het echter van verschillende kanten gehoord.

Nu zit ik met het buitenspelen van mijn oudste, ik vind het nu wel een heel eng idee, stel je voor zo'n man komt naar haar toe. Moet ik haar nu binnenhouden de komende weken, is wel erg jammer nu met de vakantie. Ik vind het verhaal van die man met zijn busje nog het engste

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Balletmama76

Balletmama76

15-07-2009 om 20:40

Ik zal geen risico ingaan...

...vooral de man met de bus is wel erg eng.

Potlootventers doen meestal niet meer dan dat, hun potloot laten zien.

Maar is de politie al ingeschakelt en houden ze de boel in de gaten?

Zoniet moeten de ouders die dit gezien hebben wel heel gauw naar de politie gaan.

Hoop dat ze deze viezerikken snel pakken, voordat een kind er een schok of ergere dingen van oploopt!

Mijn gok...

... is dat die man in het busje helemaal niet bestaat. Lekker dan, hou jij je kind binnen met dit goddelijke weer, om een of ander wild gerucht.

Iedereen zit nu te tobben over die potloodventer, dus dit soort geruchten vallen in vruchtbare aarde en groeien dan ook als kool, lijkt me. Dat je het 'van verschillende kanten' gehoord hebt, lijkt me weinig uitmaken. Zeker niet als er kinderen tussen zitten, elkaar schrik aanjagen met verhalen over kinderlokkers is een favoriet tijdverdrijf in een bepaalde leeftijdscategorie (liep laatst nog een draadje over).
En als er volgend jaar een ander gerucht is, mag je kind dan soms weer niet naar buiten?

Wat je zou kunnen doen is de politie bellen 'ik heb zus en zo gehoord, kent u dat verhaal, klopt er iets van?'

En verder natuurlijk je kind (nog maar weer eens) instrueren niet in te gaan op beloftes van snoep, ijs etc van vreemden. Maar dat had je vast al gedaan.

Sterkte ermee

Temet

ff ano

ff ano

15-07-2009 om 22:08

Met andere ouders samen

de speeltuin in de gaten houden misschien?

Dat van dat busje geloof ik wel. Jullie wonen in Emmeloord denk ik? Een paar weken voor jullie in het nieuws kwamen is er in Lelystad een meisje bijna ontvoerd
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4058850/__Ontvoering_meisje__7__voorkomen__.html
(toevallig het zusje van een kennis, daarom weet ik dat nog). Emmeloord en Lelystad liggen wel bij elkaar in de buurt.

Tango

Tango

15-07-2009 om 22:13

Ik zou

Inderdaad je kind goed instrueren om niet met vreemden mee te gaan, meteen naar huis te komen als ze iets raars ziet etc. Binnenhouden zou ik niet doen, misschien is er helemaal niets aan de hand.
Twee jaar geleden heeft iets soortgelijks dit in onze buurt ook gespeeld, kinderen waaronder Tangodochter zijn door een man aangesproken en zelfs betast. Ook maakte hij foto's van hen. De man is overigens meteen opgepakt maar ook weer snel vrijgelaten. Ik heb mijn dochter niet binnengehouden maar wel heel goed geinstrueerd en ging zeker in het begin veel vaker kijken waar ze was en wat ze speelde. Geleidelijk aan werd dit weer minder en kon ik haar weer gewoon buiten laten spelen. Door moeder uit andere buurten werd er soms veel heftiger gereageerd. 1 vriendinnetje mocht zelfs niet bij ons spelen door dit voorval omdat moeder bang was dat die man weer opdook. Vond ik weer erg overdreven, maar zo zie je wel hoe zo'n verhaal vaak wordt opgeblazen.

Opgeblazen

Ik denk dat het verhaal grotendeels opgeblazen is. Een paar maand terug is onze jongste belaagd door een zedendeliquent. Ze was met een jonger meisje aan het spelen, man komt, praat met hun, dochter voelt wel aan dat er iets niet goed zit en wil naar huis. Maar het jongere meisje weigerde mee te gaan, dus bleef dochter omdat ze zich verantwoordelijk voelde (dochter is 11 en meisje was pas 5), man haalt boel uit de broek, trekt zich af en wat dochter ook probeerde het meisje wilde niet mee. Uiteindelijk is dochter in paniek gevlucht, heeft ons opgehaald en politie is gekomen. De man was al weg en het meisje liep verdwaald rond (wist de weg niet goed zonder dochter). De dag erna is de persoon opgepakt door de politie. Man zit nu nog vast, in afwachting van proces. Dus gevaar geweken. En ondanks dat we zeer beperkt hebben verteld wat er ongeveer gebeurd was (ook op verzoek van dochter, die niet wilde dat 'iedereen' het wist), alleen aan buren enzo (zodat die konden oppassen op hun kinderen zolang man niet vastzat) en leerkrachten op school en andere mensen die het écht moesten weten. Wat een práátjes er later rond gingen!! Dat wil je niet weten! Er was een kind ontvoert en misbruikt(niet dus), er was iemand op het schoolplein betast (not dus), er was een kind vastgegrepen op het schoolplein (ook niet), er waren 2 kinderen gedwongen sex te hebben en dat was gefilmd...De gekste dingen. En sommigen vertelden het nog aan ons ook...(niet wetend dat het onze dochter betrof dus)Maar eigenlijk waren álle praatjes die er rond gingen zwaar opgeblazen. Wat dochter is gebeurd is wel erg, maar wat mensen rond vertellen, dat komt nog niet eens overeen met 2% van de waarheid.Het lijkt wel of mensen het 'lekker' vinden weer 's wat te hebben om zich druk om te maken...ofzo.
De man zit in ons geval dus vast. Maar dat maakt voor de verhaaltjes die rond gaan toch niks uit. Want iedereen weet zéker dat dat niet zo is.Want ze hebben het gehoord van die en die en die verteld nooit zomaar wat en weet het van haar zus, dus betrouwbaar...(niet dus)
Ik zou als ik jouw was, gewoon een beetje beter op je kind letten, in de gaten houden alsof ze nog wat jonger is, zoiets. Wat beter dan anders zeg maar. Maar de kans is zeker 98% dat er een heleboel van die verhaaltjes niet klopt.
groeten albana

Fem

Fem

16-07-2009 om 14:46

Van een muis een olifant maken

Tsja, dat doen mensen nou eenmaal graag. Verhalen opblazen. Bij gebrek aan beter, denk ik dan. Heb het zelf ook meegemaakt. Van heel dichtbij. Toen ik na mijn opname wegens psychose weer op het schoolplein stond, bleken daar de meest wilde verhalen rond te gaan. De messen waarmee ik mijn kinderen mee wilde vermoorden zouden al hebben klaargelegen (?!) Vraag me echt af wanneer iemand dat nou gezien kan hebben. Ik was doodsbang en liet nagenoeg niemand binnen. Alsof ik nog niet genoeg mijn best had gedaan door knetterpsychotisch de spullen van mijn ex door de ramen te gooien en zijn auto aan puin te rijden. Gespreksstof genoeg toch? Tsja.. blijkbaar niet dus.
Mijn kids zijn een hele tijd terug lastig gevallen door iemand in de buurt. Hele heisa is dat geweest, want niemand kon zich voorstellen dat nou júist hij zulke dingen zou doen. Wij zijn blij dat we aangifte hebben gedaan, maar uiteindelijk heeft het ons meer kwaad dan goed gedaan. Dat figuur is vrijgesproken en hangt samen met een vriend nog regelmatig op het speelveld rond. Blijkbaar vreet hij niks meer uit. Die vriend blijkt zijn sjaak nog wel eens uit zijn broek te halen. Gewoon voor de lol. Om te stangen. Heb hem wel op zijn gedrag aangesproken, maar dan is het de schijnheil zelve.
Ik waag me er verder niet meer aan en heb mijn kinderen verteld ver uit hun buurt te blijven. Mochten ze het weer zien of er gebeurt iets anders vervelends; zo hard mogelijk gaan krijsen en naar huis komen. Ik weet het anders ook niet.
Femke

Fem

Fem

16-07-2009 om 15:52

Dat ben ik met anders eens

Het is wel van groot belang uit te sluiten dat zo iemand niks met je kinderen heeft uitgespookt. In ons geval is de dader dus vrijgesproken. Zoals dat helaas meestal gebeurt. Maar door er werk van te maken hebben we wel een statement richting de kinderen gemaakt. Laten zien dat we er voor ze zijn. Ondanks vrijspraak geeft dat toch een stuk voldoening. En ja, dat die gast 3 dagen voor verhoor is vastgehouden draagt daar zeker aan bij!

In ons geval zit de man al lange tijd vast

De vent die dochter+vriendinnetje zo heeft belaagd heeft ze niét aangeraakt en niet betast, er alleen maar bij gestaan dus en zich afgetrokken. De man zit al 2,5 maand vast in het huis van bewaring. Door de aangifte van ons en de ouders van het meisje. Moet ik er wel bij zeggen dat buurvrouw die meekreeg wat er aan de hand was toen wij erheen fietsten a lá minuut 112 heeft gebeld (bij ons in huis, waarvan we in de conternatie natuurlijk de deur hadden opgelaten) en dochter daar meteen d'r verhaal kon doen...(dus zo'n beetje live-verslag) ondertussen hadden wij vriendinnetje gehaald en kwamen binnenvallen en kwam de politie met loeiende sirenes aanrijden en vertelde vriendinnetje ook nog 's huilend aan ons wat er gebeurd was (gehoord door de politie dus aan de telefoon en alles op band). De paniek was groot. En dit was genoeg 'bewijs'. Buiten dat is de man door verschillende getuigen gezien toen hij wegrende (opgeschrikt door de sirenes w.s.) dus hij was makkelijk te indentificeren. De officier denkt ook dat de man veroordeeld gaat worden. Binnenkort krijgt hij een onderzoek naar z'n psychische gesteldheid en na de zomer volgt pas het werkelijke strafproces.
Dus óók zonder aanraken kunnen zulke lui opgepakt worden.
Die vent zit waarschijnlijk al een half jaar in voorarrest als de veroordeling nog moet komen. Het is dus grote onzin dat zulke lui niet veroordeeld kunnen worden als ze niks écht 'doen'. Je kan zelf het bureau in je woonplaats eventueel bellen en vragen of er werkelijk meldingen/aangiftes zijn. Toendertijd toen al die verhalen rondgingen, dacht ik op een gegeven moment wérkelijk dat er meer gebeurd was dan alleen met onze dochter. Ik hoorde zóveel verhalen in zoveel variaties en sommigen leken zo niet op ons verhaal dat ik twijfelde, misschien was er nog zo'n vent actief? Of was er nog méér gebeurd? Maar de politie had buiten onze aangifte niet 1 andere aangifte en zelfs geen 'melding' (dat is als het onduidelijk is, via, via etc.) gehad. Dus het was gewoon allemaal duimzuigerij. Gewoon verzonnen en niks werkelijk gezien. Opgeblazen onzin.
Dus bel de politie op het 'gewone'nummer en vráág of er meldingen/aangiftes zijn van zoiets!
Zullen we erom wedden dat ik gelijk heb? En dat het allemaal kletskoek is om de komkommertijd tijdens de zomervakantie qua kletspraatjes een beetje door te komen?
groeten albana

Fem

Fem

17-07-2009 om 10:52

Albana

Laat ik voorop stellen dat ik hoop dat je gelijk hebt. Laat het kletskoek zijn, dan is er tenminste niks aan de hand. Het is misschien inderdaad een idee om bij de politie te informeren. Al vraag ik me af of ze mogen vertellen of er al aangiften liggen. Maar goed, dat weet ik natuurlijk niet.
Het is overigens hardstikke mooi dat de dader in jullie kwestie al geruime tijd in voorarrest zit. Maar zo gaat het meestal niet! Jij praat over een zedendeliquent. Iemand die eerder is veroordeeld of in elk geval meerdere aangiften tegen zich heeft liggen. Wanneer dat niet het geval is wordt een verdachte na verhoor regelmatig, al dan niet in afwachting op proces, weer vrij gelaten. Wel moet hij zich beschikbaar houden.
Dat de dader in jullie geval eerder veroordeeld was is jullie 'geluk' geweest. Zedenzaken zijn enorm moeilijk. Ook voor schending van de eerbaarheid (een potloodventer pleegt schennis) kan men worden veroordeelt. Helemaal waar. Maar voldoende aannemelijk bewijs krijgen is vaak het probleem.
In onze zaak besloot de rechter dat er voldoende aannemelijk bewijs was om de verdachte langer in voorarrest te houden. Toch is dat niet gebeurd. Omdat hij minderjarig was. Daar wordt ook naar gekeken. En ondanks dat bewijs en het besluit de zaak niet te seponeren, is hij dus wèl vrijgesproken.
Maar mocht hij nog eens in de fout gaan, dan wordt hij waarschijnlijk wèl veroordeeld. Omdat er nu al wat van hem ligt. Laat hem dat maar in zijn achterhoofd houden. Ik hoop dat hem dat weerhoudt van verder onzedig gedrag.

Tango

Tango

17-07-2009 om 22:08

Anders

Zoals je hier ook terug kunt lezen houden ze daders niet zo lang vast na verhoor. De dader in ons geval liep volgens mij 2 dagen later alweer vrij rond. Gelukkig gingen wij toen net een weekje weg. Pas meer dan een half jaar moest hij een keer voorkomen (nota bene ook precies op een dag dat we onmogelijk aanwezig konden zijn) en nog weer een aantal weken werd er medegedeeld wat zijn straf was: taakstraf en een schadevergoeding. Eer je dan dat geld hebt ben je weer een half jaar verder. Dat vond ik het hele vervelende aan de kwestie, steeds kwam alles weer naar boven op het moment dat er weer aandacht voor de zaak was. Waarom dat allemaal zo lang moet duren, vraag ik me weleens af.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.