Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
bertje1

bertje1

04-07-2009 om 22:05

Paspoort vingerafdruk

ik snap niet dat er geen super actie ontstaat in NL over de vingerafdruk in je paspoort. Ik vind dat toch echt te gek! Snap heus dat ze mensen willen kunnen opsporen, maar zo zit je in een database en kom je er niet meer uit! Is er nou helemaal geen privacy meer? en ik begreep ook dat er een kans is dat je vingerafdruk niet geheel identiek is! (of niet voldoende identiek af te lezen)
Actie!?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

04-07-2009 om 22:08

Actie?

waarom?

bertje1

bertje1

04-07-2009 om 22:29

Omdat..

Ik vroeg me af of meer mensen hier 'tegen zijn'. Ik vind het geen prettig idee dat mijn vingerafdruk geregisteerd zal staan.. (ik niets op mijn kerfstok hoor!!! ik ben de braafheid zelve) maar stel dat ze iets 'verkeerd' doen? en je vingerafdruk kan nagemaakt worden. ja oke, dat is misschien wel een doemscenario, maar toch...

Anti-vingerafdruk

Of hier mensen tegen zijn weet ik niet, ik heb er nog niets over gehoord of gelezen. Wat ik wel weet, is dat ik één van de mensen ben die de vingerafdrukken voor het paspoort mag gaan opnemen. Ik hou mn hart vast, zo'n aanvraag gaat uuuuuuuren duren. Als iemand pertinent weigert, krijgt deze persoon wel een paspoort, maar deze is maar voor één jaar geldig, voor dezelfde prijs als een paspoort met geldigheidsduur van vijf jaar, ;-(

Twijfel de twijfel

Ik ga nu toch twijfelen over wat ik hierboven heb geschreven. (Sorry, de cursus was alweer een paar maanden geleden) Ik weet niet meer zeker of een weigeraar een paspoort voor een jaar krijgt of helemaal niet. Ik zal het uitzoeken; wordt vervolgd.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-07-2009 om 15:04

Had het er gister met man nog over

Wij snappen in veel gevallen de opwinding niet zo als er weer een registratievorm wordt gelanceerd. Zie het EPD gebeuren, mens wat zijn daar al veel woorden over geschreven hier op OO. Nu de vingerafdruk dus. Bertje, er is al zoveel bekend van je. Ook zonder vingerafdruk kunnen ze nu wel van je nagaan of je een crimineel verleden hebt of niet. De vingerafdruk maakt het echter wel minder fraudegevoelig. Blijkbaar is een paspoort nog steeds te vervalsen, met vingerafdruk wordt dat een stuk lastiger.
Maar dan ben je zeker ook tegen het gebruik van een vingerafdruk of de oogiris als beveiligingsmiddel? Bijvoorbeeld voor je laptop of een speciale ruimte.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-07-2009 om 16:42

Staat toch al vast?

De beslissing is toch allang genomen? Afgelopen week heb ik een nieuw paspoort gehaald en de dame vertelde mij dat dit voor ons de laatste keer zou zijn zonder vingerafdruk.
Ik heb er persoonlijk ook geen problemen mee. Tuurlijk, het mag niet verkeerd gebruikt worden. Maar dat geldt toch voor alles? Dus je naam, foto's, BSN-nummer, pincode, mailberichten, overzichten van je mobiele telefoongesprekken, medische gegevens etc. Er ligt al van alles van je vast!
En ach, we vinden het allemaal fantastisch om te horen dat een niet-op-te-lossen moord plotseling toch wordt opgelost dankzij een onverwachte DNA-match, of wat dan ook maar. 'ieder voordeel heeft z'n nadeel' (hoewel ik dat nadeel zelf niet zo ervaar hoor)

Ach ja

Ach ook al vinden ze mijn vingerafdruk ergens waar toevallig iets gebeurd is, we leven niet in Amerika dus dat zal dan best goedkomen. Ze moeten hier met meer komen dan een vingerafdruk om je vast te zetten.
Ik vind het allemaal niet zo erg. In Amerika zijn ze pas echt paranoia. Moet je maar eens via Amerika vliegen (aaaaah ik zie er naar uit, deze vakantie ook weer

Tinus_p

Tinus_p

05-07-2009 om 17:55

Geerke

geerke:
"Ach ook al vinden ze mijn vingerafdruk ergens waar toevallig iets gebeurd is, we leven niet in Amerika dus dat zal dan best goedkomen. Ze moeten hier met meer komen dan een vingerafdruk om je vast te zetten."
De twee van Putten; de Schiedammer parkmoord; De Deventer moordzaak; Lucia de B; etc etc etc. Need I say more?

Ellen Wouters

Ellen Wouters

05-07-2009 om 19:59

Geerke

Als jij ineens niet meer naar Amerika mag vliegen. Sorry mevrouw, om veiligheidsredenen. Daar kun je je niet tegen verdedigen, want men hoeft jou niet uit te leggen waarom je niet naar Amerika mag.
Je hebt pech, ergens in een van de vele registratiesystemen is iets opgedoken wat jou verdacht maakt. Je komt er niet meer in. Jammer dan, elk voordeel heb se nadeel? Dat accepteer je dan gewoon?

Jouw aanname is dat alleen boeven last hebben van al die registraties. Foute aanname.

Katrien

Katrien

05-07-2009 om 20:39

Mijn vader

Mijn vader mag een paar landen niet meer in. Hij is om de één of andere reden op hun "zwarte lijst" beland. Hij weet niet waarom, dat kan/wil niemand hem zeggen.

Als hij naar de VS reist, dan wordt hij iedere keer tegengehouden bij binnenkomst in de VS en iedere keer ondervraagd. Hij staat ergens op een lijst, weet niet hoe hij daarop gekomen is, maar geraakt er ook niet meer af. Iedere keer duren de verhoren langer en langer en hij wacht gelaten de dag af dat hij de VS niet meer binnen mag.

Hij is nochtans een heel gewone, belgische gepensioneerde zakenman.

Het maakt mij nogal achterdochtig naar alles wat met registratie te maken heeft.

Katrien

Angie

Angie

06-07-2009 om 00:57

Ervaring

De enige vervelende grenservaring die ik ooit heb gehad, was op Schiphol. Ik mocht het land niet uit: iemand die mijn auto had geleend tijdens mijn afwezigheid had op een NP plek gestaan en die boete stond open. Ik mocht pas verder reizen na betaling ter plekke. In de VS zelf nooit problemen gehad.

Oh, en daar was geen vingerafdruk voor nodig: de streepjescode in je paspoort is voldoende om je reisverleden op te rakelen en uitstaande belastingen en boetes naar boven te halen.

Angie

Ellen Wouters

Ellen Wouters

06-07-2009 om 09:49

Sleepnet

"Oh, en daar was geen vingerafdruk voor nodig: de streepjescode in je paspoort is voldoende om je reisverleden op te rakelen en uitstaande belastingen en boetes naar boven te halen."

Met al die streepjescodes, vingerafdrukken en risicoprofielen krijg je gigantische hoeveelheden gegevens. De enige manier om daar iets uit te halen is met een sleepnet.
Dat doe je door op bepaalde zoekcriteria profielen op te zetten. Simpelste voorbeeld: iemand die bij een vorige vlucht halalmaaltijden heeft gegeten en al twee keer in Pakistan is geweest, is verdacht.

Vingerafdrukken vergelijken gaat met punten: zoveel punten overeenkomst is een match. Is er ergens een halve vingerafdruk gevonden die op 10 punten overeenkomt met de jouwe, dan is dat onvoldoende bewijs voor een veroordeling in de rechtszaal. Want dat hoeft helemaal niet te betekenen dat jij iets gedaan hebt.
Maar als daarnaast ook bekend is dat je vrijwilligerswerk doet met vluchtelingen en een neef hebt die in gevangenis zit, dan is de combinatie misschien toch wel verdacht genoeg om jou te weigeren op een vlucht. Of om je telefoonverkeer een tijdje af te luisteren.

(PS voor degenen die zei dat NL geen Amerika is: NL luistert in verhouding tot het aantal burgers veel meer telefoongesprekken af dan Amerika. Het is een fabeltje dat wij beter beschermd zijn tegen de overheid dan Amerikanen)

Hoe meer registratiesystemen, hoe meer er door de computer met sleepnetten gevist wordt. Daar wordt niet meer door mensen een risico afgewogen, je valt gewoon in de categorie "mogelijk risico".

Het vervelende is: je hebt daar geen zicht op, je weet niet waarom je verdacht bent, je kunt er niks tegen doen, er bestaat geen rechtbank waar je kunt verdedigen dat je een keurige burger bent. Zie de vader van Katrien.

Tinus_p

Tinus_p

06-07-2009 om 11:08

Ellen

Ellen:
"(PS voor degenen die zei dat NL geen Amerika is: NL luistert in verhouding tot het aantal burgers veel meer telefoongesprekken af dan Amerika. Het is een fabeltje dat wij beter beschermd zijn tegen de overheid dan Amerikanen)"
Het probleem is een beetje, dat de VS in dit opzicht met twee maten meet: De eigen burgers worden (in een aantal opzichten) beter beschermd dan de vreemdelingen.

Hm, ja

Ja dat zie ik wel, dat er meer aan vast hangt. Zoals dat verhaal van die zwarte lijst dat is wel eng of dat je ineens niet meer bepaalde landen in mag, en Tinus je hebt ook gelijk met Putten Ik denk steeds dat het zo'n vaart niet zal lopen, maar ja dat kan natuurlijk toch nog wel eens harder gaan dan gedacht.....

Wij hebben allebei een nieuw paspoort gehaald

met de kinderen bijgeschreven. Ik zie 't laten afnemen van vingerafdrukken nu niet zitten. Denk ik daar over 5 jaar anders over, dan koop ik dan wel een nieuw paspoort. Zo niet, dan gewoon geen paspoort meer. En gewoon geen baan, geen bankrekening, geen mogelijkheid om te stemmen bij de eerstvolgende verkiezingen. Zo maak je tegenstanders van dit soort regelgeving wel monddood.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.