anoniem
13-10-2012 om 21:09
Overspannen! doe ik teveel?
Ik voel me erg gestressed,gejaagd en niet happy; ben ik overspannen?
Voor mijn gevoel word ik geleefd en heb drukke dagen, en veel drukte om me heen, waar ik eigenlijk niet tegen kan. Gezinssamenstelling; 2 kinderen, middelbare school, jongste naar station brengen en halen. Man al jaar in ziektewet, en steeds vaker en langer thuis, eigenlijk de hele dag, behalve wel eens een dag naar familie op de dag dat de kids thuis zijn ( dus weer geen rust).
-Vervoer probleem; de auto verkocht, in verband met laag inkomen momenteel. We wonen afgelegen dus gaan zelden nog uit.
Beschrijving van de week;
-20 uur per week telefonisch coordineren van groep mensen, elke week (1 avond) rapport schrijven.
-werk 3 ochtenden per week als oppas( nodig als aanvulling inkomen)
-bestuurslid bij organisatie, veel mailtjes,eens per maand vergaderen, van alles regelen, bedenken, etc.
En verder ben ik dus zelden alleen, terwijl ik dit hard nodig heb.
Ik wordt gestoord van de tv, muziek, de kinderen om je heen, man de hele dag,huisdieren, kan me nergens meer op concentreren, word er erg gestressed van.
Het is vooral dat alles zo versnipperd is, qua werk, en de lange reistijden. En de hectiek, vooral dát maakt dat ik me zo overspannen voel. Ik heb rust en stilte nodig, om me prettiger te voelen. Dit had ik altijd wel, enkele dagdelen per week, en daar voelde ik me prima bij. Nu dus niet meer. Maar zie op de kort termijn geen oplossing!
Evanlyn
13-10-2012 om 23:26
Overspannen
De vraag stellen is hem beantwoorden, denk ik.
Suggesties: Dat bestuurswerk, is dat vrijwillig of moet je dat doen voor je werk? Als het vrijwillig is, zou ik het afstoten.
Jongste naar het station brengen: kan je man dat niet doen als hij toch niet werkt, of is hij daar te ziek voor?
TV, muziek: daar ben ik heel egocentrisch in, af en toe brul ik gewoon dat het NU uit gaat omdat ik er niet meer tegen kan.
Huisdieren: zijn ze van jou of van de kinderen? Als ze van de kinderen zijn, is het misschien iets om de zorg aan de kinderen over te doen, of ze op Marktplaats te zetten (de dieren dan hè...).
En als het kan, zou ik zorgen voor een eigen kamertje, of desnoods een bureau op jullie slaapkamer, een plek die alleen van jou is.
tsjor
14-10-2012 om 00:27
Herevalueren
Dat je je zo voelt is in elk geval een signaal. Tijd om alles eens te opnieuw te bezien: waar heb je plezier in, wat geeft je vreugde, waar wil je je voor inzetten, waar haal je energie uit (waar je energie kwijt raakt is wel duidelijk). een paar suggesties:
- veel bel- mail - schrijf en denkwerk. Vind je dat leuk? Heb je daarvoor een eigen werkplek of vindt dit ind e woonkamer plaats? Kun je daarvoor een eigen (afgesloten) werkplek maken, zodat het duidelijker voor jou is dat je even niet beschikbaar bent omdat je bezig bent. Kun je daar bepaalde dagdelen aan besteden of gaat het de hele dag door? Kun je het concentreren op bepaalde dagdelen? Met een pauze erin en een vaste tijd (zoveel uur wil ik eraan besteden en wat neit af is blijft liggen). Durf je ook te zeggen als je iets niet hebt kunnen doen omdat het te druk was (probeer het eens een keer, het helpt enorm).
- kind 's morgens naar station brengen, dat zal dan met de fiets zijn, want een auto heb je niet. Kan je niet kind niet zelf fietsen of durf je dat niet? Kun je afwisselen met je man, zodat je een ochtend per week mag uitslapen.
- 3 ochtenden werken als oppas, soms is het een verademing als je meer uren werkt, misschien ander werk, waardoor je meer inkomen genereert. Zit dat erin, wil je dat, als het nu niet is, wil je dat in de toekomst dan, wat zou je daarvoor nodig hebben.
- auto weg en daardoor niet weg kunnen. Dan wordt het toch eens tijd om de mogelijkheden van het openbaar vervoer te bekijken. Of van de fiets. Waar ging je vroeger met de auto naartoe en is dat op een andere manier ook te doen? Of kosten dezelfde zaken, zoals het bestuur, je nu meer tijd omdat je er niet meer met de auto naartoe kunt gaan? Kun je die fietstijd dan niet wat ruimer nemen en ervan genieten, lekker stil, lekker op jezelf, koptelefoontje in met muziek (wel zo'n telefoontje waar je het verkeer nog door hoort) en iets langzamer trappen.
- geniet je nog van het afgelegen wonen, of wordt het nu beklemmend? Kun je daar blijven wonen als je man langer en erger ziek wordt, wil je dat?
Zo zijn er misschien nog wel meer vragen te bedenken. Misschien moet je jezelf thuis eens een avond ziek melden, in bed gaan liggen met pen en papier en eens even gaan nadenken en opschrijven. Wat wil je, wat is belangrijk, op welke termijn, waar ga je je voor inzetten, waar liggen je prioriteiten? En vooral: waar kun je kwartiertjes of uurtjes pauze en rust vandaan halen?
Tsjor
FayW
14-10-2012 om 09:41
Even praktisch
Bestuurswerk: mee stoppen
Huisdieren: kinderen mee laten helpen
TV: tijden instellen waarop gekeken mag worden (geld ook voor muziek aan)
Man om je heen: met man bespreken, ms kan hij vaker dagje naar familie op een dag wat jou beter uitkomt
Verder af en toe eens vroeg naar bed gaan met wat tijdschriften of een boek
Poezie
14-10-2012 om 09:44
Energielevel
Zo te lezen geef je teveel energie weg, en krijg je er te weinig energie voor terug. Je zou je moeten bedenken waar je in het verleden veel energie van kreeg (met vriendinnen op stap, een goede boswandeling, naar de film, een mooi schilderij maken, verhalen schrijven.... en last but not least; je ei kwijt kunnen.) Op dit moment cijfer je jezelf teveel weg. Dat snap ik wel, want de dingen moeten toch gedaan worden. Toch is het goed om je te bedenken wat het minst noodzakelijk is en dat (tijdelijk) te skippen en daar iets voor in de plaats te zetten waar je wel weer energie van krijgt. (Ik spreek helaas uit ervaring, ik weet dat het moeilijk is om die knop om te zetten maar je MOET nu wel, anders ga je er aan onderdoor en ben je nog veel verder van huis.)
Gr. Poezie.
amk
14-10-2012 om 11:06
Cliche maar waarheid als een koe
alleen als je goed voor jezelf zorgt kun je voor anderen zorgen.
Zet jezelf daarom op 1! En dan kun je voor de rest gaan zorgen.
Ik werd gecorrigeerd door mijn couceler toen ik mijn dochter op 1 zette bij de vraag waar liggen je prioriteiten. Dat zij op 2 kwam was volkomen logisch.
Tijd maken kan niemand, je zult dus dingen moeten laten vallen. Je man zit al lang in de ziekte wet, zijn er misschien dingen die hij nog wel kan, al is het anders dan jij zou doen of al kost het hem meer tijd.
Kun je je kinderen wat meer inzetten? Mijn 7 jarige heeft best wat klusjes in huis, kost haar meer tijd dan wanneer ik het zou doen, maar het kost mij in elk geval geen tijd behalve haar er aan herinneren.
Je moet nu voor jezelf gaan kiezen, anders doet je lichaam dat wel en dan duurt het veel langer en heb je kans op blijvende restschade in de vorm van een lagere belastbaarheid.
Onderschat het niet.
Suze
14-10-2012 om 21:40
Alleen zijn
Dat lees ik als mogelijkheid jouw grootste wens en wat je maar niet hebt. En vermoedelijk wil je ook graag alleen zijn in jullie huis (want alleen zijn buiten de deur is waarschijnlijk nog iets makkeljker te realiseren).
Ik herken dat.
Misschien daar dus toch iets voor regelen met je man.
Leg hem uit dat je, niets ten nadele van hem en met begrip voor zijn situatie, ECHT af en toe alleen in huis wilt zijn. En of hij dus af en toe jou alleen kan laten.
Of op momenten dat de kinderen er niet zijn.
Of op momenten dat de kinderen er wel zijn, maar door ze dan mee te nemen als hij naar (zijn) familie gaat.
Sterkte. Pas goed op jezelf. Probeer leuke dingen voor jezelf te doen en niet te streng voor jezelf te zijn dat alles moet.
Marlies
14-10-2012 om 22:52
Teveel weet ik niet, maar doe je de juiste dingen?
Ik kan je niet vertellen of je teveel doet, maar je doet in iedergeval niet de juiste dingen. Van hard werken heeft nog nooit iemand wat gekregen zei mijn moeder altijd en op zich heeft ze daar gelijk in. Wat jij beschrijft zijn een aantal zaken die je energie opslurpen zonder dat je er iets voor terug krijgt.
Er zijn daar al een aantal zinnige dingen gezegd. Wat mankeert je man? Wat kan hij bijdragen in het huishouden ondanks zijn ziekte? Er zit blijkbaar geen vooruitgang in zijn ziekte, praat eens met hem over hoe jij je voelt en wat hij voor jou zou kunnen doen. Wat kan hij bijdragen aan jou rust.
Jaren geleden stonden wij met ons tentje op de camping naast een dynamisch gezin. Pa was daar heel streng over één ding; zijn leesuurtje. Het was ook zijn vakantie en hij wilde iedere dag een uur lezen. Jaren later had ik een stevige burnout, maar ook 4 kids. Ik was te overspannen om te lezen, maar ik heb toen mijn stilte uur ingevoerd. Eén uur op de dag dat ik met rust wordt gelaten en het stil is om mij heen. Ik ging meestal op mijn bed zitten en ben gaan mediteren, meditatie is een probaat middel tegen onrust in je hoofd en in je leven.
Behalve (minimaal) een uur stilte in huis zou je ook moeten proberen om dagelijks buiten te zijn. Zonder auto zit je waarschijnlijk veel op de fiets, maar in plaats van A naar B te racen en ondertussen een boodschappenlijstje in je hoofd maken, zou je bezig kunnen zijn met buiten ZIJN; de wind in je gezicht, de seizoenen, de zon, de regen; kortom alle zaken die zich geen moer aantrekken van jouw agenda en drukte. Even je focus verleggen.
Ik denk niet dat je op zich teveel doet, maar je doet verkeerde dingen en op de verkeerde manier. Je zou eens moeten nadenken over wat je energie geeft. Stilte noem je al, maar er zijn vast meer dingen. Energiezuigers moet je waar mogelijk schrappen en anders minimaliseren, maar zaken die energie geven moet je proberen uit te bouwen.
albana
15-10-2012 om 07:39
Tv uit
Bij de dingen die je opnoemt (en die je denk ik dus dwars zitten) zijn al 2 dingen die je zo kan opzeggen.
Dat bestuurslid zijn. Gewoon zeggen dat je het door priveomstandigheden nu even niet niet kan doen en niet meer wachten op een opvolger, er gewoon mee op houden.
En die tv en die muziek.
Daar word ik ook gek van als dat de hele dag aanstaat.
Gewoon uit die dingen. Klaar afgelopen. Jij hebt rust nodig aan je hoofd. Laat ze maar wat anders gaan doen...
Wie het ook is. Of het nu de oppaskids, je eigen kinderen of je man is, uit met die kabaaldingen. Laat ze anders evt. een koptelefoon opzetten.
Die huisdieren....zijn er honden bij? Man thuis laten bij de kinderen en neem die hond mee en maak elke dag een lange wandeling. Gewoon lopen...lekker rustig en kan je je hoofd even leeg maken. Kan ook heel 'lekker' zijn en in ieder geval lekker rustig.
groeten albana
liat
15-10-2012 om 11:29
Ik ga in het weekend vaak lekker op onze slaapkamer lezen terwijl de kinderen een film kijken. Is dat geen optie voor jou?
haaibaai
15-10-2012 om 11:41
Herkenbaar
Ik herken het helemaal. Ook zo'n agenda, maar dan met 28 uur werk buitenshuis. Af en toe grijpt het me allemaal naar de strot om de rest van de tijd permanent beschikbaar te zijn voor man, kinderen, huisdieren en de rest van de wereld.
Wat ik zeker weet is dat ik niet zoiets als een bestuur moet afstoten, want de overgebleven tijd zou geheid door de andere tijd- en aandachtvragers worden ingenomen. Van meer tijd overhouden wordt ik niet efficiënter. Van voor mijzelf opkomen wel. Het enige dat helpt is een eigen werkplek opeisen waar ik ook even gewoon de krant of een boek kan lezen zonder gestoord te worden. Af en toe moet ik dan keihard op mijn strepen durven gaan staan en iedereen verbieden mij daar te storen of die plek in te pikken omdat het daar wel is opgeruimd en het zo lekker huiswerk maken is. Ik heb ook een soort koptelefoon om omgevingsgeluid te weren.
Stenna
15-10-2012 om 12:00
Koptelefoon, haaibaai
Zo'n koptelefoon, die omgevingsgeluiden filtert of neutraliseert, zoek ik ook al een tijdje, haaibaai. Er zijn nl perioden / dagen dat ik extreem geluidovergevoelig ben. Welke heb jij? Veel van wat ik op internet vind heeft nl nogal een hoog "tellsell" achtig gehalte qua beloftes. Werkt die van jou echt?
Ot: je nick doet me tegelijk glimlachen en ergeren. Dat was nl het woord dat mijn vader altijd gebruikte als ik naar zijn zin te eigenwijs was of te grote mond had voor een meisje. En voor iedere vrouw die dingen stevig vertelde, heel zelfverzekerd was, of hem tegensprak. Raar woord, eigenlijk. Waarom heb jij het gekozen?
Yvonne
15-10-2012 om 13:02
Koptelefoon - tip
Mijn man gebruikte in de periode dat hij nog veel vloog een dergelijke koptelefoon. Van Bose. Er is inmiddels een 'nieuwer' model uit, dat (nog) beter is. Hij is er erg tevreden over. Komt veel uitgeruster aan op de plaats van bestemming.
Maylise
15-10-2012 om 13:35
Anders
Ik denk niet dat je te veel doet maar wel dat je dingen doet die niet helemaal bij je passen en dat je te weinig doet om te creeren wat je nodig hebt voor jezelf (rust en alleen zijn)
Je zegt dat je het idee hebt dat je dag te veel versnipperd is, je hebt twee kleinere banen waarvan 1 (oppas) het soort werk is waardoor je niet alleen bent en zeker geen rust hebt. Misschien is het een idee om ipv die twee kleine banen een fulltime baan te zoeken. Dat kost je niet meer of minder tijd per week maar je zal er minstens even veel mee verdienen als nu en je hebt niet meer het idee dat je dagen zo versnipperd zijn. Zeker als je het soort werk hebt wat bij je past kan het juist zijn dat je daardoor weer meer energie hebt.
Het bestuurswerk zou je af kunnen stoten als je het idee hebt dat je er geen lol meer aan hebt of als er geen grote belangen mee verbonden zijn. Ik zou dan trouwens wel wachten op een opvolger. Maar misschien vind je dit juist erg leuk en geniet je er van. Dan zou ik het zeker houden.
Televisie hoeft niet de hele dag aan. Daar zou ik ook gek van worden. Mensen kunnen met koptelefoon kijken en de televisie kan ook af en toe uit.
Je werkt vanuit huis maar heb je wel een rustige kamer/hoek om te werken. Een goede werkplek hebben kan veel schelen. Liever niet in de woonkamer maar bijvoorbeeld in de slaapkamer. Dan kan je de deur achter je dicht trekken en duidelijk maken dat je niet gestoord wil worden. Desnoods een haakje op de deur. Dat meen ik serieus. Toen mijn kinderen jonger waren en gewoon echt niet (leken te?) snappen dat niet storen ook niet storen was draaide ik gewoon de deur op slot (uiteraard was man er dan om toezicht te houden). Ik moest mijn werk tenslotte doen. Jouw kinderen zijn al ouder dus die kunnen best begrijpen dat ze rustig aan moeten doen en jou niet moeten storen. Word desnoods een paar keer heel boos en dan begrijpen ze het (hopelijk)
Jouw kinderen zijn oud genoeg om voor de huisdieren te zorgen en wat andere klussen in huis te doen. Wat je man kan doen zou ik hem ook laten doen.
Ruim verder regelmatig tijd in voor jezelf en iets waar je energie van krijgt. Dat kan buitenshuis zijn of thuis zijn. Een paar uur per week iets doen wat je echt leuk vindt geeft je weer energie voor andere dingen. Het mag ook niks zijn trouwens. Gewoon een uur zitten en van de rust genieten. Het hoeft niet iets actiefs te zijn
Celine07
15-10-2012 om 21:16
Koptelefoon
Die heeft mijn zoon ook op school. Om zich af te sluiten van de omgeving. Te koop bij praxis, gamma ed.
haaibaai
16-10-2012 om 12:20
Stenna
Stenna, deze draadjes-nick is gekozen omdat ik vroeger voor haaibaai werd uitgemaakt als ik voor mezelf opkwam, iets wat bij ons thuis vroeger niet op prijs werd gesteld bij meisjes. Want die staan altijd en voor iedereen klaar. Ik zie het derhalve als een geuzennaam.
De koptelefoon is van de Gamma, zo'n bouwvakkertding voor als je gaat boren, bladblazen of cirkelzagen.