Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Bianca1969

Bianca1969

21-06-2012 om 15:43

Ouderschapsverlof: wel of niet doen?

Ik heb nooit het idee gehad om ouderschapsverlof op te nemen. Tót mijn baas naar mij toe kwam en vroeg of ik er nog iets mee wilde doen, aangezien mijn kinderen volgend jaar 8 worden en ik er daarna geen recht meer op heb. Toch vriendelijk van de baas.
Nu weet ik het niet meer. Ik krijg tijdens het verlof 40% van mijn loon uitbetaald en kan daarna nog e.e.a. van de belasting terug krijgen. Al met al een goede deal, denk ik. Maar echt nodig heb ik dat verlof natuurlijk niet.
Dus, heeft iemand ouderschapsverlof opgenomen (niet direct na het zwangersch.verlof)? Ik ben benieuwd waarom en hoe het beviel. Dan denk ik ondertussen nog even na.
Alvast bedankt! Bianca

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nou

Ik heb alle verloven die er waren wel ten volle gebruikt. En dat was nog onbetaald ook, maar de kosten die ik aan opvang uitspaarde kon ik zo wegstrepen met het salaris dat ik minder kreeg. Mijn kinderen waren wel wat jonger, 1, 3 en 5. Maar ik heb er wel van genoten en zou het zo weer doen. Als ze ouder worden heb je minder opvang nodig en kan je vanzelf weer meer gaan werken.
Juist de leeftijd die je kinderen nu hebben is een leeftijd waarop je het druk hebt met heen en weer brengen naar clubjes en dergelijke. En het is een leeftijd waarop ze het ook nog leuk vinden om met jou wat te doen als je een middag thuis bent . Ik zou er zeker gebruik van maken, al is het maar voor één of twee middagen per week.
Kijk wel uit of het werk wat je in minder uren kan doen wel interessant blijft en dat je na je verlof weer je gewone werk kan gaan doen.

Sancy

Sancy

21-06-2012 om 18:11

Denk aan de financien

Het opnemen van ouderschapsverlof heeft gevolgen voor je financiën. Niet alleen voor je salaris per maand (al krijg je 40% doorbetaald) maar ook voor ziektewet-, ww- en pensioenuitkeringen en alles wat op basis van je brutosalaris wordt berekend. Laat deze aspecten niet buiten beschouwing als je de voor- en nadelen tegen elkaar afweegt. Vaak heeft het pensioenfonds wel informatie op de site over het opnemen van verlof en de gevolgen ervan.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-06-2012 om 21:02

Op zich

Heb ik drie keer verlof opgenomen en vond ik dit echt een heerlijke periode. Nou liep ik wel een beetje op mijn wenkbrauwen en had het dus ook wel nut.

Mijn baas was echter niet zo enthousiast. En dat snap ik. Wat is dus niet zou snappen is als ie er zomaar opeens zelf mee zou komen. Dan zou ik ook een beetje achterdochtig worden.

Al heb je dan verder nog weinig te verliezen. Het is je eigen keuze en het is tijdelijk. Dus het voordeel voor de baas (als dat er al zou zijn) is ook maar tijdelijk.

Kun je een nuttige toepassing vinden voor dit verlof? Een hobby, een cursus, een dagje rust? Daar zou ik dus mijn antwoord vanaf laten hangen.

Ik heb eenmaal verlengd zwangerschapsverlof opgenomen. En tweemaal voor een jaar lang arbeidstijdverkorting.

angel3

angel3

21-06-2012 om 22:14

Zalig

Heerlijk! ik heb een oudersch verlof opgenomen na de geboorte en daardoor tijdelijk minder gewerkt. En vorig jaar ruim 3 maanden full time verlof opgenomen en kids op school! Kadootje. Het was nog onbetaald ook maar lekker boeiend als het financieel uit kan. Ik zou graag willen dat je elke 5 jaar zo n periode van bezinning kan nemen. Dat doet een mens goed. Even op de pauze knop. Even stil staan bij wat je aan het doen bent. Is dat nog wat je wil? Lekker keutelen en wellicht iets leuks/zinnings doen? (cursus / opleiding?) En fotoboeken....was het plan

Ja zomervakantie

Ouderschapsverlof voor oudste opgemaakt toen oudste herstellende was van ziekte (half jaar) ouderschapsverlof van jongste gebruikt voor een zomervakantie (3 maand), man ook het jaar ervoor.
Heerlijk even alle tijd voor je kinderen en geen gedoe met opvang in vakantie
groeten albana

Mamvantwee

Mamvantwee

22-06-2012 om 09:22

Sancy

Als je ouderschapsverlof opneemt, heeft dat juist geen effect op pensioenpremies e.d. Je betaalt daarvoor net als je zou doen met je normale uren en inkomen. Dat is juist mooi: je opbouw loopt door op basis van je normale inkomen ook tijdens je verlof.

Mamvantwee

Mamvantwee

22-06-2012 om 09:26

Bianca

Ik heb ook anderhalf jaar 1 dag per week ouderschapsverlof opgenomen, en dat is me goed bevallen. Het was geen tijd om te 'keutelen', want ik ben gaan studeren.

Mijn tip is om wel te kijken wat je in de resterende werkuren aan leuke, nuttige klussen kunt blijven doen. Ik ging van vier naar drie werkdagen en merkte dat ik het a - veel drukker kreeg op mijn werk omdat de werktijd voller raakte, en b - minder leuk werk te doen kreeg omdat de doorlooptijd uiteraard langer werd.
Ik ben uiteindelijk weer mijn normale uren gaan werken, dat bevalt me toch beter, maar dat is voor iedereen anders.

En wat een luxe, dat je nog 40% krijgt uitbetaald! Bij mij was het ouderschapsverlof gewoon onbetaald.

groet, Mamvantwee

Ella2007

Ella2007

22-06-2012 om 09:47

Pas op

Klinkt leuk ouderschapsverlof en meer vrije tijd is natuurlijk voor iedereen denk ik wel welkom, maar trap niet in de valkuil van minder tijd voor nagenoeg dezelfde taken.
Ik ben ook teruggegaan in uren op het werk, maar het valt me wel op dat ik met mijn 24-28 uur net zoveel werk verstou als mijn collega's die 32-36 werken. Alleen als ik naar huis race om 15.30 (hoewel ik tot 15.00 werk) gaan zij koffie drinken voor de middagpauze. En er is er geen en die tot 17.30 blijft zitten, terwijl ik vaak nog ff een klusje afmaak. Dat steekt soms. Tandarts, fysio, ziekenhuisbezoek doe ik allemaal in eigen tijd, terwijl mensen met 32-36 uur contract het onder werktijd doen. Daarnaast ben ik dus altijd aan het jakkeren, terwijl mensen met groter contract op hun gemakkie naar allerlei leuke conferenties-workshops gaan, en vakliteratuur lezen. Dat laatste doe ik dus thuis.
Zodra het ook weer enigzins kan ga ik ook weer volle dagen werken. Nu scheelt het een hoop opvang, maar als beiden straks op het Vo zitten ga ik het echt anders doen.

Dus maak heel duidelijke afspraken over wat jouw takenpakket wordt, en welke taken je na je ouderschapsverlof weer oppakt. Meer vrije tijd is leuk , minder uren maken is niet altijd fijn !

Fransien

Fransien

22-06-2012 om 10:35

Werkt prima

Heerlijk, gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof. Bij ons is het onbetaald maar de belastingdienst heeft tot nu toe altijd gesubsidieerd (lees: aftrekpost).
Bij ons was het om zelf de kinderen te kunnen opvangen en weinig opvang nodig te hebben. Je kunt het ook gebruiken om een cursus/opleiding te volgen waardoor je meer kans hebt op de arbeidsmarkt. Bij jouw baas zou ik er zoiets uit proberen te slepen, volgens mij is het voor hem even handig als hij minder formatie heeft. Zit je bedrijf in zwaar weer?
Als je geen opleiding/cursus gaat doen, kan het wel nadelig zijn voor je carriere. Ik merk zelf dat 3 dagen echt als te weinig gezien wordt voor een verantwoordelijke baan, en dat je makkelijk op een zijpad gezet wordt.

Vic

Vic

22-06-2012 om 10:42

De luxe versie

Bij ons nam bijna iedereen zijn ouderschapsverlof op toen we de nietgewerkte uren voor 75% doorbetaald kregen. Zelf heb ik ervoor gekozen om 14 maanden een dag minder te werken. Toen de levensloopregeling werd ingevoerd kwam er een heel ingewikkeld vergoedingsstelsel, een heel stuk soberder dan voorheen. Inmiddels zijn er weer wijzigingen gekomen en krijg je twee keer zoveel uren als vroeger, maar alleen over de eerste helft een vergoeding. Volgens mij kun je wel nog iets van 4 euro per uur in mindering brengen op je te betalen belasting, dus dat heb je sowieso.
Een dag minder zou ik alleen doen als ik van 5 naar 4 zou gaan. Ik heb een tijdje 3 dagen gewerkt en dat vond ik niet prettig. Je hebt sowieso je vaste werkzaamheden die fulltimers ook hebben (bijlezen, cursussen, vergaderingen) dus dan blijft er nog maar weinig tijd over om 'echt' te werken. Ik liep bovendien de hele tijd achter de feiten aan, had geen tijd om voor te bereiden voor besprekingen, doorlooptijden liepen op, etc.

Sancy

Sancy

22-06-2012 om 18:44

Nee mamavantwee

Het is niet automatisch zo dat je volledig doorbetaalt aan pensioenpremie en het kan wel degelijk effect hebben latere uitkeringen. Lees bijvoorbeeld: "Tijdens uw onbetaald verlof bouwt u geen of maar gedeeltelijk pensioen op. Na uw terugkeer kunt u de gemiste pensioenopbouw repareren. U kunt uw pensioen repareren over maximaal de eerste 12 maanden van uw verlof."
Dit is een willekeurig voorbeeld, in dit geval van het pensioenfonds IBM, maar er zijn nog veel meer.
Hier vind je nog meer informatie: http://www.cnv.nl/werk-en-prive/verlof/onbetaald-verlof/ en lees ook de Memorie van Toelichting http://www.st-ab.nl/1-98412ks03.htm#3

liora

liora

23-06-2012 om 11:12

Net als vic

Bij mijn oudste heb ik een jaar lang drie dagen gewerkt toen hij naar groep 1 ging. Dat was erg fijn, maar ik redde het niet met 24 uur. Dus uiteindelijk werd het vaak meer uren en heb ik die weer gecompenseerd. Wat officieel niet mag als je ouderschapsverlof hebt.
Ik kreeg toen 75% vergoed. Nu krijg ik inclusief de belastingkorting 50%. En dat vind ii erg duur worden. Ik zou nu hooguit overwegen als jongste zeven is om een lange vakantie te nemen of zo. Maar eigenlijk ben ik totaal niet iemand van lange reizen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.