Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Ouders van meer- en hoogbegaafde kinderen gezocht

Hallo allemaal, ik ben bezig met het schrijven van een afstudeerscriptie over het opvoeden van meer- en hoogbegaafde kinderen. Ik ben nieuwsgierig naar hoe ouders dat ervaren, wat ze lastig vinden en wat juist leuk. Hoe oud je kind is maakt niet uit (van peuter met een flinke ontwikkelingsvoorsprong tot tiener). Daarvoor heb ik een vragenlijst opgesteld. Zou je die willen invullen, dan kun je een mailtje sturen naar opvoedenmetplezier at gmail dot com.

Alvast bedankt!

P.S. voordat ik dit berichtje plaats heb ik uiteraard even toestemming gevraagd.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Terpi

Terpi

03-02-2012 om 16:53

Gevraagd ja....

maar heb je de toestemming ook gekregen?

O.t. terpi

Dat valt me ook altijd op bij cosmetica-artikelen. Staat erop 'dermatologisch getest', maar wat was de uitslag!?

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

dc

dc

04-02-2012 om 09:46

Die is makkelijk

uitslag natuurlijk!

Van de (Forum)redactie

Van de (Forum)redactie

04-02-2012 om 15:25

Het staat er een beetje ongelukkig maar Corina heeft toestemming om deze vraag te stellen.

Forumredactie Ouders Online

Meike

Meike

04-02-2012 om 15:26

Corina

Kun je de vragenlijst niet gewoon online ergens zetten? Dat doen meer studenten, vult een stuk makkelijker in.

Meike

Bijdehand hoor

Al die reacties, de hoogbegaafdheid is duidelijk genetisch

Massi Nissa

Massi Nissa

05-02-2012 om 09:06

Lol vertigo

Je hebt me flink aan het grinniken gekregen op de vroege zondagochtend.
Groetjes
Massi - vult niks in, wacht de kleutercito af voor het definitieve eindoordeel over haar oudste.

corina1

corina1

05-02-2012 om 09:37 Topicstarter

Toestemming inderdaad wel gekregen

Ja, inderdaad, de toestemming heb ik gekregen. Ik ben geloof ik niet helemaal duidelijk geweest.

Corina

Annet

Annet

05-02-2012 om 17:07

Corina, ook ouders zijn lui

Ik wil best iets invullen, maar dan wel graag een vragenlijst via internet (thesistools? of hoe heet dat ding.

Terpi

Terpi

05-02-2012 om 17:39

Het was maar een geintje hoor....

maar idd vraag ik me ook af wat er uit een test is gekomen als er staat 'dermatologisch getest' hahaha
Enne, geen idee of het erfelijk is, ik heb geen hoogbegaafde kinderen voor zover ik weet. Wij zijn gewoon van nature rap van de tongriem, telt dat ook?

Wanneer is een kind nou mb of hb

Maar wanneer is een kind nou hb of mb? Wat is mb trouwens? Als een kind een voorsprong heeft? Rodebeuk heeft al eens uiteengezet dat ongeveer de helft van de kinderen boven het gemiddelde scoort (en de andere helft eronder. Vandaar dat gemiddelde). Al die kinderen mb?

Geen kritiek op de opening van dit draadje op zich hoor, maar ik vraag het me gewoon af.

Groeten,

Temet

Chippie

Chippie

06-02-2012 om 18:50

Temet

Ik weet de precieze indeling niet meer maar het is gebaseerd op de normaalverdeling. Onder de 85 is zwakbegaafd, onder de 70 is verstandelijk beperkt. Tussen 85 en 115 is gemiddeld begaafd. Tussen 115 en 130 is meerbegaafd, tussen 130 en 145 is hoogbegaafd en meer dan 145 is zeer hoogbegaafd.

Pin me niet helemaal vast op 85 en 115; die weet ik niet zeker.

Mamvantwee

Mamvantwee

06-02-2012 om 20:12

Ja, joyeux

Jouw indeling is ook de indeling die de psycholoog die onze kinderen testte, hanteert.

Groet, Mamvantwee

En daarnaast

Nog daargelaten dat je kan discussiëren over het nut van een IQ-norm, maar ouders die hun kinderen niet hebben laten testen weten dus niet of hun kind hb, mb of gemiddeld is.

Zoon loopt voor op school. Geen idee of ie mb is, of hb, of gemiddeld terwijl hij toevallig goed kan lezen en het woord parasaurolophus (dat is een dinosoort) kan uitspreken.

groeten,

Temet

Guinevere

Guinevere

06-02-2012 om 22:12

Temet

Mijn zoon (4) kan ook parasaurolophus uitspreken, maar hij kan nog niet lezen. Wat nu?

Mamvantwee

Mamvantwee

06-02-2012 om 22:33

Parawatte?

Ik kan het niet eens uitspreken! Zakt mijn iq nu?

Maar ik ben het er wel mee eens dat je een iq-cijfer moet kunnen interpreteren en relativeren. Wij hebben de kinderen laten testen om een toegang te hebben tot passend onderwijs, ik wilde er eigenlijk niets van weten, dat hokjesdenken en labellen. Het getal zelf houden we voor de kinderen en verdere omgeving geheim. Het zegt namelijk niet veel als je niets weet over statistiek, de testmethode en -omstandigheden.

Groet, Mamvantwee

Kendra

Kendra

07-02-2012 om 09:06

Hb is ook meer dan iq alleen

Als iemand hb is, is dat meer dan alleen maar een cijfertje. Tessa Kieboom heeft er verhelderende dingen over geschreven.

Guinevere

Jouw zoon is ook in de dino's begrijp ik?

Dat zoon die rare namen kan uitspreken zegt niks over zijn intelligentie natuurlijk, alleen maar over zijn geheugen en zijn uitspreekvermogen (is dat een woord? ).

Mensen denken wel snel dat een kind heel slim is als het beter praat dan zijn leeftijdsgenoten, valt mij op. Terwijl het volgens mij alleen maar betekent dat het beter praat dan zijn leeftijdsgenoten

Maar goed, waar het mij om gaat: ik heb dus geen idee wat voor soort b mijn zoon is, en dus ook geen idee of ik die vragenlijst zou moeten invullen. Nou ja, bij twijfel niet doen natuurlijk

Groeten,

Temet

dc

dc

07-02-2012 om 11:24

Temet - praten

Grappig dat je dat zegt. Ik heb een vaag vermoeden dat mijn 2e kind hb is. Hij is echt heel erg slim met een heleboel dingen. Maar praten doet hij in 3 talen door elkaar en zo weinig mogelijk (Al schijnt hij op de opvang enkel en alleen engels te praten, echt raar).

En mijn oudste zoon houdt gewoon van praten. Die praatte dus al heel vroeg voor een enkeltalig kind, laat staan voor een meertalig kind. Maar hij oefent dan ook non stop, zeg maar

Onderdeel van het onderzoek

Omdat er geen eensluidende definitie is van hoogbegaafd of meergebaafd, neem ik aan dat vragen als 'hoe is dat vastgesteld' onderdeel zijn van het onderzoek.
Of anders dat de conclusie van het onderzoek gepaard gaat met zinnen als 'x% van de ouders die zeggen/vinden dat hun kind hb of mb is....'
Groet,
Miriam Lavell

blauwtje

blauwtje

07-02-2012 om 18:02

Dat doet me eraan denken

Dat mijn kinderen sinds ze op de Leonardo zitten worden besprongen door goedwillend volk dat pedagogiek en aanverwanten studeert en graag getest hoogbegaafde kinderen wil ontpellen en besnuffelen.

Waarop ik altijd even naar de onderzoeksopzet vraag omdat ik het helemaal eens ben met wat hierboven staat.
IQ is een crap-product. Uitstekende marketing, dat wel.
En een brevet van onvermogen voor het onderwijs dat nog alleen maar 'normale' leerlingen wil, die niet bestaan, omdat 'normaal' wordt gedefinieerd door de lineaire cito-voortgang die maar weinigen gegeven is.

Niet helemaal

Mijn ervaring is dat toen mijn kind werd getest dat de onderzoeker zo voorzichtig was met het geven van hét getal. We kregen juist alle tekst eromheen zeg maar. Misschien zijn het wel ouders die te veel waarde hechten aan het getal iq....

Guinevere

Guinevere

07-02-2012 om 22:41

Dino's

Nee hoor Temet, ik beschouw mijn zoontje helemaal niet als HB. Zeker niet omdat ie toevallig weet wat een parasaurolophus is, haha. En mocht ie later toch niet al te dom blijken te zijn, dan kan ik alsnog een boekwerkje open doen tegen de onderzoekers van dat moment, over alle pogingen die ik door de jaren heen heb gedaan om hem in het gareel te krijgen. Ik heb deel 1 van de serie al ruim vol gepend, dus materiaal genoeg! :-/

Guin

ïk citeer mezelf "Dat zoon die rare namen kan uitspreken zegt niks over zijn intelligentie natuurlijk, alleen maar over zijn geheugen en zijn uitspreekvermogen (is dat een woord? ). "

Ik bedoelde dus vooral mijn eigen zoon . Vrezende dat mijn eerdere posting de indruk had gewekt dat ik mijn zoon een hoge intelligentie toedicht omdat-ie rare namen kan uitspreken.

Maar geinig is het wel, natuurlijk. (en als ouder steek je ook nog wat op van zo'n dinotik, maar dat geheel terzijde).

Groeten,

Temet

Guinevere

Guinevere

08-02-2012 om 21:42

Ach temet

Ach Temet, die van ons zijn vast niet helemaal 100% dom, anders vinden ze parasaurodingesen niet interessant toch? Maar.. ik kom niet in aanmerking voor het onderzoek van Corina met mijn koters dacht ik zo. Of zij moet daar heeeeeeel anders over denken natuurlijk (toch onder de indruk van die parasaurodingessen).

Valkyre

Valkyre

10-02-2012 om 00:35

Parasaurolophus (volledig ot)

Spruitje is er ook gek op, dino's (en hee, was dit nou die met die misthoorn op z'n kop??)

groet, Valkyre

Valkyre

Ja, dat is die met die misthoorn.

Groeten,

Temet

Valkyre

Valkyre

13-02-2012 om 00:09

Dank, temet!

Misschien toch maar omscholen tot paleontoloog?

groet, Valkyre

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.