Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Ed

Ed

04-02-2016 om 18:52

Opzetten / opstarten Pestcafé

Ik ben sinds kort lid van Ouders Online. Ik ben een 43 jarige jongeman
uit de kop van Noord Holland, ik heb geen kinderen. Ik heb enige tijd
gediend als vrijwilliger in het ziekenhuis te Den Helder waar ik sinds
kort ook werkzaam ben als algemeen medewerker Logistiek.

Ik heb daar ook gewerkt als vrijwilliger voor de Gemini Zieken Omroep,
een omroep die helaas door omstandigheden niet meer bestaat. Ik wilde
hier tezamen met andere vrijwilligers een programma gaan presenteren
voor jongeren / jeugd die in het ziekenhuis lagen en een leuk
programma aanbieden met muziek, verzoekjes, etc.

Dit is er helaas nooit van gekomen, maar ik wilde sowieso iets gaan
doen voor jongeren, jeugd, en jong volwassenen. Ik ben daar inmiddels
uit, en ik heb mijn zinnen gezet op het oprichten c.q. opstarten van
een soort ontmoetingsplaats voor mensen met een (verschrikkelijk) pest verleden, mensen die gepest zijn of nog steeds gepest worden. Mensen
die zich minderwaardig voelen behandeld of een laag zelfbeeld hebben.

Ik zou ontzettend graag iets voor deze doelgroep willen betekenen.

Pesten kan ik niet stoppen, die capaciteit heb ik niet. Ik kan en wil
er wel zijn voor deze doelgroep mensen die door het pesten en treiteren zo'n ''deuk'' hebben opgelopen dat ze hier misschien wel levenslang
schade van kunnen ondervinden.

Ik ben vroeger zelf ook gepest, mede door mijn spraakgebrek (bijna niet meer te horen), maar wat vroeger veel erger was. Ik kon nooit goed meekomen in groepen en voelde mij vaak een buitenbeentje.

Ik ben daar inmiddels overheen gegroeid. Ik had de redactie van Ouders Online vriendelijk gevraagd of ik dit artikel mocht plaatsen, wat gelukkig mocht.

Ik ben een (gelukkig) man, eigen huis, leuke baan, en heb een normaal leven zoals iedereen. Ik schrijf graag, de zorg interesseert mij mateloos, en juist in die richting wil ik ook meer voor mensen doen.
Aan pesten word ruimschoots aandacht besteed als er iets gebeurd, als er op scholen filmpjes worden gemaakt die op social media worden getoond,
maar voor de gepeste slachtoffers is er vaak geen enkele ondersteuning.

In Den Helder heb ik een Facebook pagina opgericht ''Anti Pest Community Den Helder'', wat wil zeggen dat de FB pagina in principe is bedoelt voor de mensen uit Den Helder, die zich dan ook kunnen aanmelden.

Bij voldoende animo wil ik een Pestcafé opzetten, een laagdrempelig
ontmoetingsplek waar gepeste mensen elkaar kunnen zien, spreken, en hun hart kunnen luchten. Ook is het Pestcafé bedoelt voor (jonge) ouders met (schoolgaande) kinderen die ernstige problemen ondervinden als het gaat om pesten op school, maar nergens terecht kunnen.

Hopelijk word de animo zo groot dat ook elders in Nederland dergelijke Pestcafés kunnen worden opgericht.

U bent ten alle tijden vrij om te reageren.

Nimbo

Nimbo

04-02-2016 om 19:52

en dan nu de hamvraag...

Wat wil je voor reacties? Wil je eigen ervaringen ? Of wil je weten of wij naar jouw pestcafe komen als het er is? Ofzoek je mensen die dit samen met jou gaan doen? Want erg praktisch is dat niet gezien het feit dat de meesten hier anoniem willen blijven en iedereen bovendien ver uit elkaar woont.

Jamie

Jamie

05-02-2016 om 09:06

We leven in 2016.. maak een virtueel cafè!

Twee doelgroepen

Dag Ed,
Wat me opvalt in jouw plan is dat je twee doelgroepen wil samentrekken. Je wil én mensen bij elkaar brengen die vroeger gepest zijn en hier steun/herkenning in willen vinden. En je wil iets doen voor ouders met een kind dat gepest wordt.

Ik denk dat die twee doelgroepen qua insteek te ver van elkaar afstaan. Waar het bij de eerste doelgroep vooral zal gaan om een verwerking van het verleden, zal de tweede doelgroep geïnteresseerd zijn in een concrete oplossing van de huidige situatie.

Ik zou zeggen: maak een keuze en richt je op één doelgroep. Of richt twee café's op, dat kan ook.

Ed

Ed

09-02-2016 om 20:02

Gescheiden cafés

Als eerste wilde ik Nimbo, Jamie, en n@nnym jullie hartelijk danken voor de gegeven antwoorden. Ik kan er zeker wat mee.

Ik zoek in de eerste instantie mensen die dit met mij samen willen opzetten. Maar dat is moeilijk, dat geef ik toe. Ik zou in principe een warme plek willen creëren voor die mensen die erg gepest zijn, erover mee willen praten, en er daadwerkelijk ook iets mee willen doen. Elk advies vind ik goed, daar leer ik alleen maar van.

Wat Jamie al aangeeft, ik denk dat je met een virtueel café ook erg ver komt. Voor vele mensen zal het namelijk eenvoudiger zijn om hun pest verleden te delen via het internet dan in het echt. Ik deel met jullie allen de mening dat voor velen de drempel te hoog kan liggen.

Als ik de gedachten gang van n@nny probeer te volgen kan ik wel degelijk stellen dat zij hierin gelijk heeft. Daarom heb ik mijn vraag ook op dit forum gepubliceerd.

Iedere manier van denken, advies en tips zijn welkom. Ik ga mezelf eerst goed verdiepen in de mogelijkheden voordat ik een plan veel te snel naar voren trek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.